Jump to content

Emerald kustom


Recommended Posts

Posted (edited)

Kyllä se siinä pysyy Juu,ihan vaan semmoinen hyvin ohennettu liaru että uppoo huokosiin ja ei jää liian paksua kalvoa.

Edited by 68teevee
Posted (edited)

Hieman edistyi tänään.lootan kasausta ja koesovitus. Kaikki vaihteet tuntuu löytyvän kepistä ,joten ens viikolla pääsee asentaan vetoakseleita. Tosin  nekin tarvis vielä puhaltaa ja maalata,  

post-2953-0-08358100-1460915089_thumb.jpg

Edited by 68teevee
Posted

Vetoakselin kuoret puhalsin, maalasin ja venytin suojakumin paikoilleen. Vaihteensiirtäjätangon etummainen pusla vaihtui uuteen,takimmainen pusla oli niin hyvä ettei tarvinnut vaihtaa. Takasiiven korjauspalan sain hitsattua  tänään.Vielä olisi tehtävää takapään pelleissä että sais korin alustan päälle,repsikan puolen takasisäloksun vaihto,lokasiiven loppu,perähelmapellit ja konehuoneen sivupellit.Täytyis hommata alustan suojaksi jostain  jotain hitsauskipinöiden kestävää mattoa,kun koria vielä hitsataan  niin paljon valmiin alustan päällä.

post-2953-0-50762600-1461152686_thumb.jpg

post-2953-0-49236800-1461152718_thumb.jpg

post-2953-0-95781100-1461152758_thumb.jpg

Guest Soukka
Posted

Me käytetään töissä kun uusia koneita hitsataan niin sammutuspeitettä, kestää 1200c lämpöä ja tähän mennessä yhdestä on mennyt läpi kun rälläkästä osui kipinäsuihku 5cm päässä olleeseen peittoon. Tuokin kesti 15sek suihkua ennenkuin tuli läpi. Hitsatessa ei ole koskaan tullut läpi ja vaikka isompi knölli tippunut peitteelle ei ole läpi polttanut.

Posted

Me käytetään töissä kun uusia koneita hitsataan niin sammutuspeitettä, kestää 1200c lämpöä ja tähän mennessä yhdestä on mennyt läpi kun rälläkästä osui kipinäsuihku 5cm päässä olleeseen peittoon. Tuokin kesti 15sek suihkua ennenkuin tuli läpi. Hitsatessa ei ole koskaan tullut läpi ja vaikka isompi knölli tippunut peitteelle ei ole läpi polttanut.

Mistähän niitä sais hommattua?
Posted (edited)

Mistähän niitä sais hommattua?

Täytyy vielä tarkistaa noi sammutuspeitteet,josko olis hyviä. Siis onko ne niiitä normi peitteitä mitä myydään kotitalouksiin?

Edited by 68teevee
Posted

Muistikuvien mukaan joskus vuosi pari sitten myytiin ihan hitsaus suojapeitteitä Biltemassa ja Motonetissä, vai muistanko väärin ? Jostain muistan löytäneeni isompiakin, kun meinasin jakaa tallia kahtia verhokiskoin mutta niissä hinta pompsahti ja jäi sitten ostamatta. 

Posted

Normi sammutuspeite on lasikuitukangaasta, jonka lämmönkesto on siinä 500 astetta. Se riittää sammutuspeitteen käyttötarkoitukseen.

Parempi lämmönkesto on kipinäsuojakankailla tai tulityökankailla. Niilläkin nimillä myydään lasikuitukankaita, joiden lämmönkeston on vaan 500, mutta parhaiden on sitten toista tuhatta astetta. Usein nuo kankaat myydään rullalta ja maksaa useamman kympin metri.

Jos peitteitä kastelee ennen käyttöä, ne kestää paremmin.

Posted

Näköjään 59 euroa 1x2 metriä(varmaan paljon paksumpi kuin kotitalous sammutuspeite). Kerkesin jo hieman hypisteleen sammutuspeitteitä,10 euroa 1x2 metriä.Taidan tyytyä niihin,jos pari päällekkäin laittais niin taitais riittää. En osannut sammutus peiteitä edes ajatella,kun en ole niitä sen kummemmin pidellyt käsissäni,niillä mennään...

  • Like 1
  • 1 month later...
Posted (edited)

Jotakin edistystä,kuskin puolen korin kiinnitys pellin sain hitsattua,samoin repsikan puolen takasiiven ja vahvikepellin sain hitsattua kiinni. Kummankin puolen korin kiinnityspelti on varaosaautosta,vanhoistakin saa tosin korjattua ok kuntoiset jos joku sellaisia kaipailee niin täältä löytyy. 

post-2953-0-64889900-1465394144_thumb.jpg

post-2953-0-52934500-1465394188_thumb.jpg

Edited by 68teevee
  • Like 1
Posted (edited)

Vähän olis vielä peltiosia kiinnittämättä,kuvasta puuttuu vielä b-pilarin alaosa ja takahelma. Muuten rupee oleen auto sillä mallilla ,että kohta saa ruveta irroittamaan katon peräosaa pois. Paljonko tuon alemman kuvan mattolista on irti lämpökotelon pinnasta? Siis väli mihin matto ängetään,ei tullut silloin mitattua kun revin vanhat pois.Voisko joku mitata , että saisin oikeaa välyksen mattolistan ja lämpökotelon väliin?

post-2953-0-59928200-1465819574_thumb.jpg

post-2953-0-86011700-1465819608_thumb.jpg

Edited by 68teevee
Posted

Maalasin peltipinnalla olevat paikat epoksilla,kun tuppaa taas näin kesäaikaan ruostumaan helpommin paljaat pinnat. Talvella lämmityskaudella ei oo niin kiire maalata putsattuja pintoja, kun kosteusprosentti on niin matala. Biltemasta löysin venepuolen hyllystä aikas notkeaa saumakittiä,maalattavaa sekin. Oli parempaa pursotella saumoihin,kuin noi aikaisemmin käyttämäni hieman paksummat. Lisää täytyy hakea sitäkin ,että saa joka sauman tilkittyä. Tuon lattiapellin alapuoli on huono maalata ruiskulla,kun ei pääse joka paikkaan. Pyöränkoteloiden kohdalla sumu ei mee ollenkaan sinne mihin pitää. Täytyy seuraavalla kerralla täriä ne paikat patterisuteilla ,  pienellä mulkkurissalla, maalikintaalla....

post-2953-0-71129300-1465841095_thumb.jpg

post-2953-0-04340600-1465841132_thumb.jpg

  • Like 2
Posted

Sain loput peräosan pellit hitsattua kiinni,saumat tuli kitattua ja maalasin ne. Oli tosiaan pakko pitkävartisella kapealla patterisutilla ronkkia maalia alaosan peltien rakoihin ja väleihin. Ei mikään ihme että mätänee nuo paikat,kun tehtaallakaan maali ei oo joka paikkaan menny.  Tuonne kun vielä kiveniskumassat ja pintamaalit  ruikkii,niin pitäisi kestää niin kauan kuin autoilla vielä saa ajaa ..

post-2953-0-74191500-1466073648_thumb.jpg

  • Like 6
  • 2 weeks later...
Posted

Vähän tarvi tukee b-pilaria, kun täytyis vaihtaa tuo pilarin alaosa. Lokasuojan kiinnitys kaaren pätkän uusin,jotta sais hitsuutella takaloksun terveeseen pelliin. Sitä  ei voi vielä tässä vaiheessa tehdä. Näyttää vahvasti siltä että parin päivän homman jälkeen olis kori valmis nostettavaksi pohjalevyn päälle , että sais taas aloittaa rälläköimisen ja pilkkomisen...:).

post-2953-0-47458900-1467133776_thumb.jpg

post-2953-0-84443700-1467133852_thumb.jpg

  • Like 3
Posted (edited)

Viikonloppuna sain asennettua b-pilarin alaosan ja sisäpuolen alaosan. Hiukan sai naputella ja sovitella niitä ,kun tosiaan palaset oli siitä kolaroidusta varaosaautosta ja pahin mälli oli juuri noissa kohdin.Vielä tarvis tinata saumat ja väripäälle. Olis tarkoitus laittaa kori pohjalevylle tämän kuukauden loppuun mennessä,saas nähdä kuinka käy.

post-2953-0-59666500-1467721368_thumb.jpg

post-2953-0-55136100-1467721446_thumb.jpg

post-2953-0-28701700-1467721525_thumb.jpg

Edited by 68teevee
  • Like 1
Posted (edited)

Tuosta karvalakkimallista saan takaluukun ja moottoriluukun ja vähän muutakin. Täytyy yrittää vielä metsästää jostain palliksen liukuoven suojapellit mitkä tarvitsen rojektiini.(jos jollain on selaiset ylimääräiset niin voisin ostaa). Ei raaskis tuosta sahata peltiosia mitä tarvitsen. Kattopelti on tuossa yllättävän hyvä,vaikka päällä on ollut tuollainen sammalkerros.

post-2953-0-48076400-1467970871_thumb.jpeg

Edited by 68teevee
  • 3 weeks later...
Posted

Sain vihdoin paksutolpan ovet hommattua (kiitos west!), eikä niihin tarvi hitsuuhommia tehdä ollenkaan. Sittis kylpyyn kyllä kuitenkin ajattelin laittaa,ja tinailla alareunoja. Etuakseli tuli puhallettua ja maalattua,siitä tuli hetken mielijohteesta punainen koska musta polyuretaanimaali loppui kesken. Tästä eteenpäin onkin sitten melkein puhallushommat tehty :)  ,eipä tuu ikävä kovin äkkiä niitä hommia.

post-2953-0-26537700-1469626544_thumb.jpg

post-2953-0-20361200-1469626676_thumb.jpg

  • Like 2
Posted (edited)

Nyt olis alusta pyörillään (kiitos ketsa lainapyöristä!), ja sais ens viikolla nostaa korin päälle. Etuakseliin laitoin droppiolat,tarkoitus olisi vielä laittaa avikset, jarrut ,raidetangonpäät ym. pikku juttuja sitten myöhemmin kun kori taas nostetaan pohjalevyltä pois. Mutta pääasia että saan korin nyt alustaan kiinni,että voin aloittaa korimuutostyöt.

post-2953-0-58549700-1469905501_thumb.jpg

Edited by 68teevee
  • Like 1
Posted (edited)

Illan urheilut suoritettu. Korin voi näköjään nostaan yksinkin pohjalevylle. Tästä selvitiin ilman mitään vammoja tai kolhuja :) . Mukavasti tuli talliin lisää tilaa kun sai noi päällekkäin.

post-2953-0-48723000-1470245785_thumb.jpg

Edited by 68teevee
  • Like 1
Posted (edited)

No niin, rupee hiljalleen näyttää jo autolta ;)

Juu vähän aikaa vaan,kohta taas on pilkottuna... :) .

Edited by 68teevee
Posted (edited)

No niin,paluuta ei sitten enää ole.Hieman tuli jo aloiteltua perän purkamista. Tässä kuusvitosessa (aikaa ennen uretaania) rätei ja lumpui takapilarissa. Ihmeen hyvänä pelti säilynyt ???. Uretaanilla varmaan hieman eri juttu. Onkohan tehtaalla jo laitettu, vai jälkikäteen?(siis nuo rätit ja vaahtomuovin palaset). Tarkoitus olisi vielä laittaa b- pilareista ristiin tuet että pysyy muodossaan, että saa loputkin irroitettavat pellit pois.

post-2953-0-49875700-1470761301_thumb.jpg

post-2953-0-49217900-1470761362_thumb.jpg

Edited by 68teevee
  • Like 3
Posted

tuossa vaiheessa ei kannata perääntyä. pitää olla luja usko että homma menee maaliin.. tai sit on parempi jatkaa varaosa-autolla jos sellainen on jo hankittu!! hi hii.

  • Like 1
Posted

tuossa vaiheessa ei kannata perääntyä. pitää olla luja usko että homma menee maaliin.. tai sit on parempi jatkaa varaosa-autolla jos sellainen on jo hankittu!! hi hii.

Tänään sovittelin/leikkasin ja mittailin kleinbus peltejä takaosaan ja usko valmistumiseen entisestäänkin vain vahvistui :).  Onneksi on ollut paljon aikaa suunnitella korimuutosta, niin tietää mitä tekee :) .

  • Like 4
Posted (edited)

Tuli hilattua pallon katon peräosa talliin ulkovarastosta, ja sitä sitten leikkailin sopiviksi paloiksi. Kuplan takaosaan hitsasin tuen ,johon sitten liitetään myöhemmin myös muita ulkopeltejä tukevia sisäpuolisia peltejä. Tein myös tukeen säädöt pulttikiristyksillä , jotta katon takaosaa pystyy passaan sivuille , ylös/alas ja oikealle kohdalle tarkasti. Sitten vasta kun on perä osa linjassa muuhun autoon niin voi alkaan kiinnitteleen peltejä . 

post-2953-0-86266800-1471520865_thumb.jpg

post-2953-0-07424700-1471520941_thumb.jpg

post-2953-0-53848000-1471520999_thumb.jpg

post-2953-0-73221300-1471521179_thumb.jpg

post-2953-0-74061200-1471521213_thumb.jpg

Edited by 68teevee
  • Like 7
Posted (edited)

Hoidatko moottorin jäähdytyksen palliksen aukkoja apuna käyttäen?

Olis kyllä hyvä niin,mutta oon päättänyt poistaa skoopit pilareista. Laitan ilmanottoaukot takaloksujen taakse. Tuo ilmanotto on hiukan mietityttänyt että mahtaako riittää,mutta eiköhän sitä jotain keksitä sitä mukaa kun edistyy. Edited by 68teevee
Posted

Hyvältä näyttää! Perhana kun tekis mieli itsekkin käydä leipomaan tuollaista, mut maltetaan nyt vielä ja seurataan tämä prokkis loppuun ensin ;)

  • Like 1
Posted

 Mittailua ,säätämistä....paljon. Tarkkaan täytyi mitata ,ja ajan kanssa että puoliskot tuli oikeille kohdille. Mestarimaalari suhautti värimallit , nyt tais löytyä sopivat sävyt.

post-2953-0-47150500-1472321271_thumb.jpg

post-2953-0-84719300-1472321313_thumb.jpg

post-2953-0-44944800-1472321365_thumb.jpg

  • Like 6
  • 2 weeks later...
Posted

Sain viimeisen ruoteen kuskinpuolelle hitsattua. Apuna käytin tarkkaa/suoraa linjaaria , että varmasti tuli samaan linjaan. Kuitenkin sillain että b-pilarin ulkopinta millin korkeemmalla. Kylkipellin saa sitten hitsata b-pilarista taaksepäin puskusaumalla samaan tasoon. Ruoteisiin tulee liimamassa pintapellin ja ruoteen väliin, ja yhdestä palasesta tehty kylkipelti hitsataan pelkästään reunoista kiinni. Lokasuojaa oli pakko levittää takareunastaan, koska loksun takareuna olisi jäänyt liian syvälle.

post-2953-0-65521700-1473340101_thumb.jpg

post-2953-0-92883400-1473340258_thumb.jpg

post-2953-0-67188700-1473340849_thumb.jpg

  • Like 9
Posted

Tuli käytettyä peltiä valkeakoskella (kiitos shp-metalli) asti  mankelissa ja särmärissä , kun oman kylän pajat ei kerenneet peltejäni väännellä . Kuskinpuolen kylkipellin sain soviteltua ja liimailtua ruoteisiin kiinni sikaliimalla. Takaluukun ikkuna aukon malli ei ole vielä selvinnyt , laitan siihen joko kulmikkaan pikkuikkunanpuitteet tai ovaalin karmit jonka sainkin jo melkein valmiiksi. Se kuitenkin saa vielä jäädä mietintään/hyllyyn ,mietin vielä  laitanko kiinni ollenkaan. Katon keskisauman hitsauksen aattelin jättää vielä tekemättä , hitsaan  sitten kun kyljet on valmiit.

post-2953-0-41385600-1473944139_thumb.jpg

post-2953-0-59809700-1473944184_thumb.jpg

post-2953-0-48513500-1473944248_thumb.jpg

  • Like 8
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...