Jump to content

Antivirittäminen ahdistamalla


Recommended Posts

Elikkäs, jos käy niin että kone tuntuu varsin pirtsakaksi jopa noin 1900cc (se kai se oli maksimi koko?) ja on epäilys että katsastusmies kiinnittää huomiota siihen, niin voiko konetta antivirittää asentamalla kuristimen pakoputkeen? Mielessä kävi sellainen hana-tyyppinen, niinkuin vesihana. Jokin palloventtiili vai mikä sen nimi onkaan... Kuitenki niin että on pallo jossa reikä, ja palloa kääntämällä saa ahdistettua virtausta...

 

Onko koneelle jotain haittaa? Riittää että katsastuksen ajan olisi rajoitettu ;)

 

/lisäys

 

Vai entä jos pimentää yhden tulpan... Onko siitä haittaa koneen kannalta, jos muutaman sata metriä ajelee kolmella...?

 

Muita ehdotuksia? (vaihda kone, joo sen tekisin jos olis varalla..)

Link to comment
Guest Mika Raussi

Ahistamalla saa joo tehoja pois. Kunhan vaan kattoo, että pakosarja kestää sen paineen sitten.

 

Sopivan kokoset pallohanat ei oo halpoja. Ainakaan lämmönkestävänä.

 

Ja sit päästään siihen tilanteeseen, että saa virittää 7kg/kW rajaan asti, eli tuskin on tarvetta ahistaa.

Link to comment

Rekisteröintikatsastuksen jos onnistuisi läpi pääsemään... Siellä ehkä tarkempaa? Asia ei varsinaisesti ole ihan ajankohtainen, kun projekti on asteella "atomeina"... Mutta edessä se kuitenkin joskus on, toivottavasti.

 

Entäs äänenvaimentimen tukkiminen? Vaihdettava änkkäri, ja toinen lähes kokonaan tukkoon, ja toinen normaali...

Link to comment
heh, tiukkaan virikoneeseen ahdistin pakoputkeen ja sylinterikansien lämmöt kattoon ja kannet halki. kokeilkaa ja yllättykää!

 

Sitä pelkään... Siksi kyselenkin mahdollisimman lyhkäselle ajomatkalle tuota toimenpidettä :/

 

Muita vaihtoehtoja? Sytty väärään tekee pahaa jälkeä, seokset ei ainakaan köyhälle... Taitaa olla se tulpan pimentäminen vissiin ainoa. Onneksi ei tarvitse savuja mittauttaa...

Link to comment
Miksi sitä pitää sitten kuristaa,ei ymmärrä,ei ymmärrä...

60hp max? Jos kone sattuu olemaan vaikka jonniinverran isompi ku se max 1900cc, niin vähän kuristaisi että tuntuisi edes 1900cc koneelta.

Vai tajuaako katsastusmiehet kattoa konetta, että kas kas, ei tää olekkaan 1900 vaan isompi? Jos tehoja rajoittaisi, niin eivät ehkä kiinnittäisi huomiota ollenkaan koneen kokoon. Toiveajattelua? Tuhoon tuomittu yritys? Turhaa?

Link to comment
Millä ne sanoo, että siulla on liian iso kone? Rötgen katseella vai onko niillä karhuja, joitten silmistä anpuu laserit?

 

Niin tarkasti en ole tutkinu, mutta pystyskö alhaalta käsin kattomaan jollain tönärillä tms sylinteriputken halkaisijaa? Jos tietää tietystä kohdasta paljonko on millekkin putkelle... Vai onko sama aina? Minäkö paranoidi?

 

siis ulkohalkaisijaa... Eeh... Tätä se taas teettää, odottelen soittoa töihin... Enkä ole saanu nukuttua koko yönä. Sois jo tuo luuri... Kivoja nämä rekkahommat :/

Link to comment

Eipä ne siellä konttorilla sitä koneen kokoa saa selville, mut jos kovin epäilevät, niin teholapun voi pyytää. Siinä on sit ihan sama et onko se siellä leimalla kuristettu kun pitää käydä jossain dynoomassa ja mennä uudestaan.

 

Itsellä ei ole ikinä katsastuksessa luukkua avattu, ei ees silloin kun muutoskatsastin 1600 koneelle.

Link to comment

Mulla on kerran konttorilla kyseltiin ja epäiltiin moottoria isommaksi, sanoin että herra on hyvä ja purkaa, sillä unohtui. Ei sitä päältä päin näe. Ja ei sen inssin anneta harrastepeliä polkasta!

Link to comment
Guest fastghia

> Ja ei sen inssin anneta harrastepeliä polkasta!

 

Millä estetään katsastushenkilöä ajamasta koeajolenkkiä autolla konttorin ympäri?

 

Olisiko helpompaa rajoittaa kaasuvivuston liikettä siten, ettei kone ota kovin paljon kierroksia? Tulee mieleen ajatus, että kaasuvaijerin voisi esim. kiinnittää alemmas kaasupolkimeen, jolloin vaijeri liikkuu vähemmän? Tai jotain muuta yhtä yksinkertaista...?

Link to comment

Voihan sitä kaasuvaijeria viritellä löysälle, itse olen ainakin sanonut aina että moottori on sisäänajossa ja kylmä, kyllä ne inssitkin noita autoja kunnioittaa. Eikä se moottorin teho/luonne ole se mihin ne konttorilla ensimmäiseksi huomiota kiinnittää jos auto on muuten kunnossa.

Link to comment

Kaasupolkimen välitystä joskus muutin vaikka ei välttämättä olis leimalle ollut tarpeenkaan. Polkimeen vaan 2cm alemmas se reikä ja kumman kevyeksi menee vakiopedaali.

 

Bergin vivustossa saapi parin minuutin ruuvaamisella välitykset kolmannekseen normaalista, jolloin ei todellakaan saa kaikkia tehoja padasta.

 

Olen tosin kuullut essonbaarissa että jotkut ketaleet vaihtaisivat koko padankin leimalle mentäessä keväällä/syksyllä, tiedä häntä sitten onko asiassa perää...

 

Puavo @ dwl

Link to comment

Katsastin 1kk sitten 2180cc strokerin 48 tuplawebruilla ja isoventtiilikansilla. Katsastusukko kysyi koneen kokoa johon sanoin että 1600 niinkuin paperissa lukee. Sen enempää sitä ei kiinnostanu, eikä tainnut edes katsoa pellin alle. Jos ne vaatii dynolapun niin kyllä se dynon käyttäjä tulostaa vaikka 34hv paperin jos niin haluat. Niin ja katsastus suoritettiin Helsingissä yksityisellä asemalla.

Link to comment

Jos kuristaa tarvii, niin paras konsti on laittaa imusarjan ja kaasarin väliin laippa, jossa on riittävän pieni reikä. Ei näy päällepäin ja kulku putoo kummasti kun ei kone saa seosta, ite olen käyttänyt tuota. Tai jos kaasarin läpät tulee tiivistepinnan alapuolelle auki asennossa, niin sitten laippa imusarjan ja kannen väliin. Kun sen 1,9 koneen rekisteröintikatsastat, niin sehän kannattaa (=pitää) viedä katsastukseen vakio kaasarilla, yms. Pykälät sanoo, että koneen tehon katsotaan nousevan iskutilavuuden suhteessa, jollei muuta osoiteta. Ja jos kone on muuten vakio, tai ainakin näyttää siltä, niin silloin 1,9 l = 60 hp. Sen jälkeen saatkin sitten laittaa siihen koneeseen ne virikannet, tuplat, yms. härpäkkeet, kunnes tuo 7 kg/kw tulee vastaan.

 

Ja kannattaa muistaa, että ne katsatusmiehetkin sitten lukee näitä keskustelupalstoja...

Link to comment
Guest fgronlun

On se hassua että pelätään koko ajan että isoveli vahtii!! Meinaan että on virka intonen katsari jos meinaa soittaa mun katsarille että sillä on sitä+tätä sen kuplas..(ja mistäs se mun katsarin tietää, on sillä hommaa alkaa soittaan kaikkia konttoreita 150km säteellä vaasasta..)

Jos autolla meinaat ajella sen about 300m niin uskoisin että kyllä pakosrj kestää väliaikaisen kuristimen.

Itte meinaan tehdä vaan imusrj tiivisteet itte pellistä jossa on about 10mm reikä jokaiselle kurkulle! Vuosikatsastukset ovat nykyään semmone läpihuuto juttu että ei ne sen kummempaa huomiota pistä muuhun ku jarrut, valot, alusta ja ruoste! Ei niillä aika riitä sun auton tarkempaan syynin ja jos alkavat niin 10km säteellä löytyy aina toinenki konttori!

Jos auto on asiallinen niin katsarikin on!

 

 

Niin ja terv kaikille katsareille jotka luette tätä!

Link to comment
Guest Mika Raussi
Sen jälkeen saatkin sitten laittaa siihen koneeseen ne virikannet, tuplat, yms. härpäkkeet, kunnes tuo 7 kg/kw tulee vastaan.

Ei saa tehdä mitään moottorin vaihtamiseen rinnastettavaa muutosta. Siihen sisältyy kansien vaihto tai tilavuuden muuttaminen yli 10%

 

Hölmöä, mutta saat vaihtaa autoon 20% isomman koneen ja sen jälkeen vielä kasvattaa sitä 10%

Link to comment

"no eihän tää mikään raketti vielä ole".

 

 

Kaasuvaijeri niin löysällä ettei läpät auennu ku hädin tuskin puoliväliin.

 

2 litrainen viri-T4 720 kilosessa laikka-avossa :)

 

Kasa kirjoja mukana joista näytin että se on transporterin 1,8, ja teholukemat sille. Kannatti käyttää pienemmän padan lohkoa :)

 

Jan

Link to comment

Ei saa tehdä mitään moottorin vaihtamiseen rinnastettavaa muutosta. Siihen sisältyy kansien vaihto tai tilavuuden muuttaminen yli 10%

 

Miksei kukaan koska malta lukea (ja miettiä), että mitä tossa pykälässä sanotaan... (sori Mika, älä ota hernettä nenään) :-P

 

6 §

Moottorin muuttaminen

1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokka-akseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.

 

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

 

Se oleellinen ja tärkeä sana on juuri tuo "toisenlaiseen" ja tarkoittaa 8V kannen vaihtoa 16V kanteen tai OHC:n vaihtoa DOHC. Myös toiseen autoon tarkoitetun kannen vaihto menee tuohon, mutta kuplaan tarkoitettu kansi (jos on rakenteeltaan samanlainen) on kuplaan tarkoitettu, eikä "toisenlainen".

Link to comment
Guest Mika Raussi

Tästä ei muuten oo vissiin mitään kirjallista vastausta Akelta julkistettu, että onko toisenlainen toisenlainen, vai toisen tyyppinen.

 

Toki kyllähän toi aiemmassa pykälässä selittyy, että se on.

 

Tuli näköjään taas puhuttua läpiä päähänsä kun muka muisti miten siinä luki. Oon mie tuotakin joskus tavannu.

Link to comment

Kyllähän kuplaankin sentään aika ison ja tehokkaan koneen voi tehdä laillisestikin. Ja itse olen kysellyt viritysniksejä tuollaiseen suht vakioon 70-80 hp koneeseen, joten kyllä niitä vinkkejä ja ohjeita ihan laillisiin koneisiinkin kaivataan.

 

Ihan eri juttu on sitten se, että kannattaako täällä paljastaa kaikkea sitä millä esivaltaa sahataan silmään (ei me, mutta muut :)

 

Helposti käy kuitenkin niin, että jos havaitaan porsaanreikiä tai sellaista jota ei pystytä valvomaan (vrt. iskutilavuus), niin menee vaan tuo rakentelu entistä vaikeammaksi kun taas kielletään kaikki.

Link to comment
Guest fgronlun

Eli mitä jos keskityttäisiin täälläkin kopan kiillotteluun, vakiomoottorien remontointii ja osien kaupitteluun?

 

Eix tuota varten ole olemassa tuo yhistyksen voorumi?

Link to comment
Guest ritariässä

ai onks vahaamiset tääl kielletty:) mut miettikääpä tarkemmin. karkee maalipinta vastaan loppuun asti hinkattu, eiks toi ainakin teoreettisesti vaikuta kopan teoreettiseen/käytännön ilmanvastukseen. tiedä vaikka aikakortista lähtis pari sadasosaa pois.

 

ei muuta kun fareclaa ja glymejä ostamaan, marsmars

Link to comment
ai onks vahaamiset tääl kielletty:) mut miettikääpä tarkemmin. karkee maalipinta vastaan loppuun asti hinkattu, eiks toi ainakin teoreettisesti vaikuta kopan teoreettiseen/käytännön ilmanvastukseen. tiedä vaikka aikakortista lähtis pari sadasosaa pois.

 

ei muuta kun fareclaa ja glymejä ostamaan, marsmars

 

 

Ei ei ei, olet ihan väärillä jäljillä. Golfpalloon suunniteltiin ne ziljoonat pikku kolot pintaan, jotta se lentäisi kauemmas. ne laskevat ilmanvastusta, ja pallo lentää kauemmas.

 

nyt kaikki hakee pikuisen tuurnan ja pienen vasaran ja naputtelee kaikki pellit täyteen golfpallo-koloja.

 

:)

Link to comment
Guest ritariässä

heh, oikein jan. olis kiva tietää onko moista kokeiltu auton korissa ja miten toimii , vai vaatii toimiakseen ns pallomuodon.

 

silti mä vahaan jatkossa:)

 

täst vois avata uuden topicin, johon heikkohermoiset ei uskaltais kirjoittaa nimellään. esim tyyliin, miten huijasin katsastus/museoajoneuvotarkastajia jne...

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...