Jump to content

Semi-interaktiivinen moottoriprokkis


Recommended Posts

Posted

Ilmeisesti kuvani on surkea, sillä tuossa on iskarin yläkiinnityspisteiden välissä tanko, laipalla katkaistavissa välistä jotta sen saa paikalleen. Kiinnittyy vain ja ainoastaan iskaritolppien yläosaan, ei koske koriin missään.

Posted

Kyllähän tuo ensikatsomalla vaikutti siltä että tulipellissä on kiinni mutta tarkkaan katsoen näkee että on tuossa poikkitangossa nuo vanttien kiinnikkeet.

Eteenpäin sano mummo lumessa.

Posted

Kyllähän tuo ensikatsomalla vaikutti siltä että tulipellissä on kiinni mutta tarkkaan katsoen näkee että on tuossa poikkitangossa nuo vanttien kiinnikkeet.

Eteenpäin sano mummo lumessa.

Nyt on isommasta ruudusta katottu ja niinpä näyttää olevan poikittaistuki. Hyvä hyvä!

Posted

Itsekkin kun olen rakentamassa käfercup tukia niin kysyn onko aisoihin tulevien vanttiruuvien kulmalla merkitystä? Eli pitääkö olla iskaritornissa kiinni vai ei.

Posted

Mitä likempänä sen jäykempi,poikkitanko pitäisi olla jotain suurlujuusterästä ettei notku ja jos notkuu niin sillä ei oo mitään virkaa.

Torneissa kiinniollessaan tuo muodostaa kehikon joka ompi tukeva.

Posted

Pätevä ratkaisu tuo! Omassani toin takahaarukan vantit lähemmäs askia, jotta lämpöputket mahtuu.

 

Nyt menossa kova moottorin koonti-hieronta. Vielä dekkikorkeusmittari täytyy kehiä, ajattelin alumiinitankoa ja heittokelloa...

Posted

Kokoaminen aloitettu...

 

Ennenkuin tilaan loppuja osia. Dellortoissa on toisessa alipainelähtö, joten laitanko 034 jakajan (uudistuotanto-osa olisi arkistossa) vai 009 rempattuna (näitäkin löytyy). 034 käsittääkseni sopii Dellorton kanssa, ajattelin että alipainesäätöisessä ei olisi alakierrosten "arvontaa".

 

Tämä ennenkuin tilaan elektroottisen sytkäkitin...

Posted

Tuplakaasareilla ei (yleensä) ole alipainesäädöstä hyötyä. 123 olis hienoutta mutta kyllä 009:lläkin pärjää.

Posted

Laitetaan toistaiseksi 009, 123 täytyy hieman odotella, oli tässä hieman muutakin ostettavaa wolkkariin ja nyt alkaa rahanmeno jo ahdistamaan :)

 

Taidan niputtaa pari kappaletta 009sejä, toisen kärjettömällä ja toisen kärjillä kyytiin, niin ei matka katkea...

Posted

Tuplakaasareilla ei (yleensä) ole alipainesäädöstä hyötyä. 123 olis hienoutta mutta kyllä 009:lläkin pärjää.

Suosittelen kyllä tota 123 jakajaa, itellä on, tosin alipaineversio, mutta on hyvä....

Posted

post-885-0-34628500-1458548138_thumb.jpg

 

Peltien sovitusta välihommina. Hiukan joutui Kemppiä ja vasaraa tarjoamaan..

 

post-885-0-44117700-1458548171_thumb.jpg

 

"Valehtelisin jos väittäisin", että repro puhkukoppa istuu orginelli 2-reikäpelteihin. Jää kokonaisleveyttä noin 6mm uupumaan. Tosin kone pelleistä mitattuna on noin 7mm leveämpi kuin 1200nen, joten alkaa jännittämään mahtuuko tuo tiivisteiden väliin. En tällä hetkellä käsitä mistä tuo leveys tulee. Auton 1200nen on AS41 lohko, ja pukissa on 41... eikä nuo lohkon ulkomitat ole kyllä muuttuneet :D Hihnapyörän ympäryspelti istuu ok, joten pelleissä on sitten oltava hihnapyörän kiinnitysruuvien ja päädyn välissä ylimääräistä. Saahan tuon puhkukopan sopimaan kun työstää kivat spacerit, mutta kokonaisleveys jännittää silti....

Posted

1200 kone on 64 iskulla ja 1300-1600 on 69 iskulla josta johtuen pytyt on erimittaset ja isompi kone on sentin leveämpi. Jospa sulla ois kansia laskettu 1.5 mm niin kone on 7 mm leveämpl kun 1200 pata.

Posted

Kansia ei ole kummemmin laskettu vaan nuo semi-vintage empi 3.01 kannet on vaan pyyhkäisty suoraksi sylinteriaukon suurennoksen yhteydessä.

 

Hieroin peltejä kuin viimeistä päivää, nyt eroa on enää milli siellä täällä, joten ehkä tuo mahtuu konetilaan? Kokonaisleveys kasvaa noin 6mm pelleistä mitaten verrattuna 1200seen..

 

Inhottava projekti, joka kohdassa saa jännittää sopiiko-mahtuuko-toimiiko.

  • 2 weeks later...
Posted

Hups. Tämä kai kohta valmistuu?

 

Dekit mitattu. Sattumalta 2 pyttyä lukuunottamatta 1.4mm Kakkonen alle 1.4 mutta yli 1.35. Ei shimmejä tarvitakaan...

 

post-885-0-49960500-1459851709_thumb.jpg

  • Like 1
Posted (edited)

Päivitetään hieman:

 

Lauantaina tuli ruuvattua lohko momenttiin:

 

post-885-0-89306000-1460474383_thumb.jpg

 

Speksit atm:

 

Lohko AS41, laakerilinja 21/1 kokoon porattu. Sylinteriaukot 90,5, dekkipinnat suoristettu. Ilman shimmejä dekki projektin kamoilla 1,4mm, yhdessä 1,35. Teeseitse stroker clearance. Full flow. Alkuperäiset öljyventtiilit paikallaan. Lohkossa alunperin reikä lisähuohotukselle jostain kilpavirityksestä. Tähän huohotus boksiin (juttua later). Jakaja stuntmalli, tulee 123 tune.

Kampura AA 4340 CrMo, 78mm isku

Runkolaakerit Mahle old stock

Kiertokanget, AA I-profiili, lisätty 2 öljyreikää muistuttamaan vakio VW. Kahdesta männäntapin hoonauksesta "otettu pölyt", muutoin olivat liian tiukat.

KK laakerit, Kolbensmith STD.

Rautainen nokkaratas vakio, reunoja siistitty vähemmän teräviksi

Spacer, kiilat, VW

Nokka, Engle W110, vanhempaa tuotantoa, uusi

Nokkalaakerit, Silverline, tupla-painelaakerilla

Nokkaratas, Alumiininen Empi

Nostajat, Empi öljyreiälliset

 

Kaikki liikkuva uutta.

 

Kannen niputin eilen:

 

post-885-0-94187700-1460475148_thumb.jpg

 

Kansi, Nos, Empi 3,01. Kanavat siivottu, kiillotettu. Ohjurit lyhennetty noin 8mm. Portattu imusarjoihin. Imarin aukot suurennettu. Sylinteriaukot suurennettu, sylinteripinta suoristettu.

Venttiilit, RST, 40x35,5, Imuventtiileissä "Eaton"... Venttiileitä työstetty ennenmuinoin, ei terävää reunaa seetipinnan vieressä. Seetit vakiot kestoiän takia.

Jouset, Mystiset "KK Sininen"

 

Saa nähdä valmistuuko tämä ajoissa, sairaus painaa päälle :(

Edited by Paavuli
  • Like 2
Posted

Muutoin ihan jees. Mutta 3mm prikkaa keinujen alle ei riitä saamaan työntötangonpää-lash cap tasojen suoraa 90 kulmaan työntötangon kanssa puolinostolla. Mitä teen väärin...?

Posted

Voiko venttiilit olla normaalia pidemmät? Tai lashcapit erityisen paksut? Tassu-malliset keinuvipujen säätöruuvit voisivat olla normia siinä määrin korkeammat että niiden kanssa ei välttämättä onnistu lashcappien kanssa.

Posted

Lash capit on kyllä melko paksut, mitäs niissä yleensä on paksuus venttiilin päässä? Kiikut on empin 1.25 sarja,jossa säätö työntötangon päässä, melko pitkä on tangon kuppikin...

Posted

Ei oikein aukea. Miksi näin iso kulma-ero?

 

Työntötanko kameran kulma-apujen mukaan suorassa, pystyssä.

 

post-885-0-67097100-1460998229_thumb.jpg

 

post-885-0-91296100-1460998297_thumb.jpg

Posted (edited)

Ok..hieman prikkoja pois ja tönäriä lyhyemmäksi.eihän tuo huonolta näytä

(mun silmään :) )

Edited by Meto
Posted

Ei alla prikkoja. Ajelen tässä takaa ohjetta "työntötangon pää ja lash-cap-keinu kosketuspinta välinen suora on suorassa kulmassa työntötankoon nähden". Vai olenko hiffannut jotain aivan bärsiilleen...

Posted

Hyvältähän tuo geometria näyttää. Tuo ohje (...toivottavasti ei miun kirjoittama) ei ihan täsmää siksi että venttiili ei oo samassa kulmassa kuin työntötanko. Sen sijaan jos katsoo tuosta kuvasta puolinostolla:

- Työntötanko ja säätöruuvi ovat keskenään verrattain suorassa -> molemmat ääriasennot tässä nivelessä ovat mahdollisimman pienillä kulmilla säätöruuvin ja työntötangon suhteen. Tönäriä jos vähän lyhentäisi.

 

- Työntötangon päästä jos virtuaalisesti vetää viivan keinuakselin keskeltä venan päähän niin em. virtuaaliviiva on osapuilleen 90-asteen kulmassa venttiiliin nähden.

 

-> Eikös tästä muodostu minimi-kulmat kumpaankin päähän keinuvipua sen ääriasennoissa ja siten myös maksiminosto.

Posted

Jos tuon simmaa ylemmäksi, niin ruuvi taittuu enemmän pois tönärin linjasta. Vai ajattelonko väärin?

Minä olen aina pyrkinyt siihen, että ruuvi ja tönäri on suunnilleen samassa linjassa puolinostolla. Eli mileummin simmaisin hitusen alemmas, jos se olisi mahdollista. Kun ei ole, niin jättäisin noin ja olisin tyytyväinen.

Posted

Jep vähemmän shimmiä ja tönäriä lyhyemmälle, tällöin Åken piirtämät linjat eikun paranee. Eipä sillä ettäkö tuo kaukana nytkään tosiaan olisi mutta kun hieromaan lähdettiin :)

Posted

Jos tuon simmaa ylemmäksi, niin ruuvi taittuu enemmän pois tönärin linjasta. Vai ajattelonko väärin?

Ihan oikein ajattelit, mulla tuli ajatusvirhe :)

 

Jos nyt ei ole simmejä, niin tuohonhan se pitää sitten jättää kun ei ole mitä poistaisi välistä.

Posted

Ahaa olen siis metsästänyt haamuja, eli kulmaa jota ei tarvitse / voi täyttää... Eikä mennyt montaa päivää :D

 

Eli säätöruuvi niin minimiin kuin menee? Paljonko säätöä pitäisi jättää ennekuin säätöruuvin kuppi osuu kiikkuun? 

Posted

Eli säätöruuvi niin minimiin kuin menee? Paljonko säätöä pitäisi jättää ennekuin säätöruuvin kuppi osuu kiikkuun? 

Minun kiikuissa öljynkanava meni tukkoon säätöruuvin molemmissa ääripäissä. Ei voinut olla ihan pohjassa eikä liikaa auki. Kannatta tuokin varmistaa. Pikkasen kannattaa jättää myös säätövaraa.

  • 1 month later...
Posted

Tämäkin mööpeli liikkui eilen ensimmäistä kertaa. Koneen joutui kerran raottamaan auki, Kennedyn Stage 2 yksi niitti otti kiinni askiin. Vauhtipyörähän tässä on 200mm 6 volt, kush lock levyllä. 

 

Virranjakajana 123 Tune, lisäöljynjäähdytin torsioputkessa, mocal öljytermostaatti. Öljylinjat an-10 ja an-8

 

 

CSP Super Comp putkisto ei istunut ilman muokkausta. Jostain syystä kuljettajanpuolen kannen laipaan tulevaa putkea täytyi lyhentää noin 8mm. CSP ei myöskään jaksanut selittää miksi. 

 

Ensimmäinen ajelu tosiaan sujui suhteelisen hyvin. 6V startti ei oikein tahdo jaksaa, ja 2krpm ja alle mylly rötää. 123 ajaa 009 käyrällä, staattinen ennakko 12 astetta.

 

Täytynee tyhjäkäyntisuutinta vaihtaa johonkin suuntaan, ja keksiä miten mylly starttaisi. Nyt kaasuttimissa:

 

Idle 58

Main 135

Air corr 180

Pumps 40

Emulsion 9164,2

Venturi 32

 

Btw, tyhjäkäyntineulojen??! säätö on suht vaikeaa, kaasutin hipoo äänenvaimennusmattoa sivussa ja kuskilla suuret kädet...

Posted

Hohhoijjaa. Niin paljon on joka osaa väännetty, että puoliakaan ole jaksanut tänne kirjoitella. 

 

CSP putkisto tuli törkeän lähelle maata, joten lausumat "sopii myös madallettuihin autoihin" ei oikein sovellu. Omani oli laskettu napsun ulkoa. Nyt perä säädelty lähelle alkuperäiskorkeutta, vasemmassa vakiokulma, oikealta otettu alemmas noin 2cm (jouset ajansaatossa kuoleentuneet). Nyt mobiili on suorassakin perästä katsoen.

 

Mylly ei 6V sähköillä tahdo lähteä tulille, jaksaa hädin tuskin yli puristustahtien uuden akun ja 35mm2 akkukaapelien voimin. 12V sähköt ovat siis postissa ja ne asennetaan hetimmiten. Laitetaan sitten kerralla 55A vaihtovirtalaturi, niin voi jakaa sähköä vaikka naapureille.

 

Kaasarit eivät vieläkään ole säädössä, sillä pasuuna starttailu on hyvin hankalaa. Ykköspytyn seosruuvi menee pohjaan ilman vaikutusta käyntiin, joten seuraavaksi ihmetellään miksi.

 

Tunnesyistä volkkari ei vielä ole myynnissä, vaikka vastustaakin.

  • 5 months later...
Posted

Jaa miten niin tämä kertomus jäi kesken? Tällä moottorillahan oikein ajettiinkin kesällä.

 

Haasteita oli mm. ryytymisessä 100kmh vauhdin jälkeen (korjaantui säätämällä kaasuttimien bensapintoja, en ymmärrä lopullista syytä...) Autoon päätyi myös 12V vaihtovirtalaturi, sähköinen bensapumppu jne. Lopulta kaikki sujui, kunnes.....

 

.... ennenkuin kerron mitä, jaan kanssanne pari kuvaa, sillä kuvista pitää niin lapset kuin volkkaristitkin. Moottori päätyi näyttämään näinkin jännittävältä:

 

post-885-0-29960700-1479116578_thumb.jpg

 

Ja jotta moottori saa mahdollisimman puhdasta ja viileää öljyä nautittavaksi, rakentui pienimuotoinen suodatus + jäähdytyskombinaatio. Jäähdytin on siis vaakasuorassa telineessä, kiinni torsioputkessa. Päällä imevä mönkijän puhallin, ilmanottoa tekee alumiiniskuuppi auton alla kulkevasta ilmasta. Tähän voisi ehkä tehdä jonkin lisäosan tehostamaan ilmanottoa jäähyyn:

 

post-885-0-40858100-1479116699_thumb.jpg

 

post-885-0-99208500-1479116778_thumb.jpg

 

Käfer-cup -barin lisäksi vaihteisto sai keskituen (ja ennenkuin kommentoidaan, ei auton koria ollut tarkoitus muuttaa mitenkään, siksi mennään kumipuslien varassa:

 

post-885-0-56272000-1479116837_thumb.jpg

 

 

Mutta mitä tapahtui?

 

Huristelin 1.10 kohti Volks Valley -swappia, mielessä kiilui jo kanssaharrastajien tapaaminen ja mukavat jutteluhetket. Kenties jonkin valtaisan upean löydönkin olisi voinut tehdä, ellei vauhdikas matkanteko moottotiellä olisi päättynyt ennenaikaiseen. Mummovolkkari heräsi nuoruutensa kukkaan ja kuvitteli kenties Keimolan kohdalla olevansa kilpailemassa jokamiesluokassa. Moottoriin ilmestyi veret seisauttavan jäätävä sivuääni kuin entisen kisamiehen finaalivedon viimeisellä kierroksella. Entisaikojen valurin haamu siellä kopsutteli vasaralla. Kesä loppui siihen, hinaus takaisin Batluolaan ja kammion ovi kiinni.

 

Nyt näin ajonestopulverin laskeuduttua maahan on aloitettu irroittelemaan nippeleitä ja nappeleita, ja kurkistetaan, mitä kuuluu. Villejä veikkauksia?

 

Seuraavassa jännitysnäytelmän osassa ehkä paljastuu, löytyykö lohkon sisältä..... rikkinäinen kiina-kampiakseli *jännitysmusiikkia, ti ti diii*! (Saataisiin taas kunnon messut käyntiin :) )

 

Jatko-osassa askartelemme paskartelemme myös jotain muuta jännittävää (sielun?) :)

 

 

 

  • Like 5
Posted (edited)

Katso ensin onko yläkerta kunnossa, eli kannet pois.

Ettei olis männän päälle päässyt mitään ylimääräistä

Edited by Meto
Posted

Yks kiertokanki pyörinnä kuivillaan ja laakeri+kanki ainakin moro, normituurilla myös kampura vaatii ohjelmaa.

Maalasin pirun seinälle ....

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...