Henkar Posted December 3, 2013 Author Share Posted December 3, 2013 Vähän kuulumisia kotteron osalta. Kaikki lasit on irrotettu. Tiivisteiden ollessa aika heikossa hapessa takasivu ja takalasi otettiin karusti mattopuukolla. Etulasi poistettiin tiiviste ehjänä, mutta eipä sitäkään taida kehdata semmoisenaan enää laittaa jos kaikki muut vaihtaa. Ovet on purettu peltirangaksi, niiden osalta ei mitään ihmeellisyyksiä muuten ollut mutta ovipahvit olivat vielä aivan märkiä alalaidoista vaikka auto on seissyt kuivassa kuukauden, syypäänä ilmeisesti pahvin takana ollut muovi. Eilen irtosi myös kattoverhoilu, heti alkoi jo jännittää miten sen saa kasaan. Varsinkin B-pilarien kohdalta kaikki ne "klipsut". Muuten suunnitelmissa on nyt ollut kysellä jostain hiekkapuhallus etu- ja takapellille + lokasuojille jolloin niistäkin alkaisi näkemään onko enää mitään tehtävissä. Ovia en vielä tiedä uskaltaako niitä puhaltaa vai alkaako vetelemään, itsellä kun ei kokemusta ole niin saa mahdollinen puhaltaja kertoa mielipiteensä kunhan ensin jostain semmoisen löydän. Loppu kori pitäisi sitten ottaa hiomalaikalla ja alkaa askartelemaan peltiä paikaksi. [*:1jg9nbmc]Etuhelman tiivisteuran ruostumisen takia helma on varmaankin vaihdettava (??)[*:1jg9nbmc]Varapyöräkotelon pohja ja vähän sisälokasuojia tehtävä uusiksi[*:1jg9nbmc]Etulokasuojen kiinnikkeiden takaosat omavalmiste paikoilla. Kierteet mutteriniiteillä, kylläkin vain M6, mutta eiköhän lokarit niilläkin kestä kun kyseessä vain 2 takimmaista kiinnikepulttia[*:1jg9nbmc]Vasen takaloksun kiinnitys valmiilla peltislirpulla[*:1jg9nbmc]Ovien alaosat omavalmiste paikoilla[*:1jg9nbmc]Takahelma varmaan paikallaan ensin omavalmiste paikoilla kuntoon ja sitten irrotettavaksi Aikatauluhan tässä alkaa jo nyt jännittämään. Ajatuksena kun olisi kevääksi ajoon ja välissä on vielä monta vaihetta. Aloitetaan kuitenkin siitä jos nyt joulukuussa saisi peltityöt tehtyä. Quote Link to comment
Henkar Posted December 4, 2013 Author Share Posted December 4, 2013 Ei tainnut tulla takalokasuojista enää kalua. Molempiin oli jo tehty kivipeltien alle hienot sinkkipelti laput että näyttäävät edes jotenkin ehjiltä ja toki paljon pakkelia. Oikean puolen. Tästä nyt ei tullut kun tämä yksi ok kuva ja tämäkin vähän vääristää sillä totuus näyttää aika paljon pahemmalta. Vasen. Nyt olisi vaan ollut hiekkapuhaltajakin tiedossa, joskin käytössä ilmeisesti vähän liian ärreet vehkeet niin saa nähdä mitä tulee. Huomenna vien ainoan hyvän lokarin eli vasemman etusen ja takapellin pajalle jos jossain vaiheessa kerkeis suhauttaa. edit. Korvaavat takalokasuojat löydetty. Kiitos NeoRetron Arille jo etukäteen! Quote Link to comment
Tanhis Posted December 5, 2013 Share Posted December 5, 2013 Juu ei noita lokareita tosiaan kannata enää korjata on sen verta paskassa kunnossa tai oikeastaan jopa käsittämättömän paskassa kunnossa.. Quote Link to comment
Henkar Posted December 8, 2013 Author Share Posted December 8, 2013 Moottori "hyppäsi" pois eilen. Aikaa tallilla kokonaisuudessaan meni noin 5 tuntia joista 2 tuntia suoranaisesti moottorin irroitukseen. Suurin ongelma meinasi olla muttereiden löytäminen ja ylävasemman "mutterin" ihmetteleminen kun mutteria ei ollutkaan vaikka ohjeet näin sanoivat. Kyseessähän olikin pultti jonka avaaminen oli vieläpä melko taiteilua edestä päin kytkimen vivun ja vaijerin ohi (kuten moni varmasti tietää). mutta 17mm hylsy 3 pitkää jatko joista yhdessä se semmonen liukuva "kulmahylsy" niin onnistuihan tuo sitten lopulta. En tiedä pitäisikö tehdä huolto luukku takatavaratilan pohjaan helpottamaan tulevaisuutta. Siinäpä tuo lattialla lötköttää. Pitäisi varmaan jonkunlainen moottoripukki keksiä mihin nostaa ja vähän perehtyä sielunelämään mistä tihkuaa öljyä. Ei hirveitä, aivan pieni tahra lattialla vaikka seissyt jo melkein kuukauden paikallaan, mutta moottorin alaosa on kyllä märkä. Kyllä alkaa kameran vaihto olemaan ajankohtainen, kuvat on kun puhelimella otettuja Ja tuossa vielä kytkinkoppa. Liekköhän jonkun stefan vaihto edessä kun mustaa möhnää ympäri seinämiä vai kuuluuko tuollainen määrä vielä asiaan. Quote Link to comment
Henkar Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 Eilen tuli tallilla aloitettua irtotakahelman tekeminen, lähinnä koska koko perä on muutenkin vähän omituisesti kursittu kokoon. jKorin takakulmat ovat aika pehmoiset, joskus jo tosiaan korjattu puskurin kiinnikkeitä myöten, mutta vähän oudosti sillä puskurin kiinnikkeiden alla on pellit jotka tulevat vielä takahelmaan verrattuna ulommaksi eikä näitä ole edes takakulmista hitsattu tai toinen oli kahdella täpillä ja toinen ei ollenkaan. Irroituksen ajattelin tehdä "oikealla tyylillä" eli porailemalla pistehitsit veks. Meinaa vaan silti olla vielä niin tiukassa että saa nähdä mitä jää jäljelle helmasta. Myös homman muuttaminen irtoperän rakentamiseksi polttelisi, mutta taitaa olla kokoluokkaa isompi homma + tiivistysvaikeudet ja toki riskit isommat. Jos tuo helmahomma kusahtaa niin ainahan uusia helmoja saa. Löytyipä myös ihmeteltävää, itseasiassa löytyi jo lauantaina, mutta unohdin mainita asiasta. Eli konehuoneesta bongattiin irtonaisena valkea melkein pyöreä 3 napainen pistoke josta roikka menee valkoiseen rasiaan tulipellissä. Rasiaa luulin ensin releeksi tms, mutta sitten hoksasin että siinähän on kansi ja sisältä paljastui pyöreitä liitinpaikkoja ja pari isompaa lattapaikkaa. Onko kyseessä joku varhainen diagnostiikkaboksi vai mikä ihme? Kuvia ei nyt ole kun ei eilenkään ollut kamera matkassa, mutta jos joku hoksas mistä kyse. Quote Link to comment
Henkar Posted December 11, 2013 Author Share Posted December 11, 2013 Joo eli vähän taas kuvia ja tämän illan kuulumisia tallilta. Se ainoa ehjä lokasuoja onkin yllättävän ehjä vielä puhalluksen jälkeenkin. Takapelti puhalluksen jälkeen. Siinä sitä nyt ollaan aivan PA. Eihän se aivan suosiolla lähtenyt mutta irtosi kuitenkin. Siinäpä nuo kulmat ja seuraava kysymys kuuluukin kuinka tästä kannattaisi jatkaa? Joku on siis joskus mennyt vaihtamaan paloja mutta ei ole leikannut oikein vanhoja pois vaan hitsannun vaan päälle ja toisaalla sitten taas leikannut jopa uudet pellit vituralleen. Vähän korroosiota konehuoneessa muutenkin. Takapellin räppänä. Ja vielä yksi kokonaisuuskuva huussista Quote Link to comment
Anpu Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Ootko varma kulmat ois korjattu? Musta ne näyttää ihan originaalilta. Tilaat uudet kulmat, hyllyt ja helman ja laikkaat vasta kun osat on käsissa. Ja niin se on diagnostiikka pistoke. Quote Link to comment
Henkar Posted December 12, 2013 Author Share Posted December 12, 2013 Ootko varma kulmat ois korjattu? Musta ne näyttää ihan originaalilta. Tilaat uudet kulmat, hyllyt ja helman ja laikkaat vasta kun osat on käsissa. Ja niin se on diagnostiikka pistoke. Melko varma olen sillä tässähän on kaksi peltiä "päällekkäin" molemmalla puolella joista oikealla on lokasuojan takimmainen kiinnityspiste ulommassa pellissä ja seuraava sisemmässä. Ulompi pelti on kiinni parilla täpillä sisemmässä.Kun taas vasemmalla tämä ulompi pelti tuli jopa takimmaisen kiinnityspisteiden päälle joka olivat kyllä vielä siis olemassa sisemmässä pellissä mutta siihen ei siis voinut pultata mitään. Lisäski vasemmalla ulompi pelti ei ole millään päästä kiinni vaan peltiä kammettaessa heiluu koko systeemi puskurin kiinnityspisteet etuosasta lähtien. Niin ja pellit ovat aivan eri muotoiset. Niin huonoja vaan nuo valokuvat että meinaa näyttää vaan yhtenäiseltä ruostuneelta pelliltä. Eilisen viestin jälkeen välähti itsellekkin että pitääpä selvittää minkä hintaset nuo kulmat on että vatsinkin jos pitää sisällään lokasuojan takimmaiset kiinnityspisteet niin varmasti helpoin vaihtaa, vaikkakin samalla korkeudelle saaminen voi olla melko mittaaminen. Piti ihan googlettaa tuota pistoketta kun varmistit asian ja enpä olis uskonut että kuplassakin tämmösiä kokeiluja :D Melko turhan olonen kampe kuitenkin ja mielestäni meillä ei ainenkaan mennyt mitään johtoa moottorille lootalta (paitsi 3 napainen liitin oli moottorin suuntaan sidottu) että ei taida YKK-anturia olla. Pitää katsoa jossain vaiheessa vielä löytyykö motin kylestä sitten. Quote Link to comment
Tanhis Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Näin kuvista katsottuna näyttäisi siltä että takahelma olisi pelastettavissa. Takanurkkien kanssa en taas rupeisi enää painimaan ja vasemman hyllyn kanssa vähän siinä ja siinä. Mutta tosiaan kuvista ei näe koko totuutta. Quote Link to comment
Anpu Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 http://www.aircooled.fi/tuote/2843/taka ... -t1-867479 Eipä nuo paljoo maksa. Quote Link to comment
Lasse Posted December 12, 2013 Share Posted December 12, 2013 Jollain on ollu rosvoliittimiä oikein monta taskussa. Ja on sitten päättäny pistää ne kaikki tohon yhteen johtoon kiinni. Voi olla fiksua jossakin välissä vähä setviä noita sähköjä... Quote Link to comment
Henkar Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 Jollain on ollu rosvoliittimiä oikein monta taskussa. Ja on sitten päättäny pistää ne kaikki tohon yhteen johtoon kiinni. Voi olla fiksua jossakin välissä vähä setviä noita sähköjä... Joo niin on selvästi ollut. Yksi hienoista viritelmistä on ainenkin lisäjarruvalo takalasille. Valo oli vielä tempastu kontaktiliimalla lasiin kiinni eli jumalattoman sotkusen näkönen, ja pikkutuuppasulla tippu irti (onneksi). Ja sitten kerrotaan kansalle taas vanhoja kuulumisia. Elikkäs Lauantaina tuli oleskeltua tallilla useampi tunti (~8). Aikaansaannoksena tuona aika oli että kävin kaikki sisälokasuojat, lokasuojien kiinnityspisteet ja molemmat helmat läpi kulmahiomakoneen vermeiden kanssa. Takaoikea eli ns "ruosteeton". Tulossa vain "takakolmio" Takavasen. Tähän tulossa korjauspala lokasuojan kiinnitykseen joka toivottavasti kattaa tarpeeksi + "takakolmio". Konehuoneen hyllyn ajattelin kokeilla ite sipistellä ehjäksi vaikka on aika huono = melkein koko matkalta ruostunut lokasuojan laita vaikka kuvissa ei aivan siltä näytä. Etuoikea. Oli jo renkaat paikoillaan kuvia ottaessa niin ei oikein saanut hyvä' kokonaiskuvaa otettua. Lokasuojan kiinnitykset ajattelin korjata ihan vain peltipaikalla ja muttriniitillä kuten jo aiemmin mainitsin. Etukulma tarkotus sipistellä kanssa ominkäsin jollakin paikalla, ongelmaksi voi tulla puskurin kiinnitys. Varapyöräkotelon pohja ja etuhelma kuitenkin tulossa varaosapelteinä. Etuvasen. Resepti sama kuin oikea puoli. Haasteena vain isommat reiät ja ruosteet eteneminen jo lokasuojan kiinnityksestä pokkauksen jälkeen ovelle päin menevälle osuudelle melkein pystysaumaan asti. Helmaa oikealta. Vähän kun järsitty tuo sauma. Mutta jospa se siitä kun vähän täppäilee, hapottaa, ja epoksipintaan. Helmaa vasemmalta, ei läheskään niin paha. Muutenkin nähtävissä on kyllä ollut että auton oikea puoli on selvinnyt syystä tai toisesta paljon vähemmällä ruosteella, joskis vasen etulokasuoja tekee poikkeuksen. Siinä vielä päivän tulos noin kasana. hirveetä muhjua tommonen massan,öljyn ja hiekan sekoitus. Niin ja avasinhan minä vasemman eturummun nopeusmittarin vaijeria irrottaessa (joo ei olisi tarvinnut mutta enpä hoksannut). Varsin ok kuntoista osaa. Rummussakaan ei pykälää oikeastaan ollenkaan. Quote Link to comment
Anpu Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Olethan tietoinen kun rupeat laikkailee ja hitsailee, sähkösarja kulkee takavasenlokarin kiinnityksen kohdilla. Quote Link to comment
Henkar Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 Olethan tietoinen kun rupeat laikkailee ja hitsailee, sähkösarja kulkee takavasenlokarin kiinnityksen kohdilla. Juu, tuli jossain topicissa vastaan maininta ja itseasiassa alla olevassa kuvassa näkyykin suoraan isosta reijästä tuo harmaa pötkylä eli on aivan ulkolaidassa kiinni. Pitää varmaan yrittää konehuoneen puolelta irrottaa johtosarja tulipellin läpiviennistä ja muljutella jotenkin pois edestä. Onko tuolla muuten uretaani vasemmassakin kaaressa ja jos on niin kannattaisikohan se yrittää poistaa pääosin ennen kun käy kuten oikealle puolelle? Quote Link to comment
Henkar Posted December 23, 2013 Author Share Posted December 23, 2013 Pieni tilanne katsaus. Ensimmäisiä reikiä alettu hitsaamaan = olen kaksi päivää kokeillut ensimmäistä reikää hitsata siististi umpeen ja nyt on todettava että en vain osaa. Koneena uuden karhea pikku Esabi, kaasuna hiilidioksidi. Vaikka tehot laskisi aivan minimiin ei onnistu edes täppiä tekemään kun hurahtaa läpi niin että suhisee, siis jopa uudesta paikka pellistä. Ei vaan kehtais tehdä lappupaikkoja päälle päin varsinkaan kun reijät on lokasuojan kiinnityslinjassa. Turhautuminen on vaan sitä luokkaa että epäilyttää auton valmistuminen kevääksi mikä taas ei olisi ollenkaan jees. Quote Link to comment
APO Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 Älä luovuta, kyllä se siitä vielä onnistuu! Tuo korin pelti on todellakin ohutta ja vaikeaa hitsattavaa. Uusi pelti kannattaa olla samanpaksuista, peltien väliin mahdollisimman pieni rako (tai ei välttämättä tarvi rakoa ollenkaan, palaa kyllä läpi) ja lyhyillä painalluksilla hitsaten pienellä virralla aina eri kohdasta. Välillä palaa kyllä väistämättä läpi. Tässä vielä omasta tilkkutäkki korista kuvaa, josta näkee noita hepattuja paikkoja. Lopuksi vielä kiersin saumat hitsaamalla, koritina toki olisi varmasti parempi. https://picasaweb.google.com/1001376761 ... directlink Quote Link to comment
SePi Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 Oikein kriittisessä kohdassa pidin sellaista kupariputkesta littanaksi taottua vastinta hitsaussauman takana. Samalla systeemillähän voi täyttää reikiä. Muutoin annoin langan palaa syntynyttä palkoa kohti, joka kestää hitsaamista ohutta peltiä huomattavasti paremmin. Emmä nyt ehtiny yhden auton kanssa paljoa oppia, mutta enää en arastele tolla minarcmigillä ohuttakaan peltiä Quote Link to comment
ARTO Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 Yhdessä asiassa volsuprojektit edukseen muuttuneet vuosikymmenten aikana. Ennenvanhaan rakentamisen aikana meni muutama kilo kittiä, nyt mene muutama kilo miggilankaa:) Quote Link to comment
Henkar Posted December 27, 2013 Author Share Posted December 27, 2013 Yhdessä asiassa volsuprojektit edukseen muuttuneet vuosikymmenten aikana. Ennenvanhaan rakentamisen aikana meni muutama kilo kittiä, nyt mene muutama kilo miggilankaa:) Tällä menolla ei muutamalla kilolla päästä kun alkuun :D No tuossa nyt kuitenkin jotain "saavutusta". mitä vaan APO:n kuvia katsoin niin ilmeisesti minä nyt taas yritän aivan liikaa eli hitsata ympäriinsä paikan vaikka kaverikin sano että täpit vaan sinne tänne ja tinalla loput umpeen. Tinaa vaan kun en ole koskaan käyttänyt enkä nytkään pääsyt kokeilemaan kun onnistuin piilottamaan siivotessa pohjusteen itseltäni :D Suuttimen tukkimisongelma taisi olla vähän koneesta, vähän säädöistä ja enemmän käyttäjästä. Eli suuttimen vaihto, tehojen nosto (kuulosti vaan niin äkäseltä alkuun) ja pidempi väli hitsattavalle kohdalle ja suuttimelle sillä suutin tuleekin sen 2-3mm pidemmälle kuin kartiosuutin toisin kuin toisella tallilla olevassa koneessa. Jostain kun on iskostunut tapa painaa kartiosuuttimen reuna kiinni kappaleeseen tueksi (kolvi tottakai kulmassa eikä suoraan kohti kappaletta), mutta näin ei ilmeisesti pitäisi tehdä. Toinen huolestuttava juttu on tuo minun lentävän käyttö. Ei järki koskaan sano että lopeta nyt hyvä mies ennen kun on liian myöhäistä. Aina tulee hiottua hitsaukset melkeinpä lommolle ja siinäs sivussa pelti liian ohueksi, vaikka tässäkin ilmeisesti tinaus antaa sitten vähän anteeksi. Quote Link to comment
Lasse Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 semmonen vinkki tohon hitsaukseen, että laikkaa vaan kaikki syöpynyt metalli pois. tohon jo valmiiksi hapettuneeseen kun hitsaa, niin sauman vierestä lähtee ruostumaan uudestaan. itse olen hitsannut laput ympäriinsä. tiukat sovitukset lappuihin, esim. pahvimalli. leikkaat ensin mallin pahvista tai kartongista, sillä piirrät tussilla poistettavan kohdan ja uudesta pellista mallin mukaan peltisaksilla lappu, niin pitäisi tulla oikean kokoinen. toinen keino on maalarinteippi, jota voi käyttää mallin tekoon. montakerrosta päällekäin teippiä poistettavan kohdan päälle, veitsellä turhat pois, tussilla merkki ja teippilätkästä saa mallineen uuden pellin leikkuuseen. Quote Link to comment
Henkar Posted December 27, 2013 Author Share Posted December 27, 2013 semmonen vinkki tohon hitsaukseen, että laikkaa vaan kaikki syöpynyt metalli pois. tohon jo valmiiksi hapettuneeseen kun hitsaa, niin sauman vierestä lähtee ruostumaan uudestaan. itse olen hitsannut laput ympäriinsä. tiukat sovitukset lappuihin, esim. pahvimalli. leikkaat ensin mallin pahvista tai kartongista, sillä piirrät tussilla poistettavan kohdan ja uudesta pellista mallin mukaan peltisaksilla lappu, niin pitäisi tulla oikean kokoinen. toinen keino on maalarinteippi, jota voi käyttää mallin tekoon. montakerrosta päällekäin teippiä poistettavan kohdan päälle, veitsellä turhat pois, tussilla merkki ja teippilätkästä saa mallineen uuden pellin leikkuuseen. Kokeilin vaan säästellä työtä tuossa oikealla puolella kun jos kaiken vähänkään syöpyneen olis ottanut olis pitänyt mennä pokkauksen yli kuten vasemmalla puolella josta en tiedä vieläkään kuinka sen nyt hoitais ettei aivan muutu kulma Tuosta vasemman puolen ylemmästä paikasta sain tehtyä sisäpuolelta mallin niin siinä kyllä huomasin että "tiukempi" sovitteisen pellin kanssa helpompi. Quote Link to comment
HSuomi Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Huh minkä näköistä työmaata. Ite jaksoin melkeen valmiiksi hitsata yhden tollasen auton. Sitten vaan yksinkertaisesti se alkoi lopussa tuntua niin paskalta ja vittumaiselta hommalta että kesken jäi. Autoharrastus on kivaa mutta toi ei ole sitä mitä haluan tehdä. Tsemppiä, toivottavasti ei löydy hirveesti lisää noita rotansyömiä kohtia. Quote Link to comment
Lasse Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 a-pilarin alaosan saa korjauspalana. toi alkaa kesiä siitä pokkauksesta jos se on sinne asti ruostunu. hitsaaminen on helpompaa kun otat sen kaiken mädäntyneen veks ja hitsaat tervettä peltiä kiinni terveeseen peltiin. tietysti turhaa ei kannata poistaa ehjää tavaraa. suosittelen ostamaan korjauspeltejä pahimpiin paikkoihin, paitsi jos pelti taipuu kuin tyhjää vaan. Quote Link to comment
APO Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 No tuossa nyt kuitenkin jotain "saavutusta". mitä vaan APO:n kuvia katsoin niin ilmeisesti minä nyt taas yritän aivan liikaa eli hitsata ympäriinsä paikan vaikka kaverikin sano että täpit vaan sinne tänne ja tinalla loput umpeen. Tinaa vaan kun en ole koskaan käyttänyt enkä nytkään pääsyt kokeilemaan kun onnistuin piilottamaan siivotessa pohjusteen itseltäni :D Noista mun kuvistahan ei tosiaan näykkään, mutta kyllä minäkin saumat hitsasin umpeen. Ei ole itsekään tullut tinaa koskaan käytettyä. Lanka ja hermot paloi minullakin samaa tahtia mutta kyllä se ajan kanssa tuli tehtyä :). Quote Link to comment
Henkar Posted January 6, 2014 Author Share Posted January 6, 2014 (edited) Huudellaanpa taas vaihteeksi jonkun asteisesta edistymisestä. Jouluviikolla saatiin vaihdettua etulokasuoja vuosimalliin täsmäävään (pieni virhe myyjällä). Harmi vain tämä vaihtosuoja ei ollutkaan yhtä hyvä kuin aiemmin saatu vaan vaati hiomisen ja yhden lommon oikaisua. No eipä tarvinnut säveltää uuden veroita vähän vanhemman pystärin lokaria (puskurin reikä jne). Viime lauantaina saatiin jo aiemmin mainittuja uusia peltiosia mm. etuhelma, takakulmat, vasemman takalokasuojan kiinnityspala, ja varapyöräkotelon pohja. Lisäksi käytettyinä tuli takalokasuojat. Kiitos osista vielä kerran Neoretrolle. Sunnuntaina kävin hitsailemassa kuskinpuolen sisälokasuojaa eteen päin, nyt jopa homma mielestäni jotenkin onnistui. Reikäistähän tuo jälki on, mutta taitaa täppäillessä tulla enemmän vahinkoo sisäisten huokosten muodossa jos nuo kaikki kokeilee täppäillä verrattuna siihen että antaa tommosten olla ja yrittää tinata. Yksi kuva kohteesta alla, taas aivan kauhee laatu, muissa vähän ehkä tarkemmissa kuvissa taaskin valotus oli jotenkin outo että kaikki hitsaus saumat näyttivät olevan ruosteessa. Tänään kävin tekemässä vaihtolokarille yllä mainitut toimenpiteet. Samalla innostuin jatkamaan suoraan myös etuhelman irroitukseen. Helman irroitin karusti vain kulmat leikkaamalla jolloin osa pituus suunnassa olleet helman osat jäivät vielä koriin eli niitä pitää vielä karsia pois. Tämä kuitenkin siksi että helma on selvästi joskus vaihdettu ja turattu hitsata kiinni vähän miten sattuu. Helman alta löytyi jonkin verran yllätys yllätys ruostetta eli pieniä komplikaatioita voi olla ennen kun uusi helma saadaan paikalleen. En tiedä olisiko pitänyt suoraan ottaa koko keulaosa sillä nythän etupuskurin kiinnikkeiden ympäriltä menee karkeasti arvioiden 20x20cm alueet rakennettaviksi uudestaan, mutta säästöähän se on sekin kun ite turaa tehdä ja kun ei ole entisöinti kyseessä niin voi käyttää jopa "luovuuttakin". Ja sitten vielä mietinnän aihe. Pellit tallille viedessä raavin jo vähän päätäni että miten nuo takakulmat kannattaisi lähteä vaihtamaan. Korjaus pelti on kun monilta osin vähän eri muotoinen kun nykytilanne ja jostainhan se olisi hyvä katsoa että tulisi jotenkin edes oikeaan asentoon. Edited January 6, 2014 by Henkar Quote Link to comment
Lasse Posted January 7, 2014 Share Posted January 7, 2014 Kasaa to takapää "höhhöllensä" eli loksut kiinni ja takahiekkapelti myös. Lukkopihdit on hyvä apuväline. Sitten sovitus sujuu paremmin. Ota välillä pari askelta taaksepäin, kirjaimellisesti ja arvio työnjälkeä siitä kohtaa mistä sitä normaalit ihmiset tapaavat katsoa. Quote Link to comment
Henkar Posted January 12, 2014 Author Share Posted January 12, 2014 Kasaa to takapää "höhhöllensä" eli loksut kiinni ja takahiekkapelti myös. Lukkopihdit on hyvä apuväline. Sitten sovitus sujuu paremmin. Ota välillä pari askelta taaksepäin, kirjaimellisesti ja arvio työnjälkeä siitä kohtaa mistä sitä normaalit ihmiset tapaavat katsoa. No eipä tullu taassiisa noin hyvä ratkaisu itselle mieleen. Tuota pitää ehdottamasti kokeilla kun pääsee peräpään kimppuun ahertamaan. Quote Link to comment
Henkar Posted January 13, 2014 Author Share Posted January 13, 2014 (edited) Tänään tuli taas käytyä tallilla viikon sairastelun ja muun kiireen jälkeen. Purin varapyörä kotelon pohjan pois ja innostuin sipistelemään lentävällä ruostekohtia saumoista kun yhden äkin pöllähti pakkeli ja sen jälkeen ruoste. Siitä innostuneena purin tuon varapyöräkotelossa olevan (pissapojan?) syvennyksen pois. Alta paljastui aika karkea näkymä kun peltiä lähti taas pari kourallista murusina pois. Mitenhän on. Pitäisiköhän hommata vain koko keulapala uutta niin saisi samalla nuo puskurin kiinnikkeetkin vai saisikohan tästä vielä tursittua hyvän :D epäilyttää vaan että jos tuohon laittaa nyt maalin päälle niin onko vuoden päästä uudestaan ruoste läpi, kuitenkin välejä josta ei pääse edes puhdistamaan kunnolla. Onko tuollainen koko keulanpala vaihdettavissa korin rötköttäessä alustalla? äkkinäisen mietteillä etuakselin päällä oleviin kiinnikkeisiin kohdistamalla voisi saada helposti suoraankin jos vain mahtuu katkaisemaan vanhat pois. Rahaahan tässä nyt palaa kun menin jo ostamaan etuhelman ja koteloon pohjan mutta tyhmyydestä sakotetaan. Edited January 13, 2014 by Henkar Quote Link to comment
Anpu Posted January 13, 2014 Share Posted January 13, 2014 Kyl mää vaihtaisin koko keulapalan (ei igp:tä), mikäs niitä korjauspaloja kieltää myymästä. Quote Link to comment
Henkar Posted January 21, 2014 Author Share Posted January 21, 2014 (edited) Sarjamme "Tein itse ja säästin" jatkuu. Uusi keulapala tuli viimeviikolla ja ylimääräiset korjauspalat lähti vaihdossa takaisin myyjälle. Keulasta en nyt tiedä on igp vai mikä mutta tuolla mennään. Viime perjantaina porailin auki vanhan keulapalan "palkkien" pistehitsejä samalla kun parempi puolisko poisti auton sisällä kuumailmapuhaltimella vanhoja bitumeita ja muita töhniä. Eilen aloin sovittelemaan uutta palaa paikalleen ja tässähän sitä taas alettiin menemään metsään. Hyviä mittapisteitä kun noin monimuotoisesta palasta en keksinyt niin otin ensin vähän vain arviolta pois. Sitten aikani tuhrasin ja sovittelin ja vääntelin ja kääntelin. Näytti vain että lisää on otettava pois. Sitten aloin katsomaan että ei ole todellista, keula ei ole vielä läheskään tarpeeksi syvällä mutta lokasuojien kiinnityspisteet on kyllä jo liian lähellä toisiaan. ei kun parsimaan lokasuojatkin avuksi vielä kokonaisuuteen ja vielä nokkapeltikin. Ja eikun näyttää että 20mm liian edessä keula vaikka lokasuojat paikallaan (katsottu akseliston päälle tulevista kiinnityskohdista) ja kaikki varat työnnettynä taaksepäin. Lisää puhinaa, vääntlöä ja kääntöä.Lokasuojien taaemmat pultit löysällä ja lopulta sain kammettua keulapalaa niin että meni just ja just kiinnityspisteisiin. En tiedä onko lokasuojat sitten jo paljonkin muuttaneet muotoa suoremmaksi kun tuntuu että saisi pultit sattua keskemmälle nin isoja reikiä. Ilmeisesti kuitenkaan palaa ei saa juuri tuosta taaemmaksi enää ja sehän paljastaa että menin tottakai leikkaamaan liikaa jo peltiä pois vanhan pellin puolelta. Jälkiviisaana olisi taas voinyt sanoa että olisi pitänyt vaan leikata uutta peltiä. Ajaa vaikka pystysuoraan tuleva sauma niin olisi ollut helpompi katsoa korista mitat jne. Sattuuko kukaan muistamaan paljonko esimerkiksi tuo tankin upotusreikä kuuluisi olla "syvä" noin auton pituussuunnassa? Myös muita mittapiste vinkkejä otetaan vastaan sillä nyt tuntuu että meinaa olla vähän pallohukassa ja kohta kiertää auto vähän jokapaikasta sinne tänne. Pitää kuitenkin pitää mielessä että jos meinaa kovinkin vänkyrä tulla että ainahan on tosiaan mahdollisuus tehdä rotta-auto, tulisi vieläpä tyyliä mitä ei monella varmasti rotissa ole = huonoja hitsaussaumoja ja oikeasti sinne tänne kiertäviä korin kohtia, monet kun tuppaa tekemään ihan ok autoista ns. rotta-lookkia. Kuitenkin epäilen että ei tuo emäntä oikein tue ajatusta, joten toistaiseksi yritetään tehdä vielä hyvä. Edited January 21, 2014 by Henkar Quote Link to comment
Guest lehtimäki Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Yksi ääni rotalle, pääset helpommalla Quote Link to comment
NO H2O Posted January 21, 2014 Share Posted January 21, 2014 Huoh... Ei rottaa... onhan noita jo... Quote Link to comment
Henkar Posted January 22, 2014 Author Share Posted January 22, 2014 (edited) No joo en kyllä itsekkään rottaa ole ajatellut vaikka onhan ne jotkut ihan hienoja, mutta vähän liian yleistä. Mutta mutta, tulipa taas eilen töitten jälkeen painittua kuplan kanssa. Sain keulan kasattua joten kuten ryhtiin, ei siis vielä hitsattua vaan pulteille väänneltyä. Tiukkaa tekee vaan lokasuojien kanssa että pultit sattuisi kohdalleen, saa ihan oikeasti painia auton kanssa ja samalla kokeilla vääntää pulttia paikalleen. Lokasuojista on liikevarat aivan takalaidassa ja silti pitäisi saada keulaa vielä vähän taaksepäin. Ennen kuvan ottoa kokeilin säätää tuota etupeittoa kohdalleen ja vahingossa lupsahtikin painostaan kiinni asti. Todellakin kiinni asti sillä pellin laita upposi tiiviste uraan :D. Vähän piti väkivaltaakin käyttää että sai taas auki, mutta lähellä ollaan. En vaan oikein tiedä mistä kiikastaa että lokasuojia pitäisi mukamas ottaa taakse päin vaikka jo nyt ihan takalaidassa, niistä siis kiinni keulapalan taaksepäin saaminen. Keulapalan kanssa ongelmana myös "lievä" profiili ero. Ja sitten tietysti vielä tuo itseaiheutettu päänvaiva eli nuo raot kun en luottanut ensimmäisiin mittauksiini ja menin sitten laikkaamaan liikaa. Näissä kuvissa siis aikaisempiin erona että kuten edellä mainitsin keulan pitäisi olla miltei kohdallaan. Vähän on reilu ilmarako. Edited January 22, 2014 by Henkar Quote Link to comment
Henkar Posted January 27, 2014 Author Share Posted January 27, 2014 (edited) Kuulumisia tallilta. Perjantaina tuli tursittua iltamyöhällä toinen takakolmio kiinni ja lauantaina toinen. Jälleen kerran jälki ei ole kaunista, mutta oppia tuli sen verran että ilmankos alkuun oli niin vaikeaa korjauspalojen kanssa. Hoksasin nimittäin että minun korjauspelti on melkein puolet ohuempaa mitä noissa valmiissa paloissakaan vaikka taisin väittää pellin paksuutta riittäväksi. Otin myös siivun pois takalokarin kiinnityksestä ja toki vaikka kuinka varovainen olin niin johtosarja kun oli aivanpellissä kiinni niin laikka lävisti johtosarjan suojaputken ja teki yhteen johtoon (vihreä) sen verran haaveria että karvat kiiltää noin millin matkalta. samassa kulmassa olisi myös muuta turattavaa + tuonne konehuoneeseen vasen "hylly". Niin ja putsailtiin sitä keulapalaakin säilytysmaaleista + vedettiin epoksia kotelo-osiin sisäpuolelle eli seuraavaksi pääsisi sitäkin yrittämään paikalleen. Ja ettei rautoja olisi liian vähän tulessa mietin myös pitäisikö vaihdelaatikko käyttää irti jotta korin alaosan putsaus ja maalaus laatikon yläpuolelta onnistuisi helpommin. Ohjeet hommaan jo löytyikin, nyt vain mietityttää että tointaako yrittää... Edited January 27, 2014 by Henkar Quote Link to comment
Henkar Posted January 29, 2014 Author Share Posted January 29, 2014 Ei kyllä ei meinaa keula asettua mitenkään kohilleen. Lokasuojien mukaan kun pulttaa paikalleen niin näyttäisi olevan ihan ok, mutta kun tarjoaa keulapeltiä kiinni niin pitäisi saada vähän vaikka mihinkä suuntaan. Alkoi jo epäilyttämään uuden keulaosan sopivuus tähän malliin mutta ilmeisesti ihan oikea osa kyseessä, myös keulapellin muotoa epäiltiin, mitään jälkiä jyrkemmäksi taipumisesta ei kyllä ole ja edellisen keulapalan kanssa homma toimi. Melkein jo ostin keulapellin naapurin kylän harrastajalta, mutta kyseinen pelti olikin stanusta eli ilman raitisilmaritilää. Vanha keulapalakin noin irtaallaan pyöritellessä näyttää jyrkemmältä kuin uusi, mutta on se myös laidoiltaan todella ruttuinen että olisiko sittenkin keulapusun saanut ja kotelo + etupelti taipunut jyrkemmäksi. Mutta semmosta tällä kertaa, jos lukijoille tulee mieleen joku kellä olisi hyväkuntoinen keulapelti myynnissä Juva-Varkaus-Pieksämäki-Heinävesi-Kuopio alueella niin saa vinkata. Quote Link to comment
Henkar Posted January 31, 2014 Author Share Posted January 31, 2014 Eilisen päivän uutisia jälleen. Tuli taas painittua keulan kanssa ja en tiedä joko se vihdoin alkaisi olemaan paikoillaan. Alkuun omituiselta näyttänyt keulapalan laidan profiilikin alkoi osumaan lähemmäksi. Vieläkin vaan vasen laita etuhelmasta on ylempänä kun oikea (tai lokasuoja alempana) ja liekkö normaalia että ilman etuluukun tiivistettä luukku ottaa aina avatessa tiivisteuraan? Luukku kun antaa aivan vähän periksi nostettaessa. Niin ja tarkkasilmäisimmät varmaan huomasivat että vähän parempikuntoinen luukku tosiaan löytyi jo, hintaa oli kyllä, mutta jospa se omissa tunneissa ja maalarin laskussa vähän säästää. Ja moottorin tarkastelua ajatellen pyöräytin piirrellä adapterin jolla moottori olisi tarkoitus naittaa moottoripukkiin joka myös näillä näkymin tulee omavalmisteena. Vielä pitäisi kysellä paljonko osat maksaisi silputella vesileikkurilla/ pystyy ammattikoulun pojat kuinka tarkasti tekemään plasmalla vai mikä laite heillä lie. Quote Link to comment
Henkar Posted February 4, 2014 Author Share Posted February 4, 2014 Siinä se nyt möllöttää paikalleen rumasti hitsattuna mutta paikallaan kuitenkin... laidan profiili tosiaan taipui sittenkin kohilleen tarpeeksi kikkailemalla ja raot tilkihin rumasti mag-liimalla. Vielä pitää vähän saumoja siistiä ja joihinkin kohtiin parannalle sekä tehdä ne pitkittäin profiilit laidoille sillä niiden osalta brassi muotti ei pitänyt ollenkaan paikkaansa ja menehtyivät taistelussa. Kaveri kävi innokkaana tallilla ja irrotti molemmat ovet tarkastelua varten ja eihän nuo nyt kovin hyvältä näytä: Kuskin ovessa alalaita on käytännössä menetetty ja ulkopelti on irti. apparin ovessa alalaita on myös pitkältä matkalta entinen mutta vain toisesta päästä ulkopelti irti sisäosista. En tiedä pitäisikö etsiä suosiolla ehjemmät ovet, yhdet voisikin olla tiedossa mutta käykö 1303S:n (vai mitäs niitä kaarevalla lasilla olevia olikaan) ovet tähän perusmalliin? Stanuovistahan taitaa puuttua listojen reijät? Quote Link to comment
Henkar Posted February 18, 2014 Author Share Posted February 18, 2014 Vähän pidempi päivitystauko jäänyt näköjään. Edistystä on kai jotain tapahtunut. Välissä on ollut etuakselistokin irti ja jarrupääsylinteri + ohjaus hilppeet purettu pois tieltä. Monta päivää putsailin rungon etuosaa ja etuakselistoa jonka jälkeen pensselillä epoksia pintaan. Tänään sain sitten turautettua sivuprofiilit etutilan laidoille. Seuraavaksi jos hyökkäisi tuon takalokasuojan kiinnityspisteen kimppuun. Quote Link to comment
Henkar Posted March 4, 2014 Author Share Posted March 4, 2014 Päivitystä. Takalokasuojan kiinnitys tursittu jollakin tapaa. Johtosarjakin on toivottavasti vielä ehjä. Lisäksi otin kuskinpuolen etulokasuonan kiinnityspisteen takaosan uudestaan auki, oikaisin kylkeä ja tursin uudella isommalla paikalla umpeen. Tänään sitten löysin alustan ja korin liitoskohdasta ruostereikiä. ja nyt hyvät vinkit olisivatkin kohdallaan että kuinka paha homma korin irrotus on kun muuten jo kuitenkin auto aikalailla purettuna? Onko kukaan onnistunut hitsailemaan sillein että nostanut vain korin sopivan ylös ja välissä tursinut paikat kuntoon ja laskenut alas? Meillä kun meinaa olla tilanpuute tallissa siten että päivän tai kaksi mahtuu ehkä juuri ja juuri olemaan kori ja alusta erillään. Mutta jotain noille olisi kait hyvä tehdä vaikka alkuun meinasin että vuoden - kahden päästä jos olisi korjannut talvella mutta tiedä onko sillon enää mitään jäljellä (eikä katsuritkaan tietysti tykkää). Omituistahan tässä on että apukuskin puoli on noiltakin osin kova eli kaikki pahimmat ruostevauriot on kuskinpuolella. Olisiko auto seissyt joskus sitten puoliksi nurmikolla pitkiä aikoja tai jotain. Quote Link to comment
Henkar Posted March 14, 2014 Author Share Posted March 14, 2014 (edited) Jälleen on jotain tapahtut, itseasiassa tälläkin viikolla joka ilta jotain. Apukuskin takalokasuojasta paikattu reikiä. Moottoritilan toinenkin huono hylly irrotettu ja uusia hyllyjä vähän suuntaa antavasti leikautta, ei kuitenkaan vielä asennettu. uudet hyllyt siis ihan vaan peltitavarasta, vielä kun tiivisteuran sais jos onnistuu seppä tekemään. Taas vähän kuvia että alkaa muut foorumin hitsausprojektit näyttämään entistä paremmalta :D Viimeisimmästä puuttuu hieno itse taittelemani pala kohdasta jossa tulipellin tiiviste kääntyy alaspäin. Eilen menin tekemään pari tuollaista pukkia jos tänään onnistuttaisiin ottamaan koppa pois alustalta. .Vähän on korkeen näköset, mutta näin minä katsoin että on oltava jotta alusta olisi mahdollista rullata pois kopan alta, mutta kuitenkin säilytettävissä kopan alla tarpeen vaatiessa. Kunhan ei vaan tulisi sanomista :D Todettava kutenkin että on kai tuossa jotain edistystä auton kanssa tapahtunut eikä edes "uhkaukset" ole toteutuneet, saa nähdä kun tallikaveri alkaa kuplaan pohjia hieromaan minun hitsauksien jälkeen. Edited March 14, 2014 by Henkar Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.