68teevee Posted April 15, 2016 Author Posted April 15, 2016 (edited) Kyllä se siinä pysyy Juu,ihan vaan semmoinen hyvin ohennettu liaru että uppoo huokosiin ja ei jää liian paksua kalvoa. Edited April 15, 2016 by 68teevee
68teevee Posted April 17, 2016 Author Posted April 17, 2016 (edited) Hieman edistyi tänään.lootan kasausta ja koesovitus. Kaikki vaihteet tuntuu löytyvän kepistä ,joten ens viikolla pääsee asentaan vetoakseleita. Tosin nekin tarvis vielä puhaltaa ja maalata, Edited April 17, 2016 by 68teevee
68teevee Posted April 20, 2016 Author Posted April 20, 2016 Vetoakselin kuoret puhalsin, maalasin ja venytin suojakumin paikoilleen. Vaihteensiirtäjätangon etummainen pusla vaihtui uuteen,takimmainen pusla oli niin hyvä ettei tarvinnut vaihtaa. Takasiiven korjauspalan sain hitsattua tänään.Vielä olisi tehtävää takapään pelleissä että sais korin alustan päälle,repsikan puolen takasisäloksun vaihto,lokasiiven loppu,perähelmapellit ja konehuoneen sivupellit.Täytyis hommata alustan suojaksi jostain jotain hitsauskipinöiden kestävää mattoa,kun koria vielä hitsataan niin paljon valmiin alustan päällä.
Guest Soukka Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 Me käytetään töissä kun uusia koneita hitsataan niin sammutuspeitettä, kestää 1200c lämpöä ja tähän mennessä yhdestä on mennyt läpi kun rälläkästä osui kipinäsuihku 5cm päässä olleeseen peittoon. Tuokin kesti 15sek suihkua ennenkuin tuli läpi. Hitsatessa ei ole koskaan tullut läpi ja vaikka isompi knölli tippunut peitteelle ei ole läpi polttanut.
68teevee Posted April 20, 2016 Author Posted April 20, 2016 Me käytetään töissä kun uusia koneita hitsataan niin sammutuspeitettä, kestää 1200c lämpöä ja tähän mennessä yhdestä on mennyt läpi kun rälläkästä osui kipinäsuihku 5cm päässä olleeseen peittoon. Tuokin kesti 15sek suihkua ennenkuin tuli läpi. Hitsatessa ei ole koskaan tullut läpi ja vaikka isompi knölli tippunut peitteelle ei ole läpi polttanut. Mistähän niitä sais hommattua?
68teevee Posted April 20, 2016 Author Posted April 20, 2016 (edited) Mistähän niitä sais hommattua? Täytyy vielä tarkistaa noi sammutuspeitteet,josko olis hyviä. Siis onko ne niiitä normi peitteitä mitä myydään kotitalouksiin? Edited April 20, 2016 by 68teevee
KimmoH Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 Muistikuvien mukaan joskus vuosi pari sitten myytiin ihan hitsaus suojapeitteitä Biltemassa ja Motonetissä, vai muistanko väärin ? Jostain muistan löytäneeni isompiakin, kun meinasin jakaa tallia kahtia verhokiskoin mutta niissä hinta pompsahti ja jäi sitten ostamatta.
x-pj Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 Normi sammutuspeite on lasikuitukangaasta, jonka lämmönkesto on siinä 500 astetta. Se riittää sammutuspeitteen käyttötarkoitukseen. Parempi lämmönkesto on kipinäsuojakankailla tai tulityökankailla. Niilläkin nimillä myydään lasikuitukankaita, joiden lämmönkeston on vaan 500, mutta parhaiden on sitten toista tuhatta astetta. Usein nuo kankaat myydään rullalta ja maksaa useamman kympin metri. Jos peitteitä kastelee ennen käyttöä, ne kestää paremmin.
KimmoH Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 (edited) Piti oikein googlata, Etrasta ja suojaverho.com nimisestä löytyy tänäpäivänä. EDIT: ja motonetistä saa myös mutta tämäkin on vain 500 astetta http://www.motonet.fi/fi/tuote/781855/Hitsaussuojapeite-1x18m Edited April 20, 2016 by KimmoH
68teevee Posted April 20, 2016 Author Posted April 20, 2016 Näköjään 59 euroa 1x2 metriä(varmaan paljon paksumpi kuin kotitalous sammutuspeite). Kerkesin jo hieman hypisteleen sammutuspeitteitä,10 euroa 1x2 metriä.Taidan tyytyä niihin,jos pari päällekkäin laittais niin taitais riittää. En osannut sammutus peiteitä edes ajatella,kun en ole niitä sen kummemmin pidellyt käsissäni,niillä mennään... 1
Lasse Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 50 mm kivivillaa väliin niin eiköhän kipinät pysähdy
68teevee Posted April 20, 2016 Author Posted April 20, 2016 No eipä tuokaan tullut mielipuoleen..homma siis hanskassa...
Guest Soukka Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 Täytyy vielä tarkistaa noi sammutuspeitteet,josko olis hyviä. Siis onko ne niiitä normi peitteitä mitä myydään kotitalouksiin? http://www.suojaverho.com/fi/hitsauspeitteet Toi olympus meillä.
68teevee Posted June 8, 2016 Author Posted June 8, 2016 (edited) Jotakin edistystä,kuskin puolen korin kiinnitys pellin sain hitsattua,samoin repsikan puolen takasiiven ja vahvikepellin sain hitsattua kiinni. Kummankin puolen korin kiinnityspelti on varaosaautosta,vanhoistakin saa tosin korjattua ok kuntoiset jos joku sellaisia kaipailee niin täältä löytyy. Edited June 8, 2016 by 68teevee 1
68teevee Posted June 13, 2016 Author Posted June 13, 2016 (edited) Vähän olis vielä peltiosia kiinnittämättä,kuvasta puuttuu vielä b-pilarin alaosa ja takahelma. Muuten rupee oleen auto sillä mallilla ,että kohta saa ruveta irroittamaan katon peräosaa pois. Paljonko tuon alemman kuvan mattolista on irti lämpökotelon pinnasta? Siis väli mihin matto ängetään,ei tullut silloin mitattua kun revin vanhat pois.Voisko joku mitata , että saisin oikeaa välyksen mattolistan ja lämpökotelon väliin? Edited June 28, 2016 by 68teevee
68teevee Posted June 13, 2016 Author Posted June 13, 2016 Maalasin peltipinnalla olevat paikat epoksilla,kun tuppaa taas näin kesäaikaan ruostumaan helpommin paljaat pinnat. Talvella lämmityskaudella ei oo niin kiire maalata putsattuja pintoja, kun kosteusprosentti on niin matala. Biltemasta löysin venepuolen hyllystä aikas notkeaa saumakittiä,maalattavaa sekin. Oli parempaa pursotella saumoihin,kuin noi aikaisemmin käyttämäni hieman paksummat. Lisää täytyy hakea sitäkin ,että saa joka sauman tilkittyä. Tuon lattiapellin alapuoli on huono maalata ruiskulla,kun ei pääse joka paikkaan. Pyöränkoteloiden kohdalla sumu ei mee ollenkaan sinne mihin pitää. Täytyy seuraavalla kerralla täriä ne paikat patterisuteilla , pienellä mulkkurissalla, maalikintaalla.... 2
68teevee Posted June 16, 2016 Author Posted June 16, 2016 Sain loput peräosan pellit hitsattua kiinni,saumat tuli kitattua ja maalasin ne. Oli tosiaan pakko pitkävartisella kapealla patterisutilla ronkkia maalia alaosan peltien rakoihin ja väleihin. Ei mikään ihme että mätänee nuo paikat,kun tehtaallakaan maali ei oo joka paikkaan menny. Tuonne kun vielä kiveniskumassat ja pintamaalit ruikkii,niin pitäisi kestää niin kauan kuin autoilla vielä saa ajaa .. 6
68teevee Posted June 28, 2016 Author Posted June 28, 2016 Vähän tarvi tukee b-pilaria, kun täytyis vaihtaa tuo pilarin alaosa. Lokasuojan kiinnitys kaaren pätkän uusin,jotta sais hitsuutella takaloksun terveeseen pelliin. Sitä ei voi vielä tässä vaiheessa tehdä. Näyttää vahvasti siltä että parin päivän homman jälkeen olis kori valmis nostettavaksi pohjalevyn päälle , että sais taas aloittaa rälläköimisen ja pilkkomisen...:). 3
68teevee Posted July 5, 2016 Author Posted July 5, 2016 (edited) Viikonloppuna sain asennettua b-pilarin alaosan ja sisäpuolen alaosan. Hiukan sai naputella ja sovitella niitä ,kun tosiaan palaset oli siitä kolaroidusta varaosaautosta ja pahin mälli oli juuri noissa kohdin.Vielä tarvis tinata saumat ja väripäälle. Olis tarkoitus laittaa kori pohjalevylle tämän kuukauden loppuun mennessä,saas nähdä kuinka käy. Edited July 5, 2016 by 68teevee 1
68teevee Posted July 8, 2016 Author Posted July 8, 2016 (edited) Tuosta karvalakkimallista saan takaluukun ja moottoriluukun ja vähän muutakin. Täytyy yrittää vielä metsästää jostain palliksen liukuoven suojapellit mitkä tarvitsen rojektiini.(jos jollain on selaiset ylimääräiset niin voisin ostaa). Ei raaskis tuosta sahata peltiosia mitä tarvitsen. Kattopelti on tuossa yllättävän hyvä,vaikka päällä on ollut tuollainen sammalkerros. Edited July 8, 2016 by 68teevee
68teevee Posted July 27, 2016 Author Posted July 27, 2016 Sain vihdoin paksutolpan ovet hommattua (kiitos west!), eikä niihin tarvi hitsuuhommia tehdä ollenkaan. Sittis kylpyyn kyllä kuitenkin ajattelin laittaa,ja tinailla alareunoja. Etuakseli tuli puhallettua ja maalattua,siitä tuli hetken mielijohteesta punainen koska musta polyuretaanimaali loppui kesken. Tästä eteenpäin onkin sitten melkein puhallushommat tehty :) ,eipä tuu ikävä kovin äkkiä niitä hommia. 2
68teevee Posted July 30, 2016 Author Posted July 30, 2016 (edited) Nyt olis alusta pyörillään (kiitos ketsa lainapyöristä!), ja sais ens viikolla nostaa korin päälle. Etuakseliin laitoin droppiolat,tarkoitus olisi vielä laittaa avikset, jarrut ,raidetangonpäät ym. pikku juttuja sitten myöhemmin kun kori taas nostetaan pohjalevyltä pois. Mutta pääasia että saan korin nyt alustaan kiinni,että voin aloittaa korimuutostyöt. Edited July 30, 2016 by 68teevee 1
68teevee Posted August 3, 2016 Author Posted August 3, 2016 (edited) Illan urheilut suoritettu. Korin voi näköjään nostaan yksinkin pohjalevylle. Tästä selvitiin ilman mitään vammoja tai kolhuja :) . Mukavasti tuli talliin lisää tilaa kun sai noi päällekkäin. Edited August 3, 2016 by 68teevee 1
sleepercooler Posted August 3, 2016 Posted August 3, 2016 No niin, rupee hiljalleen näyttää jo autolta ;) 1
68teevee Posted August 3, 2016 Author Posted August 3, 2016 (edited) No niin, rupee hiljalleen näyttää jo autolta ;) Juu vähän aikaa vaan,kohta taas on pilkottuna... :) . Edited August 3, 2016 by 68teevee
68teevee Posted August 9, 2016 Author Posted August 9, 2016 (edited) No niin,paluuta ei sitten enää ole.Hieman tuli jo aloiteltua perän purkamista. Tässä kuusvitosessa (aikaa ennen uretaania) rätei ja lumpui takapilarissa. Ihmeen hyvänä pelti säilynyt ???. Uretaanilla varmaan hieman eri juttu. Onkohan tehtaalla jo laitettu, vai jälkikäteen?(siis nuo rätit ja vaahtomuovin palaset). Tarkoitus olisi vielä laittaa b- pilareista ristiin tuet että pysyy muodossaan, että saa loputkin irroitettavat pellit pois. Edited August 9, 2016 by 68teevee 3
Pedalpusher Posted August 10, 2016 Posted August 10, 2016 Tuohon vanhojen kalsarien määrään nähden takapilarissa, on pysynyt tosi hyvänä! Ei oikein edes pintarostetta.
68teevee Posted August 10, 2016 Author Posted August 10, 2016 Ja kymmenen pikkulaikkaa myöhemmin... 7
jaraku Posted August 13, 2016 Posted August 13, 2016 tuossa vaiheessa ei kannata perääntyä. pitää olla luja usko että homma menee maaliin.. tai sit on parempi jatkaa varaosa-autolla jos sellainen on jo hankittu!! hi hii. 1
68teevee Posted August 13, 2016 Author Posted August 13, 2016 tuossa vaiheessa ei kannata perääntyä. pitää olla luja usko että homma menee maaliin.. tai sit on parempi jatkaa varaosa-autolla jos sellainen on jo hankittu!! hi hii. Tänään sovittelin/leikkasin ja mittailin kleinbus peltejä takaosaan ja usko valmistumiseen entisestäänkin vain vahvistui :). Onneksi on ollut paljon aikaa suunnitella korimuutosta, niin tietää mitä tekee :) . 4
68teevee Posted August 18, 2016 Author Posted August 18, 2016 (edited) Tuli hilattua pallon katon peräosa talliin ulkovarastosta, ja sitä sitten leikkailin sopiviksi paloiksi. Kuplan takaosaan hitsasin tuen ,johon sitten liitetään myöhemmin myös muita ulkopeltejä tukevia sisäpuolisia peltejä. Tein myös tukeen säädöt pulttikiristyksillä , jotta katon takaosaa pystyy passaan sivuille , ylös/alas ja oikealle kohdalle tarkasti. Sitten vasta kun on perä osa linjassa muuhun autoon niin voi alkaan kiinnitteleen peltejä . Edited August 18, 2016 by 68teevee 7
Tanhis Posted August 18, 2016 Posted August 18, 2016 Hoidatko moottorin jäähdytyksen palliksen aukkoja apuna käyttäen?
68teevee Posted August 18, 2016 Author Posted August 18, 2016 (edited) Hoidatko moottorin jäähdytyksen palliksen aukkoja apuna käyttäen? Olis kyllä hyvä niin,mutta oon päättänyt poistaa skoopit pilareista. Laitan ilmanottoaukot takaloksujen taakse. Tuo ilmanotto on hiukan mietityttänyt että mahtaako riittää,mutta eiköhän sitä jotain keksitä sitä mukaa kun edistyy. Edited August 18, 2016 by 68teevee
tobbe` Posted August 21, 2016 Posted August 21, 2016 Hyvältä näyttää! Perhana kun tekis mieli itsekkin käydä leipomaan tuollaista, mut maltetaan nyt vielä ja seurataan tämä prokkis loppuun ensin ;) 1
68teevee Posted August 27, 2016 Author Posted August 27, 2016 Mittailua ,säätämistä....paljon. Tarkkaan täytyi mitata ,ja ajan kanssa että puoliskot tuli oikeille kohdille. Mestarimaalari suhautti värimallit , nyt tais löytyä sopivat sävyt. 6
68teevee Posted September 6, 2016 Author Posted September 6, 2016 Vähän edistystä,kylkiruoteiden tekoa ja kiinnitystä. 3
68teevee Posted September 8, 2016 Author Posted September 8, 2016 Sain viimeisen ruoteen kuskinpuolelle hitsattua. Apuna käytin tarkkaa/suoraa linjaaria , että varmasti tuli samaan linjaan. Kuitenkin sillain että b-pilarin ulkopinta millin korkeemmalla. Kylkipellin saa sitten hitsata b-pilarista taaksepäin puskusaumalla samaan tasoon. Ruoteisiin tulee liimamassa pintapellin ja ruoteen väliin, ja yhdestä palasesta tehty kylkipelti hitsataan pelkästään reunoista kiinni. Lokasuojaa oli pakko levittää takareunastaan, koska loksun takareuna olisi jäänyt liian syvälle. 9
68teevee Posted September 15, 2016 Author Posted September 15, 2016 Tuli käytettyä peltiä valkeakoskella (kiitos shp-metalli) asti mankelissa ja särmärissä , kun oman kylän pajat ei kerenneet peltejäni väännellä . Kuskinpuolen kylkipellin sain soviteltua ja liimailtua ruoteisiin kiinni sikaliimalla. Takaluukun ikkuna aukon malli ei ole vielä selvinnyt , laitan siihen joko kulmikkaan pikkuikkunanpuitteet tai ovaalin karmit jonka sainkin jo melkein valmiiksi. Se kuitenkin saa vielä jäädä mietintään/hyllyyn ,mietin vielä laitanko kiinni ollenkaan. Katon keskisauman hitsauksen aattelin jättää vielä tekemättä , hitsaan sitten kun kyljet on valmiit. 8
Lasse Posted September 15, 2016 Posted September 15, 2016 Tätä menoa tää on kilvissä ennenkuin mää ehdin tontille. Ooks mää tullu näin saamattomaksi? Kyyl. 3
Recommended Posts