Jump to content

Rojektina Kupla vm. -74


Henkar

Recommended Posts

Ei tuon korjaaminen ole mikään ongelma jos intoa riittää ja osaa kunnolla hitsata ja omistaa koneen jolla 2mm pellin hitsaus onnistuu kunnolla,tuota pellin paksuutta en nyt muista varmuudella,voi olla 2,5:kin.Yleensähän noi on"korjattu"siten että ruosteen päälle on roiskittu palasia millin pellistä.

Jos korjaamaan alkaa niin kannattaa teettää valmista profiilia josta leikkaa korjauspalat.

Link to comment
Ei tuon korjaaminen ole mikään ongelma jos intoa riittää ja osaa kunnolla hitsata ja omistaa koneen jolla 2mm pellin hitsaus onnistuu kunnolla,tuota pellin paksuutta en nyt muista varmuudella,voi olla 2,5:kin.Yleensähän noi on"korjattu"siten että ruosteen päälle on roiskittu palasia millin pellistä.

Jos korjaamaan alkaa niin kannattaa teettää valmista profiilia josta leikkaa korjauspalat.

 

Kaikkihan on korjattavissa mutta nyt jos puhutaan tuon korjaamisesta autossa paikallaan niin EI EI EI.

 

Siten sen kyllä saisi korjattua melkein järkevästi autossa paikallaan että laikkaisi koko iskaritornin korjauspalana toisesta akselista ja hitsaisi paikalleen mutta mikä hiton järki siinä sitten enää olisi koko askelin vaihtoon verrattuna kun akseleita on helposti saatavana hyväkuntoisina järkihintaan.

Link to comment
Ei tuon korjaaminen ole mikään ongelma jos intoa riittää ja osaa kunnolla hitsata ja omistaa koneen jolla 2mm pellin hitsaus onnistuu kunnolla,tuota pellin paksuutta en nyt muista varmuudella,voi olla 2,5:kin.Yleensähän noi on"korjattu"siten että ruosteen päälle on roiskittu palasia millin pellistä.

Jos korjaamaan alkaa niin kannattaa teettää valmista profiilia josta leikkaa korjauspalat.

 

Kaikkihan on korjattavissa mutta nyt jos puhutaan tuon korjaamisesta autossa paikallaan niin EI EI EI.

 

Siten sen kyllä saisi korjattua melkein järkevästi autossa paikallaan että laikkaisi koko iskaritornin korjauspalana toisesta akselista ja hitsaisi paikalleen mutta mikä hiton järki siinä sitten enää olisi koko askelin vaihtoon verrattuna kun akseleita on helposti saatavana hyväkuntoisina järkihintaan.

 

Joo no sehän on selvää että ei tuota enää paikallaan tursi, mutta että kehtaako tursia irtaallaankaan. Käytetyn tietysti jos lähialueilta löytäis edullisesti niin hyvä olis budjetin kannalta, sokkona ei uskalla ostella kun tiedä vaikka yhtä laho jos ei ole putsattu.

 

Onko kellään kokemusta onko eroja aircooled:n perusakselilla ja horcars:n perusakselilla muuta kun hinta? Onko näissä yleensä jousetkin samalla vaihtokunnossa? Tuli vain YV:llä tarjous hotcarsin akselista sisältäen jouset, hinta sama 200 mitä aircooledin akselillekkin tulisi, paitsi että menis nouto hommiksi about 100km päästä eli polttoainekuluista tulisi vähän lisää hintaan.

 

Vanhaa akselia en kehtaa purkaa irti ennen kuin kohtalo on päätetty ja mahdollinen uus akseli hallussa. Pystyypä ajelemaan senkin ajan tarvittaessa, sillä kuukauden sisään tulee käyttöautonkin remontit tehtäväksi (tuulilasin vaihto ja vähän ruosteleikkiä).

 

 

ps. pahoitteluni moisesta jahkailusta, mutta tätä se teettää kun omalta kylältä ei osia meinaa saada ja vastaan tulevat ilmotukset sijoittuu aina eripuolelle suomea.

Link to comment

Tulipa tarkastettua kärkiväli paremman käynnistyvyyden toivossa mutta ei tainnut apua olla. Ongelmana siis sahaamisen tarve, ja lopulta kun saa käyntiin kuulostaa ettei käy kaikilla, eikä jaksa pyöriä kylmänä ennen kun polkasee kertaalleen kierroksia enemmän (kunhan saa houkuteltua kierroksille). Ilmeisesti siis sytytyksessä jotain että kastelee tulppia. Voi tietysti olla käyttäjä pohjanenkin, lie menee oikein jos ennen starttausta polkasee kerran pedaalia että saa ryypyn päälle ja sit vaan avaimesta?

 

Ajoituskin oli tarkotus katsoa, mutta en oikein ymmärtänyt mihin kohtaan merkki hihnapyörällä pitäisi asettua lohkolla kun lohkossa "merkki" on puolsenttiä leveä, eli keskelle vai kanttiin?

 

Näyttää myös laskevan alleen öljyä. Jos en hajusta aivan väärässä ole niin kyseessä vaihteistoöljyä, huomenna selviää läikän peristeella tuleeko poistotulpasta vai muualta.

 

Myös etuakselisto ongelma pitäisi olla ratkaistu. Eli uudenveroinen normaaliakseli jousineen päivineen tulee viikon kahden sisällä + vielä samaan kauppaan apukuskin puolen etulokari.

Link to comment

Mielestäni ei hihnapyörästä kyllä noin runsaasti merkkejä löytynyt, mutta lähinnä kuitenkin nyt mietitytti tuo että mihin kohtaan lohkoa pitäisi merkin aina asettua, mutta eiköhän tuo tuosta.

 

Tänään kun tuota hommaa mietin välähti mieleen tapaus ex-emännän moottoripyörästä joka lähti todella huonosti käyntiin kylmänä eikä jaksanut pyöriä tyhjäkäyntiä ennen kun kone lämpeni tarpeeksi. Syy oli että kaikki, olisiko ollut imupuolen venttiilit kantoivat. Lämmetessä välykset kuitenkin kasvoivat ja kone toimikin hyvin. Mutta miten päin homma nyt on kuplassa? Jonkun topicin löysin aiheesta, mutta ainenkin siinä oli ajatusta molempiin suuntiin osa että lämmetessä välys kasvaa ja osa että välys pienenee.

Link to comment
Mielestäni ei hihnapyörästä kyllä noin runsaasti merkkejä löytynyt, mutta lähinnä kuitenkin nyt mietitytti tuo että mihin kohtaan lohkoa pitäisi merkin aina asettua, mutta eiköhän tuo tuosta.

Kampikammion puoliskojen saumaan.

Tänään kun tuota hommaa mietin välähti mieleen tapaus ex-emännän moottoripyörästä joka lähti todella huonosti käyntiin kylmänä eikä jaksanut pyöriä tyhjäkäyntiä ennen kun kone lämpeni tarpeeksi. Syy oli että kaikki, olisiko ollut imupuolen venttiilit kantoivat. Lämmetessä välykset kuitenkin kasvoivat ja kone toimikin hyvin. Mutta miten päin homma nyt on kuplassa? Jonkun topicin löysin aiheesta, mutta ainenkin siinä oli ajatusta molempiin suuntiin osa että lämmetessä välys kasvaa ja osa että välys pienenee.

Välys kasvaa varsinkin terästönäreillä.

Link to comment
Mielestäni ei hihnapyörästä kyllä noin runsaasti merkkejä löytynyt, mutta lähinnä kuitenkin nyt mietitytti tuo että mihin kohtaan lohkoa pitäisi merkin aina asettua, mutta eiköhän tuo tuosta.

 

Tuo on esimerkki hinapyörästä missä on about kaikki mahdolliset tehtaan merkit samassa hihniksessä.

 

Eli tuo iso merkki olisi kiva löytää ja jos sitä ei löydy mutta löytyy etummaiselta kehältä vain yksi merkki niin se on luultavasti se 7,5asteen merkki.

Link to comment

Tänään kun tuota hommaa mietin välähti mieleen tapaus ex-emännän moottoripyörästä joka lähti todella huonosti käyntiin kylmänä eikä jaksanut pyöriä tyhjäkäyntiä ennen kun kone lämpeni tarpeeksi. Syy oli että kaikki, olisiko ollut imupuolen venttiilit kantoivat. Lämmetessä välykset kuitenkin kasvoivat ja kone toimikin hyvin. Mutta miten päin homma nyt on kuplassa? Jonkun topicin löysin aiheesta, mutta ainenkin siinä oli ajatusta molempiin suuntiin osa että lämmetessä välys kasvaa ja osa että välys pienenee.

Välys kasvaa varsinkin terästönäreillä.

 

Ok. Eli ongelma voisi olla sama kuin tuon kyseisen moottoripyörän kanssa oli. Ainenkin oireet melko samat, paitsi että kupla jaksaa pyöriä omin voimin jo heti alkuun huonosti. PYörää sai pitää käynnissä kaasua antamalla minuutteja ennen kun jakso itsestään pyöriä. Nyt kun muistelen pyörän tapausta niin kuplassa on kyllä myös samanlainen kylmänä vetopäällä rykiminenkin mikä loppuu 1-2km ajon jälkeen. Pitää kyllä välykset katella kun tiivisteet saa.

 

Ens viikolla vaan tulee todnäk käyttöauton remontti ja kupla sais sillon olla "varmassa" iskussa että pääsee kulkemaan kotoa työpaikalle ja tallille. Vielä en kuitenkaan ihan kuplaan luota kun pari kertaa käynnistyminen ollu nihkeetä (siis pitkä vieteri ja kastellu lie tulppia), ei kuitenkaan ole haitannut kun tiennyt että Saabbi on pihassa. Mutta kun tiedossa että Saabbi on pajalla jonkun päivän niin alkaakin jännittää.

Link to comment

Tänään en kehtoo laittaa ees kuvia ruosteen sekaisesta ilmapiiristä. Nyt kuitenkin tallilla uuden veroinen etuakselisto jossa jouset jo sisällä.

 

Autosta purettu eilen jo iskarit yläpäistä irti, tukivarsien kiinnitys pultit yhtä vaille kaikki hölläilty.

 

Tänään otettu tankki irti, ei siis ohjeiden mukaan noussut vaan sivuun sillä letku oli siihen eivan liian lyhyt. Tästä syntyikin tapahtumaa kerrakseen kun polttoaineen valumisen estämiseksi laitetut lukkopihdit särkivät vanhan letkun jonka jälkeen pitikin liikkua vähän ripeämmin. Sivareilla letku poikki ja äkkiä nostamaan tankki pois ja astian päälle. Nyt kuitenkin tyhjennetty niin mukavampi kasata. Saattais jopa löytyä sopivan "mopon" bensahana minkä laittaa letkun väliin niin seuraavan kerran mukavampi purkaa irti. Myös etuakseliston yläpään pultit lähti kivuttomasti tankin pois ottamisen jälkeen ja rättinivelen kiinnitys pultitkin on irti mutta en ainenkaan vielä keksinyt lähteekö rätti jotenkin mukamas simpukan ja ohjausakselin välistä pois (?).

 

Ohjauksen irti purkaminen onkin sitten jännempi juttu. Joku nero on tosiaan hitsannut simpukalta lähtevän varren pultin kiinni ja vieläpä simpukan kiinnityspultin kiinni. Kokeiltava ilmeisesti ottaa raidetankoineen kaikkineen alas.

 

Oikean puolen raidetanko sentään irtosi ulkopäästä pienen suostuttelun jälkeen. mm. pajavasaran pää lohkesi sisäpuolen palloniveltä kokeillessa kun toisella pajavasaralla kumautin, sirpale siitä sitten teki tottakai reijän käteen että saatiin verta tähänkin hommaan. Ei lähtenyt aivan yhtä helposti "vain moksauttamalla kappaleeseen minkä pallonivelen akseli lävistää" toisin kuin oli jossain videossa joka täälläkin pyöri.

 

Mitenkä tukivarsien olisi muuten tarkoitus irrota jousipakoista/etuakselistosta? kartiopultit auki ja ihanko vain vetäsemällä? Onko ensin toinen tukivarsista purettava irti olka-akselista?

Link to comment

Nyt on sitten uusi akselisto nostettuna paikalleen. Tukivarret lähtivätkin helposti irti kunhan ensin irrotti toisen olka-akselista. Samoin simpukan sain purettua lopulta irti kun akseli oli lattialla. Olin katsonut väärin, mitään pultti ei ollutkaan hitsattu vaan lukitus levyt kuran kanssa hämäsivät. Pultit olivat kuitenkin niin tiukassa että ei meinannut mutterimopossa paukku riittää.

 

Ongelmiakin tuli. Tukivarsien kiinnityspulteista 2 on huonoja, toinen muuten vaan ja toinen meni "avatessa" pilalle ilmeisesti kiinni juuttumisen ja ruostumisen johdosta = avain nylppäri pyöreeks, Kalliita pultin pirulaisia vaan kun 4,50/kpl ja muttaritkin yli 2€ kpl. Onkohan kierre kuitenkin yleinen?

 

Kaapissa ollut letkun väliin laitettava bensahana näytti olevan samankokoisilla liitännöillä mitä letkut autossa joten jatkossa tankin irroittaminen on vähän helpompaa. Vaikkakin hana aiheuttaa pari mahdollista vuoto kohtaa lisää letkun pätkälle.

Link to comment

 

Kaapissa ollut letkun väliin laitettava bensahana näytti olevan samankokoisilla liitännöillä mitä letkut autossa joten jatkossa tankin irroittaminen on vähän helpompaa. Vaikkakin hana aiheuttaa pari mahdollista vuoto kohtaa lisää letkun pätkälle.

 

Uusi mieluummin se koko letku - varsinkin jos tuo nykyinen rupesi vuotamaan pelkästä lukkopihtien puristuksesta. Ja samalla kun ostat letkua, ota moottoripuolenkin tarpeisiin. Ei paljoa maksa ja saat huolettomia kilometrejä vuosiksi.

Link to comment

 

Kaapissa ollut letkun väliin laitettava bensahana näytti olevan samankokoisilla liitännöillä mitä letkut autossa joten jatkossa tankin irroittaminen on vähän helpompaa. Vaikkakin hana aiheuttaa pari mahdollista vuoto kohtaa lisää letkun pätkälle.

 

Uusi mieluummin se koko letku - varsinkin jos tuo nykyinen rupesi vuotamaan pelkästä lukkopihtien puristuksesta. Ja samalla kun ostat letkua, ota moottoripuolenkin tarpeisiin. Ei paljoa maksa ja saat huolettomia kilometrejä vuosiksi.

 

Niin siis toki letkut vaihdan, samalla siis tulee vaan nyt vielä hana väliin. Moottorin päähän vaihdettiin letkut samalla kun katsottiin polttoainepumpun sihtiä kun olivat niin rähjähtäneen näköset kankailtaan (vai mitä pinnassa nyt onkaan).

 

Nyt olisi auto taas muuten kasassa, paitsi että raidetangot irti koska kaikkien päidenkumit näyttivät olevan enemmän ja vähemmän huonossa kunnossa, eli eivät varmasti kelpais katsastaessa. Nyt pitäisi jostain nopeasti saada päät ja mikä vielä vaikeampaa ne tukivarsien lukituspultit ja mutterit. Tavan tarvikeliikkeestä varmaan saa päät mutta pultteja en oikein usko.

Link to comment

Aloin tuossa miettimään jakajan kärjettömäksi muuttamista ja foorumilta löytyikin aiheesta paljon juttua. Kuitenkin vielä jäi nyt vähän auki onko tuollaisella alipainejakajassakin siis keskipakohilppeet myös sisällä vai saavutetaanko tällaisella jakajalla jotain hyötyä nykyiseen nähden (olettaen että nykyinen olisi välyksetön).

 

Nykyiseen jakajaan sopiva muutos moduuli olisi kuitenkin ilmeisesti nyt tämä?

 

Vastahan tuota tuli tuolta osia tilaintua, mutta kysellään jo näin ennakkoon seuraavaan tilaukseen joka tulee kuitenkin jossain vaiheessa aiheelliseksi. Nyt vain piti saada ne tukivarsien pultit niin otin sit samalla uudet sytytysjohdot ja meninköhän ottamaan pyörijän ja virranjakajan kannenkin miettimättä yhtään että saattaa olla jakajan vaihtokin tulossa...

Link to comment
Aloin tuossa miettimään jakajan kärjettömäksi muuttamista ja foorumilta löytyikin aiheesta paljon juttua. Kuitenkin vielä jäi nyt vähän auki onko tuollaisella alipainejakajassakin siis keskipakohilppeet myös sisällä vai saavutetaanko tällaisella jakajalla jotain hyötyä nykyiseen nähden (olettaen että nykyinen olisi välyksetön).

 

Nykyiseen jakajaan sopiva muutos moduuli olisi kuitenkin ilmeisesti nyt tämä?

 

Vastahan tuota tuli tuolta osia tilaintua, mutta kysellään jo näin ennakkoon seuraavaan tilaukseen joka tulee kuitenkin jossain vaiheessa aiheelliseksi. Nyt vain piti saada ne tukivarsien pultit niin otin sit samalla uudet sytytysjohdot ja meninköhän ottamaan pyörijän ja virranjakajan kannenkin miettimättä yhtään että saattaa olla jakajan vaihtokin tulossa...

Jos alkuperäinen jakaja toimiva ja välyksetön niin fiksuinta olisi siihen laittaa se moduuli ennemmin kuin ostaa ties missä tehty repro jakaja.

Link to comment
Kuitenkin vielä jäi nyt vähän auki onko tuollaisella alipainejakajassakin siis keskipakohilppeet myös sisällä vai saavutetaanko tällaisella jakajalla jotain hyötyä nykyiseen nähden (olettaen että nykyinen olisi välyksetön).

Nämä uudemmat SVDA jakajat (jollainen sulla todennäköisesti on) harvoin väljistyvät niin paljon että haittaisi toimintaa, joten tuo linkin jakaja ei tuo mitään etuja. Ja myös siinä sun jakajassa pitäisi olla sekä keskipako etä alipainesäätö. Kärkien korvaaminen kärjettömällä modulilla ei myöskään muuta tai paranna juurikaan mitään, ainoastaan kärkivälin säätö jää pois. Kärkiväliä ei kuitenkaan juuri tarvitse säätää kunnossa olevassa järjestelmässä, kilometreistä riippuen ehkä kerran kesässä.

Link to comment
Kuitenkin vielä jäi nyt vähän auki onko tuollaisella alipainejakajassakin siis keskipakohilppeet myös sisällä vai saavutetaanko tällaisella jakajalla jotain hyötyä nykyiseen nähden (olettaen että nykyinen olisi välyksetön).

Nämä uudemmat SVDA jakajat (jollainen sulla todennäköisesti on) harvoin väljistyvät niin paljon että haittaisi toimintaa, joten tuo linkin jakaja ei tuo mitään etuja. Ja myös siinä sun jakajassa pitäisi olla sekä keskipako etä alipainesäätö. Kärkien korvaaminen kärjettömällä modulilla ei myöskään muuta tai paranna juurikaan mitään, ainoastaan kärkivälin säätö jää pois. Kärkiväliä ei kuitenkaan juuri tarvitse säätää kunnossa olevassa järjestelmässä, kilometreistä riippuen ehkä kerran kesässä.

 

Ok, pitääpä sitten harkita pelkästään tuota kärettömäksi muuttoa, mutta jos sekään ei parempaa käyntin tms takaa niin eipä tuolla sitten kiire.

 

Mutta ei mene hyvin. Auto seisoo edelleen pukeilla kun en hoksannut tilata raidetangon päitä AC:lta kun tilasin muita osia. Ajattelin että kyllähän noita saa ja nopeammin paikalliselta tarvikeliikkeeltä, mutta toisin kävi. Itse päitä kun ei saanut niin ajattelin tilata pelkät kumit kun vanhat nivelet kuitenkin vielä välyksettömän oloiset ja muuten ok. mittojen perusteella 33/11 olisi oikean kokoinen suojakumi ja niitä tilattiin. Tulivat tiistaina mutta kun tiskillä raidetangonpään kanssa mallailin oli kumi aivan holo päähän. Työntömitta tarkastelut näyttivät kumin olevan noin 35/12 eli ilmeisesti seuraava muutävä koko 37/13 kun onhan tuollaisen vähän venyttävä että on jämäkästi paikallaan, ei kuitenkaan myyjä suostunut uskomaan että olisiko väärä tuotekoodi tms.

 

No siitä sitten soitto isäukolle joka kävi eilen hakemassa Kuopion motonetistä 33/11 kumeja. Yllätys oli kuitenkin tänään mitä mukavin kun kokeilin kumeja raidetangonpäihin, aivan yhtä holoja, mittailut osoittavat että samalla tavalla 35/12. isompi osa pysyy juuri ja juuri urallaan, mutta raidetangonpään kartio-osalle kumin kiristävä renkula ei edes pysy kumin päällä kun vaikka tappihan on 12mm (kumin reijän ollessa mukamas 11mm). Huomenna käytävä vielä vääntämässä kättä toisessa tarvikeliikkeessä olisiko heillä sopivia hyllyssä tai voisiko myyjä ottaa puhelun vaikka tavaran toimittajalle ja varmistaa että saisi niitä pienempiä kumeja eikä isoja pienemmän koodilla.

 

Tänään kuitenkin vanhat sisäpäät saivat rasvanipat. Lisäksi reviirin merkkaus osottautui oikeanpuolen vetoakselin sisäpään kumin vuodoksi tai jonnekkin sinne suunnille, tarkemmin selviää kun saa keulan alas ja pääsee nostamaan perää.

 

Uuden tulpanjohdot, pyörijä, ja oikein komea (liekkö edes hyvä) läpinäkyvä punainen virranjakajan kansi odottaa asennusta.

Link to comment

Oikean kokoiset kumit löytyivätkin toiselta paikalliselta. Pistää jo miettimään olisiko vaihdettava "luottoliikettä" sillä tulpatkin löytyivät tästä samaisesta liikkeestä muiden myydessä "ei oo":ta.

 

Nyt siis raidetangon sisänivelet autossa jo aikaisemminkin olleet eivätkä mielestäni siis väljät, lisätty vain rasvanipat ja tehty poppakonsti puhdistamista + uudet kumit. Ulkonivelet laatua motonet ja vieläpä eri valmistajan, mutta kestäävät minkä kestäävät, olishan ne vanhatkin laittaa nipoille ja uudet kumit niin varmasti vielä toimivat.

 

Lisäksi vetoakselin kumin vaihdoin oikealle puolelle. Aika vittumainen homma mutta taisipa tuo onnistua. Toivottavasti nyt loppui merkkailu, entinen ainenkin oli ihan oikeasti entinen kaikkine halkeamineen ja reikineen.

 

Auto siis taas pyörillään, vielä vaatisi tankkiin ainetta (ei onnistunyt jerrystä ratilla yksin kikkailla) niin olisi varmaankin taas ajokunnossa. Kuitenkin nyt samalla pitää katsoa jälleen kerran rikastimen bimetallia. Vaikka vasta säädin sillon kantta pyörittämällä että rikastin meni jopa liiankin hanakasti päälle niin nyt taas kylmänä jää paripykälää vajaaksi. Myös tulpanjohdot voisi asentaa, ja venttiilit säätää. Katastusta ajatellen olisi pissapojan johto kytkettävä takaisin sulakerasialle. Oli siis viritelty sisällä olleiden puhaltimien kanssa samaan johtoon ryöstöliittimillä mikä ei oikein vakuuttanut ja jäi sillon toistaiseksi irti.

 

Nyt alkaa kelit olemaan vähän sellaiset että mielelläni nostaisin vaan pukeille ja alkaisin purkamaan, mutta edelleen katsastus vähän kiinnostaisi ennen purkamista. Lisäksi käyttis odottaa edelleen tuulilasia ja kun sen vaihto alkaa varmaankin ensiviikonloppuna saisi kupla palvella paripäivää käyttiksenä.

 

Mitenkäs huurteen poistojen kanssa on ollut, riittääkö auton omat puhallin systeemit vai pitääkö viritellä jotain lisää että alkais katsureille kelpaamaan? Odottamassa on kyllä Bilteman "konehuonepuhallin", mutta vaatisi tietysti virittelyä että saa etutilaan putkien väliin.

 

Ja sitten vielä kysymys mihin en vastausta löytänyt eli paljonko etuakselistoon pitäisi tumpata rasvaa? Niin paljon että rasvatiivisteiden välistä tursuaa/ paljonko se sitten suunnilleen olisi tuubeissa?

Link to comment

Tänään säädin venttiilit.Ykkösen pako kantoi ja muutama muukin oli ali mitoissa niin että 0,05 tekitiukkaa, mutta oli seassa myös 0,15 liuskalle löysiäkin.

 

Katsoin myös rikastimen ongelman, syy ei ollutkaan bimetallissa vaan itse akselissa joka tahmi kiinni niin että ei auennut täysin. Mikä virka on muuten toisen rikastimen lähellä olevan 3 pulttikannen kalvolla ja jousella? tappihan kääntyy vähän mutta sitten ei rikastimen läppä enää mene kiinni.

 

Samaan syssyyn vaihdoin sytytysjohtot, pyörijän, ja virranjakajan kannen, laitoin bensaa tankkiin, mutta sitten iskikin ongelma. Ei lähde käyntiin. Pyörittää ja selvästi jotain sytyttää (ensin väärin johdot niin putkessakin poltteli). Jaksaa ensin pyörittää kiihtyvällä tahdilla, mutta sitten aivastaa ja aloittaa alusta.

 

Eikä ilmeisesti ihme. Kun nyt googlella etsin taas sysytysjärjestyksen niin ilmeisesti laitoin muistista aivan metsään. Nyt nimittäin johdot järjestyksessä 1-4-3-2 myötäpäivään pyörijän "klo kahdesta" aloitettuna. Sylinterit muistelin takaa katsottuna 1 edessä oikealla, 4 alhaalla oikealla, 3 takana vasemmalla, 2 edessä vasemmalla eli aivan kuten johdot jakajassakin.

 

file.php?id=6533

Tuo kait nyt olisi oikein? (palstalta lainattu)

Link to comment

Ei käynnisty kupla ei. Sytkä oli tosiaan ihan mehtään eilen, tänään laitoin kohilleen ja yritin putsailla tulppia, katsoin käret, kokeilin vanhaa kantta ja vanhaa pyörijää mutta ei.

 

Hankaa hankaa ja välillä sanoo "BO", sitten jos vähän aikaa antaa olla niin seuraavalla starttauksella pamauttaa putkessa niin että korvissa soi. Oma diagnoosi on nyt että eilisen päälisiä tulpat karstaset tms ja akussa virta jo niin vähissä että ei taida vaan kipinäksi asti kunnolla riittää (starttiboosteri tottakai jossain lainassa). Huomenna hommattava uudet tulpat ja kokeiltava täydellä akulla (ja toivottavasti boosterikin kaverina).

 

Onko muita vihjeitä mistä tommonen nyt voisi olla? Tietysti vaihtoehtoja on monia kun menin nyt samaan syssyyn liittämään tyhjänä olleen tankin ja laittamaan polttoainettakin, säätämään venttiilit, vaihtamaan tulpanjohdot, pyörijän, ja jakajankannen. Olis pitänyt tajuta joka välissä taas kokeilla että varmasti vielä toimii niin vika diagnoosi olisi selvä...

Link to comment

Asiaa miettineenä nyt olen todellakin lukossa tämän sytytysasian kanssa. Jos sytytysjärjestys on edellisellä sivulla kuvatunlainen, mutta venttiiliensäätö ohjeessa sanotaan "Venttiilivälykset säädetään sylinterijärjestyksessä: 1, 2, 3 ja 4.

- Säädettävä sylinteri saatetaan sytytyshetkeen" ja olen aivan satavarma että venttiilejä säädettäessä 1 sylinteri oli kiinni hihnapyörän YKK merkissä ja sillon jakaja näytti ylhäältä takaa katsottuna klo 2 niin eikö sillon oikea sytytysjärjestys pitäisi edellisen sivun kuvasta poiketen olla 90 astetta vastapäivään käännettynä (tulpanjohtoja luonnossa ajattelemalla eli onko se nyt 180 astetta ajotuksena)?

 

Eli toissapäivänä olisi ollut jakajassa oikein johdot, mutta muistaessani sylinterit väärin olisi 1 ollut ainoa oikeaan aikaan sytyttävä.

Link to comment
Asiaa miettineenä nyt olen todellakin lukossa tämän sytytysasian kanssa. Jos sytytysjärjestys on edellisellä sivulla kuvatunlainen, mutta venttiiliensäätö ohjeessa sanotaan "Venttiilivälykset säädetään sylinterijärjestyksessä: 1, 2, 3 ja 4.

- Säädettävä sylinteri saatetaan sytytyshetkeen" ja olen aivan satavarma että venttiilejä säädettäessä 1 sylinteri oli kiinni hihnapyörän YKK merkissä ja sillon jakaja näytti ylhäältä takaa katsottuna klo 2 niin eikö sillon oikea sytytysjärjestys pitäisi edellisen sivun kuvasta poiketen olla 90 astetta vastapäivään käännettynä (tulpanjohtoja luonnossa ajattelemalla eli onko se nyt 180 astetta ajotuksena)?

 

Eli toissapäivänä olisi ollut jakajassa oikein johdot, mutta muistaessani sylinterit väärin olisi 1 ollut ainoa oikeaan aikaan sytyttävä.

 

Saatan nyt taas olla jotenkin väärässä mutta miksi hitossa venavälykset pitäisi säätää järjestyksessä.

Jos en nyt väärin muista niin kaikki venat saa säädettyä kampura kahdessa eri asennossa.

 

Selkeyttäisikö tämä sun johto ongelmia.

635111.jpg

 

Eli tuo on se järjestys missä johdot kuuluu olla. Mutta se mistä reijästä aloitat johtojen kanteen naputtamisen riippuu siittä mihin sun pyörijä osoittaa kun kone on 1 pytyn ykk asennossa. Eli ykkönen siihen kohtaan mihin sun pyörijä osoittaa.

 

Ja tosiaan tehtaalta on tullut kivasti kahteen erisuuntaan näyttäviä jakajia eli se voi aiheuttaa pikkasen sekaannusta.

bosch_034_009_%231.jpg

 

Ja sen jakajassa oleva viisteen voi unohtaa jos koneen niputtaja ei ole laittanut käyttöakselia oikeaan asentoon.

 

distributor_alignment.jpg

Link to comment

 

Saatan nyt taas olla jotenkin väärässä mutta miksi hitossa venavälykset pitäisi säätää järjestyksessä.

Jos en nyt väärin muista niin kaikki venat saa säädettyä kampura kahdessa eri asennossa.

 

Selkeyttäisikö tämä sun johto ongelmia.

635111.jpg

 

Eli tuo on se järjestys missä johdot kuuluu olla. Mutta se mistä reijästä aloitat johtojen kanteen naputtamisen riippuu siittä mihin sun pyörijä osoittaa kun kone on 1 pytyn ykk asennossa.

 

Nii joo, minä kun katsos seurasin eilen kuvaa vaan tarkasti miettimättä eli alotin klo 4:stä vaikka ykksen YKK on klo 2. Siksi minusta hyvin hämäävä kuva :D

 

Venttiilien säädöstä en muuten tiedä, mutta itse tein jonkun ohjeen mukaan pyörittelemällä konetta puolikierrosta kerrallaan taaksepäin. Näin sain eka tehtyä oikeanpuolen, suljettua kannen ettei roskoo pääse ja laittamaan pyörän = näin kikkailemaan toisen puolen kasaan ennen kuin tunkki toiselle puolelle ja sama homma sinne.

Link to comment

Johdot 90 astetta vastapäivään ja johan käynnisty nätisti virta-avaimen hipaisusta. Kiitokset Tanhikselle ja vwagenille, jälleen yksi ongelma ratkaistu ja jotain opittu. Rikastinkin peräti nyt toimi, mutta huomenna ei varmaan taas toimi. Jotain shaibaa akselilla niin ei jaksa mennä kiinni.

 

Samaan syssyyn rasvailtiin etuakseli ja potkaistiin nastarenkaat alle (uuden karheet Hakkapeliitta nro. 09).

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nyt on kohta viikon kupla ollut "käyttiksenä" Saabin seisoessa tallilla tuulilasin vaihdossa. Juuri ennen autojen paikkojen vaihtoa piti kuitenkin vaihtaa vielä toisenkin puolen vetoakselin kumilortto kun ohjauskulmia säätäessä (keulaa nostellessa) lorautti vuorostaan kuskin puolelta laatikkoöljyjä lattialle. Ei kyllä todellakaan mikään mieluinen operaatio mutta tulipa tehtyä. Operaation jälkeen tietysti lisäsin vielä öljyä laatikkoon ja kyllähän tuonne 3-4dl meni. Lisäksi palstan juttuja luettuani otin onkeeni ja poistin muovisen tarvikesuodattimen polttoainelinjasta kun tottakai se oli asennettuna pumpun painepuolelle.

 

Viikon aikana muuten tehtyjä juttuja mainittakoon rikastimen vikatarkastelu (taas). Viaksi paljastui niinkin iso vika kuin takaa katsottuna kaasuttimen vasemmalla puolella oleva messinki osa josta rikastimen akseli menee läpi. Messinki osa ja messinkiä vasten liikkuva rautalätkä olivat pinttyneen likaiset mikä aiheutti että rikastimen jousi ei jaksanut kääntää akselia.

 

Huomenna olisi ajatuksena tarjota kuplaa leimalle. Sen eteen tuli eilen vihdoin laitettua lasinpesurin johto sulaketaululle (aikaisemmin rosvolla lisäpuhaltimien johdossa ja lisäpuhaltimethan poistettiin). Pyyhkimien sulatkin vaihdoin alkuviikosta kun vesikelillä ikävä ajella koppurasulilla.

 

Muuten auto on mielestäni katsastuskunnossa mitä nyt valot pitää vielä katsoa läpi että kaikki toimii ja käsijarru vähän arveluttaa, sekun pitää kyllä ihan hyvin mutta joku rajahan siinä taitaa olla miten monta naksausta keppi saa nousta. Konehan on melko öljyinen alhaalta päin, mutta ei tiputa alleen. Ymmärtääkseni alkuperäinen puhallus systeemi pitäis nyt kuitenkin riittää koska kuitenkin puhaltaa. Ostin kyllä eilen vielä lisäksi ikkunalastan kun meinas illasta aivan umpeen vetää, että sitä sit kyllä tarjoan jos alkaa huurteenpoistosta sanomaan :D.

 

Pohjasta tuskin ruostereikiä löytää *kop kop*, mutta korissahan on sanomista jos ne nyt sanomiseks luokitellaan mm. takalokasuojan kiinnitys näyttää olevan melko laho kuskinpuolelta ja samaiselta puolelta onkohan se nyt tukivarsi vai mikä takana jonka takia sisälokasuojassa pullistus. tai siis oli pullistus kunnes ruostui. Edelleenkin samalta puolelta myös moottoritilan etulaidassa vähän peltitöitä, mutta niihin tuskin katsuri puuttuu samoiten kun takatavaratilan pohjassa (ei varmaan kylläkään, alhaalta päin vain katselin) vähän pehmeetä, mutta ei äkkiseltään mitään isompaa. Huomennahan tuon näkee mikä kaikki katrsuria ärsyttää, jos siis aikataulullisesti katsastamaan kerkiän.

 

 

edit. Niin sehän jä vielä että nyt on käynnistynyt ja toiminut varsinkin hyvin *jälleen kop kop*. Joskus lämpimänä meinaa vaan vaatia kaasupohjassa sahaamista ja välillä puutuu kaasua antaessa viileällä koneella, mutta pärjänny on kun ajaa joko nätillä kaasutuksella tai sitten jos hyytyy niin tyrkkää polkimen lattiaan niin lähtee taas vetämään.

Link to comment
Muuten auto on mielestäni katsastuskunnossa mitä nyt valot pitää vielä katsoa läpi että kaikki toimii ja käsijarru vähän arveluttaa, sekun pitää kyllä ihan hyvin mutta joku rajahan siinä taitaa olla miten monta naksausta keppi saa nousta.

 

Itse en ainakaa tuollaisesta naksu rajasta ole kuullut mitään kunhan vain heitto puolien välillä ei ole liian suuri. Voima on riittävä ja että tosiaan jää lukkoon ilman kahvasta kiinni pitämistä.

Link to comment

Ja tuoreeltaan ilmoitus (katsastusasema työpaikan naapurissa) että kupla LÄPÄISI katsastuksen puhtain paperein. Kova pohjaiseksi kehui. Selvästi harrastajaystävällinen katsuri sillä kyseli kaikkea kauanko auto ollut omistuksessa ja onko tarkoitus pitää nykyisenään vai rakentaa.

 

Runkonumeroa katsoessa vaan huomasin että takapenkin alla näyttäisi olevan akvaario = ilmeisesti takapyörän kotelossa reikiä jos vesi tulee. Asiaa pitää illasta tutkia ettei ole mitään sähkövehjettä vaarassa. Ruostumaan tuskin hirveästi kerkiää sillä puhutaan varmastikkin viikoista mitä enää ajossa ennen talliin purettavaksi siirtymistä.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Kupla pääsi tänään pikapesun kautta tallille kuivattelemaan ja odottamaan purkamista että homma lähtisi oikeati etenemään.

 

Tallilla kaveri vain huomasin mielenkiintoisen jutun. Kuskin puolen eturengas on 2-3 senttiä syvemmällä mitä apparin puolen. Tätä sitten alettiin mitan kanssa tarkastelemaan ja lokasuojat ainenkin ovat saman levyiset. Iskaritolpasta tolpasta koriin on suunnilleen sama matka molemmilla puolilla. Iskarin yläpäästä lokasuojan laitaan taas löytyy 2 senttiä heittoa samoin kuin renkaan laitaan mitattuna. Mistähän tämmönen heitto nyt voisi johtua?

Link to comment

Mainittakoon nyt tännekkin sama mitä tuonne alusta puolelle tekemääni topiciin. Nimittäin renkaissa oli kuin olikin eri ET, meillä on siis näköjään 3 vannetta isommalla ET:llä ja 1 kpl pienemmällä. Kuitenkin renkaiden aiheuttaman heiton lisäksi havaittavissa on vielä ilmeisesti lokasuojista johtuva heitto (eri profiiliset) ja myös iskaritorneista rumpujen ulkolaitaan on yli sentti heittoa ja ettei liian yksioikoista olisi mittasimme myös rungon etuosasta iskaritorneihin heittoa noin sentin mikä on kylläkin vain juurikin erisuuntaan eli kuin iskaritorneista rumpujen ulkolaitaan mitattu. Ilmeisesti siis todettava vain että vanha auto, monta eri tarinaa. Katsotaan vielä kun aika tulee että löytyykö selvää selitystä, mutta muuten shimmailtava vaikka häiritsevimmät heitot kokoamisen loppuvaiheilla pois jollakin välilevyillä tms.

 

Lisäksi eilen irrotettiin takapuskuri ja takalokasuojat. Vasen puoli oli ruosteinen kuten odotinkin aikaisemman katselun perusteella, mutta oikea puoli oli vielä pientä reikää lukuunottamatta kovan oloinen. En tiedä onko auto joskus ottanut vähän kovemman pusun takaa päin vain ruosteen takiakko tehty, mutta molemmilta puolilta on puskurin kiinnikkeet hitsattu korin osalta uudestaan. Oikealla puolella vaan jollain välipeltipatentilla (tukittu vieläpä tällä pari lokasuojan kiinnityspistettä) mikä saattaa aiheuttaa sen että otettava auki ja tehtävä paremmin ennen kun mätänee.

 

Parit huonot kuvat. Nyt peräti ihan kameralla mikä löyty jemmasta, mutta valaisuolosuhteet pilasi sitten taas tämänkin yrityksen.

 

DSC04928.JPG DSC04930.JPG DSC04931.JPG DSC04934.JPG DSC04936.JPGDSC04935.JPG

Link to comment

Lauantaina vietettiin emänän kanssa taas laatuaikaa ja purku etenikin mukavasti. Ensin valot pois, sitten etulokasuojat ja sitten astilaudat.

 

Yllätyksiähän sieltä tuli, mutta niihin oltiin jo henkisesti varauduttu joten nyt vain mietitään kuinka tästä edetään.

 

Oikea etukulma

DSC04942.JPG DSC04944.JPG DSC04945.JPG

 

Vasen etukulma

DSC04947.JPG DSC04949.JPG DSC04951.JPG DSC04953.JPG

 

Selvennyksenä epäselviin kuviin ihan näin tekstinä että molemmilta puolilta on siis 2 takimmaista lokasuojan kiinnityspistettä pettäneet mätänemällä komeasti. Näiden päälle oli laitettu ohuet sinkityt peltipalat ruuveilla ja vedetty reilusti muovikittiä, ei mitään massoja tai hapotuksia alle, eli hienot on ollu paikkaukset. Niin kyllä takalokaristakin kun rapsautin kittejä pois niin alta löytyi suoraan ruostepinta. Näihin poteroihinhan ei taida päästä mistään suunnasta suoranaisesti sisäpuolelta näkemään? Minkälainen liitäntä tuossa lämpökanavassa yleensä on tuolla alakulmassa eli onko pystyssä kulkeva haitari putki tempastavissa ylöspäin pois poikkeen ja joskus jopa jotenkin vielä istutettavissa takaisin lämpökanavaan?

 

Lisäksi astinlautojen irrotuksen jälkeen löytyi tuollainen kohta:

DSC04957.JPG

Vähän siis repsahtanut korinsauma tuosta tunkin korvakkeen kohdilta mutta eiköhän tuo vielä ensin hapottemalla ja sit jotenkin tursimalla mene.

 

Tuossa vielä kuva tallilta kun kupla pääsi oikein omaan sopukkaansa Yamahan kaveriksi. Tuossa sitä nyt olisi tarkoitus "kaikki" hommat tehdä ja jos oikein menee niin viereiseen maalauskoppiin maalaukseen.

 

DSC04959.JPG

Link to comment

DSC04968.JPG DSC04969.JPG DSC04970.JPG DSC04976.JPGDSC04974.JPG DSC04967.JPG

 

Kuten kuvista havaittavissa purimme eilen vähän sisustaa pois. Mitään älyttömiä yllätyksiä ei tullut. Mitä nyt jostain syystä takapenkin alla olevan väliseinän palaset ovat joskus vaihtuneet ja asennettu väärin päin. Kyseiset levythän ovat meidän aikaan olleet harmaat mikä nyt paljastuikin nurjaksi puoleksi ja toisella puolella on punainen nahka mikä ei tod.näk. tuohon kerman väriseen (vai mikä nyt onkaan) sisustaan muuten taida kuulua.

 

Seuraavaksi pitäisi pohtia kattoverhoilun irroittamista (saako koskaan enää takaisin :D), takalasien irroittamista, ja millä tavalla tuota takakaarta pääsis tekemään kun kotelo todentotta on täynnä uretaania ja se johtosarjakin makaa kulkea juuri siinä ulkoreunan tuntumassa. Onko samoja korjauksia tehneet purkaneet johtosarjan pois välistä sulamasta (edes mahdollista?) vai minkälaisilla taikatempuilla näissä on edetty?

Link to comment
DSC04968.JPG DSC04969.JPG DSC04970.JPG DSC04976.JPGDSC04974.JPG DSC04967.JPG

 

Kuten kuvista havaittavissa purimme eilen vähän sisustaa pois. Mitään älyttömiä yllätyksiä ei tullut. Mitä nyt jostain syystä takapenkin alla olevan väliseinän palaset ovat joskus vaihtuneet ja asennettu väärin päin. Kyseiset levythän ovat meidän aikaan olleet harmaat mikä nyt paljastuikin nurjaksi puoleksi ja toisella puolella on punainen nahka mikä ei tod.näk. tuohon kerman väriseen (vai mikä nyt onkaan) sisustaan muuten taida kuulua.

 

Seuraavaksi pitäisi pohtia kattoverhoilun irroittamista (saako koskaan enää takaisin :D), takalasien irroittamista, ja millä tavalla tuota takakaarta pääsis tekemään kun kotelo todentotta on täynnä uretaania ja se johtosarjakin makaa kulkea juuri siinä ulkoreunan tuntumassa. Onko samoja korjauksia tehneet purkaneet johtosarjan pois välistä sulamasta (edes mahdollista?) vai minkälaisilla taikatempuilla näissä on edetty?

 

 

Säästät huomattavasti hermojasi jos ostat vain suosiolla uuden verhoilun kattoon.

Link to comment
DSC04968.JPG DSC04969.JPG DSC04970.JPG DSC04976.JPGDSC04974.JPG DSC04967.JPG

 

Kuten kuvista havaittavissa purimme eilen vähän sisustaa pois. Mitään älyttömiä yllätyksiä ei tullut. Mitä nyt jostain syystä takapenkin alla olevan väliseinän palaset ovat joskus vaihtuneet ja asennettu väärin päin. Kyseiset levythän ovat meidän aikaan olleet harmaat mikä nyt paljastuikin nurjaksi puoleksi ja toisella puolella on punainen nahka mikä ei tod.näk. tuohon kerman väriseen (vai mikä nyt onkaan) sisustaan muuten taida kuulua.

 

Seuraavaksi pitäisi pohtia kattoverhoilun irroittamista (saako koskaan enää takaisin :D), takalasien irroittamista, ja millä tavalla tuota takakaarta pääsis tekemään kun kotelo todentotta on täynnä uretaania ja se johtosarjakin makaa kulkea juuri siinä ulkoreunan tuntumassa. Onko samoja korjauksia tehneet purkaneet johtosarjan pois välistä sulamasta (edes mahdollista?) vai minkälaisilla taikatempuilla näissä on edetty?

 

 

Säästät huomattavasti hermojasi jos ostat vain suosiolla uuden verhoilun kattoon.

 

Juu mielessä jo kävi kun meinaa olla vanhassa vähän reikää jne.

 

Ebaystä löyty tommonen. Hintaa sen 100€ postien kanssa, mutta siihenhän tietysti tulee verot sun muuta tullin kivaa harmia niin saa varata varmaan sen 150€. Onko näitä sitten muuten mihin hintoihin ja mistä porukka löytäny?

 

edit. pitäis aina googlettaa ennen kun kysyy... näyttäähän tuota yksosaista kattoverhoilua myyvän esim hotcars, liekkö aivan sama mitä ebay linkissä (kuvakin sama :D), hintaa 92€ + postit.

Link to comment

Eilen tuli taas notkuttua tallilla. Lähinnä kyllä notkumis ja suunnittelu asteelle jäi kun unohdin ottaa toiselta tallilta vermeet tankin tyhjennykseen.

 

Sen verran ihan edistystä että tiivisteitä poistin, mm ovien tiivisteet ja etupellin tiivisteen. Ovista rapis mukavasti osa alapelleistä muruina lattialle ja etuhelmasta on ruostunut tiivisteura osittain pois. Siitä seurasikin miettimistä kannattaisiko vaihtaa koko etuhelma vai menettelisikö muuten.

 

DSC04991.JPG DSC04992.JPG

 

Myös muita ratkaisuja, mm. takalokasuojen korjaamista vaihtamisen sijaan aloin miettimään tehtyäni nopean laskelman menevistä osista. Laskelmaa nyt vielä tarkennan vielä ehkä jo tänäilta ja julkaisen vaikka tännekkin jos jotain kommenttia aiheesta irtoisi. Kuitenkin jos katsotaan että tiivistekierros laseihin 130€, listat 100€, ja etuovien tiivisteet about 220€, muita tiivisteitä arviolta 100€, peltiosaa 150€ edestä, kattoverhoilu 90€ ja sitten pitäisi vielä vaihtaa takalokarit, takavalot + koko kasan päälle vielä maalaus. Alkaa 3000€ toivebudjetti paukkumaan niin että tukka hulmuaa ennen kun teknisiä tai muita erikoisempia ratkaisuja (madallus, bling bling) ollaan edes saatu aluille. Onko etuovien tiivisteitä jostain saatavana fiksumpaan hintaan vai onko vain karusti maksettava ovien ja ovien lasien tiivisteistä yhteensä yli 200€? Tiedossahan on että ei tämä harrastaminen halpaa ole, mutta kokeiltava kuitenkin pysyä kohtuudessa ja sillä häiristee että pelkät tiivisteet listoineen tulevat maksamaan yli 550€.

Link to comment
Älä ainakaan osta halvinpia tiivisteitä, ellet halua vaihdella niitä joka vuosi.

 

Joo tiivisteet kannattaa ostaa suosiolla parhaat. Esim. palliksen etuovien tiivisteitä on ainakin kolmea tai peräti neljää eri hintaa ja laatua tyyliin: "Ihan toivottomat", "ei-alkuunkaan-sopivat", "huonosti sopivat", "hyvät".

 

Joo tätä olen kuullut ja lukenut monesta paikkaa.Meinaa vaan tilanne olla että kun ei halpoja kannata ostaa ja kalliisiin ei ole varaa niin olisi oltava mentävä vanhoilla rikkinäisillä tai ilman :D Tietysti eihän raha hommista näissä projekteissa saisi puhua mutta pakko vähän miettiä.

 

Pikaista taulukkoa tein AirCooledin, Hotcarsin ja Paruzzin sivuilta eikä kyllä hyvältä budjetin kannalta näytä kun tuossa on vasta "suurimmat". Vaihdettava kohta oikeesti maalaussuunnitelmat vain pelkkään pohjamaaliin = mustaan epoksiin tai tela/pensselihommiks :D Onko näissä sitten yleensä niin hyvä kuntoiset tiivisteet porukalla vai rohkeesti vaan rahaa laitetaan kun maalaus suunnitelmissa?

 

Ostoksia.png

 

Jos nuo ostokset mentäis halvemman mukaan ja ynnäillään päälle auton hinta ja jo ostetut osat niin jo ollaan 2000 eurossa, maalaukseen jos varataan 1000€ mikä ei edes ehkä riitä, paukkuu jo budjetti ja paljon puuttuu vielä osia. Harmi kun itellä ei oikein kokemusta maalauksesta ole ja ammattimaalarin tiloissa vuokralla ollessa ikävä sotkea varsinkaan jos pohjat saa tehtyä ok.

Link to comment
Älä ainakaan osta halvinpia tiivisteitä, ellet halua vaihdella niitä joka vuosi.

 

Joo tiivisteet kannattaa ostaa suosiolla parhaat. Esim. palliksen etuovien tiivisteitä on ainakin kolmea tai peräti neljää eri hintaa ja laatua tyyliin: "Ihan toivottomat", "ei-alkuunkaan-sopivat", "huonosti sopivat", "hyvät".

 

Joo tätä olen kuullut ja lukenut monesta paikkaa.Meinaa vaan tilanne olla että kun ei halpoja kannata ostaa ja kalliisiin ei ole varaa niin olisi oltava mentävä vanhoilla rikkinäisillä tai ilman :D Tietysti eihän raha hommista näissä projekteissa saisi puhua mutta pakko vähän miettiä.

 

Pikaista taulukkoa tein AirCooledin, Hotcarsin ja Paruzzin sivuilta eikä kyllä hyvältä budjetin kannalta näytä kun tuossa on vasta "suurimmat". Vaihdettava kohta oikeesti maalaussuunnitelmat vain pelkkään pohjamaaliin = mustaan epoksiin tai tela/pensselihommiks :D Onko näissä sitten yleensä niin hyvä kuntoiset tiivisteet porukalla vai rohkeesti vaan rahaa laitetaan kun maalaus suunnitelmissa?

 

Ostoksia.png

 

Jos nuo ostokset mentäis halvemman mukaan ja ynnäillään päälle auton hinta ja jo ostetut osat niin jo ollaan 2000 eurossa, maalaukseen jos varataan 1000€ mikä ei edes ehkä riitä, paukkuu jo budjetti ja paljon puuttuu vielä osia. Harmi kun itellä ei oikein kokemusta maalauksesta ole ja ammattimaalarin tiloissa vuokralla ollessa ikävä sotkea varsinkaan jos pohjat saa tehtyä ok.

 

Rotta on muotia (maalaat myöhemmin). Mut oikeesti b-laatua ei kannata ostaa, vanha ja rikkinäinen on parempaa.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...