Guest veekoo Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Missähän vikaa/ kulumaa.. Ylöspäin vaihtaessa toimii hienosti, kolmoselta kakkoselle meinaa väkisinkin lyyä nelosen silmään...vaikka vetää kepin vasempaan laitaan ja alas.. Menee kyllä välillä päälle, välil saa vatkata Quote Link to comment
x-pj Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Ensimmäisenä tarkistaisin vaihteensirtäjän takapuslan kunnon. Takapenkin alla runkotunnelissa luukku, josta pääsee siihen käsiksi. Tuollainen http://www.aircooled.fi/tuote/268/vaihteensiirtajan-takapusla-alkuperainen-t123-863779 Quote Link to comment
-tipi- Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Heiluuko keppi miten paljon vaihde silmässä? Myös siirtotangon etupään pusla on monesti rikki tään ikäsissä autoissa. Quote Link to comment
Guest veekoo Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Keppi heiluu n. 5cm pykälä silmäs Quote Link to comment
metake Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Täältäkin ääni vaihteensiirtotangon etupään puslalle. Ota keppi irti ja kurkista kepin rei'ästä tunneliin taaksepäin. Siinä näkyy kannatin joka on vaihteensiirtotangon ympärillä ja kannattimen reiässä pitää olla muovinen holkki vaihteensiirtotangon ympärillä. Usein tuo holkki kuluu puhki ja irtoaa kokonaan jolloin vaihteensiirto toimii huonosti. Quote Link to comment
Guest veekoo Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Onko linkkiä kyseiseen osaan? Quote Link to comment
Tanhis Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 http://www.paruzzi.com/verkkokauppa/?zoektrefwoord=1407& Olisko toi. Quote Link to comment
Guest veekoo Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Eipä ollu ku jtn riekaletta jälel ja metallipanta/prikka. Mitehän uuen saa paikallee?! Quote Link to comment
-tipi- Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 (edited) Joudut irrottamaan vaihteensiirtotangon takanivelestään (nelikulmainen ruuvi), jos se on väljä, vaihda sekin. Sitten etupäästä huoltoluukku pois ja siirtotanko niin pitkälle eteen, että saat sen kokonaan pois siitä etupään roikottimesta, voit joutua ottamaan luukun pois myös varapyöräkotelosta. Sitten laitat uuden muoviholkin paikalleen ja metallipannan sen ympärille (tai panta ekana, apuna vaikka pitkä meisselli tms. jolla saat ujutettua holkin reikäänsä), siirtotanko takaisin ja muut irroittamasi osat paikalleen. Muista miten päin kepin alla oleva lukkolevy oli, tai katso täältä palstalta. Edited June 4, 2015 by -tipi- Quote Link to comment
Anpu Posted June 4, 2015 Share Posted June 4, 2015 Joudut irrottamaan vaihteensiirtotangon takanivelestään (nelikulmainen ruuvi), jos se on väljä, vaihda sekin. Sitten etupäästä huoltoluukku pois ja siirtotanko niin pitkälle eteen, että saat sen kokonaan pois siitä etupään roikottimesta, voit joutua ottamaan luukun pois myös varapyöräkotelosta. Sitten laitat uuden muoviholkin paikalleen ja metallipannan sen ympärille (tai panta ekana, apuna vaikka pitkä meisselli tms. jolla saat ujutettua holkin reikäänsä), siirtotanko takaisin ja muut irroittamasi osat paikalleen. Muista miten päin kepin alla oleva lukkolevy oli, tai katso täältä palstalta. Mä onnistuin vaihtamaan puslan ilman tangon pois uittamista, löysäät takapäästä puslan ja siirrät tankoa sen verran eteenpäin että saat työskentelytilaa ja vaihdekepin aukosta laitat uuden muoviholkin paikoilleen, käytä vanhaa rengasta joka roikkuu siellä tangossa. 1 Quote Link to comment
-tipi- Posted June 5, 2015 Share Posted June 5, 2015 Kannattaako riskeerata uuden holkin särkyminen säästyäkseen neljän pultin avaamiselta? Quote Link to comment
Anpu Posted June 5, 2015 Share Posted June 5, 2015 Mä oon vissiin vaan niin laiska. Quote Link to comment
toroidi Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 Juuri pari viikkoa sitten vaihdoin tuon puslan. Tempaisin tangon kokonaan ulos ja hinkkasin siitä ruosteet pois. Teippasin tangon etupäähän harjanvarren, meni helposti takaisin :) Quote Link to comment
Guest veekoo Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 Jep, osia ootellessa..kiitos neuvoista! Quote Link to comment
Guest veekoo Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Laitetaanko pusla asennettaessa ensin kannakkeeseen vai akseliin? Kuinka sais paikalleen? Quote Link to comment
Guest veekoo Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Vai jääkö vaan kannakken ja kepin väliin akseliin? Quote Link to comment
metake Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Ensin kannakkeeseen ja sitten työnnät tangon siitä läpi. Laita kiristysrengas tankoon ennen kuin pujotat tangon kannakkeesta läpi ja sitten sopivassa paikassa hieman ennen kuin koko tanko on pujotettu perille saakka napsautat kiristysrenkaan paikalleen. Jotkut laittaa kiristysrenkaan paikalleen jo ennen tangon asennustakin. Quote Link to comment
Guest veekoo Posted June 9, 2015 Share Posted June 9, 2015 Jep, oli alun alkaen tuo prikka vääräs uras ni sotki pään! Quote Link to comment
Paavuli Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Vinkki vinkki ainakin tulevaisuuden varalle. Jos kiristinrengas on muoviholkissa, ja sitten yrittää tankoa tunkea paikalleen, on sovite tiukka. Kiristinrenkaan saa viriteltyä aukiasentoon "päät vastakkain" menetelmällä, sitten tämä ritsa muovirenkulaan omalle kohdalleen. Kun siirrinkepakko on paikallaan, tökkää rengasta ruuvareilla ja viritys laukeaa. Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted June 16, 2015 Share Posted June 16, 2015 Käykö nämä ohjeet myös -73:seen? Pitäis viikonloppuna ehtiä vaihtaa tuo etummainen pusla. Quote Link to comment
Paavuli Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 Kyllä käy! Jos lukkorenkaan virittely auki -asentoon on hankalaa (uudistuotannot on leikattu miten sattuu), kannattaa päitä viilata suoraksi. Siirtotangon takaisin asennukseen esim harjanvarsi jonka päässä ruuvi sopivasti (pujottaa kepakon uraan), tällä helppo työntää siirrin paikalleen. Melkein kahden kaverin homma, toinen tyrkkää edestä ja toinen nostaa siirtimen liukupuslaansa. Puslaan ja siirtimen kuppiin paljon vaseliinia. Takana oleva "yhdistin" kannattaa tarkistaa, näyttävät sulavan aijan saatossa rasvan vaikutuksesta tms. Itselläni osa yhdistäjästä muistutti sikaflexiä, ja tahrasi joka paikan mihin koski. Quote Link to comment
peruskallio Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 Puslaan ja siirtimen kuppiin paljon vaseliinia. Itse jättäisin vaseliinin väliin, mikäli puhutaan siitä keppiä lähellä olevasta puslasta. Itse rasvasin tangon oikein kunnolla ja jonkun kuukauden päästä oli pusla turvonnut niin paljon, ettei keppi tahtonut liikkua enää mihinkään... Ruiskuttelin sitten tavan crc:tä tai vastaavaa litkua kepin reiästä ja toimi taas hetken. Muutaman crc käsityelyn jälkeen oli vaseliinit vissiin senverran huuhtoutuneet että on toiminut toista vuotta ilman ongelmia. Quote Link to comment
Tanhis Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 Tai sitten käyttää kumia ja muovia turvottamatonta vaseliinia esim molykote 111 Quote Link to comment
Guest Skipi_ Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 V*ttu noita kyläseppiä! Aattelin tänään vaihtaa ton puslan, mutten rohjennut. Joku oli nimittäin hitsaillut sitä takapuslaa mig:illä läjään. Ei muutakuin uusi tilaukseen ja nyt ootellaan ens viikkoon että takapusla tulee postissa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.