Tuomo Lehmikangas Posted December 2, 2005 Share Posted December 2, 2005 Olkatappikeulainen akseli, mikä tarkoitus kaventaa. Tästähän on ollut jo hieman puhetta että olkatappiakselin voisi kaventaa myös päistä, sillä putken sisähalkaisija on sama koko matkalta. Olenko ymmärtänyt oikein, että jos päistä kaventaa, niin silloin ei alkuperäisiä laakereita voi käyttää? Mutta tilalle voi survaista uretaanipuslat. Monet sanoo että uretaani tekee keulasta liian jäykän ja paikat kitisee. Mukanahan tulee monesti omat liukkarit niille puslille. Eikö kestä pakkasta, vai mikä on että suomalaisilla kitisee? Entä sitten kun on myös droppiolat. Akselissa tietenkin myös säätö, mutta kun keulaa ei tarvitse laittaa tonttiin sillä säädöllä, niin tuleeko siitä tällä yhdistelmällä enää liian jäykkä? En millään haluaisi kaventaa sitä akselia sieltä keskeltä, ettei vaan tulisi kieroutta tms... Quote Link to comment
Guest Posted December 3, 2005 Share Posted December 3, 2005 onko tämä uretaanipusla joku nykyhetken kuumin alustan viritysosa?? kumpikohan tekee tukivarsista herkkäliikkeisemmän: - taiwanilainen uretaani (joka muistuttaa enemmän kovaa muovia ja koneistustarkkuus = ??) vai - saksalainen hyvin voideltu neulalaakeri? no joo... akseli kaventuu hienosti keskeltä samalla hetkellä kun säätöpalojen asennuskin ja kun käyttää irtileikattua etukolmiota jiginä niin tulee hyvä -> on turhuutta tehdä neljä ylimääräistä saumaa akseliputkiin jos ensin asentaa säätöpalat ja sitten vielä kaventaa päistä kun pääsee helpommallakin! Quote Link to comment
Racing Posted December 3, 2005 Share Posted December 3, 2005 Toivottavasti on sitten hitsaustaidot hallinnassa ja usean vuoden kokemus hitsaushommista jotta saumat näyttää muidenkin kun omasta mielestä hyviltä ja kunnon hitsit. Meinaan vaan kun rupeat akselia silppomaan paloiks tietää mitä tapahtuu jos se ajossa pettää jostain saumasta siinä vaihdeesa ei paljoa hymyilytä. Mutta onnea projektiin ja toivottavasti onnistuu. Laakerin kannalla. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted December 3, 2005 Share Posted December 3, 2005 eihän olkatapissa tuu ku kaks saumaa: keskelle säätöpala.. kavennus sieltä päädyistä ja ku iskaritolpat o veks ni tilalle joku yhdistämään putkia ettei kovin taipuile. ite aattelin ghettoversioon iskee ihan nuo neulamallit juu. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted December 3, 2005 Author Share Posted December 3, 2005 onko tämä uretaanipusla joku nykyhetken kuumin alustan viritysosa?? kumpikohan tekee tukivarsista herkkäliikkeisemmän: - taiwanilainen uretaani (joka muistuttaa enemmän kovaa muovia ja koneistustarkkuus = ??) vai - saksalainen hyvin voideltu neulalaakeri? no joo... akseli kaventuu hienosti keskeltä samalla hetkellä kun säätöpalojen asennuskin ja kun käyttää irtileikattua etukolmiota jiginä niin tulee hyvä -> on turhuutta tehdä neljä ylimääräistä saumaa akseliputkiin jos ensin asentaa säätöpalat ja sitten vielä kaventaa päistä kun pääsee helpommallakin! En usko että on mikään nykyhetken kuumin villitys. Ainakin -90 luvun puolivälin performance kirjoissa niitä hehkuttavat, joten en sanois niiden mikään muoti-ilmiö olevan. Ehkä nyt sitten porukalla on niistä paremmin kokemusta, niin voi kertoa huonoja puolia. Varmasti paremmim liikkuu se saksalainen hyvä neulalaakeri, mutta kyse oli siitä että onko siellä akselin sisäpinnalla jotain mihin se laakeri asettuu? Eli, jos leikataan putken päästä siivu pois, niin voiko niitä laakereita käyttää? Ehkä tyhmä kysymys, mutta ei hävetä yhtään, paraempi ehkä kuitenkin kysyä. Neljää ylimääräistä saumaa ei ole tulossa jos kaventaa päistä. Sehän siinä olisikin etu päästä kavennettaessa, ettei se aiheuta ylimääräisiä saumoja. Putki poikki, iskaritolpat mäkeen. Keskeltä kaventaessahan niitä saumoja tulee kun joutuu siirtämään niitä palikoita millä akseli pultataan runkopalkkiin kiinni. Lisäksi jotuuu tekemään sen jigin. Kiitos kuitenkin hyvistä kommenteista. Toivottavasti on sitten hitsaustaidot hallinnassa ja usean vuoden kokemus hitsaushommista jotta saumat näyttää muidenkin kun omasta mielestä hyviltä ja kunnon hitsit. Meinaan vaan kun rupeat akselia silppomaan paloiks tietää mitä tapahtuu jos se ajossa pettää jostain saumasta siinä vaihdeesa ei paljoa hymyilytä. Mutta onnea projektiin ja toivottavasti onnistuu. Laakerin kannalla. Eipä ole hitsihommat kovin hanskassa. Siksi juuri ajattelin että ei niitä ylimääräisiä saumoja tarvisi tehdä. Kiitosta vaan, ei tässä ihan heti olla alkamassa. Ensin suunnitellaan. Edit: Siinähän tulikin yksi lisäkommenti jo välissä kun kirjoittelin. Hyvä homma. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 3, 2005 Share Posted December 3, 2005 Asiaa sivuten... Onko splitin akselissa samat neulalaakerit kuin uudemmissa olkatappiakselisissa? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 3, 2005 Share Posted December 3, 2005 Ammattimiehelle hitsattavaksi jos ei itellä oo tarvittavaa ammattitaito. Minuuainakin vituttaa jos joku tulee päälle katkenneen etuakselin kera. Quote Link to comment
Guest Raggare Posted December 3, 2005 Share Posted December 3, 2005 ee, valovirta magilla ja itseopituilla tadoilla. tekee kato itte ni tulee sellanen ku sattuu tulee ;) Quote Link to comment
hanski. Posted December 3, 2005 Share Posted December 3, 2005 raussin kanssa samaa mieltä!!! on kuiteski sellanen osa että jos pettää niin jälki voi olla aikas pahaa...sitten on paha mitään tehdä kun vahinko on jo tapahtunut... Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 3, 2005 Share Posted December 3, 2005 Kyllä se onnistuu valovirtasella magillakin. Meikäläisen kone ainakin menee 3 milliseen seinämääm millin ralilolla oikeen nätisti läpi. Siinä se raja tosin sit olikin. Hitsaaminen on siintä mieolenkiintosta, että onkin ihan ite opittava. Ei kukaan voi tuhottomasti sitä toiselle opettaa. Ehkä ei silti kannata harjotella siihen etuaksiloon. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 3, 2005 Share Posted December 3, 2005 Noita etuaksilo hitsaajia on monta eri sorttia.. Siinä mun entisessä Chopatussa oli ilmeisesti tehty silleen että akselia ei edes oltu irroitettu paikoiltaan vaan kerrassaan pätkitty siitä keskeltä ja käännetty. Sitten hitsattu takas niin paljon kuin pääsi hitsaamaan.... Toisin sanoen vain puoli putkea.... Onneks huomasin ostettua sen miten oli tehty jolloin heti aksilo irti ja sauma umpeen myös takaa... Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted December 3, 2005 Author Share Posted December 3, 2005 No nyt ne kaikki säikähti että vituiks menee se mun akseli. Eli just se kun en ole mikään kuningashitsaaja, niin haluan vähän sitä saumaa. Itse en aio niitä säätöpalojakaan laittaa, vaan pelkästään ne pystytuet putkien väliin. Nekin saatan hitsauttaa muualla, vaikka niissä ei ole aivan niin tärkeä se tulos. Toki, silti hyvä saa olla. Mutta miten lie oli se laakerien asennus sinne sisään jos on päästä pala pois. Quote Link to comment
Guest rodman Posted December 3, 2005 Share Posted December 3, 2005 No nyt ne kaikki säikähti että vituiks menee se mun akseli. Minen säikähtäny ainaskaan, hyvä siitä tulee.. Eikös sen laakerin pitäis sinne sopia jos se putki on sisämitaltaan samankokoinen läpeensä? Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 3, 2005 Share Posted December 3, 2005 Tuskin se parin satasen tarkkudella koko putki on samanmittann tai edes pyöreä. Laakereilla pitäs olla pesät tai sitten pitäs survassa uretaanit pukeen ja kalvaimella vetää reikä hyväks. Quote Link to comment
Guest Posted December 3, 2005 Share Posted December 3, 2005 aha.... No mun mielipiteeni oli vain omia jotka muodostui omaa akselia tehdessä.... saa tehdä toisinkin toki. :) Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted December 3, 2005 Author Share Posted December 3, 2005 aha.... No mun mielipiteeni oli vain omia jotka muodostui omaa akselia tehdessä.... saa tehdä toisinkin toki. :) Ei kun hyvä vaan että kerroit kokemuksiasi Tommi. Luulen että täällä ei kovin moni ole akseliaan kaventanut, itseni mukaan lukien. Joten arvostan kyllä kaikkia vinkkejä ja vihjeitä, vaikka nyt olikin kyse eri mallin akseleista. Tuskin se parin satasen tarkkudella koko putki on samanmittann tai edes pyöreä. Laakereilla pitäs olla pesät tai sitten pitäs survassa uretaanit pukeen ja kalvaimella vetää reikä hyväks. Eli tästä voitaneen päätellä että sen laakerin saaminen sinne on huomattavasti hankalampaa ja työläämpää kuin uretaanien. Ei sillä että pitäis ihan helpoimmalla päästä, mutta tarvisi varmaan hieman erikoistyökaluja ja taitoja laakerien kanssa. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 4, 2005 Share Posted December 4, 2005 Raakaputkeen uretaaniholkin laittaminen on joo paljon helpompaa, kun neulalaakerin. Silti jos siintä tahtoo oikeen hyvän, niin menee jälleen kerran vähän vaikeeks. Taitaa olla helpoin ratkasu lyhentää keskeltä. Quote Link to comment
Hebster52 Posted December 4, 2005 Share Posted December 4, 2005 Kuvia Sambalta miten siellä kavennetaan akselia... Toinen 8 tuumaa kavennettu: Tässä on yksi aika hyvin kuvitettu aihe Shoptalkforumillakin: Narrowed Beam question? Ja toinen linkki: How to: Front suspension Beam narrowing. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted December 5, 2005 Author Share Posted December 5, 2005 Kiitos Hebster, tuota shoptalkforumsin linkkiä en ollut nähnytkään. Hyvin selostettua juttua. Kyllähän tuo näyttäis onnistuvan kaventaminen keskeltäkin, tosin paljon enemmän hommaa siinä on. Pitää vielä puntaroida aikansa. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 Meikäläisen pajalla yksi akseli kaventunut keskeltä ja melkein väittäisin, että keskeltä kaventamalla vähemmä hommaa. Esim. Hitsaaminen huomattavasti helpompaa kun pääsee tilavalla paikalla hitsaamaan heftauksen jälkeen kahdella sauman pätkällä aina yhden putken liitoksen. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 Se sauman pätkä on palko. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 Se sauman pätkä on palko. Oho! Jos tässä jeesustelemaan ruvetaan, niin herneessä on palko ja se mitä raussi kutsuu paloksi, tunnetaan hitsausalan kirjallisuudessa hitsinä. Ainakaan minä en ole koskaa törmäänyt missään esim. vuoropienapalkoon vaan vuoropienahitsiin. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 Hitsi muodostuu paloista. Sen takia en oo törmänny esim. vuoropienapalkoon vaan vuoropienahitsiin. Kyl sitä paljon oppii kun kirjoja lukee. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 mie tekisin puslat POMista... Quote Link to comment
Ketsa Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 Hitsi muodostuu paloista. Sen takia en oo törmänny esim. vuoropienapalkoon vaan vuoropienahitsiin. Niin ja hitsi on se millä osat toisiinsa liittyy, eli mitenkä hitsin osat tähän nyt liittyy? Kyl sitä paljon oppii kun kirjoja lukee. Kyl sitä on aikaa pieniin juttuihin takertua kun kotona tarpeetomana makaa. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 Osat liittyy hitsillä toisiinsa ja se hitsi muodostuu tässä tapauksessa kahdesta peräkkäisestä palosta. Onks tässä jotain vaikeeta vai? Ja noin OT:na on yllättävää kuinka herkästi täällä imuroidaan useita palkoja herneitä nenään. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 mie tekisin puslat POMista... Quote Link to comment
Ketsa Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 Ei se Raussi mene ihan noin (jatketaan rivalla jos jää vaivaamaan), mutta sillä ei ole mitään merkitystä, joten lopetetaan keventävään kuvaan siitä mitä hitsi pitää sisällään (esim. niitä nenään vedettäviä palkoja) ;-) Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 Voi piru muuten! Nyt tais käydä niin, että mie olinkin tässä asiassa väärässä. Eihän jatkos ole palkojen raja, vaan palot on kylitääin toisiinsa. Koko hemmetin pilkunnussiminen meni hukkaan, mut saipahan taas tapettua aikaa. Ihan kun ei muutakaan tekemistä ois. Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted December 5, 2005 Author Share Posted December 5, 2005 Voi hitsi. Voi hitsin hitsi. Mutta, mie tekisin puslat POMista... Jani meinas että alkais ihan itse tekemään niitä? Pitääpä tutkiskella tuotakin. Tämmöstä löysin: POM on osakiteinen asetaalimuovi, joka on kova, jäykkä, kulumistakestävä ja hyvä väsymislujuus. 1 Quote Link to comment
Guest Raggare Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 joo, janihan vois sorfata muutamia kappaleita tappikeulasee :) ja halvalla, kuinkas muutenkaa Quote Link to comment
mikan Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 Te kun olette niin nokkelia, niin laskekaapa nyt huviksenne millainen voima sinne akselin keskelle jousipakan kiinnityskohtaan muodostuu. Jotenkin musta tuntuu, että siinä kestää huonompikin sauma. Ainakaan en ole vielä kuullut että keneltäkään olis etuakselin hitsaukset pettäneet. Ja mitä noita on tullut nähtyä, niin kyllä kaikki suomalaiset on ollut paremmin hitsattuja kuin meksikaanit ikinä. t. Mika Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 Niin siis meinaatko josen kiinnitykseen kohdistuvaa voimaa vai koko akseliin kohdistuvaa voimaa kun jysäytetään monttuun? Se on ainakin kokeiltu, että alkuperänen kestää kassa vaikka ajaa kiveen taittaen toisen pään ihan nurjalleen. Sitä kun omat voi kuitenkin hitsata huoletta ite, niin helppohan se on kato oman turvallisuutensa vuoksi käskeä kaik muut hitsauttamaan ammattilaisella. Quote Link to comment
Guest ritariässä Posted December 5, 2005 Share Posted December 5, 2005 ostakaa möhkökupla, ni ei tartte tapella kuin satasen vauhdissa ratista irtoovien käsien kanssa:) siitäkin selvii ilman liimausta. Quote Link to comment
Guest doiba Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 ritariässä hereilllä?? Quote Link to comment
Ketsa Posted December 6, 2005 Share Posted December 6, 2005 MikaN-> Ei kai sinne keskipalikkaan tule merkittäviä voimia kuin jousesta tuleva vääntömomentti (ja tuokin vääntö jää säätöpalalla madalletussa keulassa pienemmäksi lyhentyneen jouston tähden). Eli jousta mittailemaan, mikäli omat hitsailut epäilyttää... Se mitä silloin tapahtuu, kun jousitus pohjaa onkin monimutkaisempi juttu, mutta eipä siinäkään tapauksessa tuo keskikohta ole ensimmäisten osien joukossa ottamassa taivutusta vastaan. Ensin saa selkäänsä pohjaanlyöntisarvi, sitten etuakselin kiinnityspultit/rungon etukolmio ja sen jälkeen vasta alkaa taivuttamaan akseliston putkia tuolta keskeltä. Joku näppärä koululainen, jolla on kotona tehokas pc-mylly ja femi käytettävissä, voisi tehdä tuosta pohjaan lyönti- tilanteensta fem- analyysin. Nähtäisiin sitten minkä verran voimia tuonne keskelle oikein kulkeutuu. Quote Link to comment
seppo mäntykivi Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 jos olette keskeltä kaventaneet niin mites olette ratkaisseet pystypalkkien siirron? Quote Link to comment
Tuomo Lehmikangas Posted December 7, 2005 Author Share Posted December 7, 2005 jos olette keskeltä kaventaneet niin mites olette ratkaisseet pystypalkkien siirron? Tuossa Kristianin linkissä kaveri kertoi tehneensä suunnilleen näin: - palikat irti (ovat muuten aika tiukassa) - kavennettu akseli runkopalkkia vasten keskelle - palikat akselia vasten ja pultataan tiukkaan - varmistellaan että suorassa ja sitten hitsausta Itsekin tuota olin miettinyt että miten tulee suoraan, se yksi syy että suunnittelin päistä kaventamista. Kävi mulla tuokin tyyli mielessä, mutta meneeköhän tuo noin hyvin? Voihan sen hyvinkin onnistua. Toinen tapa vaatii ylimääräisen akselin mistä siirretään ne palikat vanhojen viereen ja vasta sitten vanhat irti. Rajoittaa hieman sitä kavennuksen määrää. Quote Link to comment
Ketsa Posted December 7, 2005 Share Posted December 7, 2005 Yhtä pystypalkkia kerralla siirtäen siten, että toisesta pystylpalkista kiinni irralllisessa etukolmiossa ja lisätukina liimauspuristimia. Palkin paikkaa siirrettiin siis vain mittaan luottaen. Quote Link to comment
-tipi- Posted January 19, 2006 Share Posted January 19, 2006 Olkatappikeulan kavennus. Onkos kukaan törmänny netissä tai siirtänyt itse iskarin alapäätä ulommas? Eli jos kaventaa akselia ja joutuu siirtämään iskarin tolpat leveämmälle, pitäis välttää iskarin vinoon vääntyminen. Kuulemma ns. nuolenpäällä on siirretty iskarin kiinnityspistettä ulommas, on kellään kuvaa moisesta paikallaan? Vai voiko käyttää "uniball" tyylisiä niveliä iskarin molemmissa päissä. Käsitykseni mukaan tässä linkin akselissa niitä käytetään vain yläpäässä, mutta minusta se jää vääntämään vielä iskarin ala silmukkaa vinoon. Onhan sielä tosin kumipusla, mutta silti, toimineeko iskari kunnolla. http://www.deluxemotorwerks.co.uk/produ ... in_bug.jpg Ottaako iskari siirrettynä muihin ripustuksen osiin kiinni? Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.