Paavuli Posted March 10, 2016 Author Share Posted March 10, 2016 Ilmeisesti kuvani on surkea, sillä tuossa on iskarin yläkiinnityspisteiden välissä tanko, laipalla katkaistavissa välistä jotta sen saa paikalleen. Kiinnittyy vain ja ainoastaan iskaritolppien yläosaan, ei koske koriin missään. Quote Link to comment
AVe Posted March 10, 2016 Share Posted March 10, 2016 Kyllähän tuo ensikatsomalla vaikutti siltä että tulipellissä on kiinni mutta tarkkaan katsoen näkee että on tuossa poikkitangossa nuo vanttien kiinnikkeet. Eteenpäin sano mummo lumessa. Quote Link to comment
SePi Posted March 10, 2016 Share Posted March 10, 2016 Kyllähän tuo ensikatsomalla vaikutti siltä että tulipellissä on kiinni mutta tarkkaan katsoen näkee että on tuossa poikkitangossa nuo vanttien kiinnikkeet. Eteenpäin sano mummo lumessa. Nyt on isommasta ruudusta katottu ja niinpä näyttää olevan poikittaistuki. Hyvä hyvä! Quote Link to comment
Guest a-p Posted March 12, 2016 Share Posted March 12, 2016 Itsekkin kun olen rakentamassa käfercup tukia niin kysyn onko aisoihin tulevien vanttiruuvien kulmalla merkitystä? Eli pitääkö olla iskaritornissa kiinni vai ei. Quote Link to comment
tolvana Posted March 12, 2016 Share Posted March 12, 2016 Mitä likempänä sen jäykempi,poikkitanko pitäisi olla jotain suurlujuusterästä ettei notku ja jos notkuu niin sillä ei oo mitään virkaa. Torneissa kiinniollessaan tuo muodostaa kehikon joka ompi tukeva. Quote Link to comment
kari kittilä Posted March 12, 2016 Share Posted March 12, 2016 mä tein Ghiaan tällaisen Quote Link to comment
Paavuli Posted March 14, 2016 Author Share Posted March 14, 2016 Pätevä ratkaisu tuo! Omassani toin takahaarukan vantit lähemmäs askia, jotta lämpöputket mahtuu. Nyt menossa kova moottorin koonti-hieronta. Vielä dekkikorkeusmittari täytyy kehiä, ajattelin alumiinitankoa ja heittokelloa... Quote Link to comment
Paavuli Posted March 18, 2016 Author Share Posted March 18, 2016 Kokoaminen aloitettu... Ennenkuin tilaan loppuja osia. Dellortoissa on toisessa alipainelähtö, joten laitanko 034 jakajan (uudistuotanto-osa olisi arkistossa) vai 009 rempattuna (näitäkin löytyy). 034 käsittääkseni sopii Dellorton kanssa, ajattelin että alipainesäätöisessä ei olisi alakierrosten "arvontaa". Tämä ennenkuin tilaan elektroottisen sytkäkitin... Quote Link to comment
metake Posted March 18, 2016 Share Posted March 18, 2016 Tuplakaasareilla ei (yleensä) ole alipainesäädöstä hyötyä. 123 olis hienoutta mutta kyllä 009:lläkin pärjää. Quote Link to comment
Paavuli Posted March 18, 2016 Author Share Posted March 18, 2016 Laitetaan toistaiseksi 009, 123 täytyy hieman odotella, oli tässä hieman muutakin ostettavaa wolkkariin ja nyt alkaa rahanmeno jo ahdistamaan :) Taidan niputtaa pari kappaletta 009sejä, toisen kärjettömällä ja toisen kärjillä kyytiin, niin ei matka katkea... Quote Link to comment
sleepercooler Posted March 18, 2016 Share Posted March 18, 2016 Tuplakaasareilla ei (yleensä) ole alipainesäädöstä hyötyä. 123 olis hienoutta mutta kyllä 009:lläkin pärjää. Suosittelen kyllä tota 123 jakajaa, itellä on, tosin alipaineversio, mutta on hyvä.... Quote Link to comment
Paavuli Posted March 21, 2016 Author Share Posted March 21, 2016 Peltien sovitusta välihommina. Hiukan joutui Kemppiä ja vasaraa tarjoamaan.. "Valehtelisin jos väittäisin", että repro puhkukoppa istuu orginelli 2-reikäpelteihin. Jää kokonaisleveyttä noin 6mm uupumaan. Tosin kone pelleistä mitattuna on noin 7mm leveämpi kuin 1200nen, joten alkaa jännittämään mahtuuko tuo tiivisteiden väliin. En tällä hetkellä käsitä mistä tuo leveys tulee. Auton 1200nen on AS41 lohko, ja pukissa on 41... eikä nuo lohkon ulkomitat ole kyllä muuttuneet :D Hihnapyörän ympäryspelti istuu ok, joten pelleissä on sitten oltava hihnapyörän kiinnitysruuvien ja päädyn välissä ylimääräistä. Saahan tuon puhkukopan sopimaan kun työstää kivat spacerit, mutta kokonaisleveys jännittää silti.... Quote Link to comment
tolvana Posted March 21, 2016 Share Posted March 21, 2016 1200 kone on 64 iskulla ja 1300-1600 on 69 iskulla josta johtuen pytyt on erimittaset ja isompi kone on sentin leveämpi. Jospa sulla ois kansia laskettu 1.5 mm niin kone on 7 mm leveämpl kun 1200 pata. Quote Link to comment
Paavuli Posted March 22, 2016 Author Share Posted March 22, 2016 Kansia ei ole kummemmin laskettu vaan nuo semi-vintage empi 3.01 kannet on vaan pyyhkäisty suoraksi sylinteriaukon suurennoksen yhteydessä. Hieroin peltejä kuin viimeistä päivää, nyt eroa on enää milli siellä täällä, joten ehkä tuo mahtuu konetilaan? Kokonaisleveys kasvaa noin 6mm pelleistä mitaten verrattuna 1200seen.. Inhottava projekti, joka kohdassa saa jännittää sopiiko-mahtuuko-toimiiko. Quote Link to comment
Paavuli Posted April 5, 2016 Author Share Posted April 5, 2016 Hups. Tämä kai kohta valmistuu? Dekit mitattu. Sattumalta 2 pyttyä lukuunottamatta 1.4mm Kakkonen alle 1.4 mutta yli 1.35. Ei shimmejä tarvitakaan... 1 Quote Link to comment
Paavuli Posted April 12, 2016 Author Share Posted April 12, 2016 (edited) Päivitetään hieman: Lauantaina tuli ruuvattua lohko momenttiin: Speksit atm: Lohko AS41, laakerilinja 21/1 kokoon porattu. Sylinteriaukot 90,5, dekkipinnat suoristettu. Ilman shimmejä dekki projektin kamoilla 1,4mm, yhdessä 1,35. Teeseitse stroker clearance. Full flow. Alkuperäiset öljyventtiilit paikallaan. Lohkossa alunperin reikä lisähuohotukselle jostain kilpavirityksestä. Tähän huohotus boksiin (juttua later). Jakaja stuntmalli, tulee 123 tune. Kampura AA 4340 CrMo, 78mm isku Runkolaakerit Mahle old stock Kiertokanget, AA I-profiili, lisätty 2 öljyreikää muistuttamaan vakio VW. Kahdesta männäntapin hoonauksesta "otettu pölyt", muutoin olivat liian tiukat. KK laakerit, Kolbensmith STD. Rautainen nokkaratas vakio, reunoja siistitty vähemmän teräviksi Spacer, kiilat, VW Nokka, Engle W110, vanhempaa tuotantoa, uusi Nokkalaakerit, Silverline, tupla-painelaakerilla Nokkaratas, Alumiininen Empi Nostajat, Empi öljyreiälliset Kaikki liikkuva uutta. Kannen niputin eilen: Kansi, Nos, Empi 3,01. Kanavat siivottu, kiillotettu. Ohjurit lyhennetty noin 8mm. Portattu imusarjoihin. Imarin aukot suurennettu. Sylinteriaukot suurennettu, sylinteripinta suoristettu. Venttiilit, RST, 40x35,5, Imuventtiileissä "Eaton"... Venttiileitä työstetty ennenmuinoin, ei terävää reunaa seetipinnan vieressä. Seetit vakiot kestoiän takia. Jouset, Mystiset "KK Sininen" Saa nähdä valmistuuko tämä ajoissa, sairaus painaa päälle :( Edited April 13, 2016 by Paavuli 2 Quote Link to comment
Paavuli Posted April 17, 2016 Author Share Posted April 17, 2016 Muutoin ihan jees. Mutta 3mm prikkaa keinujen alle ei riitä saamaan työntötangonpää-lash cap tasojen suoraa 90 kulmaan työntötangon kanssa puolinostolla. Mitä teen väärin...? Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 17, 2016 Share Posted April 17, 2016 Voiko venttiilit olla normaalia pidemmät? Tai lashcapit erityisen paksut? Tassu-malliset keinuvipujen säätöruuvit voisivat olla normia siinä määrin korkeammat että niiden kanssa ei välttämättä onnistu lashcappien kanssa. Quote Link to comment
Paavuli Posted April 17, 2016 Author Share Posted April 17, 2016 Lash capit on kyllä melko paksut, mitäs niissä yleensä on paksuus venttiilin päässä? Kiikut on empin 1.25 sarja,jossa säätö työntötangon päässä, melko pitkä on tangon kuppikin... Quote Link to comment
Paavuli Posted April 17, 2016 Author Share Posted April 17, 2016 Ja mites pitkä normaali ventiili on? Quote Link to comment
Paavuli Posted April 18, 2016 Author Share Posted April 18, 2016 Ei oikein aukea. Miksi näin iso kulma-ero? Työntötanko kameran kulma-apujen mukaan suorassa, pystyssä. Quote Link to comment
Meto Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Onko tämä nollanosto kuva? Quote Link to comment
Paavuli Posted April 18, 2016 Author Share Posted April 18, 2016 (edited) Puolinostolla. Edited April 18, 2016 by Paavuli Quote Link to comment
Meto Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 (edited) Ok..hieman prikkoja pois ja tönäriä lyhyemmäksi.eihän tuo huonolta näytä (mun silmään :) ) Edited April 18, 2016 by Meto Quote Link to comment
Meto Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Tai sitten minäkään en osaa :D Quote Link to comment
Paavuli Posted April 18, 2016 Author Share Posted April 18, 2016 Ei alla prikkoja. Ajelen tässä takaa ohjetta "työntötangon pää ja lash-cap-keinu kosketuspinta välinen suora on suorassa kulmassa työntötankoon nähden". Vai olenko hiffannut jotain aivan bärsiilleen... Quote Link to comment
Meto Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Itsellä on myös empi 1.25 keinut ja lash capit. Keinujen alla ei prikkoja. Muistelen että oli ihan ok geometria Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Hyvältähän tuo geometria näyttää. Tuo ohje (...toivottavasti ei miun kirjoittama) ei ihan täsmää siksi että venttiili ei oo samassa kulmassa kuin työntötanko. Sen sijaan jos katsoo tuosta kuvasta puolinostolla:- Työntötanko ja säätöruuvi ovat keskenään verrattain suorassa -> molemmat ääriasennot tässä nivelessä ovat mahdollisimman pienillä kulmilla säätöruuvin ja työntötangon suhteen. Tönäriä jos vähän lyhentäisi. - Työntötangon päästä jos virtuaalisesti vetää viivan keinuakselin keskeltä venan päähän niin em. virtuaaliviiva on osapuilleen 90-asteen kulmassa venttiiliin nähden. -> Eikös tästä muodostu minimi-kulmat kumpaankin päähän keinuvipua sen ääriasennoissa ja siten myös maksiminosto. Quote Link to comment
Meto Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Minustakin tuo näyttää kyllä melkein optimaaliselta Quote Link to comment
metake Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 (edited) Aavistuksen ehkä kaipaa shimmiä alle. Edited April 18, 2016 by metake Quote Link to comment
x-pj Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Jos tuon simmaa ylemmäksi, niin ruuvi taittuu enemmän pois tönärin linjasta. Vai ajattelonko väärin? Minä olen aina pyrkinyt siihen, että ruuvi ja tönäri on suunnilleen samassa linjassa puolinostolla. Eli mileummin simmaisin hitusen alemmas, jos se olisi mahdollista. Kun ei ole, niin jättäisin noin ja olisin tyytyväinen. Quote Link to comment
DWL_Puavo Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Jep vähemmän shimmiä ja tönäriä lyhyemmälle, tällöin Åken piirtämät linjat eikun paranee. Eipä sillä ettäkö tuo kaukana nytkään tosiaan olisi mutta kun hieromaan lähdettiin :) Quote Link to comment
metake Posted April 18, 2016 Share Posted April 18, 2016 Jos tuon simmaa ylemmäksi, niin ruuvi taittuu enemmän pois tönärin linjasta. Vai ajattelonko väärin? Ihan oikein ajattelit, mulla tuli ajatusvirhe :) Jos nyt ei ole simmejä, niin tuohonhan se pitää sitten jättää kun ei ole mitä poistaisi välistä. Quote Link to comment
Paavuli Posted April 19, 2016 Author Share Posted April 19, 2016 Ahaa olen siis metsästänyt haamuja, eli kulmaa jota ei tarvitse / voi täyttää... Eikä mennyt montaa päivää :D Eli säätöruuvi niin minimiin kuin menee? Paljonko säätöä pitäisi jättää ennekuin säätöruuvin kuppi osuu kiikkuun? Quote Link to comment
x-pj Posted April 19, 2016 Share Posted April 19, 2016 Eli säätöruuvi niin minimiin kuin menee? Paljonko säätöä pitäisi jättää ennekuin säätöruuvin kuppi osuu kiikkuun? Minun kiikuissa öljynkanava meni tukkoon säätöruuvin molemmissa ääripäissä. Ei voinut olla ihan pohjassa eikä liikaa auki. Kannatta tuokin varmistaa. Pikkasen kannattaa jättää myös säätövaraa. Quote Link to comment
Paavuli Posted May 30, 2016 Author Share Posted May 30, 2016 Tämäkin mööpeli liikkui eilen ensimmäistä kertaa. Koneen joutui kerran raottamaan auki, Kennedyn Stage 2 yksi niitti otti kiinni askiin. Vauhtipyörähän tässä on 200mm 6 volt, kush lock levyllä. Virranjakajana 123 Tune, lisäöljynjäähdytin torsioputkessa, mocal öljytermostaatti. Öljylinjat an-10 ja an-8 CSP Super Comp putkisto ei istunut ilman muokkausta. Jostain syystä kuljettajanpuolen kannen laipaan tulevaa putkea täytyi lyhentää noin 8mm. CSP ei myöskään jaksanut selittää miksi. Ensimmäinen ajelu tosiaan sujui suhteelisen hyvin. 6V startti ei oikein tahdo jaksaa, ja 2krpm ja alle mylly rötää. 123 ajaa 009 käyrällä, staattinen ennakko 12 astetta. Täytynee tyhjäkäyntisuutinta vaihtaa johonkin suuntaan, ja keksiä miten mylly starttaisi. Nyt kaasuttimissa: Idle 58 Main 135 Air corr 180 Pumps 40 Emulsion 9164,2 Venturi 32 Btw, tyhjäkäyntineulojen??! säätö on suht vaikeaa, kaasutin hipoo äänenvaimennusmattoa sivussa ja kuskilla suuret kädet... Quote Link to comment
Paavuli Posted June 1, 2016 Author Share Posted June 1, 2016 Hohhoijjaa. Niin paljon on joka osaa väännetty, että puoliakaan ole jaksanut tänne kirjoitella. CSP putkisto tuli törkeän lähelle maata, joten lausumat "sopii myös madallettuihin autoihin" ei oikein sovellu. Omani oli laskettu napsun ulkoa. Nyt perä säädelty lähelle alkuperäiskorkeutta, vasemmassa vakiokulma, oikealta otettu alemmas noin 2cm (jouset ajansaatossa kuoleentuneet). Nyt mobiili on suorassakin perästä katsoen. Mylly ei 6V sähköillä tahdo lähteä tulille, jaksaa hädin tuskin yli puristustahtien uuden akun ja 35mm2 akkukaapelien voimin. 12V sähköt ovat siis postissa ja ne asennetaan hetimmiten. Laitetaan sitten kerralla 55A vaihtovirtalaturi, niin voi jakaa sähköä vaikka naapureille. Kaasarit eivät vieläkään ole säädössä, sillä pasuuna starttailu on hyvin hankalaa. Ykköspytyn seosruuvi menee pohjaan ilman vaikutusta käyntiin, joten seuraavaksi ihmetellään miksi. Tunnesyistä volkkari ei vielä ole myynnissä, vaikka vastustaakin. Quote Link to comment
Paavuli Posted November 14, 2016 Author Share Posted November 14, 2016 Jaa miten niin tämä kertomus jäi kesken? Tällä moottorillahan oikein ajettiinkin kesällä. Haasteita oli mm. ryytymisessä 100kmh vauhdin jälkeen (korjaantui säätämällä kaasuttimien bensapintoja, en ymmärrä lopullista syytä...) Autoon päätyi myös 12V vaihtovirtalaturi, sähköinen bensapumppu jne. Lopulta kaikki sujui, kunnes..... .... ennenkuin kerron mitä, jaan kanssanne pari kuvaa, sillä kuvista pitää niin lapset kuin volkkaristitkin. Moottori päätyi näyttämään näinkin jännittävältä: Ja jotta moottori saa mahdollisimman puhdasta ja viileää öljyä nautittavaksi, rakentui pienimuotoinen suodatus + jäähdytyskombinaatio. Jäähdytin on siis vaakasuorassa telineessä, kiinni torsioputkessa. Päällä imevä mönkijän puhallin, ilmanottoa tekee alumiiniskuuppi auton alla kulkevasta ilmasta. Tähän voisi ehkä tehdä jonkin lisäosan tehostamaan ilmanottoa jäähyyn: Käfer-cup -barin lisäksi vaihteisto sai keskituen (ja ennenkuin kommentoidaan, ei auton koria ollut tarkoitus muuttaa mitenkään, siksi mennään kumipuslien varassa: Mutta mitä tapahtui? Huristelin 1.10 kohti Volks Valley -swappia, mielessä kiilui jo kanssaharrastajien tapaaminen ja mukavat jutteluhetket. Kenties jonkin valtaisan upean löydönkin olisi voinut tehdä, ellei vauhdikas matkanteko moottotiellä olisi päättynyt ennenaikaiseen. Mummovolkkari heräsi nuoruutensa kukkaan ja kuvitteli kenties Keimolan kohdalla olevansa kilpailemassa jokamiesluokassa. Moottoriin ilmestyi veret seisauttavan jäätävä sivuääni kuin entisen kisamiehen finaalivedon viimeisellä kierroksella. Entisaikojen valurin haamu siellä kopsutteli vasaralla. Kesä loppui siihen, hinaus takaisin Batluolaan ja kammion ovi kiinni. Nyt näin ajonestopulverin laskeuduttua maahan on aloitettu irroittelemaan nippeleitä ja nappeleita, ja kurkistetaan, mitä kuuluu. Villejä veikkauksia? Seuraavassa jännitysnäytelmän osassa ehkä paljastuu, löytyykö lohkon sisältä..... rikkinäinen kiina-kampiakseli *jännitysmusiikkia, ti ti diii*! (Saataisiin taas kunnon messut käyntiin :) ) Jatko-osassa askartelemme paskartelemme myös jotain muuta jännittävää (sielun?) :) 5 Quote Link to comment
Meto Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 (edited) Katso ensin onko yläkerta kunnossa, eli kannet pois. Ettei olis männän päälle päässyt mitään ylimääräistä Edited November 14, 2016 by Meto Quote Link to comment
tolvana Posted November 14, 2016 Share Posted November 14, 2016 Yks kiertokanki pyörinnä kuivillaan ja laakeri+kanki ainakin moro, normituurilla myös kampura vaatii ohjelmaa. Maalasin pirun seinälle .... Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.