jarmo juurikka Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Moro, Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa, kun kierroksilla ajoitus on maksimissa sytytys heittelee kovasti. jakaja on 009 kärjellinen keskipako vehje. Tämä tuntuu aiheuttaa sytytys nakutusta vedättäessä lämpimällä koneella. korjautuisiko tilanne jos jakajan tuunaa kärjettömäksi vai johtuuko sytytyksen heittely jostain muusta, akseli ja pöyrtäjä ovat ihan jetissä kunnossa. Quote Link to comment
Anpu Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Tälleenkö http://aircooled.suomalainenverkkokauppa.fi/data/doc/ig/ignitions_compaired_15mb_ocjtynywmn.mov Quote Link to comment
Racing Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Jakaja on väljä lohkoon.ainakin yhdessä JM koneessa penkissä kärkijakaja sekoili yli 7000 jälkeen kun pääsi elämään,kärjettömällä ongelma poistui. Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Taitaa olla halpaa Kiina kamaa... Ostin yhdestä belgialaisesta VW tapahtumasta kärjellisen 009 jakajan. Asennettuani sen paikalleen, kärkien kosketuspinnat eivät pian osuneet kohdakkain... vaihdoin Boschin kärjet... minkä jälkeen piti vaihtaa kondensaattori. Senkin jälkeen sytytys 'aaltoili' kaikilla kierrosalueilla, johtuen luultavasti akselin laakereiden väljyydestä. Että sellaista sontaa viitsitäänkin valmistaa - oma vika kuitenkin, kun 'halvalla' ostin. Nyt olen ostanut Aircooledista kärjettömän 009 jakajan, jonka luvataan olevan kunnollinen. Asennus jää kesälomien jälkeen elokuulle. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 (edited) hyvä video, minulla ennakko heittää paljon enenmmän kuin tuossa videossa, nyt paikallaan kaverin 123:nen pittää vielä silläkin katsoa miten paljon sytytys heiluu ja kokeilla vieläkö rilinää/nakutusta kuuluu Edited July 12, 2014 by jarmo juurikka Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 Kyllä minulla ihan bosch näytti olevan laatikkokin löytyi ja hinta 550markkaa :) Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 (edited) Llmmk Edited July 12, 2014 by jarmo juurikka Quote Link to comment
Racing Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 laita se laadukas kärjetön sarja siihen vain ja kokeile,muutenki nuo kärkisysteemit kannattaa unohtaa. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 (edited) Kyllä tuo 123 on hyvä, ei huojuntaa maximi ennakolla ja ei rilinä vikaa häiritsevästi. nyt on vaan ruvettava omaa jakajaa tutkimaan ja käretön siihen on laitettava. Edited July 12, 2014 by jarmo juurikka Quote Link to comment
arvuuttaja Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 onko jakajassa molemmat jouset keskipako painoissa paikoillaan.. kerrattain piti purkaa tollainen tehdas uusi jakaja ja yllätyksenä puuttui toinen jousi. eikös toi bossi anna ennakkoa sen 22 astetta ja kinuskeista on löytynyt jopa tuplaten enemmän.. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 Ei ole kuin yksi jousi ja kyllä se sen 30 astetta antoi ennakkoa. kun lueskelin toilta juttuja niin ymmärsin että mahdollisimman herkäksi se pitäisi laittaa eli antais sen ennakon sillon nopeammin ja herkemmin jos olen vaan oikeen ymmärtänyt. Quote Link to comment
Tutkija Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 (edited) No taas luetaan jotakin juttua eikä ymmärretä ollenkaa millainen sen ennakkokäyrän pitäisi olla. Liian herkällä jousella tulee molemmat ongelmat jotka sinulla nyt todennäköisesti on eli kone nakuttaa kun ennakko tulee liian nopeesti ja ennakko kun menee päähän rajoitintappia vasten (jossa pitäisi olla kumi ympärillä,joskus on yleensä ei) joka rajaa ennakon määrää niin herkällä jousella menee liian nopeesti jolloin se alkaa pomppimaan rajoitinta vasten... ja alkuperäinen 009 ennakkokäyrä on jo melkein liian nopea ilman herkistystäkin. Edited July 12, 2014 by Tutkija 1 Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted July 12, 2014 Author Share Posted July 12, 2014 Juu kyllä siellä ne kumitopparit on, eli toinen jousi ja käret veks, kiitos neuvoista ja laittakkaa lisää kommentteja ja neuvoja sillä niitä kuunnellaan ja tutukitaan :) Quote Link to comment
Tutkija Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 009 jakajassa on alunperin vain yksi jousi uutena ja mitä minä olen niitä jakajapenkissä pyöritellyt niin sanoisin ennakkokäyrän perusteella et siintä herkemmäksi ei ainakaan sitä jousta mielummin jäykemmääksi tai lisää sitten sen toisen jousen. Laakerit jos on välyksettämät jakajan akselissa nii kärkiväli kärjissä silloin 0.35mm niin sen jälkeen kärkijakajatkin on pelannu 8500rpm saakka. 1 Quote Link to comment
arvuuttaja Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 vuosia sitten ostin mopo sportista 3 kpl uusia bossin 009 jakajia ja purettuani ne yhdestä näistä puuttui yksi jousi.? oliko samaan tilaukseen sit eksynyt yksi brassi jakaja.? alkuperäisen 009 on oikein asennettuna tarkoitus myöhästyttää kolmosen sytytystä lämpenemisen takia ja kärettömällä sydeemillä tämä ominaisuus mielestäni poistuu.. Quote Link to comment
Tutkija Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Ja taas tää höpötys myöhästetystä 3 sylinterin sytytyksestä, sitä ei oo näkynny yhdessäkään alumiinirunkoisessa 009 jälkimarkkinoitijakajassa ikinä jakajapenkissä...myöhäsemmällä olevia sylintereitä on kylläkin mut ne on ihan mikä sylinteri vaan ja kuinka paljon vaan... rautarunkoisissa puimurista tai teollisuusmoottorista peräisin olevista jakajissa kyllä näkyy se 3 sylinterin myyöhästys ja ne ny on muutenkin parempia yleensä Tiedän kyllä että tuolla maagisella myyntilauseella(myöhästetty 3 sylinterin sytytystä 3 astetta) on myyty paljon 009 jakajia,mutta kun käytäntö on osoittanut et niitä kun ei ole oikein missään...oli sit saksalainen,brassi,mexico,usa tai kiina valmistetta oleva 009 Noita kaikia on tullu pyöriteltyä... Quote Link to comment
arvuuttaja Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 akselissa oleva katkojan kärkien nokkahan ton kolmosen myöhästyksen määrää tietääkseni.? onko koskaan ollut mäkilän myymää ennakko säädettävää malloryä jakajapenkissä.? tolla mallilla hudatettiin tuloksetta kilvanajo laitetta yksi yö aikoinaan sepin penkissä ja maestro määräsi ottaan seuraavaan kertaan mukaan vaikka vakio keskipakois jakakajan.. Quote Link to comment
metake Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Komppaan Tutkijaa. Mulla on useita 009:jä joissa yhdessäkään ei ole myöhästettyä kolmosen systytystä (tai minkään muunkaan). Tuo myöhästetty kolmosen sytytys löytyy ainakin 60-luvun ilman keskipakosäätöä olevista alumiinirunkoisista jakajajista. Valurautaisista en ole tutkinut ja perehtynyt, ja keskipakosäätöisistä uudemmista en ole sitä löytänyt. Quote Link to comment
Tutkija Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 Mallory ei oo yhtään parempi kun kunnossa oleva kuplan vakiojakaja... ainut mikä siinä on hyvää on tuo säädettävissä oleva kokonaisennakko,ei multa ainakaan kehuja saa toi mallory. Parhaita jakajia kärkijakajista on ollu bosch 050 jakaja,mut sehän onkin kisakäyttöön tehty ja huomattavasti laadukkaampi kun 009 alumiinirunkoiset jälkimarkkinointi jakajat. Quote Link to comment
Tutkija Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 (edited) Niin ja olen minäkin huomannut et alipainesäätöisistä jakajista tuo myöhästetty kolmonen kyllä löytyy,mut niis koneissahan se onkin tarpeellinen kun öljynjääähdyttäjän läpi painetaan valmiiksi lämmitettyä ilmaa sylintereiden ja kansien jäähdytykseen kolmos/nelos puolelle....myöhästys jää mun mielestä jakajista pois kun siirryttiin koirankoppi öljynjäähdyttimeen. Edited July 12, 2014 by Tutkija Quote Link to comment
arvuuttaja Posted July 12, 2014 Share Posted July 12, 2014 tommonen uudenveroinen 050 ja ne parit alkuperäiset 009 mallit ym. wasserin jakajat löytyy hyllystä.. pitää viedä ne joku kerta härölle jakaja penkkiin tutkimuksiin.. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted July 13, 2014 Author Share Posted July 13, 2014 (edited) Minäkin muistelen, että kun ennen jokkista ajettiin että tuo 050 olis hyvä ja joissain olis tuota kolmosta myöhästetty, mutta ei niitä silloin ollut varaa hankkia joten 009 ajettiin. Tehot oli silloin niin pieniä että nykyään kadulla noppeempia :) ohje oli että, kovat puristuksen ja kirree nokka, korvakuulolla kaasarin säätö ja kisaan. taidan laittaa oman 009 myyntiin, hyvin voi ajaa noinkin jos ei ole kovat puristukset ja kovilla puristuksella lisä jousi ja käretön paikalleen. Jakaja ei onneksi ole rungolta kulunut vaan on hyvinkin jeti. Minulla moottorin rilinän / nakutuksen aiheuttaa kovat puristukset ja väärä dekkikorkeus ja väärät seokset sekä tuo jakaja nämä hiotaan kuntoon niin kyllä kelepaa ajella. Edited July 14, 2014 by jarmo juurikka Quote Link to comment
Etelän Hetelmä Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Nyt on tuo Aircooledista ostettu kärjetön 009 asennettu tyyppi 4 moottoriin. Se oli alunperin ruiskutusmoottori, jossa nyt Weber 32/36 kaasutin. Nokka-akselina edelleen alkuperäinen, ruiskutukselle tarkoitettu akseli. Annoin niin paljon ennakkoa, että rupesi ajossa nakuttamaan, ja sitten peruutin sen verran ettei nakuta. Ei ole koskaan mulla tuo moottori käynyt niin hyvin kuin nyt käy. Riittää mun harrasteajoihin. Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted September 14, 2014 Author Share Posted September 14, 2014 Joo kyllä tuo 009 on ihan hyvä valinta ja hintakaan ei ole kauhea, minä ostin itselleni tuon 123 :sen ja olen kyllä tyytyväinen on pelannut todella hyvin sanotaanko että auto muuttui erillaiseksi. Jamppa Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Minkälainen show Jarmo tuossa 123 jakajassa on touhuta koneeseen oikeat käyrät? Onko se vaan kokeiltava, vai kuinka. Kiinnostais sovitella tuollainen 009:n tilalle. Quote Link to comment
metake Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 123:n on helppo asentaa. Vaihtoehtoisia soveltuvia käyriä ei kuplaan montaa ole. Käytännössä 3 kpl (tai 4 laskutavasta riipuen), eli 0 tai 2 vakiokoneeseen (vastaa 034:n käyrää), F virikoneeseen 2-kurkkusilla tuplilla (vastaa 009:n käyrää) ja E viri/vakiokoneeseen 1-kurkkuisilla tuplilla (vastaa 031:n käyrää). Toki muitakin voi kokeilla mutta tuossa ne yleisimmät kuitenkin. Quote Link to comment
mmm5mMattiH Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Pahoittelen tätä tyylipuhdasta topicin sotkemista. Mulla on 1600 koneessa nurkkatuplat ja 009 jakaja kärjettömällä Petromaksilla. Mahtaako tuo käynti parantua 250€:n edestä? Quote Link to comment
jarmo juurikka Posted September 15, 2014 Author Share Posted September 15, 2014 Joo asennus oli kyllä helppo, ei muutakuin johdot paikalleen + ja - johto puolaan, sen ledin mukaan katsotaan alku ajoituskohta auto käytiin ja maksimi ennakon mukaan säätö niin siinä se oli. Mulla on 009:n käyrällä oma auto. En voi kyllä sanoa paraneeko sun tapauksessa auto 250e:n euron edestä, mutta katsoppa pysyykö maksimi ennakko kohdillaan ja jos pysyy ja moottori ei rilise eikä kuumene ja toimii muuten ok niin miksipä vaihtamaan. Quote Link to comment
pas2 Posted March 18, 2016 Share Posted March 18, 2016 Vanhaa topiccia ratsastaen, missä noista vanhoista jakajista on 3 myöhäistetty? Tossa noita kaikenlaisia on. Quote Link to comment
metake Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 60- luvun jakajissa joissa on pelkkä alipainesäätö, ainakin alumiinirunkoisissa, valurautaisia en ole tutkinut tuon osalta. Quote Link to comment
pas2 Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Ok ja miten tarpeellinen se sitten oikeasti on? Jos kerta useimmista 009:stä puuttuu? Quote Link to comment
x-pj Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 3-pytyn sytyksen myöhästystarve poistui uudenmallisen puhallinkopan myötä. Kun öljyn jäähdytin ei ole tiellä, jäähdytys jakautuu tasasemmin kaikille sylintereille. Quote Link to comment
metake Posted March 19, 2016 Share Posted March 19, 2016 Jos kerta useimmista 009:stä puuttuu? Ei useimmista vaan kaikista. Yhtään 009:iä myöhästetyllä kolmosella ei ole tullut vastaan, ei alkuperäistä eikä kopiota. Quote Link to comment
pas2 Posted March 20, 2016 Share Posted March 20, 2016 Du dih tämä selvä, on se virivirihomma jännä, aiemmin en o ikinä jakajia miettiny, joku kiinni ja menoksi. No oon joskus jossain vähän viritellyssä kattonu semmonsen kakstoimisen ehjän kiinni. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.