sami55 Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Hei, Hommasin juuri kuplan. Ajattelin tiputtaa sitä hieman ja laittaa muutenkin leimakuntoon. Onko missään ns. ostolistaa, jos haluaa laittaa madalluksen + muutenkin alustan "liikkuvat osat" uusiksi? Onko liian yleinen kysymys? Haluaisin vain autosta niin mukavan ja turvallisen ajaa, kuin se on kuplan tapauksessa mahdollista, ottaen tietysti huomioon tuon madalluksenkin. Auton on seissyt tallissa, jarrut jumissa, ilmeisesti ei kovinkaan paljon hitsailtavaa. Oletettavasti kaikki puslat, kumit yms. kannattaa vaihtaa. Sami Quote Link to comment
vwagen Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Tuo mukava ja turvallinen ei kyllä sovi yhteen madalluksen kanssa,tai ehkä jos madallus olisi järkevissä rajoissa mutta sellaisia madalluksia ei nykyisin juuri näe. Quote Link to comment
VW-63 Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Tuo mukava ja turvallinen ei kyllä sovi yhteen madalluksen kanssa,tai ehkä jos madallus olisi järkevissä rajoissa mutta sellaisia madalluksia ei nykyisin juuri näe. Miksi ei? No, toisen mukava voi olla tietysty toiselle ikävä:) Quote Link to comment
xam1 Posted June 11, 2013 Share Posted June 11, 2013 Jos vääntösauvakeula ja haluat vähän pudottaa niin eteen madaltavat olka-akselit ja takaa yks napsu madallusta, on mukava ja hyvä ajaa. Eteen paksumpi vakaaja ja taakse camper-compensator(jos ei ole z-baria), niin vielä parempi. Kaikki muu tekniikka kuten jarrut, nivelet, renkaat, ohj.kulmat yms. tietysti tiptop-kuntoon niin on sen verran turvallista kuin 40 vuotta vanhalla nakkikopilla kurvailu nyt voi yleensä olla. Eli ihan riittävän. Halukkaat voi aloittaa tästä tarvittaessa ziisustelun. Quote Link to comment
VW-63 Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Etuakselissa olevat tukivarsien puslat/laakerit, jousilatat ja tukivarsien laakeripinnat kannattaa myös tarkastaa ja tarvittaessa uusia. Katkenneet jousilatat, väljät tai ahdistavat tukivarsien puslat tai laakerit saavat keulan kuin keulan huonon tuntuiseksi. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Tuo mukava ja turvallinen ei kyllä sovi yhteen madalluksen kanssa,tai ehkä jos madallus olisi järkevissä rajoissa mutta sellaisia madalluksia ei nykyisin juuri näe. Kerro toki lisää miten madallus tekee autosta vaarallisen. Tässä lista riippuen siittä kuinkakauan auto on seissyt ennen käyttöönottoa tässä siis oletus että auto seisonut kauemmin ja ollut useamman vuoden pois ajosta. Mutta yleisesti kuplan kohdalla itse kävisin asiat tässä järjestyksessä läpi (oletus että heiluriperällä ja pallonivel keulalla ja rumpu jarruilla) *Jarrut -Kovien putkien tarkastus ja vaihto tarpeen mukaan -kumiputkien vaihto -Kaikki jarrut auki ja sylinterien tarkastus(/vaihto riippuen budjetista) -Säätöruuvien herkistely -Uudet kengät -Uudet laakerit eteen ja taakse -Rumpujen tarkistus ja reunassa olevan pienen olakkeen pois hionta. (Tai isot pojat vaihtaa nämäkin tai vie sorvarille.) *Kone -Tulpat -Kärjet -pyöriä -v-jak kansi -Tulpan johdot jos paskan kuntoiset -öljyjen vaihto ja sihdin puhdistus -Jos öljykylpy putsari niin sen puhdistus ja öljyjen vaihto -Sytkän säätö -Venojen säätö *Alusta **Etupää -Kaikkien nivelten tarkistus ja vaihto tarpeen mukaan (tai jos budjetti antaa periksi niin kaikkien vaihto) -Simpukan säätö -On myös fiksua irroittaa raidetangot ja herkistellä ne lämmön kanssa ruuvipenkissä. -*Madallus -Säätöakselin osto tai jos itse haluaa askarrella ja rasvan kanssa pelata hitsaussaumassa niin säätöpalojen asennus -Drpppiolkien osto (nämä on järkevämpi ostaa ennen säätökeulaa kun ajettavuus säilyy) -Pyöränkulmien säätö -Iskarien vaihto tarpeen mukaan lyhyempiin (jos todella alas haluaa niin kavennettu akseli olisi fiksu) **Takapää -Jousilattojen puslien vaihto -Samalla kun nuo puslat vaihtaa niin saa tiputettua perää booreista alaspäin. -Jos takapään korkeutta haluaa säätää helposti niin osta säädettävät jousilatat -Aurauksen säätö -iskarien vaihto tarpeen mukaan lyhyempiin. (jos todella tonttiin haluaa niin takajousilattoja on myös pidennettävä aurauksen korjausta varten.) Quote Link to comment
metake Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Tuo mukava ja turvallinen ei kyllä sovi yhteen madalluksen kanssa,tai ehkä jos madallus olisi järkevissä rajoissa mutta sellaisia madalluksia ei nykyisin juuri näe. Kerro toki lisää miten madallus tekee autosta vaarallisen. En tiedä tarkoitettiinko tuossa mukavuuden vai turvallisuuden kärsimistä, vai molempien, mutta omakohtaisesti voin kertoa että oma kupla oli hyvä ja mukava ajaa siihen asti kun asensin madalluspalat. Lyö pohjaan ja hakkaa läpi, mutta mitäpä sitä ei ulkonäön takia kärsisi... :) Quote Link to comment
Tanhis Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Tuo mukava ja turvallinen ei kyllä sovi yhteen madalluksen kanssa,tai ehkä jos madallus olisi järkevissä rajoissa mutta sellaisia madalluksia ei nykyisin juuri näe. Kerro toki lisää miten madallus tekee autosta vaarallisen. En tiedä tarkoitettiinko tuossa mukavuuden vai turvallisuuden kärsimistä, vai molempien, mutta omakohtaisesti voin kertoa että oma kupla oli hyvä ja mukava ajaa siihen asti kun asensin madalluspalat. Lyö pohjaan ja hakkaa läpi, mutta mitäpä sitä ei ulkonäön takia kärsisi... :) Sulla on kyllä nyt jotkut riivatut madalluspalat kun tuollain hakkaavat ja lyövät :) Yleisestihhän mukavuuden ja ajettavuuden saa menemään perseelleen näillä resepteillä. Etupää alas ja jätetään takapää vakiokorkeudelle ilman casterin korjaamista. Droppiolkien käyttämättä jättäminen isoissa madalluksissa niin että tukivarret ovat todella villeissä kulmissa. Madallus niin että jousitus pohjaa pohjaanlyöntikumeihin tai mahdollisesti jopa makaa pohjaanlyöntikumeja vasten. Myös pohjaavat iskarit on kiva tapa kolistella. Liian isojen renkaiden käyttö edessä niin että hankaavaat kiinni sinne tänne. Madallus niin että raidetangot ottaa kiinni koriin tai muuten kulmat perseellään. Eli reippaasti madallettaessa esim raidetankojen flippaaminen olassa jätetty tekemättä. Niin ja sehän pitäää paikkansa että sillä madalletulla autolla ei enää ajella mökkiteitä kaikessa rauhassa tai hidastetyössyjen yli viittäkymppiä ilma että pohja raapaisisi jossain kiinni. Quote Link to comment
metake Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 oma kupla oli hyvä ja mukava ajaa siihen asti kun asensin madalluspalat. Lyö pohjaan ja hakkaa läpi, mutta mitäpä sitä ei ulkonäön takia kärsisi... :) Sulla on kyllä nyt jotkut riivatut madalluspalat kun tuollain hakkaavat ja lyövät :) Mun kaikki kuplat taitaa olla riivattuja, joten tämä sopisi kyllä hyvin kuvioon. Olenkin vahvasti sitä mieltä että kuplan toiminta perustuu 50% :sti noituuteen. Joskus se toimii ja joskus ei, ja järjellä ei pysty selittämään :) Quote Link to comment
ARTO Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Aloittaja ei kerro mikä vm 71 kupla? Jos 1302/1302 S, siitä voi jopa saada sopivilla madalluksilla mukavahkon ajaa ja on ajettavuudeltaan jopa alkuperäistä turvallisempi kaikissa kesäolosuhteissa. Jos perinteinen vääntösuva/heiluriakselinen, ei varmaankaan mukavuus parane millään tavalla... tai ehkä jos jo paskassa kunnossa oleva alusta kiristetään hallittuihin liikkeisiin tiukoilla puslilla/nivelillä ja alle laitetaan toimivat iskarit ja asialliset renkaat. Ja jos mukavuutta/turvallisuutta haluaa lisää, vakiopenkit edestä helskuttiin. Tukeva penkki tilalle niin istuma-asento on parempi ja kun penkissä pysyy kurvatessakin paikallaan, ei tartte enää ratista kiinni pitää kiinni että paikallaan pysyy vaan voi keskittyä ohjaamiseenkin. Quote Link to comment
Guest lehtimäki Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Pakko kysyä, miten raidetangot flipataan. En ole kuullut tälläisestä ennen eli saa valottaa. Quote Link to comment
-tipi- Posted June 12, 2013 Share Posted June 12, 2013 Ajat "reamerilla" kartion alapuolelta puoleenväliin olan raidetangon pallonivelen reikään, ja asennat raidetangon ulomman pallonivelen alaspäin. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 13, 2013 Share Posted June 13, 2013 Ajat "reamerilla" kartion alapuolelta puoleenväliin olan raidetangon pallonivelen reikään, ja asennat raidetangon ulomman pallonivelen alaspäin. Tai poraat isomman reijän läpi ja asennat holkin mitä muistaakseni sai ihan osakauppialta. Ja tuosta tipin mainitsemasta tavasta on oikein videokin olemassa. http://www.kustomcoachwerks.com/movies/M4V01306.MP4 Quote Link to comment
sami55 Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 Nyt on etupää tuhannen palasina. Eli käytännössä olen irroittanut kaiken, koska menee puhallukseen ja maalaukseen. Sen jälkeen jää odottamaan muun auton edistymistä. Etuakselin sisällä on kaksi "tankoa", jotka on enemmänkin nippu sauvoja. Kannattaako ne vetää sieltä pois ja puhdistaa / rasvata uudelleen, vai jätänkö sinne kunnostuksen ajaksi? Entä kannattaako laakerit vaihtaa, jos ovat ulkoisesti OK? Auto on seissyt vuodesta -90, joten lienee järkevintä uusia kaikki pehmeät osat. Kallistuksenvakaajan ajattelin vaihtaa parempaan, mutta muuten menee alkuperäisillä osilla. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Nyt on etupää tuhannen palasina. Eli käytännössä olen irroittanut kaiken, koska menee puhallukseen ja maalaukseen. Sen jälkeen jää odottamaan muun auton edistymistä. Etuakselin sisällä on kaksi "tankoa", jotka on enemmänkin nippu sauvoja. Kannattaako ne vetää sieltä pois ja puhdistaa / rasvata uudelleen, vai jätänkö sinne kunnostuksen ajaksi? Entä kannattaako laakerit vaihtaa, jos ovat ulkoisesti OK? Auto on seissyt vuodesta -90, joten lienee järkevintä uusia kaikki pehmeät osat. Kallistuksenvakaajan ajattelin vaihtaa parempaan, mutta muuten menee alkuperäisillä osilla. Kannattaa ottaa ulos ja tarkistaa onko sauvoja poikki. Jos kaikki kunnossa niin uudelleen rasvaus ja kasaus. Ja laakerit ei ole niin kalliita etteikö kannattaisi vaihtaa jos ei mitään historiaa niistä ole tiedossa. Niin ja kannattaa varmistaa ettei osta halpatuotanto laakereita kun ne voi olla jo paketista morjens kunnossa. Quote Link to comment
Jooo Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Yleisesti. älä tee mitään koska hyvä siitä ei tule kuitenkaan. Ja jos teet niin älä kysy mitään äläkä kerro kenellekkään. -Pasi Quote Link to comment
Tanhis Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Yleisesti. älä tee mitään koska hyvä siitä ei tule kuitenkaan. Ja jos teet niin älä kysy mitään äläkä kerro kenellekkään. -Pasi Onko tämä ghia keskustelu pakko nyt vetää pois jo alkuperäisestäkin lähteestäkin? Quote Link to comment
-tipi- Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Jos alkuperäiset laakerit (tai muut osat) on kunnossa, älä vaihda niitä uusiin jälkituotanto-osiin. Neulalaakereita ei myöskään kannata vaihtaa uretaanipusliin, jos haluaa toimivan keulan. Quote Link to comment
Henkar Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Vähän menee siihen kastiin että onko järkee vai ei, mutta kuitenkin että jos nivelet on tahmeet, mutta niissä ei ole väljää niin mielestäni vanhoja voi jopa puhdistella ja laittaa vaikka rasvanipat jos ei jo ole. joo joo tästä on montaa eri mielipidettä, mutta jos joku chevy vanin alapallon vaseliinilla irti ampuu chevyn painon ollessa päällä, niin en oikein usko että kaikki on mennyt oikein. Itse puhdistelin ja nipatin vanhat raidetangon sisäpäät kun eivät olleet väljät. Nipalle reikä päätykuppiin, kuumailmapuhaltimella lämpöä ja vähän öljyä sisälle. Vetkuttelee niveltä että kaspa irtoo ja testailee vielä ettei nyt aivan holtiton ole (väljä). Sitten nippakiinni ja rasvaa sisälle ja taas vetkuttelee että rasvaantuu ja lopuksi painaa vaikka ruuvarin päällä nipan kuulaa sisälle että ylimääräinen paine tulee pihalle. Näin minä ainenkin tein ja mielestäni hyvät tuli eikä katsuri ainenkaan väljiksi maininnut (vaikka eipä tuo hirveitä tainnut testaillakkaan). Jos alat tekemään ja hommaat uudet kumit raidetangon päihin, ole kaupassa tarkkana, joku tukku tuntuu jakavan nyt liikkeille väärällä koodilla kumeja. Pykälää liian isoja pienemmän koodilla, parissa paikkaa sama homma (mm motonet) eikä myyjät millään voi uskoa vaan pistäävät tarvikeosan huonon laadun piikkiin. Seuraava koko sattuu vaan olemaan juuri kyseisissä mitoissa, mutta ennemmin uskotaan tukun tuotetietoja ja koodia. Taidan saman tehdä talvella ylä- ja ala-palloille kun nissä jopa ihan kun olisi paikka nipalle mutta ei vaan reikää/kierrettä. Quote Link to comment
sami55 Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Seuraava probleema: Tämä ei varmaan kenellekään kokeneelle tule yllätyksenä, mutta napapultit on "hieman" tiukassa. Ostin Hotcarsista jonkun apuvälineen, joka on tarkoitettu tähän hommaan, mutta edessä tilanne on sellainen, että kaula on paloina, joten rumpu on kiinni renkaassa. Todella tyhmää, mutta minkäs teet. Jos vaihtaa droppiolat, niin voiko edestä huolella hajottaa pultin ja vaikka kierteen? Takaa yritän vielä sillä moukaroitavalla tsydeemillä, koska akseli on kiinni autossa. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Niin siis ei edessä kuulu/pitäisi olla tiukassa eli nyt taitaa olla tekniikasta kiinni kun toisella puolella on vääränkätiset kierteet ja ne tunnetusti aukeaa huonosti jos sitä koettaa kiristää aukaisemisen sijaan. BTW onko sulla tuplamutterit siellä tai se yksittäismutteri kuusiokolo lukituksella. Quote Link to comment
sami55 Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Sokka ja mutteri. Kätisyys on ihan hyvä tarkistaa, yritin kyllä tihrustaa, mutta ihan varmaksi en osaa sanoa. Quote Link to comment
vwagen Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Sokka ja mutteri etupäässä?Onko sulla nelivetokupla vai mikä? Quote Link to comment
Tanhis Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Sokka ja mutteri. Kätisyys on ihan hyvä tarkistaa, yritin kyllä tihrustaa, mutta ihan varmaksi en osaa sanoa. Niin tai siis tarkoititko että takapää on tiukalla ja sen mutterin irroitus on edessä. Jos sulla on sellainen lyhkänen lyöntiavain niin jätä se hyllyyn ennen kun tuhoat koko takapään rummun mutterin. Laadukas 36 hylsy metrisen varren päässä yleensä on toiminut paremmin ja samaa avainta vois sitten käyttää vauhtipyöränkin kanssa. Hyviä apuvälineitä takarummun irroitukseen on myös lattarauta mihin teet sopivat reijät niiin että saat sen pultattua rumpuun kiinni siten että se ottaa maasta tukea ettei rumpu pääse pyörähtämään ympäri. Niin ja sitten kun mutteri on irti niin seuraava työkalu on tälläinen mitä tarvitset koska aika usein rumpuihin on kulunut olake minkä ohi jarrukengät eivät tule jos säätömuttereita rummun sisällä ei pienestä kurkkausreijästä pääse pyörittelemään (lue: on jumissa). Quote Link to comment
-Alex- Posted November 6, 2013 Share Posted November 6, 2013 Suosittelen myös hammastanko-ohjausta, mikäli on budjetissa varaa. Se kustantaa n. 500-600 €. Parantaa ohjattavuutta merkittävästi. Quote Link to comment
sami55 Posted November 7, 2013 Author Share Posted November 7, 2013 Sori säätäminen, puhuin siis taka-akselista. Pultit on nyt irti. Löin sillä lyhyellä valurauta-avaimella irti. Toinen rumpu lähti nitkuttamalla käsin. Toinen on jumissa, ei pyöri mutta tulee muutaman millin ulospäin ja sitten jässähtää. Pitäää kehittää jonkinlainen ulosvetäjä rummulle, kiitos vinkistä. En tiedä onko budjetissa varaa, mutta jäi silti hammastanko-ohjaus kiinnostamaan. Korvaako se jotain osia nykyisestä, eli säästäisikö muista osista, jos ottaa tuollaisen paketin. Ja onko hyöty hinnan arvoinen. Quote Link to comment
Tanhis Posted November 7, 2013 Share Posted November 7, 2013 Sori säätäminen, puhuin siis taka-akselista. Pultit on nyt irti. Löin sillä lyhyellä valurauta-avaimella irti. Toinen rumpu lähti nitkuttamalla käsin. Toinen on jumissa, ei pyöri mutta tulee muutaman millin ulospäin ja sitten jässähtää. Pitäää kehittää jonkinlainen ulosvetäjä rummulle, kiitos vinkistä. En tiedä onko budjetissa varaa, mutta jäi silti hammastanko-ohjaus kiinnostamaan. Korvaako se jotain osia nykyisestä, eli säästäisikö muista osista, jos ottaa tuollaisen paketin. Ja onko hyöty hinnan arvoinen. Koetitko että saatko tähtimutterit pyörimään rummun sisällä. Voit myös haulla etsiä jarrukenkien säädöstä juttua. Quote Link to comment
sami55 Posted November 7, 2013 Author Share Posted November 7, 2013 OK. Pitää kokeilla tuota. Onko tukevampien vakaajien hankinta hintansa arvoinen? Alkuperäiset näyttää olevan ihan OK kunnossa, joten maalauksella menis. Toisaalta takaluukkuun on tulossa 1600 kuutioinen kone virinokalla, tuplakaasareilla ja kevyemmällä vauhtipyörällä, joten kaikki ajettavuuden parannukset ovat varmaan tervetulleita. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.