Guest Yuki Posted March 22, 2014 Posted March 22, 2014 Kuplan kone on kokenut nyt täyden remontin, männät, laakerit, putket yms uutta. Ensimmäinen käynnistys häämöttää, miten homma kannattaa tehdä? Quote
x-pj Posted March 22, 2014 Posted March 22, 2014 Vinkkejä täältä: http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/9609-moottorin-eka-k%C3%A4ynnistys/?hl=ensik%C3%A4ynnistys Quote
Guest Yuki Posted March 22, 2014 Posted March 22, 2014 Kiitos! Hakua yritin mutta eipä tärpännyt. Quote
ARTO Posted March 22, 2014 Posted March 22, 2014 Itse olen astunut ohjaamoon, istunut penkille ja kääntänyt avaimesta. Ei se nyt niin vaikeeta oo. Quote
VW-63 Posted March 22, 2014 Posted March 22, 2014 (edited) Itse olen astunut ohjaamoon, istunut penkille ja kääntänyt avaimesta. Ei se nyt niin vaikeeta oo. No joo, asiallista ohjetta pukkaa.Kaikkia luomuksia ei vaan voi käyttää referensseinä, jos ensi käynnistys ja sisäänajot tehdään miten sattuu. Käynnistys sinällään ei ole se vaativin osuus, kun öljynpaineet on tavalla tai toisella huomioitu. Jos nokka ja/tai nostajat ovat uusia niin niiden sisäänajo suoritetaan ensin heti käynnistyksen jälkeen, valmistajan ohjeiden mukaan. Seuraavaksi männänrenkaiden sisäänajo, sitten kun nokka on sisään ajettu ja päästään baanalle. Männänrenkaiden sisäänajolla on iso merkitys sylinterien ja männän väliseen tiiveyden muodostumiseen, kun männärenkaat ovat uusia ja putket on hoonattu. Ja siitä onkin sitten aika montaa koulukuntaa, milloin sisäänajoöljyt vaihdetaan ja kuinka useasti:) Edited March 22, 2014 by VW-63 1 Quote
Guest Yuki Posted March 22, 2014 Posted March 22, 2014 Kiitos vinkeistä. Artohan taitaa olla oikea asiantuntija :) Quote
non-hippy Posted March 22, 2014 Posted March 22, 2014 kato että öljy sellaista, jossa sinkki lisäainetta (Zn). Tästä maailmalla vanhampien työntötanko/kovat nostajat koneiden yhteydessä paljon keskustelua. Nokka-akselin elinikä odotuksen suhteen sillä merkitystä. Itse käytän vain Zn-lisäaine oljyjä omassa volsussa. Ihan sama minkä merkkistä. Quote
Ketsa Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 Tai sitten voi valita juuri sen öljyn kuin haluaa ja kaataa joukkoon tätä lisäainetta http://www.aircooled.fi/tuote/951/camshield-sinkkilisaaine-moottoriin-cb Itse olen käyttänyt tuota urhon ja palotölkin moottoreissa uusien nokkakeppien asentamisen jälkeen ihan sillä, että saa valkata oikeasti hyvän isosti lämpöä kestävän perusöljyn. Quote
ARTO Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 (edited) Yksi tärkeä juttu kysyjältä jäänyt ilmoittamatta. Millainen nokka koneessa. Vakio, lähes vakio, kireä? Vanha vai uusi nokka. Nostajat uudet vai vanhat ja kenen valmistamat? Mitä muuta koneessa uutta kuin laakerit ( kaikki ) + männät ja sylinterit? Edited March 23, 2014 by ARTO Quote
Guest htracing Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 Tältä Artolta voi mitään muuta odottaakkaan kun näsäviisaita kommentteja..Luulee vissiin olevan kaikkitietävä tai helvetin hauska.. Eikä tarvii vetää palkoa nokkaan..:) Ristijärven Ritariässä..huh huh:) Mutta sehän on hyvä, että keskustelua riittää. Quote
ARTO Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 Tältä Artolta voi mitään muuta odottaakkaan kun näsäviisaita kommentteja..Luulee vissiin olevan kaikkitietävä tai helvetin hauska.. Eikä tarvii vetää palkoa nokkaan..:) Ristijärven Ritariässä..huh huh:) Mutta sehän on hyvä, että keskustelua riittää. Jos on pinna kireellä ja silleen, en voi mitään. Ensimmäinen viesti oli huumoria ja jos sitä ei kestä, voi voi. Kirjoitustyylini ei tule muuttumaan jatkossa vaan tutulla ja rennolla tyylillä jatketaan, tykkäät tai et. Toinen viesti oli asiallinen ja aiheellinen. Koska konerempasta ei ollut tarkempaa määritelmää, hyvä kysyä tarkennusta ja ohjeet sen mukaan. Jos koneessa vanhaa nokkaa ja nostajaa, ei mitää erikoissisäänajoja tartte tehdä. Sitä jyrkempää nokkaramppia/rankempaa venttiilijousta + mahdollisesti isompaa/painavampaa ventiiliä liikuteltavana, sitten enemmän huolellisuutta/tarkkuutta mitä tekee alussa + samoin öljynlisäaineilla voi estää nokka/nostinvauriot. Quote
Guest htracing Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 Noniin tulihan sieltä asiallisempaa tekstiä kun vähän tökkii..;) Eikä ole pinna kireällä, muussa kuin pyörässä.. Quote
PZQ Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 Vielä kun Atro kertoisi kuinka se nokka ajetaan sisään oikeesti.. -Pete- Quote
ARTO Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 (edited) Eihän tässä tiedetä edes millaiset kamat sisällä ja onko yhtä oikeaa tapa ajaa sisään ja kaikkia nokka/nostajia ei tartte ajaa sisään. Edited March 23, 2014 by ARTO Quote
PZQ Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 Kysymys Artolle: Kuinka VW-boxermoottoreissa nokat saa voitelun? -Pete- Quote
ARTO Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 Kysymys Artolle: Kuinka VW-boxermoottoreissa nokat saa voitelun? -Pete- En tiedä millaisia moninokkaiset vw-bokserit, mutta jos puhutaan perinteisestä versiosta:) Avoin tilahan toi nokkarampin ja nostimen laahauspinta ja onhan noihin tarjolla esim nostimia minkä reijän kautta tulee paineistettua öljyä pintojen väliin + nähty jopa viritelmä jossa ohjattu lisäoljyä ko paikkaan. Quote
Roope Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 En tiedä millaisia moninokkaiset vw-bokserit, mutta jos puhutaan perinteisestä versiosta:) Avoin tilahan toi nokkarampin ja nostimen laahauspinta ja onhan noihin tarjolla esim nostimia minkä reijän kautta tulee paineistettua öljyä pintojen väliin + nähty jopa viritelmä jossa ohjattu lisäoljyä ko paikkaan. Mulla ainakin on 4-nokkaa. 2 Quote
PZQ Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 Arto mainitsi linkin takana, että yli 2000rpm kierrättäminen on turhaa. Mitä olet Amerikkalaisesta koulu kunnasta mieltä; The reason for the varying of engine rpm at initial start-up is that the VW flat four engine does NOT adequately oil the camshaft lobes and lifter heads at rpms below 2500. The oil for the cam-lobes comes from oil sprayed off the connecting rods! If the engine is run below 2500 rpm for too long, the cam and lifters do NOT break in together properly (since they don't get enough oil) They get enough oil for running, but not break-in. In addition, you also run the risk (the higher valve spring pressures you run, the higher the risk) of one or more of the cam lobes getting scored and even going flat. The cam and lifters must work together under a moderate load (valve springs), to allow the metal to work harden before extreme loads are placed on them. -Pete- Quote
ARTO Posted March 23, 2014 Posted March 23, 2014 Koulukuntia ja koneen sisällä olevia muuttuvia tekijöitä on kyllä niin paljon että kaikilla tavoin voi sekä onnistua että epäonnistua. Ne muutaman kerran mitä ko operaation joutunut tekemään, kierrokset on kyllä ollut noin 2000 nurkilla eikä yli 2500. Tosin mulla ei oo ollut koskaan yli 310 asteista nokkaakaan. Nyt viimeisimpään tuli kalliit toolsteelit, mutta kun ne tuli vedellä jäähtyvään, pitää olla täällä hyshys:) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.