Jump to content

009 jakajan sytytys heittelee


Recommended Posts

Moro,

Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa, kun kierroksilla ajoitus on maksimissa sytytys heittelee kovasti.

jakaja on 009 kärjellinen keskipako vehje.

Tämä tuntuu aiheuttaa sytytys nakutusta vedättäessä lämpimällä koneella.

korjautuisiko tilanne jos jakajan tuunaa kärjettömäksi vai johtuuko sytytyksen heittely jostain muusta, akseli ja pöyrtäjä ovat ihan jetissä kunnossa.

Link to comment

Taitaa olla halpaa Kiina kamaa... Ostin yhdestä belgialaisesta VW tapahtumasta kärjellisen 009 jakajan. Asennettuani sen paikalleen, kärkien kosketuspinnat eivät pian osuneet kohdakkain... vaihdoin Boschin kärjet... minkä jälkeen piti vaihtaa kondensaattori. Senkin jälkeen sytytys 'aaltoili' kaikilla kierrosalueilla, johtuen luultavasti akselin laakereiden väljyydestä. Että sellaista sontaa viitsitäänkin valmistaa - oma vika kuitenkin, kun 'halvalla' ostin. Nyt olen ostanut Aircooledista kärjettömän 009 jakajan, jonka luvataan olevan kunnollinen. Asennus jää kesälomien jälkeen elokuulle.

Link to comment

No taas luetaan jotakin juttua eikä ymmärretä ollenkaa millainen sen ennakkokäyrän pitäisi olla. Liian herkällä jousella tulee molemmat ongelmat jotka sinulla nyt todennäköisesti on eli kone nakuttaa kun ennakko tulee liian nopeesti ja ennakko kun menee päähän rajoitintappia vasten (jossa pitäisi olla kumi ympärillä,joskus on yleensä ei) joka rajaa ennakon määrää niin herkällä jousella menee liian nopeesti jolloin se alkaa pomppimaan rajoitinta vasten... ja alkuperäinen 009 ennakkokäyrä on jo melkein liian nopea ilman herkistystäkin.

Edited by Tutkija
  • Like 1
Link to comment

009 jakajassa on alunperin vain yksi jousi uutena ja mitä minä olen niitä jakajapenkissä pyöritellyt niin sanoisin ennakkokäyrän perusteella et siintä herkemmäksi ei ainakaan sitä jousta mielummin jäykemmääksi tai lisää sitten sen toisen jousen. Laakerit jos on välyksettämät jakajan akselissa nii kärkiväli kärjissä silloin 0.35mm niin sen jälkeen kärkijakajatkin on pelannu 8500rpm saakka.

  • Like 1
Link to comment

vuosia sitten ostin mopo sportista 3 kpl uusia bossin 009 jakajia ja purettuani ne yhdestä näistä puuttui yksi jousi.? oliko samaan tilaukseen sit eksynyt yksi brassi jakaja.? alkuperäisen 009 on oikein asennettuna tarkoitus myöhästyttää kolmosen sytytystä lämpenemisen takia ja kärettömällä sydeemillä tämä ominaisuus mielestäni poistuu..

Link to comment

Ja taas tää höpötys myöhästetystä 3 sylinterin sytytyksestä, sitä ei oo näkynny yhdessäkään alumiinirunkoisessa 009 jälkimarkkinoitijakajassa ikinä jakajapenkissä...myöhäsemmällä olevia sylintereitä on kylläkin mut ne on ihan mikä sylinteri vaan ja kuinka paljon vaan... rautarunkoisissa puimurista tai teollisuusmoottorista peräisin olevista jakajissa kyllä näkyy se 3 sylinterin myyöhästys ja ne ny on muutenkin parempia yleensä Tiedän kyllä että tuolla maagisella myyntilauseella(myöhästetty 3 sylinterin sytytystä 3 astetta) on myyty paljon 009 jakajia,mutta kun käytäntö on osoittanut et niitä kun ei ole oikein missään...oli sit saksalainen,brassi,mexico,usa tai kiina valmistetta oleva 009 Noita kaikia on tullu pyöriteltyä...

Link to comment

akselissa oleva katkojan kärkien nokkahan ton kolmosen myöhästyksen määrää tietääkseni.? onko koskaan ollut mäkilän myymää ennakko säädettävää malloryä jakajapenkissä.? tolla mallilla hudatettiin tuloksetta kilvanajo laitetta yksi yö aikoinaan sepin penkissä ja maestro määräsi ottaan seuraavaan kertaan mukaan vaikka vakio keskipakois jakakajan..

Link to comment

Komppaan Tutkijaa. Mulla on useita 009:jä joissa yhdessäkään ei ole myöhästettyä kolmosen systytystä (tai minkään muunkaan). Tuo myöhästetty kolmosen sytytys löytyy ainakin 60-luvun ilman keskipakosäätöä olevista alumiinirunkoisista jakajajista. Valurautaisista en ole tutkinut ja perehtynyt, ja keskipakosäätöisistä uudemmista en ole sitä löytänyt.

Link to comment

Mallory ei oo yhtään parempi kun kunnossa oleva kuplan vakiojakaja... ainut mikä siinä on hyvää on tuo säädettävissä oleva kokonaisennakko,ei multa ainakaan kehuja saa toi mallory. Parhaita jakajia kärkijakajista on ollu bosch 050 jakaja,mut sehän onkin kisakäyttöön tehty ja huomattavasti laadukkaampi kun 009 alumiinirunkoiset jälkimarkkinointi jakajat.

Link to comment

Niin ja olen minäkin huomannut et alipainesäätöisistä jakajista tuo myöhästetty kolmonen kyllä löytyy,mut niis koneissahan se onkin tarpeellinen kun öljynjääähdyttäjän läpi painetaan valmiiksi lämmitettyä ilmaa sylintereiden ja kansien jäähdytykseen kolmos/nelos puolelle....myöhästys jää mun mielestä jakajista pois kun siirryttiin koirankoppi öljynjäähdyttimeen.

Edited by Tutkija
Link to comment

Minäkin muistelen, että kun ennen jokkista ajettiin että tuo 050 olis hyvä ja joissain olis tuota kolmosta myöhästetty, mutta ei niitä silloin ollut varaa hankkia joten 009 ajettiin. Tehot oli silloin niin pieniä että nykyään kadulla noppeempia :) ohje oli että, kovat puristuksen ja kirree nokka, korvakuulolla kaasarin säätö ja kisaan.

taidan laittaa oman 009 myyntiin, hyvin voi ajaa noinkin jos ei ole kovat puristukset ja kovilla puristuksella lisä jousi ja käretön paikalleen. Jakaja ei onneksi ole rungolta kulunut vaan on hyvinkin jeti.

 

Minulla moottorin rilinän / nakutuksen aiheuttaa kovat puristukset ja väärä dekkikorkeus ja väärät seokset sekä tuo jakaja nämä hiotaan kuntoon niin kyllä kelepaa ajella.  

Edited by jarmo juurikka
Link to comment
  • 2 months later...

Nyt on tuo Aircooledista ostettu kärjetön 009 asennettu tyyppi 4 moottoriin. Se oli alunperin ruiskutusmoottori, jossa nyt Weber 32/36 kaasutin. Nokka-akselina edelleen alkuperäinen, ruiskutukselle tarkoitettu akseli. Annoin niin paljon ennakkoa, että rupesi ajossa nakuttamaan, ja sitten peruutin sen verran ettei nakuta. Ei ole koskaan mulla tuo moottori käynyt niin hyvin kuin nyt käy. Riittää mun harrasteajoihin.

Link to comment

123:n on helppo asentaa. Vaihtoehtoisia soveltuvia käyriä ei kuplaan montaa ole. Käytännössä 3 kpl (tai 4 laskutavasta riipuen), eli 0 tai 2 vakiokoneeseen (vastaa 034:n käyrää), F virikoneeseen 2-kurkkusilla tuplilla (vastaa 009:n käyrää) ja E viri/vakiokoneeseen 1-kurkkuisilla tuplilla (vastaa 031:n käyrää). Toki muitakin voi kokeilla mutta tuossa ne yleisimmät kuitenkin.

Link to comment

Joo asennus oli kyllä helppo, ei muutakuin johdot paikalleen + ja - johto puolaan, sen ledin mukaan katsotaan alku ajoituskohta auto käytiin ja maksimi ennakon mukaan säätö niin siinä se oli.

Mulla on 009:n käyrällä oma auto.

En voi kyllä sanoa paraneeko sun tapauksessa auto 250e:n euron edestä, mutta katsoppa pysyykö maksimi ennakko kohdillaan ja jos pysyy ja moottori ei rilise eikä kuumene ja toimii muuten ok niin miksipä vaihtamaan.

Link to comment
  • 1 year later...

Du dih tämä selvä, on se virivirihomma jännä, aiemmin en o ikinä jakajia miettiny, joku kiinni ja menoksi. No oon joskus jossain vähän viritellyssä kattonu semmonsen kakstoimisen ehjän kiinni.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...