Jump to content

-65 kupla vaihteenvaihto probleemaa


Guest veekoo

Recommended Posts

Guest veekoo
Posted

Missähän vikaa/ kulumaa..

 

Ylöspäin vaihtaessa toimii hienosti, kolmoselta kakkoselle meinaa väkisinkin lyyä nelosen silmään...vaikka vetää kepin vasempaan laitaan ja alas..

Menee kyllä välillä päälle, välil saa vatkata

Posted

Heiluuko keppi miten paljon vaihde silmässä? Myös siirtotangon etupään pusla on monesti rikki tään ikäsissä autoissa.

Posted

Täältäkin ääni vaihteensiirtotangon etupään puslalle.

 

Ota keppi irti ja kurkista kepin rei'ästä tunneliin taaksepäin. Siinä näkyy kannatin joka on vaihteensiirtotangon ympärillä ja kannattimen reiässä pitää olla muovinen holkki vaihteensiirtotangon ympärillä. Usein tuo holkki kuluu puhki ja irtoaa kokonaan jolloin vaihteensiirto toimii huonosti.

Guest veekoo
Posted

Eipä ollu ku jtn riekaletta jälel ja metallipanta/prikka. Mitehän uuen saa paikallee?!

Posted (edited)

Joudut irrottamaan vaihteensiirtotangon takanivelestään (nelikulmainen ruuvi), jos se on väljä, vaihda sekin. Sitten etupäästä huoltoluukku pois ja siirtotanko niin pitkälle eteen, että saat sen kokonaan pois siitä etupään roikottimesta, voit joutua ottamaan luukun pois myös varapyöräkotelosta. Sitten laitat uuden muoviholkin paikalleen ja metallipannan sen ympärille (tai panta ekana, apuna vaikka pitkä meisselli tms. jolla saat ujutettua holkin reikäänsä), siirtotanko takaisin ja muut irroittamasi osat paikalleen. Muista miten päin kepin alla oleva lukkolevy oli, tai katso täältä palstalta.

Edited by -tipi-
Posted

Joudut irrottamaan vaihteensiirtotangon takanivelestään (nelikulmainen ruuvi), jos se on väljä, vaihda sekin. Sitten etupäästä huoltoluukku pois ja siirtotanko niin pitkälle eteen, että saat sen kokonaan pois siitä etupään roikottimesta, voit joutua ottamaan luukun pois myös varapyöräkotelosta. Sitten laitat uuden muoviholkin paikalleen ja metallipannan sen ympärille (tai panta ekana, apuna vaikka pitkä meisselli tms. jolla saat ujutettua holkin reikäänsä), siirtotanko takaisin ja muut irroittamasi osat paikalleen. Muista miten päin kepin alla oleva lukkolevy oli, tai katso täältä palstalta.

Mä onnistuin vaihtamaan puslan ilman tangon pois uittamista, löysäät takapäästä puslan ja siirrät tankoa sen verran eteenpäin että saat työskentelytilaa ja vaihdekepin aukosta laitat uuden muoviholkin paikoilleen, käytä vanhaa rengasta joka roikkuu siellä tangossa.

  • Like 1
Posted

Kannattaako riskeerata uuden holkin särkyminen säästyäkseen neljän pultin avaamiselta?

Posted

Juuri pari viikkoa sitten vaihdoin tuon puslan. Tempaisin tangon kokonaan ulos ja hinkkasin siitä ruosteet pois. Teippasin tangon etupäähän harjanvarren, meni helposti takaisin :)

Guest veekoo
Posted

Laitetaanko pusla asennettaessa ensin kannakkeeseen vai akseliin? Kuinka sais paikalleen?

Guest veekoo
Posted

Vai jääkö vaan kannakken ja kepin väliin akseliin?

Posted

Ensin kannakkeeseen ja sitten työnnät tangon siitä läpi. Laita kiristysrengas tankoon ennen kuin pujotat tangon kannakkeesta läpi ja sitten sopivassa paikassa hieman ennen kuin koko tanko on pujotettu perille saakka napsautat kiristysrenkaan paikalleen. Jotkut laittaa kiristysrenkaan paikalleen jo ennen tangon asennustakin.

Guest veekoo
Posted

Jep, oli alun alkaen tuo prikka vääräs uras ni sotki pään!

Posted

Vinkki vinkki ainakin tulevaisuuden varalle. Jos kiristinrengas on muoviholkissa, ja sitten yrittää tankoa tunkea paikalleen, on sovite tiukka. Kiristinrenkaan saa viriteltyä aukiasentoon "päät vastakkain" menetelmällä, sitten tämä ritsa muovirenkulaan omalle kohdalleen. Kun siirrinkepakko on paikallaan, tökkää rengasta ruuvareilla ja viritys laukeaa.

Guest Skipi_
Posted

Käykö nämä ohjeet myös -73:seen? Pitäis viikonloppuna ehtiä vaihtaa tuo etummainen pusla.

Posted

Kyllä käy! Jos lukkorenkaan virittely auki -asentoon on hankalaa (uudistuotannot on leikattu miten sattuu), kannattaa päitä viilata suoraksi. Siirtotangon takaisin asennukseen esim harjanvarsi jonka päässä ruuvi sopivasti (pujottaa kepakon uraan), tällä helppo työntää siirrin paikalleen. Melkein kahden kaverin homma, toinen tyrkkää edestä ja toinen nostaa siirtimen liukupuslaansa. Puslaan ja siirtimen kuppiin paljon vaseliinia. Takana oleva "yhdistin" kannattaa tarkistaa, näyttävät sulavan aijan saatossa rasvan vaikutuksesta tms. Itselläni osa yhdistäjästä muistutti sikaflexiä, ja tahrasi joka paikan mihin koski.

Posted

Puslaan ja siirtimen kuppiin paljon vaseliinia.

Itse jättäisin vaseliinin väliin, mikäli puhutaan siitä keppiä lähellä olevasta puslasta. Itse rasvasin tangon oikein kunnolla ja jonkun kuukauden päästä oli pusla turvonnut niin paljon, ettei keppi tahtonut liikkua enää mihinkään...

Ruiskuttelin sitten tavan crc:tä tai vastaavaa litkua kepin reiästä ja toimi taas hetken. Muutaman crc käsityelyn jälkeen oli vaseliinit vissiin senverran huuhtoutuneet että on toiminut toista vuotta ilman ongelmia.

Guest Skipi_
Posted

V*ttu noita kyläseppiä! Aattelin tänään vaihtaa ton puslan, mutten rohjennut. Joku oli nimittäin hitsaillut sitä takapuslaa mig:illä läjään. Ei muutakuin uusi tilaukseen ja nyt ootellaan ens viikkoon että takapusla tulee postissa.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...