Jump to content

palliksen vaihdelaatikon vetolaipat


Recommended Posts

Otin tossa projekti pallikseni vaihdelaatikon vetoakseleineen irti. Jo irroittaessa vetoakseleita ihmettelin, että laatikon kyljessä

olevat vetolaipat heiluvat pari kolme milliä ylösalas kun niitä nykii.

 

Laipat on ilmeisesti työnnetty akselin päihin akserlin rihloille ja niitä pitää kiinni jotkut lukitusrenkaat/seeger renkaat?

 

Onko normaalia, että laipoissa tälläinen klappi suhteessa akseleihin, jotka vetopyörästöstä tulevat kyljistä ulos?

 

 

Link to comment

Otin ne suojakupit irti vetolaippojen keskeltä ja tutkailin tilannetta.

Akselit eivät liiku. Vain vetolaipat holskyvät booreissaan.

 

Mistäs näitä laippoja saa vai pitääkö metsästää varaosalaatikkoa ?

Ja miten nämä kaksi erilaista laippaversiota tunnistaa toisistaan

Link to comment

Tuskin saa uutena laippoja.

En tiedä miten tunnistaa mutta varmaan jos samantyyppisestä ja ikäisestä laatikosta irrottaa niin käy, ehkä tyyliin näin:

 

joukko 1: 002 laatikko -68 (-67) Kolmiripainen laatikko jossa posket kiinni 6 pultilla.

 

joukko 2:  002 laatikko 69-76  (kolmi ja viisiripaiset)

 

joukko 3: 091 laatikko 76 - 79 (kuusi ja kolmiripaiset)

 

Jos et tiedä mihin "joukkoon" laatikkosi kuuluu niin laita tyyppi tänne, joku tietää (esim. "CU" tai "CJ" jne.).

Link to comment
  • 1 year later...

Täällä kans vetolaippa tuntuu vähän väljältä, akseli kuitenkin pysyy paikallaan kun vetolaippaa heiluttaa.

 

Ootteko antanu asian olla vai ootteko vaihtanu noita laippoja?

Edited by tobbe`
Link to comment

Mulla oli viimeisimmässä askissa välystä aavistuksen verran toisella puolen, korjaantui aika hyväksi kun vaihdoin toisesta askista laipan. Välys oli tosiaan laipan ja akselin välissä eikä itse poskilaakereissa tai akselin ja laakerin välissä. Kaikissa muissa askeissa mitä tallista löytyy, on laipat napakat eli ei käsin havaittavaa välystä. 

 

Silloin kun asiaa ihmettelin, tuli googlailtua aika paljon. Vika tuntui olevan maailmalla hyvinkin yleinen...

Link to comment

Tuskin saa uutena laippoja.

En tiedä miten tunnistaa mutta varmaan jos samantyyppisestä ja ikäisestä laatikosta irrottaa niin käy, ehkä tyyliin näin:

 

joukko 1: 002 laatikko -68 (-67) Kolmiripainen laatikko jossa posket kiinni 6 pultilla.

 

joukko 2:  002 laatikko 69-76  (kolmi ja viisiripaiset)

 

joukko 3: 091 laatikko 76 - 79 (kuusi ja kolmiripaiset)

 

Jos et tiedä mihin "joukkoon" laatikkosi kuuluu niin laita tyyppi tänne, joku tietää (esim. "CU" tai "CJ" jne.).

 

Tänään oli huomaavinani, että kahdessa ei kuusiripaisessa palliksen laatikossa on merkittävästi eri halkaisija spoorissa. Kuvittelinko ilman mittaa,  vai onko noiden 1 ja 2 joukon välillä moinen ero? Ja jos on, niin tietääkö kukaan mikä on ollut ongelma mitä volkkari on aikoinaan korjannut (valmistuksellinen juttu, jonkin osan heikkous, tjms.)?

Link to comment

Tänään oli huomaavinani, että kahdessa ei kuusiripaisessa palliksen laatikossa on merkittävästi eri halkaisija spoorissa.

Kaikki 091-laatikot ei ole kuusiripaisia, joten jos on vaikka -72 kolmiripainen ja -76 kolmiripainen niin niissä on eri laippa (koska toinen 002 ja toinen 091).

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...