Jump to content

saa poistaa


Guest Jussinbussi

Recommended Posts

Posted

Öljyn jäykkyydellä on merkitystä siihen miten öljy ohjautuu öljyjäähdyttimelle. Ohjaus jäähdyttimelle perustuu öljyn paineeseen ei öljyn lämpötilaan. Kylmä öljy on jäykempää kuin lämmin, joten periaatteessa toimii toivotulla tavalla.

Jos öljy on liian jäykkää, se ohjautuu ohi jäähdyttimen vaikka olisi lämmintä. Uudet laakerit ja hyvä öljymppu vaatii ohuet öljyt. Minä kokeilisin 10W40 tai peräti 5W30.

Posted

Mutta mikä vika noissa öljyn lämmöissä on jos mietitään että öljyn osalta yläraja huitoo 130c pinnassa?

Guest Jussinbussi
Posted
Mutta mikä vika noissa öljyn lämmöissä on jos mietitään että öljyn osalta yläraja huitoo 130c pinnassa?

 

 

No paljos sitten öljylämpötila saa olla ennenkuin tulee vaurioita. Ite olen kuullu että semmoten 115 alkaisi olemaan kipuraja?

 

Tein tuossa vähän testiä ja kinkkumittari näytti odotetusti kiehuvalle vedelle tasan 100.

Safe my bug tikku ei tässä kohdassa mennyt lähellekkään ruuvin kantaa joten se vdo näyttää ihan terveisiä.

Eli se vdo näyttää ehkä sen 20 liian vähän joten meillä oli eilen lämmöt siinä 115 paikkeilla kun kaupungissa mentiin. Ei hyvä kesää ajatellen..

Posted

Eräässä toisessa sonderissa on todettu samaa ongelmaa ja epäilty että öljynpaineita on liikaa jolloin öljy ei kierrä jäähdyttäjän kautta. Ongelmaa koitetaan korjata tarvike öljynpaineventtiilillä, jossa on jäykempi jousi. Kunhan saadaan kikkare vaihdettua niin ollaan viisaampia..

 

5145.jpg

Guest Jussinbussi
Posted

Nää moottorit on yhtä suurta ongelmaa.. ;) voivoi kun se vakio 1600 olis ihana. Ajais vaan, ei tarvis paljo lämpöjä miettiä.

 

Jotain mätäähän tässä on. Joko moottorissa on luvattua korkeammat puristukset tai sitten jotain Åken mainitsemaa. Mikähän järki näihin rutkuihin on muuten aina laittaa tuo isompi öljypumppu? On sitten paineet VARMASTI kohdillaan..

 

Yksi juttu on vielä kokeilematta, lämmitysputket puhallinkotelosta on tulppaamatta. Tällä hetkellä ilmaa menee siis sorsille. Täytyy tukkia ja kokeilla sitten. Eiköhän sekin jotain auttane.

 

Siihen lämmitykseen täytys keksiä joku järkevä juttu millä sen saisi päälle konehuoneesta käsin, vaijerit kun on yleensä paskana eikä tuhlaantus kallista jäähyilmaa sorsille.

Posted
voivoi kun se vakio 1600 olis ihana. Ajais vaan, ei tarvis paljo lämpöjä miettiä.

Siinä toisessa em. Sonderissa on juurikin vakio 1600:n mikä nostaa lämmöt liian ylös...

Guest Jussinbussi
Posted

Ai. No johtuukohan se sitten tästä Sonderbus mallinimestä. Onko siinä vakio öp ja kaikki muutkin hilut originaalia?

Posted

Mulla oli vanhemmassa Harleyssä oil cooleri öljyn paluulinjassa. Öljysumppu kone.

Välissä oli bypass venttiili, joka reagoi vain öljyn lämpöön. Ei paineeseen.

 

Eli kylmä öljy kiersi ohi coolerin, mutta tietyssä kiinteässä lämpötilassa venttiili avautui, ja öljyt alkoivatkin

kiertää coolerin kautta.

 

Yksinkertaista tekniikkaa yksinkertaiselle säheltäjälle. Helkutin hyvä jos asuu Arizonassa..

Posted
Mimmoset paineet siinä kuumana käyvässä sontsassa on? Tai mommonen pumppu?

Ei ole paineesta tietoa, vakio pumppu. Kukaan ei myöskään vielä ole osannut vastata, että missä paineessa tuo ohitusventtiili alkaa aueta?

Posted
Ei ole paineesta tietoa, vakio pumppu. Kukaan ei myöskään vielä ole osannut vastata, että missä paineessa tuo ohitusventtiili alkaa aueta?

Jos osat on pöydällä ja öp-ventiilipesän mitta tiedossa niin eikös tuo avautumispaine ole aika helppo mitata/laske. Ensin vaan "punnitsemaan" paljonko on jousivoima kun jousi on puristettu samaan mittaan mitä se lohkossa ollessaan on. Männän pinta-ala taas määrää mikä paine tarvitaan, että se voittaa ko. jousivoiman = venttiili liikkuu.

Posted

Kukaan ei myöskään vielä ole osannut vastata, että missä paineessa tuo ohitusventtiili alkaa aueta?

Sambassa usein väittävät että 45 PSI eli noi 3 baria olis ohjearvo, mutta tuo riippuu tietysti jousen jäykkyydestä. Viime kesänä tuota jouduin tutkimaan, kun oli ongelmia öljyn jäähdytyksen kanssa. Omien testieni perusteella minulle jäi sellainen tuntuma, että minun moottorissa avautui jo hiukan alhaisemmalla paineella, mutta noilla nurkilla.

 

Mulla putos paineet merkittävästi ohuemmilla öljyillä, mutta vaihdoin myös jäykemmän jousen, kun kovilla kierroksilla paineet nousi edelleen hiukan yli tuon ohjearvon, vaikka öljy oli 5W30.

Guest Jussinbussi
Posted

Edellisessä kokoonpanossa 1776 ja puristus 8,9 ongelmia alkoi tulla vasta +25 asteen jälkeen. Tästä moottorista puuttui myös joitain peltejä sekä puhaltimen ropeli oli kapeampi. Öljynä aina nesteen 20w 50.

 

Nyt 2010 78x90,5 ja puristus pitäisi olla 8,5. Kaikki pellit paikoillaan ja puhaltimen ropeli oikean levyinen. Ainoastaan nämä lämmitysputket puhallinkotelosta on tulppaamatta. En kuitenkaan usko että tällä on valtavaa vaikutusta kun onhan sorsan pää suljettu kuitenkin.

 

Kokeillaan 20w 50 ja tulpataan ne puhaltimen lähdöt.

Posted

Tästä innostuneena pakotin vaimo etsimään vanhan vedenkeittimen ja talliin mittailemaan.

 

Kun vesi pannussa porisi, näytti mittari tasan 100

Mittarina musta VDO ja signaalia syöttää öljytikun tilalle tuleva mittatikkuanturi.

 

Viime kesä mentiin vakio 1600 koneella, lämmöt käytännössä aina 110-120 astetta eikä kone isommin itteensä ottanut vaikka perässä roikkui kesän mittaan asuntovaunu n. 3000 km.

Kun lämmöt oli 120, alkoi kone hieman puutua ja kaasua oli turhaa enempäsä polkea. yli 125 en lämpöjä päästänyt. Pysyivät vaunun kans juuri sen alle moottoriluukku auki 25-30 asteen helteessä Biffireissulla.

 

Öljynä Gulf 20/50

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...