Hebster52 Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Onko kellään tämän tyyppisestä rakennelmasta kokemusta? Mistä niitä saa? Tuoko joku Suomessakin noita (jos pyytää nätisti..)? Quote
Hebster52 Posted December 27, 2005 Author Posted December 27, 2005 Niin tuo vaimennin ei minun kohdalla tule kyseeseen vaan on mielessä vähän erilainen... Tässä toinen kuvakin samasta.. Quote
Tomppa Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Saa maahantuotunakin, tosin hintaa en ole koskaan kysynyt. Eikös tuo ole A1 Sidewinder putkisto? Quote
Hebster52 Posted December 27, 2005 Author Posted December 27, 2005 Jep, voitko selvittää hintaa sekä keraamisella pinnalla että ilman? Kiitos! ->Edit. Siis pelkkä pakosarja, ei vaimenninta.. Quote
Tomppa Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Juu, onnistuu. Mikähän läpimitta tolla putkella on? Minkälaisen tarttisit? Quote
Hebster52 Posted December 27, 2005 Author Posted December 27, 2005 Noita on ilmeisesti 1 3/4 tuuman mitoissa. En osaa oikeen sanoa mitä tarvin. Koneeksi on tarkoitus laittaa 1915cc ruiskulla tai toisena vaihtoehtona nurkkakaasareilla, 044 kansilla. Onko kellään muulla valmistajalla vastaavia malleja? Quote
Tomppa Posted December 27, 2005 Posted December 27, 2005 Ei oo muilla tuollaista (en ole ainakaan törmännyt). Voin kysyä yleisimmät, eli 1 5/8 ja 1 3/4. Pienempiä tuskin tekevät ja 1 5/8 riittää 2.3 litraiseenkin, ellei ihan tolloja kaakkeja halua repiä. Quote
Per Jernström Posted December 28, 2005 Posted December 28, 2005 Ai ei oo muilla vai?? :) http://fvwa.sitefactory.fi/data/4569.jpg Joo, siis omaa valmistustahan se on. 1062mm pitkät, 42mm ulkohalk., ensiöputket ja merged header. Tunteja meni sen verran että en epäilisi hetkeäkään laittaa noin 300+€ jos saa valmiin sarjan joka on hyvin tehty. Quote
Hebster52 Posted December 28, 2005 Author Posted December 28, 2005 Onko sun omassa tekeleessäkin laskettu noiden ensiöiden pituudet samoiksi ennen kollektoria? Siisti on! Quote
Hebster52 Posted December 28, 2005 Author Posted December 28, 2005 Oon kysyny ennenkin mutta kysyn taas. Mitenköhän toimiva kokonaisuus Ahnendorpin Road Racing Käfer 21139 / 21139E on? Näyttäis olevan lyhyt kollektori... Tosin noita ne käyttää noihin "aitoihin" GermanLookkereihin ja Käfer Cup autoihin... Quote
Per Jernström Posted December 28, 2005 Posted December 28, 2005 Jep, ne ovat kaikki samanpituiset. Koneen fyysiset mitat asettavat rajoituksia pituudelle. Tossa A-1 sarjassa on taivutukset pienemmällä säteellä joten siinä on hieman lyhkäsemmät ensiöputket mun sarjaan verrattuna. Kollektori on se vaikein osa koko, muuten se on "vain" putken taivuttamista ja tigillä hitsaamista. Quote
Per Jernström Posted December 28, 2005 Posted December 28, 2005 Ahnendropin sarjat lienevät laadukkaat. Hieman lyhyeltä se kollektori näyttää. Pelkkä arvaus, mutta luulen että sidewinderillä saa paremman ejektoriefektin. Ja sitten siinä menee se putki moottorin alta/edestä. Jos sellaisen hyväksyy niin miksi ei sitten 4-2-1 putki. Sen mitoittaminen ei ole helppoa, taas kiitos moottorin mittojen, mutta pitäisi saada paremman keskiväännön. Mun piti tehdä sellainen mutta meni niin hankalaksi, T-4:ssa helpompi kun putket tulevat alaspäin. Quote
Hebster52 Posted December 28, 2005 Author Posted December 28, 2005 Formuloissakin on lyhyet kollektorit... Quote
Per Jernström Posted December 28, 2005 Posted December 28, 2005 Hmm, totta. Nyt kun näen kuvan, niin muistan että olen itsekin miettinyt sitä joskus. Toisaalta se voi myös olla jotenkin säädetty millainen kollektori saa olla, ja/tai kuvassa ei ole sitä oikaa pakosarjaa. Jos olisi aikaa niin CFD-simuloinnilla saisi vastauksen ongelmaan... Quote
Hebster52 Posted December 28, 2005 Author Posted December 28, 2005 Ollaan ilmeisesti väännetty samaa asiaa aiemminkin... ;) http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/840-a-1-pakosarja/ topikissa... Quote
Hebster52 Posted December 28, 2005 Author Posted December 28, 2005 Toi 4-2-1 on tosiaan helpompi vaihtoehto Nelkulla.. mutta vois sitä varmaan jotenkin soveltaa T-1:seenkin (kunhan vaan ei oo öljysumppua lohkon alla...) Quote
Tomppa Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 Damn, Manuel "Tiikeri" Vasques on justiinsa lomilla, joten ei tuu hintoja ihan heti. Hyvä uutinen on se, että toimittaja tullee varastoimaan noita, joten ei tartte sitten Manuelille aina soitella, kun tarvii jotain dataa tai hintaa. Koot ovat nimen omaan 1 5/8 ja 1 3/4. Mittatilauksena saa sitten periaatteessa ihan mitä vaan, mutta siihen rumbaan en mielelläni lähde ;) Quote
Per Jernström Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 Ja koska se sarja ei ihan ilmainen ole, niin jos on joku kaverinkaveri joka sattuu olemaan firmassa missä on putkirobotti niin voisi kysyä mitä käyrät maksaa valmiiksi väännettynä. Melkein lähdin mallintamaan sellaista, mutta jäi sekin projekti kesken... Quote
mikan Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 "TurboThomas" ainakin teki/myi tuollaisia, mutta nyt ei tunnu sivut aukeavan... t. Mika Quote
metake Posted December 29, 2005 Posted December 29, 2005 Martelius (http://www.martelius.com) on kai joskus tehnyt tilauksesta peltisarjoja. Kai niiltä nyt kuplan putketkin vääntyis? Quote
Guest juse Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Oon kysyny ennenkin mutta kysyn taas. Mitenköhän toimiva kokonaisuus Ahnendorpin Road Racing Käfer 21139 / 21139E on? Näyttäis olevan lyhyt kollektori... Tosin noita ne käyttää noihin "aitoihin" GermanLookkereihin ja Käfer Cup autoihin... Toimivuudesta en sano mitään, mutta mulla meni hermo tollaseen; Joudut joka kerta pudottaan koko paketin kun tarvii esim. säätää venttiilinvälykset...ei hyvä juttu mun mielestä. Juse Quote
Guest juse Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Formuloissakin on lyhyet kollektorit... En pidä tota juurikaan vertailukelpoisena...paljonkos ykköset kiertää? Jotain 15 000- 20 000 rpm?? Mites poikien kuplat? (tässä äänensävy EI ollut v*ttumainen...mä en käytä hymiöitä nääs) Kollektorin mitotus on sikatärkeetä putkiston teossa. Jenkeissä isot pojat käyttää "slip-on" kollektoreita että vääntöaluetta voi säätää vaihtamatta koko putkistoa. Quote
Juki Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 Tarkotus olisi tehdä muutama 4-1 kollektori, mutta hieman on mitotukset vielä hakusessa. Löytyskö keneltäkään laskukaavoja mitotukseen? Quote
Guest juse Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 The rule of thumb here is two tube sizes. Example: 1 ¾ primary tubes need a 2" collector outlet diameter. Edellinen lainaus on jutusta: http://www.speedpartz.com/headerhelp.htm Pituuden mä kopioin pro-miesten kuvista, esim. just noi A-1 headerit jotka on mitoitettu näille "meidän porukoitten" moottoreille. J. Quote
Hebster52 Posted December 31, 2005 Author Posted December 31, 2005 Luen tässä suoraan Virittäjän käsikirjasta: Parhaan kartiokulman on käytännössä havaittu noin 8°-9° (kokonaiskulma 16°-18°). Kartion pituus määräytyy valittavan kulman sekä kartion etu- ja takapään halkasijoiden perusteella seuraavasti: Quote
metake Posted December 31, 2005 Posted December 31, 2005 1 3/4" käyrillä ja 2" kollektorin lähdollä, tuleepi 8° kulmalla kollektorin pituudeks 271mm... Edit: Toivottavasti ensi vuonna olis parempi laskupää, siitä tulee siis 135mm pitkä. Quote
Guest juse Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 1 3/4" käyrillä ja 2" kollektorin lähdollä, tuleepi 8° kulmalla kollektorin pituudeks 271mm... Edit: Toivottavasti ensi vuonna olis parempi laskupää, siitä tulee siis 135mm pitkä. Joo, noin mä oon katellu noita hi-po sarjoja, kollektorin pituudet pyörii välillä 5-6". J. Quote
Hebster52 Posted January 1, 2006 Author Posted January 1, 2006 Jep. Noin minäkin mietin. Mutta miksi toi kollektorin lähtö välttämättä määrittyis 2:ksi tuumaksi? Saman kirjan kaavojen mukaan tulisi halkaisija kollektorin alkupäästä ensimmäiseen vaimentimeen 95mm 1915cc koneelle...?! Olenko laskenu väärin? Yritin selvittää miten tuon kollektorin lähtö halkaisija määritellään mutta sitä ei selvitetty. Ilmeisesti se kumminkin tulee olla pienempi kuin jälkeen tuleva pakosarja? Mulla on jokin muistikuva jostain "ejektor efektistä"? Quote
Juki Posted January 1, 2006 Posted January 1, 2006 Kiitokset noista vinkeistä. Nyt sitten voi alkaa miettimään miten saa putket leikattua oikeaan kulmaan, pitää rakennella jonkunlainen jigi. Mistä tuo 4-2-1 pakosarjan kuva on lähtösin, löytyykö muita kuvia?? Quote
Guest juse Posted January 2, 2006 Posted January 2, 2006 Yritin selvittää miten tuon kollektorin lähtö halkaisija määritellään mutta sitä ei selvitetty. Ilmeisesti se kumminkin tulee olla pienempi kuin jälkeen tuleva pakosarja? Mulla on jokin muistikuva jostain "ejektor efektistä"? Joo, muuten ei tule sitä tarvittavaa "scavenge"-ilmiötä ja koko homma menee poskelleen. Itsellä järkeilyn, kokeilun ja tutkinnan tulos: -1776cm3/pakoventtiili 35,5mm -primääriputket 1 1/2" -kollektori 5.5" pitkä, ulostus 1 3/4" -lyhyt siirtymäkartio n.1" -putki ja vaimennin 2" J. Quote
JaniM Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Onkos noi 4-2-1 putket oikeassa järjestyksessä? Yhellä sivulla oli 1&4 ja 2&3 nelarille. Toteutus onkin pikkasen hankalampi. Quote
mikan Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Onkos noi 4-2-1 putket oikeassa järjestyksessä? Yhellä sivulla oli 1&4 ja 2&3 nelarille. Toteutus onkin pikkasen hankalampi. Jos tarkoitat tuota Hebster52:n lähettämää kuvaa, niin kyllä ovat. Eli kuplassa sytytysjärjestyksen ja pyttyjärjestyksen mukaisesti pitää yhdistää takimmaiset pytyt keskenään ja etummaiset pytyt keskenään. Kirppuputkiston tyyliin olisi paljon helpompi tehdä, mutta järjestys olisi väärä. Seuraavan putkiston olen päättänyt tehdä nimenomaan 4-2-1 mallin mukaan. Sitten joskus... t. Mika Quote
JaniM Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Haa, no sithän homma helpottuu kummasti. Eli rivinelarissa eri homma siis. Quote
Per Jernström Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 4-2-1 putkessa siis se idea että enisöputkista tulee pulssit tasavälein. Mun putkessa kollektori on laipan kohdalla noin 50mm. Itse pakoputki on 2,5", ja heti laipassa on levittävä kartio jotta siitä tulee sellainen venturikollektori. Quote
mikan Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 Haa, no sithän homma helpottuu kummasti. Eli rivinelarissa eri homma siis. Mun mielestä se vaikeutuu. Paljon helpompi olis jos vasemman puolen pytyt sai yhdistää keskenään ja vastaavasti oikean puolen pytyt keskenään. Ainakin tila antais paremmin myöten, eikä söisi niin helposti maavaraa. t. Mika Quote
JaniM Posted January 3, 2006 Posted January 3, 2006 No vaikeempaahan ne viedä ristiin niinkuin eka luulin. Tuo kuvan mukanenhan vie sen putken verran vaan maavaraa ku vie vaan toiselle puolelle yli niinkuin tossa Hebsterin kuvassa. No katotaan mitä saadaan aikaseksi keväällä, jos mitään. Quote
Hebster52 Posted January 3, 2006 Author Posted January 3, 2006 No vaikeempaahan ne viedä ristiin niinkuin eka luulin. Tuo kuvan mukanenhan vie sen putken verran vaan maavaraa ku vie vaan toiselle puolelle yli niinkuin tossa Hebsterin kuvassa.No katotaan mitä saadaan aikaseksi keväällä, jos mitään. Toisaalta jos tosin vielä haluut siihen lisäöljypohjankin niin sitten alkaa jo olla maavara ongelmiakin... Quote
Hebster52 Posted January 3, 2006 Author Posted January 3, 2006 Katotaan näkyykö nämä kuvat... Näiden osien valmistajan mukaan ei oo oikeastaan tärkein näiden kollektoreiden pituudet vaan tärkeintä on saada kaikki muu mitoitettua oikein ja miten nää kollektorit saa rakennettua sisältä... Quote
Hebster52 Posted January 3, 2006 Author Posted January 3, 2006 Tässä on toinen kuva siitä T-1:sen 4-2-1 sarjasta. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.