non-hippy Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Otin tossa projekti pallikseni vaihdelaatikon vetoakseleineen irti. Jo irroittaessa vetoakseleita ihmettelin, että laatikon kyljessä olevat vetolaipat heiluvat pari kolme milliä ylösalas kun niitä nykii. Laipat on ilmeisesti työnnetty akselin päihin akserlin rihloille ja niitä pitää kiinni jotkut lukitusrenkaat/seeger renkaat? Onko normaalia, että laipoissa tälläinen klappi suhteessa akseleihin, jotka vetopyörästöstä tulevat kyljistä ulos? Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 6, 2014 Share Posted December 6, 2014 Klappia liikaa Ota se peltinen lukitus pois (irrota ne m6 pultis pois) Ja poista välys, pyörittämällä sitä alumiinista holkkia sisäänpäin..... Quote Link to comment
multanen Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 Niimmut jos se välys tosiaan on booreissa niin voisi ehkä olla väärän vuosimallin tumpit, niitä on kahdenlaisia. Quote Link to comment
non-hippy Posted December 7, 2014 Author Share Posted December 7, 2014 Otin ne suojakupit irti vetolaippojen keskeltä ja tutkailin tilannetta. Akselit eivät liiku. Vain vetolaipat holskyvät booreissaan. Mistäs näitä laippoja saa vai pitääkö metsästää varaosalaatikkoa ? Ja miten nämä kaksi erilaista laippaversiota tunnistaa toisistaan Quote Link to comment
multanen Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 Tuskin saa uutena laippoja. En tiedä miten tunnistaa mutta varmaan jos samantyyppisestä ja ikäisestä laatikosta irrottaa niin käy, ehkä tyyliin näin: joukko 1: 002 laatikko -68 (-67) Kolmiripainen laatikko jossa posket kiinni 6 pultilla. joukko 2: 002 laatikko 69-76 (kolmi ja viisiripaiset) joukko 3: 091 laatikko 76 - 79 (kuusi ja kolmiripaiset) Jos et tiedä mihin "joukkoon" laatikkosi kuuluu niin laita tyyppi tänne, joku tietää (esim. "CU" tai "CJ" jne.). Quote Link to comment
vwagen Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 2-3 mm välys on aivan normaali. Quote Link to comment
multanen Posted December 7, 2014 Share Posted December 7, 2014 2-3 mm välys on aivan normaali. No onko ne boorit uutena päin persettä koneistettu vai kuluuko ne tuommoseksi? Ite mitä olen yhdet irroittanut niin ihan normaalit, napakat boorit. Quote Link to comment
tobbe` Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 (edited) Täällä kans vetolaippa tuntuu vähän väljältä, akseli kuitenkin pysyy paikallaan kun vetolaippaa heiluttaa. Ootteko antanu asian olla vai ootteko vaihtanu noita laippoja? Edited April 6, 2016 by tobbe` Quote Link to comment
KimmoH Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Mulla oli viimeisimmässä askissa välystä aavistuksen verran toisella puolen, korjaantui aika hyväksi kun vaihdoin toisesta askista laipan. Välys oli tosiaan laipan ja akselin välissä eikä itse poskilaakereissa tai akselin ja laakerin välissä. Kaikissa muissa askeissa mitä tallista löytyy, on laipat napakat eli ei käsin havaittavaa välystä. Silloin kun asiaa ihmettelin, tuli googlailtua aika paljon. Vika tuntui olevan maailmalla hyvinkin yleinen... Quote Link to comment
tobbe` Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Mulla kun ei oo noita varaosia oo niin vaihtoehdot on joko antaa vaan olla tai ostaa sokkona "parempi" :D Vai onks kuplan laatikossa samat laipat? Quote Link to comment
PZQ Posted April 6, 2016 Share Posted April 6, 2016 Vai onks kuplan laatikossa samat laipat? Ei Quote Link to comment
Ketsa Posted April 7, 2016 Share Posted April 7, 2016 Tuskin saa uutena laippoja. En tiedä miten tunnistaa mutta varmaan jos samantyyppisestä ja ikäisestä laatikosta irrottaa niin käy, ehkä tyyliin näin: joukko 1: 002 laatikko -68 (-67) Kolmiripainen laatikko jossa posket kiinni 6 pultilla. joukko 2: 002 laatikko 69-76 (kolmi ja viisiripaiset) joukko 3: 091 laatikko 76 - 79 (kuusi ja kolmiripaiset) Jos et tiedä mihin "joukkoon" laatikkosi kuuluu niin laita tyyppi tänne, joku tietää (esim. "CU" tai "CJ" jne.). Tänään oli huomaavinani, että kahdessa ei kuusiripaisessa palliksen laatikossa on merkittävästi eri halkaisija spoorissa. Kuvittelinko ilman mittaa, vai onko noiden 1 ja 2 joukon välillä moinen ero? Ja jos on, niin tietääkö kukaan mikä on ollut ongelma mitä volkkari on aikoinaan korjannut (valmistuksellinen juttu, jonkin osan heikkous, tjms.)? Quote Link to comment
multanen Posted April 8, 2016 Share Posted April 8, 2016 Tänään oli huomaavinani, että kahdessa ei kuusiripaisessa palliksen laatikossa on merkittävästi eri halkaisija spoorissa. Kaikki 091-laatikot ei ole kuusiripaisia, joten jos on vaikka -72 kolmiripainen ja -76 kolmiripainen niin niissä on eri laippa (koska toinen 002 ja toinen 091). Quote Link to comment
-Alex- Posted April 10, 2016 Share Posted April 10, 2016 (edited) Itsellä toi kuusiripainen 091 kuorinen laatikko, ei minkäänlaisia välyksiä. Toki tää laatikko on täysin rempattu ja uudella torsenlukolla. Edited April 10, 2016 by -Alex- 1 Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.