Jump to content

Budjettibemarikilleri


Recommended Posts

Kaveri on rakentamassa itselleen turbobemaria. Tuli vähän juttua että jos sit otetaan kisa es kesänä, joten nyt pitäisi saada edullinen moottori laitettua kasaan jolla pääsee radalla näyttämään perävaloja bemarille. Turbomoottoreista mulla on vähän kokemusta, mutta ei kuplissa. Ja kun tämä pitäisi toteutua vielä nollabudjetilla lähinnä tallin romuista (löysin turbon 50€, en tiedä vielä onko sopiva)... Tulee hyvä projekti joka varmaan laukee loppuhuipentumana. :)

 

Kisa tulee olemaan kiihdytystä, mutta myös rata-ajoa jotta ei tule sanomista miten voi rakentaa nopeita lyhytikäisiä koneita.

 

No asiaan:

 

- Joku mainitsi että vakionokka saattaa toimia ihan ok turbokäytössä, onko näin?

 

- Kannet tulee varmaan olemaan vakiot. Toimiiko vakiovenat, vai pitääkö suurentaa?

 

Bensapuoli on sit kans ihan hakusessa. Kiihdytykseen menis varmaan ihan vaan kaasari ennen turboa, radalla varmaan joku toinen ratkaisu parempi.

 

Muita ehdotuksia? Tästä voi tulla ihan kiva cheap-trick...

Link to comment
Guest laiska`s custom

ei ikinä kaasaria ennen turboa,paketti volsun vakio solexsilla pääsee sinne 180-200hp hujakoille!suuttimia joutuu poramaan muuta ei tarvi tehdä kaasarille!

Link to comment
melkosen tehtävän edessä oot. noista bemarin myllyistä ku saa helpolla melkosii tehoja turbotettuina. bemun malli/konekoko?

 

 

Niin pitääkin saada kun kupla on kuitenkin lähes puolta kevyempi, stripillä varmaan pärjää mutta rataajossa bemari on kyllä aivan eritasolla ajoominaisuuksissa jos oletetaan että molemmissa on vakio alusta.

Link to comment

Ai vakiokaasarikin käy paineistettuna, miten se tehdään?? Sehän antaisi roimasti cheap-trick pisteitä. Olisiko joku hyvä linkki?

 

Kaasari ennen turboa on yleisesti iso ei-ei. Tosin niitä näkee aika usein jenkkiturboissa. Syy miksi ei on että turbo toimii kuin linko ja aikaansaa epätasaisen seoksen. Syy miksi niitä käytetään on että on luultavasti helppoa saada itse kaasari toimimaan kun virtaus on suuri, ja täyskaasulla se toimii tarpeeksi hyvin.

Link to comment

Kaasari turbon imupuolella toimii kyllä kun laitat turbon jälkeen imusarjaan selkeän T-haaran johon seos osuu ja menee uulelleen pisaroiksi. Y-haaralla seos on todella epätasainen ja huonolla säkää bensa menee liki kaikki vain toiselle puolella konetta. Itse joskus kokeilin kun y-haara oli koneessa ja pata ei toiminut kunnolla, T-haaralla lakkas tulpat pimenemästä.

 

Turbossa pitää olla oikea tiiviste, muuten bensa lentää kompurakotelosta ulos ahtopaineilla.

Link to comment
Guest fgronlun

Eikö erään vaasalaisen ovaali ollu ihan vakio 1600 alakerta, tehdyt 40/35 kannet(olikohan välitetyt keinutkin) pieni turbo ja yx 48 pysty keskellä! Eikö ajanu matalia 14s aikoja vai oliko jopa korkea 13..

(korjatkaa jos olen väärässä)

Tuossa olisi minusta ihan halpa budjetti kone. Yhen pystyn löytää suht halvalla. Kannet syö eniten rahaa, mutta alakerta ei tuu paljoo maksaan.

Kestävyys ei ole paras mutta budjetti alle 1000€.

 

Mikä turbo sulla olisi?

Link to comment

Kone avaamaton 1,6 vakio, mitä nyt kanavat kannattaa toki portata, koska itse tehtynä ei maksa juuri mitään. Siihen itsetehty imusarja jossa Strömbergin luistikaasari (toimii paineistettuna). Käärmeenpesän kollektorilta putki ahtimelle. Cooleri ja mahdollisesti vesiruisku (halpa tehdä). Pollarilla tais olla aikalailla tuollainen kombo aikoinaan ja ihan kivasti se kulki noin 1,5(?) barin ahdoilla. Rahaa tuohon ei paljoa mene.

 

 

t. Mika

Link to comment
Guest Raggare

saikos cd strömppään niit tiivistesarjoja joilla siitä pysty tekee painepuolelle sopivan vehkeen, toki r-sportin paskeet vois pelaa suoraan mut voi olla vähän sohloja..(?)

Link to comment

Turbo on Garrett GT25 jostain Nissanista. En tiedä vielä jos siitä saa kalua, laakerit ilmeisesti paskana.

 

Kattelin vähän eri forumeita, ja 34pict ilmeisesti toimii pienillä muutoksilla painepuolella. Toinen suosittu vaihtoehto on Solex 32mm turboRellu/Mazda 323 kaasari. Ehkä joku isompi (SU?) olisi parempi.

 

Millaisilla kierroksilla tollasta halpispakettia olisi hyvä pyörittää? Kovat kierrokset antaa enemmän katu-uskottavuutta ja tehoa, mutta tietää myös kalliimpia palikoita. Ajattelin yrittää ihan vakio alu-tönäreillä ja kiertokangilla. Mahdollisesti vastapainoakseli.

Link to comment
Guest fgronlun

Alle 6000 rmp noilla vakio osilla.. Jos varman päälle niin alle 5000.

Jos tuota vastapainoa alat pistään niin siinä se budjetti sitten alkaa kaatuun ;)....(miten sen kattoo tottakai) Kaverilla olis 2 kpl noita r-sportin(volvo) turbo kaasareita pyytäiskö 70€ molemmista (toinen ajettu noin 100 tkm ja toine hieman enemmän) Jos kiinnostusta pistä yv..

Link to comment

Viitisen tuhatta max?, varsinkin jos ne saa tasapainoon. Jos nokka ja venajouset ovat vakiot niin eihän siihen vakiohilua kovempaakaan tavaraa sinnekään tartte vaikka sylinteripaineet vähän nousisikin.

 

Ittellähhii on tuo budjettiturbo käyny monasti mielessä, tallilta kun löytyisi hilua varmasti peruspadan laittoon, jonkun halwan fööninkin voisi varmasti hamuta...

Link to comment

Hei

 

Onhan vakioita koneita ennenkin ahdettu, ja hyvällä menestyksellä.

Esim Rajay: http://img18.imageshack.us/img18/3241/p ... 0091ha.jpg

 

Itse jos tekisin, niin ensimmäisenä kannattaa porata kampiakseli kahdeksantappiseksi. Eikä kytkintä kannata unohtaa. Vaihteistonkin kesto on siinä ja siinä.

 

Vakio nokassa riittää puhtia 5000k/min saakka, eli sen puolesta et tarvitse vastapainotettua kampiakselia.

Kannattaa käyttää 1.4 keinuja imupuolella sekä 1.25 keinuja pakopuolella. Suuremman noston myötä imupuoli virtaa paremmin. Pakopuolta ei tarvitse avittaa yhtä paljon, koska se virtaa jo riittävästi 1.25 keinuvivuilla

 

Vakiot venttiilit ovat ok. Kannattaa myös hieroa imupuolta että saa ilman virtaamaan sisään, pakopuoli on jo jees. Jäykät yksinkertaiset venajouset. Vakiot tönärit käy.

 

Vakiomännät kestävät järkevästi n. 0.5bar paineita. Takomännillä voi ylittää yhden baarin.

 

Kaasutin turbon imupuolella on helppo ja halpa ratkaisu, mielestäni tämä on järkevä tapa toteuttaa budjettiturbo. Kannattaa myös muistaa esilämmitys, eli kaasarin jälkeen vaikka öljyletku kiertämään imusarja niin ei kaasari jäädy.

 

Kaasuttimen sijaan kannattaa mielestäni keskittyä sytytykseen, tästä saat irti suurimman hyödyn varsinkin jos meinaat rataa kiertää. Bugfuel mainitsikin ns. saastejakajan aiheessa "ennakon säätöä", joka on erittäin edullinen tapa ratkaista sytytyksen tarve. Alipainekellossahan on tietenkin paljon työtä että sen saa toimimaan, mutta saisit sytkän joka toimii hyvin.

 

Öljyjärjestelmässä minimi on että suodatat öljyn joka menee turbolle. Kannattaa myös tarkistaa jos öljyntulo turbolle pitää kuristaa, muuten savuttaa ja öljyä on ikävästi joka paikassa. Öljyn paluuletku turbolta pitää olla paksua , ja letku pitää olla ohjattu niin että öljy pääsee vapaasti valumaan turbolta pois.

Jos aiot oikeasti ajaa mutkaan, niin kannattaa pistää kuivasumppu voitelu. Lisäöljypohja ei ole riittävä kun ajetaan kaarteeseen lujaa.

 

Pakosarja kannattaa olla 4-1 ja niin että kollektori on suoraan ahtimessa kiinni ja yhtä pitkillä primääriputkilla. Toimiva pakoputkisto on tarpeen että saa turbon nopeasti menoon mukaan. Kannattaa myös kääriä pakoputkisto kankaaseen tai pinnoittaa pakosarja mömmöllä joka johtaa huonosti lämpöä, ettei ”tehot” karkaa lämmön mukana.

 

Ongelmana näissä ”draw through” turbojärjestelmissä on tilanpuute konetilassa. Pakoputkistosta tulee häkkyrä joka on konetilassa, monesti näkee myös ratkaisuja joissa on mahdoton vaihtaa laturinremmiä irrottamatta pakosarjaa. Myös konetilan noussut lämpö on ongelma. Yksi ratkaisu on että ahtimen pistää vaihdelaatikon yläpuolelle, mutta silloin joutuu arvokasta volkkaria leikkelemään. Kannattaa myös muistaa ohjata kaasuttimelle viileää ilmaa.

 

Huono moottori menee ahtaessa helposti rikki, ja vaikka ei aio konetta avata niin kannattaa edes puhallinkoppa irrottaa ja tarkastaa ettei jäähdytysjärjestelmä ole tukittu esim. lehdillä.

 

Kun edullista konetta tekee, niin täytyy muistaa että vaatii paljon vaivaa että sen saa toimimaan halutulla tavalla.

 

-Henkka

Scuderia Tallbacka

Link to comment
Guest laiska`s custom

pollarilla oli sekasin koneessa vakio/tako mäntiä!!et vakiotkin kestää.se rellun solexsin paine rikastus ei ole kovin kummoinen.vakio solexsista ei tarvi kuin suuttimia porata,siellä on kurkussa putki joka menee kohokammioon näin paineistaen sen,ruiskun pensa pumppu+lotus venttiili hoitaa rikastuksen!!1.9 b asconasta solexsilla 230hp penkitetty.su on loistava ahdin kaasari eikä tarvi vaihtaa sisuskaluja,on vaan kovin omanlaisensa säätää!2kpl su 10,6 sekunttia +1600kg autolla et kyllä niistäkin tavaraa saa ulos.k-jetti on tietenkin paras ja halpa,eikä tarvi tapella säätöjen kanssa juurikaan!

 

ISOvälijäähdytin+k-jetti+kkk26 tai vastaava ahdin+jakajaan kiinteä ennakko+kierrosrajotin

Link to comment

Tällaiset projektit ovat tosi vaaralliset. Voi kustannukset karata käsistä tosi helposti (kun olisihan se hyvä vielä laittaa...). Täytyy vaan asettaa joku tiukka hintaraja ja pysyä siinä. Ja ihan hyvä kasata halpa kone niin ei sit harmita kun se laukee.

 

Ja tiukkaa tulee kyllä muutenkin tekemään jotta ei jäädä viivoille. Kai se tavoite täytyy asettaa siihen 150hp. Mutta kuten todettu, eihän sen moottorin tarvi kestää ikuisuuksia. Tosin ei kai se nyt pahitteeksi ole jos sattumalta kestäisikin.

 

Yks mielenkiintoinen bensapumppukikka tuli vastaan samballa. Vakiopumpun kalvo paineistetaan alapuolelta jolloin se antaa ahtojen verran enemmän painetta. Työntötanko tiivistetään O-renkaalla pakeliittiin.

 

184369.jpg

"Boost sensitive pump"

Link to comment
Guest fgronlun

Tuolla vakio pumppu virityksella ei kirjan mukaan tee mitään yli 120 hp jälkeen. Pariin tosi budjetti vehkeseen(ei vw) tehty tuollanen pumppu viritys. Toimii hyvin maltillisilla ahdoilla! Ruisku pumpun saa luokkaan 10-50€ käytettynä ja siihen tasaaja päälle noin 50€. Riittää sitten kovemmillakin ahdoilla!

Tuosta pumpusta vielä niin pitää myös muistaa tulpata se pieni ilma reikä jotta ne ahdot pysyy kalvon alla!

Link to comment
Tuolla vakio pumppu virityksella ei kirjan mukaan tee mitään yli 120 hp jälkeen. Pariin tosi budjetti vehkeseen(ei vw) tehty tuollanen pumppu viritys. Toimii hyvin maltillisilla ahdoilla! Ruisku pumpun saa luokkaan 10-50€ käytettynä ja siihen tasaaja päälle noin 50€. Riittää sitten kovemmillakin ahdoilla!

Tuosta pumpusta vielä niin pitää myös muistaa tulpata se pieni ilma reikä jotta ne ahdot pysyy kalvon alla!

 

 

Millas tossa estaa paineiden vuotamisen kampikammioon pumpun kayttotangon juuresta... paineistettu kampikammio = oljyvuotoa joka tuutista

 

Jan

Link to comment

Oli taas pitkä mietintä/surfaussessio eilen. Tulin siihen tulokseen että tarvii varmaan lisätä yksi Innovate LM-1 wideband lambda budjettiin. Siinä on loggeri itsessään, eli voi käydä vetämässä muutaman rykäisyn ja sit analysoida tulokset tietokoneella. Voi olla kokonaisuutta ajatellen että tuo koko rahan edestä heppoja. Tällaiselle minunkaltaiselle amatöörille on muutenkin kaasareiden säätäminen pelkän kapeakaistamittarin kanssa aika hakuammuntaa.

 

Kokemuksia wideband mittareista? Aika kalliita ovat, mutta niin ovat mänätkin kun palaa reikä tai bensa kun sitä polttaa liikaa.

Link to comment

Tech Edgen mittarista, mihin saa vaikka pakokaasunkin samaan loggeriin kolmen kappalein.

Kähy laite ku näyttää sen täyskaasullakin vedättessä.

Innovate tuli tilattua just äsken tossa yhdessä kimppatilauksessa ~170e anturin kanssa. 220e yksittäin tais olla hinta muuten Saksasta.

Link to comment
Guest fgronlun

Innovate tuli tilattua just äsken tossa yhdessä kimppatilauksessa ~170e anturin kanssa. 220e yksittäin tais olla hinta muuten Saksasta.

 

Oliko lm-1 ykkönen vai mikä tuohon 170€? Ei kellään ole tiedossa porukkaa joka on kimppa tilaamassa tuollasta?

Parilla kaverilla on tuollanen lm-1 ja sanovat että on ollu joka pennin arvonen!

Link to comment

170€ on kyllä hyvä hinta. Jenkeissä sen hinta on 200USD. Luulen että weppiputiikeissä ei ole veroa mukana hinnassa. Jos näin on niin sen eurohinta on 180€ "kadulta" ostettuna(8% arvonlisäverot, 1,2$/€). Lähden huomenna atlantin taa, mutta valitettavasti niitä ei myydä joka putiikissa ja sinne minne olen menossa ei ole jälleenmyyjää (eikä volkkarikauppaa). :(

Link to comment
  • 3 weeks later...

No hieman on budjettiturboprojekti edennyt, ja myös ottanut vähän pakkia...

 

Vakiokaasarilla (31PICT-3 löytyi hyllystä) lähdetään koittamaan. Tein siihen jo valmiiksi turbomodit, eli uusi kuminen kammiotiiviste ja O-renkaat tiivistämään kaasuläppäakselia. Suutinmodit tehdään myöhemmin.

 

Bensapumppuna olin ajatellut käyttää paineistettua vakiopumppua, mutta pienen laskutoimituksen jälkeen luovuin ajatuksesta. Pumpun kalvo on 5cm halk, eli noin 20cm^2. Jos painetta on 1bar tulee tangon työntää noin 20kg. Pelkään ettei bakeliitti kestä paineen aiheuttaamaa sivuttaisvoimaa kovinkaan pitkään. Tilalle tulee siis sähkönen pumppu kuten monet jo suosittelivatkin.

 

Turbo oli kärsinyt öljynpuutteesta niin paljon että turbiiniakseli oli vaurioitunut. Siis mikäli on ylimääräisiä turboja nurkissa saa tarjota yv:llä.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...