Jump to content

Kuplan kone pyörii vain yhden kierroksen


Recommended Posts

Tervehdys!

Nyt loppui oma ajatuksen juoksu ongelman suhteen. Kyseessä -73 1600cc Kupla, joka on seisonut pari vuotta. Konetta on pyöritelty seisonnan aikana, mutta nyt ajattelin päräyttää käyntiin. Pieni ongelma tuli eteen: kone ei pyörähdä kuin yhden kierroksen!

Kannen kopat on poissa, venttiilit liikkuu. Tulpat on poissa, ei rohise pyöritettäessä. Kokeiltu kytkimen kanssa ja ilman, ei vaikutusta. Kone kolahtaa johonkin, kun kierros täyttyy, Härveli on kuitenkin ajettu talliin ennen seisontaa, mikähän koneelle on tullut?

Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia?

Link to comment

Hmm... kävin taas pähkäilemässä ja kuuntelemassa tarkemmin, mistä päin konetta kolahdus (tai töksähdys) kuuluu kierroksen jälkeen. Pyörittäessä konetta vastapäivään, töksähdys kuuluu koneen vasemmalta puolelta. Pyörittäessä myötäpäivään, töksähdys onkin siirtynyt koneen oikealle puolelle. Ihan kuin venttiilit ottaisivat mäntiin kiinni toisessa sylinteriparissa? Mitä seisonnan aikana voikaan tapahtua, heh hee...

Edited by Sekatyöläinen
Link to comment

Ei vaan homma aukene... otin varmentaakseni venttiilien liikkumisen keinuvivustot pois molemmin puolin, kaikki venat nousee ihan tappiinsa, ei se ole siis venttiili/mäntä mikä ottaisi kiinni.. mites tuo virranjakajan akseli, miten sen varmistaa että se on pohjassa? Ei kyllä ymmärrä, miten se seisonnassa voisi ponnahtaa ylös? Hmm...

Link to comment

Koneelle ei ole siis tehty mitään seisontaan laiton ja uudelleen käyntiin

yrittämisen välissä? Onko esim. tulpat olleet kokoajan paikallaan vai olisiko

edes teoriassa mahdollista, että tulpanreijästä olisi voinut mennä jotain ylimääräistä?

 

Ei varmaankaan pyöri ihan täyttä kierrosta? Jos ei niin paljonko jää vaille?

Jos joku nostaja olis täysin jumissa eikä nokka pääsis pyörimään, niin kai sekin

vois jumittaa, mutta ei varmaankaan kolahtais.

 

 

Edit. Voisiko tuo jakajan käyttöakseli edes teoriassa nousta ylöspäin ja jumiutua

jos jakajan kiinnitys olisi tosi löysällä ja konetta pyörittelis seisonnan aikana väärään suuntaan?

Edited by MicaL
Link to comment

Ostin laitoksen viime syksynä pari vuotta seisseenä. Ajettu myyjän mukaan suoraan talliin, tulpat on olleet irti kun öljyä on sylintereihin seisontaa varten tyrkätty. Olen ollut yhteydessä myyjäänkin, on vakuuttanut että koneessa ei ole ollut vikaa seisontaan jäädessä edellisen ajokesän jälkeen. 

Kone pyörähtää tosiaan vajaan kierroksen, hihnapöyrän mukaan tasan 340 astetta...

Link to comment

Nyt tulee tosi amatööriläppää. Öljyhän on kokoonpuristumatonta, niin voisiko edes teoriassa

johonkin pyttyyn lorottaa "seisontaöljyä" niin paljon että täyttyy palotila eikä mäntä pääse

yläkuolokohtaan? Edellyttää tietenkin, että on työtahti päällä ja molemmat venttiilit kiinni.

 

Taitais kuitenkin jompi kumpi venttiili aueta kun pyörittää konetta toiseen suuntaan ja öljy

pääsis pakenemaan joko imu- tai pakosarjaan...

 

Edit. Kannatais miettiä ennen kuin kirjoittelee näitä hölmöyksiä. Onhan sulla ollut tulpat

irti kun oot pyörittänyt konetta, joten toi mun teoria oli ihan kuolleena syntynyt...kiitos ja näkemiin  :)

Edited by MicaL
Link to comment

Lisää arvauksia.

 

Tippakannun letkun pää tai kivenkokkare pudonnut männän päälle tulppien irroituksen/öljyn ruiskimisen yhteydessä.

 

Jos männän päällä on sinne kuulumatonta tavaraa niin lähellä ykk:ta pysähtyy eli silloin pitäis pystyä rajaamaan vika jompaan kumpaan kahdesta sylinteristä.

Link to comment

Itse olisin jo ottanut kannet irti, jotta pääsisi mahdollisimman pienillä vahingoilla. Vika kun ei poistu varmaankaan itsestään, vaikka kyseessä ei olisi kuin kivi. Jonka lisäksi olisi mukavampi ajaa kesän reissuja, kun tietää koneen olevan kunnossa.

Link to comment

Eiköhän fiksuinta olisi ottaa edes kannet irti.

 

Esim tämäkin kone pyöri melkein koko kierroksen ja oli tosiaan käyntikuntoisena purettu.

4228.jpg

 

4227.jpg

Niin ja tämä kone pyöri mutta rupesin epäilemään että kaikki ei ole kunnossa kun otin täynnä muhjua olevan öljysihdin ulos ja loppukone ei pettänyt odotuksia kun otin auki.

2079.JPG

Link to comment

Avaa kannet. Mulla oli yks nelkku kone joka aluksi pyöri koko kierrokset kun käsin pyöritteli. Sit kun sen aloin purkaamaan sitä ei enää pystyny pyöritää kun melkeen kierroksen eteen taakse. Kansia irrottaessa yhden sylinterin kannesta oli irronnu sen verran nokea/kuonaa joka oli tipahtany sylinterin alareunaan ja pakkaantunu kannen ja männän väliin että sylinteri ei menny ihan yläkääntöpisteeseen..

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...