Jump to content

LCD-screeni kojelautaan (nopeus, lämpötilat jne...)


Recommended Posts

Tuli tällainen idea ja kysyisinkin onko täällä kukaan joka olisi aiheeseen vihkiytynyt.

 

Eli ajatuksena olisi upottaa kojelautaan padi, joka toimisi Kuplan toiminnan "hermokeskuksena". Padiin tulisi joku softa, joka osaa ottaa vastaan autosta anturitietoa ja näyttää sitä kojelautana. Eli suomeksi heittää mittaristo mäkeen ja laittaa pädi tilalle. Tai toinen vaihtoehto jättää nopeusmittari ennalleen ja laittaa sen rinnalle pädi, joka näyttää kaikkea muuta.

 

Autoon voisi tulla vaikka seuraavia antureita:

 

- jokaiseen pytyn perään pakoputkeen lämpötila-anturi. Antais osviittaa siitä, miten moottori toimii pyttykohtaisesti.

- öljynpaine

- öljynlämpö

- kierrosnopeus

- auton nopeus (vakiohan heittää käytännössä heti kun renkaita vaihtaa)

- jännite

- bensa

- ja vitsinä vaikka g-voimat ;)

 

Olisko hullu ajatus? Antureita kyllä löytyy ja softia, jolla näyttää mut mitenkä anturit ja pädi saisi keskustelemaan keskenään.

 

Ja pilkunviilaaja-entisöijät voi pitää mielipiteet itsellään...

 

 

 

Link to comment

Mega tohon ja can-väylään purkki, niin saat kaiken nuo tabletin näytölle, myös Gee voimat :) Samalla saa ruiskutuksen tai vaikka pelkän sytytyksen ohjauksen kaupan päälle.

Ja vieläpä halutessaan langattomasti bluetoothilla. Applen tuotteisiin ei taida (ainakaan kun itse aiemmin selvittelin) softaa löytyä.

Link to comment
Guest Bonzer

Mun piti kans laittaa vastaava systeemi omaan projektiin. Olisin tehny jonkun boksin mihin kerätään kaikki tieto antureilta ja usb:n kautta tablettiin. Ongelmaks tuli itsellä ohjelmointi, palikat olisin voinu itse tehdä.

Link to comment

Arduino on aika kätevä tuommoiseen, halpa ja useita analogia sisääntuloja. Raspberryssä on GPIO joka vaatii puuhastelua että saa analogiselta sensorilta luettua.

 

Mulla on ollut samanlainen mielessä, tosin ei ihan niin monipuolista (LCD jossa RPM, öljynpaine ja -lämpö sekä lambda). Antureita lukuunottamatta osat maksaisivat varmaan alle satasen.

Link to comment

Arduino on aika kätevä tuommoiseen, halpa ja useita analogia sisääntuloja. Raspberryssä on GPIO joka vaatii puuhastelua että saa analogiselta sensorilta luettua.

Arduinolla tosiaan helppo (tai ainakin "helppo"). Näytöksi laittaisin PC-mikron joka lukee arduinolta tiedot. Saisi näyttävät mittarit.

Varmaan padeihinkin on valmiita ohjelmia joissa komeat näkymät.

Semmonen pelkkä perus-LCD aika tympeän näköinen jos laittaa alkup. mittareiden tilalle.

 

Arduinoon saa bluetoothin erittäin helposti, on tullut kokeiltua  (BT jos ei USB-hostia/OTG:tä käytössä).

Link to comment

Jos muillakin mielessä, niin kiinnostaisko yhteisprojekti? Mietin vain kun kaikki tuntee jonkun joka tietää jotain, niin voitais vähän selvitellä pidemmälle tätä asiaa. Esim. tiedän yhden koodarin joka on omaan taloonsa laittanut itse ties minkälaisia antureita. Sillä pyörii joku palvelin teknisessä tilassa, joka ottaa tietoa vastaan. Jotenkin ajattelisin, että tuossa olisi sama tilanne: analogisista antureista lähetetään infoa palvelimelle, joka ottaa tiedon vastaan. Sen tiedon näyttäminen poikkeaa luonnollisesti omakotitaloympäristöstä...

Link to comment

Muutinkin mieleni: Ei kannatakaan ehkä PC:tä sotkea tähän.

 

Ihan kaikista helpointa olisi laittaa Android-padi kojelautaan ja kytkeä siihen Arduinosta rakennettu tiedonkerääjä bluetoothilla ELM327:n protokollaa käyttäen. Eli Arduino emuloisi OBD-palikkaa mutta keräisikin tiedot itse antureillaan.

Padiin voi laittaa vaikka tämmösen valmiin ohjelman: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.autodiagnosticsandpublishing.dashboard1demo

(oikealla näkyvällä nuolella saa lisää mittariversioita näkyviin)

 

Saattaa olla valmis ratkaisukin olemassa jonkun tekemänä.

Link to comment

LCD on sen takia kätevä että sen saa suoraan Arduinoon kiinni ja sen kun printtaa siihen tekstiä. Graafinen käyttöliittymä on kertaluokkaa haastavampi ainakin jos haluaa että se käynnistyy napista tai kun laittaa virran päälle.

 

Pitääkin laittaa puuttuvat osat tilaukseen ja koettaa saako vaikka kierrosluvun ruutuun näkymään LCD ruudulle.

Link to comment

Niimmut ei kai tähän kannata oikeesti Megasquirttia sotkea? Sori JaniM  ;)

Ei toki tartte. Onpahan yksi vaihtoehto muiden joukossa ja ei tartte koodailla. Boonuksena saa surkeet kaasarit ja jakajat mäkeen :))

Itse nään että Arduinolla saa vaikka mitä. Eikös noihin LCD näyttöihin saa ajureihin kaiken maailman kuvakirjastoja tai ainakin taustakuvan numeroille. Ja ennen kaikkea harrastajahintaan pakettia.

Koodarit kuitenkin vähissä yleensä ja vielä ne ketkä viitsii alkaa tekeen. Rautapuolen suunnitteluun ja valmistukseen taas löytyy itseltä yhteyksiä tarvittaessa.

Mielenkiinnolla seuraan kyllä tai mukana tarvittaessa.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ei löytynyt valmista koodia mistään mutta kehittelinpä kuitenkin "proof of consept" -tyyppisen koesysteemin:

Arduino Mega mittaa rälläkän kierroslukua Hall-anturilla ja emuloi ELM327 piiriä ja nykyauton ECUa (OBD2). Eli näitä kahta viimeistä ei ole oikeasti olemassa mutta kännykkähän ei sitä tiedä.

Arduinoon on laitettu bluetooth-piiri joka kytkeytyy tavallisen android-kännykän tavalliseen "Torque PRO"-ohjelmaan. Torqueen saisi vaikka mitä muitakin mittareita yhtä aikaa (periaatteessa mikä vaan OBD2 "PID"). Näyttöön saa vaikka 2000-luvun volkkaristeille tutun Check-Engine valonkin!  =)

Mulla on vain pienehkö kännykkä, joku android tabletti olis parempi tähän.

 

Pieni viive tulee väkisinkin mikä jonkin verran haittaa RPM-mittarissa ja hieman ehkä nopeusmittarissakin. Viive tosin näyttl olevan jotain 0.2 sekuntia ainoastaan.

 

Tässä asiallinen video koejärjestelystä: http://www.youtube.com/watch?v=cugJTRuorQU

 

Kokeilin tätä jo palliksessakin mutta mulla on niin tajuttomat radiohäiriöt konehuoneessa että toimi vain sekunnin kerrallaan. Magneetti rupesi lopulta pysymään vauhtipyörässä kun laitoin sinisellä kierrelukitteella (??!). Jostain syystä muilla liimoilla putosi melkein heti.

  • Like 2
Link to comment

Yhdessä kisapyörässä on Autotunen purkkiin ja Android- padiin pohjautuva "mittaristo",

katsotaan josko saisin muutaman kuvan "ruudusta" viikon päästä. Ainoa negatiivinen piirre

jonka havaitsin pikavilkaisulla oli näytön luettavuus kirkkaalla auringonpaisteella.

Edited by wp
Link to comment

post-77-0-40739600-1439399084_thumb.jpg

 

Tein vähän hienomman videon melkein samalla kokoonpanolla kuin edellisen. Eli Arduino Mega matkii "ELM327" + "OBD2"-systeemiä. Kaverilta lainasin Android-padin ja löin palliksen kojelautaan kiinni.

Videolla moottori saattaa kuulostaa siltä että se on pa*ska mutta se johtuu siitä että se tosiaan on.

 

https://youtu.be/Il49gfiDULg

https://youtu.be/Il49gfiDULg

 

Arduino Mega (khina jäljitelmä) maksaa 7.70 eur, kierroslukuanturi 3.30 eur, bluetooth moduuli 3.50 eur. Lisäksi pari vastusta jne. joten toista kymppiä rahaa on palanut jo tässä vaiheessa (vaikka uudelleenkäyttöönhän nämä osat menee).

 

Tästä nyt jo näkee että systeemi on toimiva ja mahdollinen, paljon tietysti vaatisi kehittelyä ja parantelua (esim. Volttimittarin kaliprointi, oikea nopeusmittari jne. jne.). Nopeusmittari tulisi lisäämällä toinen Hall-anturi etupyörälle (moottorin RPM tulee nytkin hihnapyörän Hall-anturilta). Tähän on myös verrattain helppo lisätä lämpömittareita, lambdanäyttö yms.

Tuikitärkeä G-voimamittari on onneksi jo paikallaan. :D

 

Mulla on sivumotiivi hieman kehitellä tätä: Toinen projekti eli "diydyno.com" tarvitsee mittariston:  http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/22151-%C3%A4lyprojekti-ohjauselektroniikka-dynoihin/

Periaatteessa samaa koodia voi käyttää molemmissa.

Edited by multanen
  • Like 2
Link to comment

Tässähän alkaa toteutus lähenemään uhkaavasti sitä mitä olin visioinut. Harmi kun ei ole itsellä insinöörin "vikaa" et osaisin noita itse tehdä. Toi viive on vähän hankala, mutta ei se tietysti hommaa kaada.

 

Tuohon kun vielä saisi jotkut raja-arvot ja hälytykset, niin olis aika bueno. Esim. pakokaasun lämpötilaan joku logiikka, että jos tippuu jonkun rajan alle kun auto on käynnissä, niin tietäis heti jos joku pytty tipahtaa pelistä tai jos kaasarit on jotenkin epäsynkassa. Jossain videossa oli näköjään virtausantureita, joten niillä sais ajatusta esim. bensansyötöstä.

 

En kyllä prätkään lähtis virittelemään, ihan käytettävyyden takia...

Link to comment

Toi viive on vähän hankala, mutta ei se tietysti hommaa kaada.

 

Tuohon kun vielä saisi jotkut raja-arvot ja hälytykset, niin olis aika bueno. Esim. pakokaasun lämpötilaan joku logiikka, että jos tippuu jonkun rajan alle kun auto on käynnissä, niin tietäis heti jos joku pytty tipahtaa pelistä tai jos kaasarit on jotenkin epäsynkassa.

Viive on tässä toisessa videossa enää varmaan 0.1 sek (vrt. kiekkamittari vs ääni... GPS-nopeusmittari nyt näyttää mitä näyttää).

Korjasin koodia hieman niin viive pieneni.

 

Torque-ohjelma sisältää hälytysrajat jo valmiina! Mittari alkaa vilkkua jos menee yli- tai ali halutun rajan.

Tuossa videossa esim. 0.40 sek. kohdassa vilkkuu hälytys kun RPM mittari luulee että kierrokset on 14000 (jonkun fiban takia alle 1000 rpm kierrokset näkyy näköjään väärin).

Link to comment
  • 7 months later...

Tutun näköinen ratkaisu uudessa Tesla 3:ssa:

https://www.youtube.com/watch?v=NcWE5W3bLXU&t=13m42s

 

Mullahan oli täysin identtinen* setuppi jo viime vuonna palliksessa:

https://www.youtube.com/watch?v=Il49gfiDULg

 

 

* "täysin identtinen" = no onhan ne karkeasti ottaen samassa kohtaa kojelaudassa, muuten taitaa olla todelliset yhtäläisyydet vähissä.

=)

Edited by multanen
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...