Sekatyöläinen Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Tervehdys!Nyt loppui oma ajatuksen juoksu ongelman suhteen. Kyseessä -73 1600cc Kupla, joka on seisonut pari vuotta. Konetta on pyöritelty seisonnan aikana, mutta nyt ajattelin päräyttää käyntiin. Pieni ongelma tuli eteen: kone ei pyörähdä kuin yhden kierroksen!Kannen kopat on poissa, venttiilit liikkuu. Tulpat on poissa, ei rohise pyöritettäessä. Kokeiltu kytkimen kanssa ja ilman, ei vaikutusta. Kone kolahtaa johonkin, kun kierros täyttyy, Härveli on kuitenkin ajettu talliin ennen seisontaa, mikähän koneelle on tullut?Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia? Quote Link to comment
NO H2O Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Seetirengas tipahtanut pois paikoiltaan? Quote Link to comment
Guest pep Posted April 27, 2014 Share Posted April 27, 2014 Onko virranjakajan akseli pohjassa asti? Quote Link to comment
Sekatyöläinen Posted April 28, 2014 Author Share Posted April 28, 2014 (edited) Hmm... kävin taas pähkäilemässä ja kuuntelemassa tarkemmin, mistä päin konetta kolahdus (tai töksähdys) kuuluu kierroksen jälkeen. Pyörittäessä konetta vastapäivään, töksähdys kuuluu koneen vasemmalta puolelta. Pyörittäessä myötäpäivään, töksähdys onkin siirtynyt koneen oikealle puolelle. Ihan kuin venttiilit ottaisivat mäntiin kiinni toisessa sylinteriparissa? Mitä seisonnan aikana voikaan tapahtua, heh hee... Edited April 28, 2014 by Sekatyöläinen Quote Link to comment
metake Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Mitä seisonnan aikana voikaan tapahtua, heh hee... Venttiili voi jumiutua auki asentoon. Aiemmin sanoit kylläkin että venttiilit liikkuu, joten tämä(kin) lienee pois suljettu vaihtoehto. Quote Link to comment
Sekatyöläinen Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 Ei vaan homma aukene... otin varmentaakseni venttiilien liikkumisen keinuvivustot pois molemmin puolin, kaikki venat nousee ihan tappiinsa, ei se ole siis venttiili/mäntä mikä ottaisi kiinni.. mites tuo virranjakajan akseli, miten sen varmistaa että se on pohjassa? Ei kyllä ymmärrä, miten se seisonnassa voisi ponnahtaa ylös? Hmm... Quote Link to comment
MicaL Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 (edited) Koneelle ei ole siis tehty mitään seisontaan laiton ja uudelleen käyntiin yrittämisen välissä? Onko esim. tulpat olleet kokoajan paikallaan vai olisiko edes teoriassa mahdollista, että tulpanreijästä olisi voinut mennä jotain ylimääräistä? Ei varmaankaan pyöri ihan täyttä kierrosta? Jos ei niin paljonko jää vaille? Jos joku nostaja olis täysin jumissa eikä nokka pääsis pyörimään, niin kai sekin vois jumittaa, mutta ei varmaankaan kolahtais. Edit. Voisiko tuo jakajan käyttöakseli edes teoriassa nousta ylöspäin ja jumiutua jos jakajan kiinnitys olisi tosi löysällä ja konetta pyörittelis seisonnan aikana väärään suuntaan? Edited April 29, 2014 by MicaL Quote Link to comment
Tutkija Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Bensapumppu/pumpun käyttötanko pitää sen jakajan akselin pohjassa vaikka jakaja ei ois eis paikoillaan. Quote Link to comment
Sekatyöläinen Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 Ostin laitoksen viime syksynä pari vuotta seisseenä. Ajettu myyjän mukaan suoraan talliin, tulpat on olleet irti kun öljyä on sylintereihin seisontaa varten tyrkätty. Olen ollut yhteydessä myyjäänkin, on vakuuttanut että koneessa ei ole ollut vikaa seisontaan jäädessä edellisen ajokesän jälkeen. Kone pyörähtää tosiaan vajaan kierroksen, hihnapöyrän mukaan tasan 340 astetta... Quote Link to comment
MicaL Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 (edited) Nyt tulee tosi amatööriläppää. Öljyhän on kokoonpuristumatonta, niin voisiko edes teoriassa johonkin pyttyyn lorottaa "seisontaöljyä" niin paljon että täyttyy palotila eikä mäntä pääse yläkuolokohtaan? Edellyttää tietenkin, että on työtahti päällä ja molemmat venttiilit kiinni. Taitais kuitenkin jompi kumpi venttiili aueta kun pyörittää konetta toiseen suuntaan ja öljy pääsis pakenemaan joko imu- tai pakosarjaan... Edit. Kannatais miettiä ennen kuin kirjoittelee näitä hölmöyksiä. Onhan sulla ollut tulpat irti kun oot pyörittänyt konetta, joten toi mun teoria oli ihan kuolleena syntynyt...kiitos ja näkemiin :) Edited April 29, 2014 by MicaL Quote Link to comment
Sekatyöläinen Posted April 29, 2014 Author Share Posted April 29, 2014 Tätäkin pyörittelin itse mielessäni, otin uudet tulpat irti, öljyhän tulisi sitten tulpan reijästä ulos konetta pyörittäessä. Ei tullut, kaikki tulpat oli tuolloin ilman jäämiä öljystä, joten ei sitä liikaa ole siellä ollut... Quote Link to comment
janskuk Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Lisää arvauksia. Tippakannun letkun pää tai kivenkokkare pudonnut männän päälle tulppien irroituksen/öljyn ruiskimisen yhteydessä. Jos männän päällä on sinne kuulumatonta tavaraa niin lähellä ykk:ta pysähtyy eli silloin pitäis pystyä rajaamaan vika jompaan kumpaan kahdesta sylinteristä. Quote Link to comment
Guest a-p Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Itse olisin jo ottanut kannet irti, jotta pääsisi mahdollisimman pienillä vahingoilla. Vika kun ei poistu varmaankaan itsestään, vaikka kyseessä ei olisi kuin kivi. Jonka lisäksi olisi mukavampi ajaa kesän reissuja, kun tietää koneen olevan kunnossa. Quote Link to comment
Tanhis Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Eiköhän fiksuinta olisi ottaa edes kannet irti. Esim tämäkin kone pyöri melkein koko kierroksen ja oli tosiaan käyntikuntoisena purettu. Niin ja tämä kone pyöri mutta rupesin epäilemään että kaikki ei ole kunnossa kun otin täynnä muhjua olevan öljysihdin ulos ja loppukone ei pettänyt odotuksia kun otin auki. Quote Link to comment
Hebster52 Posted April 30, 2014 Share Posted April 30, 2014 Avaa kannet. Mulla oli yks nelkku kone joka aluksi pyöri koko kierrokset kun käsin pyöritteli. Sit kun sen aloin purkaamaan sitä ei enää pystyny pyöritää kun melkeen kierroksen eteen taakse. Kansia irrottaessa yhden sylinterin kannesta oli irronnu sen verran nokea/kuonaa joka oli tipahtany sylinterin alareunaan ja pakkaantunu kannen ja männän väliin että sylinteri ei menny ihan yläkääntöpisteeseen.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.