Jump to content

Käärmeenpesä sivuunheittävällä kollektorilla??


Recommended Posts

Oon kysyny ennenkin mutta kysyn taas. Mitenköhän toimiva kokonaisuus Ahnendorpin Road Racing Käfer 21139 / 21139E on? Näyttäis olevan lyhyt kollektori... Tosin noita ne käyttää noihin "aitoihin" GermanLookkereihin ja Käfer Cup autoihin...

 

 

kaefer8-019.jpg

Link to comment

Ahnendropin sarjat lienevät laadukkaat. Hieman lyhyeltä se kollektori näyttää. Pelkkä arvaus, mutta luulen että sidewinderillä saa paremman ejektoriefektin.

 

Ja sitten siinä menee se putki moottorin alta/edestä. Jos sellaisen hyväksyy niin miksi ei sitten 4-2-1 putki. Sen mitoittaminen ei ole helppoa, taas kiitos moottorin mittojen, mutta pitäisi saada paremman keskiväännön. Mun piti tehdä sellainen mutta meni niin hankalaksi, T-4:ssa helpompi kun putket tulevat alaspäin.

Link to comment

Damn, Manuel "Tiikeri" Vasques on justiinsa lomilla, joten ei tuu hintoja ihan heti.

 

Hyvä uutinen on se, että toimittaja tullee varastoimaan noita, joten ei tartte sitten Manuelille aina soitella, kun tarvii jotain dataa tai hintaa.

 

Koot ovat nimen omaan 1 5/8 ja 1 3/4. Mittatilauksena saa sitten periaatteessa ihan mitä vaan, mutta siihen rumbaan en mielelläni lähde ;)

Link to comment
Oon kysyny ennenkin mutta kysyn taas. Mitenköhän toimiva kokonaisuus Ahnendorpin Road Racing Käfer 21139 / 21139E on? Näyttäis olevan lyhyt kollektori... Tosin noita ne käyttää noihin "aitoihin" GermanLookkereihin ja Käfer Cup autoihin...

 

 

kaefer8-019.jpg

 

Toimivuudesta en sano mitään, mutta mulla meni hermo tollaseen; Joudut joka kerta pudottaan koko paketin kun tarvii esim. säätää venttiilinvälykset...ei hyvä juttu mun mielestä.

Juse

Link to comment
Formuloissakin on lyhyet kollektorit...

 

En pidä tota juurikaan vertailukelpoisena...paljonkos ykköset kiertää? Jotain 15 000- 20 000 rpm?? Mites poikien kuplat?

(tässä äänensävy EI ollut v*ttumainen...mä en käytä hymiöitä nääs)

Kollektorin mitotus on sikatärkeetä putkiston teossa.

Jenkeissä isot pojat käyttää "slip-on" kollektoreita että vääntöaluetta voi säätää vaihtamatta koko putkistoa.

post-135-13888358096517_thumb.jpg

Link to comment

Luen tässä suoraan Virittäjän käsikirjasta:

Parhaan kartiokulman on käytännössä havaittu noin 8°-9° (kokonaiskulma 16°-18°). Kartion pituus määräytyy valittavan kulman sekä kartion etu- ja takapään halkasijoiden perusteella seuraavasti:

post-65-13888358097889_thumb.jpg

Link to comment
1 3/4" käyrillä ja 2" kollektorin lähdollä, tuleepi 8° kulmalla kollektorin pituudeks 271mm...

 

Edit: Toivottavasti ensi vuonna olis parempi laskupää, siitä tulee siis 135mm pitkä.

 

Joo, noin mä oon katellu noita hi-po sarjoja, kollektorin pituudet pyörii välillä 5-6".

J.

Link to comment

Jep. Noin minäkin mietin. Mutta miksi toi kollektorin lähtö välttämättä määrittyis 2:ksi tuumaksi? Saman kirjan kaavojen mukaan tulisi halkaisija kollektorin alkupäästä ensimmäiseen vaimentimeen 95mm 1915cc koneelle...?! Olenko laskenu väärin? Yritin selvittää miten tuon kollektorin lähtö halkaisija määritellään mutta sitä ei selvitetty. Ilmeisesti se kumminkin tulee olla pienempi kuin jälkeen tuleva pakosarja? Mulla on jokin muistikuva jostain "ejektor efektistä"?

Link to comment
Yritin selvittää miten tuon kollektorin lähtö halkaisija määritellään mutta sitä ei selvitetty. Ilmeisesti se kumminkin tulee olla pienempi kuin jälkeen tuleva pakosarja? Mulla on jokin muistikuva jostain "ejektor efektistä"?

Joo, muuten ei tule sitä tarvittavaa "scavenge"-ilmiötä ja koko homma menee poskelleen.

Itsellä järkeilyn, kokeilun ja tutkinnan tulos:

-1776cm3/pakoventtiili 35,5mm

-primääriputket 1 1/2"

-kollektori 5.5" pitkä, ulostus 1 3/4"

-lyhyt siirtymäkartio n.1"

-putki ja vaimennin 2"

J.

Link to comment
Onkos noi 4-2-1 putket oikeassa järjestyksessä? Yhellä sivulla oli 1&4 ja 2&3 nelarille. Toteutus onkin pikkasen hankalampi.

 

Jos tarkoitat tuota Hebster52:n lähettämää kuvaa, niin kyllä ovat. Eli kuplassa sytytysjärjestyksen ja pyttyjärjestyksen mukaisesti pitää yhdistää takimmaiset pytyt keskenään ja etummaiset pytyt keskenään. Kirppuputkiston tyyliin olisi paljon helpompi tehdä, mutta järjestys olisi väärä.

Seuraavan putkiston olen päättänyt tehdä nimenomaan 4-2-1 mallin mukaan. Sitten joskus...

 

t. Mika

Link to comment
Haa, no sithän homma helpottuu kummasti. Eli rivinelarissa eri homma siis.

 

Mun mielestä se vaikeutuu. Paljon helpompi olis jos vasemman puolen pytyt sai yhdistää keskenään ja vastaavasti oikean puolen pytyt keskenään. Ainakin tila antais paremmin myöten, eikä söisi niin helposti maavaraa.

 

t. Mika

Link to comment

No vaikeempaahan ne viedä ristiin niinkuin eka luulin. Tuo kuvan mukanenhan vie sen putken verran vaan maavaraa ku vie vaan toiselle puolelle yli niinkuin tossa Hebsterin kuvassa.

No katotaan mitä saadaan aikaseksi keväällä, jos mitään.

Link to comment
No vaikeempaahan ne viedä ristiin niinkuin eka luulin. Tuo kuvan mukanenhan vie sen putken verran vaan maavaraa ku vie vaan toiselle puolelle yli niinkuin tossa Hebsterin kuvassa.

No katotaan mitä saadaan aikaseksi keväällä, jos mitään.

 

Toisaalta jos tosin vielä haluut siihen lisäöljypohjankin niin sitten alkaa jo olla maavara ongelmiakin...

Link to comment

Katotaan näkyykö nämä kuvat...

Näiden osien valmistajan mukaan ei oo oikeastaan tärkein näiden kollektoreiden pituudet vaan tärkeintä on saada kaikki muu mitoitettua oikein ja miten nää kollektorit saa rakennettua sisältä...

 

0310phr_burns_17_z.jpg

0310phr_burns_18_z.jpg

0310phr_burns_05_z.jpg

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...