Jump to content

IRS Junikseen -> jarrut ja toteutustavat.


Recommended Posts

Posted

Taitaa olla niin että juniksen jarrut on jo tehtaalta ollut alimitoitettuja nykyautoihin verrattuna.

 

Mutta tosiaan mahd isoilla jarruilla tämän tietenkin koetan rakentaa niin että pysyy laillisena. Kuplan kapeahihnaiset rummut on nyt ihan ekana laskettu pois vaihtoehdoista.

Posted

Autotallin nurkasta löytyi yksiposkinen AT irs loota eli ilmeisesti 3,875 mitäs mieltä raati on miten tuo sopisi vaikkapa 69x92 koneen kanssa.

Posted (edited)

Mullon Juniksessa toi sama perä swingilootassa. Nelosen välitystä en tiedä, olisko 0,89. Takapyörät 185/70-15. Pannu on mieto 69x90,5 ja hyvä on. Toki saisi olla vielä vaikka harvempikin välitys.

Ja jarruiksi CSP:n levyt. Kirpasee kerran, mutta ne saa unohtaa sen hetken jälkeen - miltei asentuvatkin itsestään. 

Edited by Essi
  • Like 1
Posted (edited)

Kolkki variantin takajarrut ovat isommat ja leveemmät kuin kuplan. Ehkä jopa saman kokoiset kuin juniksen?

Edited by Hebster52
  • Like 1
Posted (edited)

Jopa isommat... pre-63 jumiksessa 40mm leveet ja kolkissa 45mm leveet. Ja halkaisija lienee sama...

Edited by Hebster52
  • Like 1
Posted

Mullon Juniksessa toi sama perä swingilootassa. Nelosen välitystä en tiedä, olisko 0,89. Takapyörät 185/70-15. Pannu on mieto 69x90,5 ja hyvä on. Toki saisi olla vielä vaikka harvempikin välitys.

Ja jarruiksi CSP:n levyt. Kirpasee kerran, mutta ne saa unohtaa sen hetken jälkeen - miltei asentuvatkin itsestään.

Tän AT lootan pitäis olla 0,93 nelosella

  • 1 year later...
Posted

Millanen ero on tolla csp:n levysetillä verrattuna pre 63 junan rumpuihin asennusmitoissa?

 

Eli jos mallailen irssikamat paikalleen vanhan junan rumpujarruilla ja sit päädynki laittaan levyt ni muuttuuko vanteen paikka leveyssuunnassa? Siis suhteessa lokarin reunaan?

Posted

Millanen ero on tolla csp:n levysetillä verrattuna pre 63 junan rumpuihin asennusmitoissa?

 

Eli jos mallailen irssikamat paikalleen vanhan junan rumpujarruilla ja sit päädynki laittaan levyt ni muuttuuko vanteen paikka leveyssuunnassa? Siis suhteessa lokarin reunaan?

Noi jutut lukee CSP:n levysettien asennusohjeissa. Eli sieltä vaan nettisivuilta katsomaan sen setin kohdalta, mikä kiinnostaa. 

Posted

Eli onko se nyt toi -10mm vai -31mm?

Jaa juu. Noi lukemat ei tohon sun yhtälöön välttämättä sovikaan. Tai ehkä sopii, en tiedä, miten junan rumpu osuu irs-napaan. 

Posted

Minä olen sitä mieltä että -10mm.. Mutta huomioi että se on IRS kuplan raideleveys muutos..

Jolla on parempaa tietoa miten se osuu juniksen raidedleveyden muutokseen, niin jakoa.. oleellista on varmaan mikä on orkkisjuniksen raidedleveys.

Siitä sitten laskemaan: orkkijunis - (irs kupla -10mm), luulisin että sillä pääsee aika lähelle.. tai sitten olen "taas pää persiissä" 

Posted (edited)

Nythän on siis kyse siitä, että jos mulla on kolkin irssikamat joihin menee pre 63 junan rummut (heittämällä?!) ja niillä mallaan irs kamat niin että vanteen ja lokarin kaareen jää x määrä tilaa. Ni sit jos vaihdan rummun tilalle ton csp setin ni eikse vanne mee ton 31mm sisemmäs entä sama vanne rumpujen kans?

 

Eli siis pre63 junan rumpujarruihin verrattuna vanne siirtyy 31mm sisemmäs noilla levykamoilla..ko?! :)

Edited by Art_Zi
Posted

Ei se ainakaan leveämmäksi muutu, eli jos mallaat pyörän lähelle lokarin kaarta rummulla ja sitten vaihdat CSP:n levyt, niin on helppoa laittaa spaceria vanteen ja levyn väliin. 

Posted (edited)

Ei.... se muuttuu irssin mittojen mukaan riippumatta siitä onko irssi kuplassa tai juniksessa......

Ok eli siinä pitäs sit ottaa vielä huomioon irssikamojen orggisjarrurummun leveys vs pre63 jarrurummun leveys jos sillä mallaa, koska ne on käsittääkseni eri levysiä...korkiampaa matematiikkaa :)

 

Tai sit mallaa irssikamojen og jarrurummulla ni eikse sit mee oikein?

Edited by Art_Zi
Posted (edited)

Eikös tässä pidä unohtaa jo se junis.. sullahan tulee sinne kuplan laatikko ja kolkin hiluja.. ei se levene raideleveys niinkuin Essi jo kommentoi..

Elä mieti turhan vaikeesti..

Edited by Urbantoy
Posted (edited)

Nii mut nyt mieitäänki vanteen etäisyyttä lokarin reunaan...ja se ei oo kolkissa ja junassa sama :)

 

Eli jos kolkin kamoilla mallaan vanteen omasta mielestä nätisti ni pitäs tietää paljonko se vanne liikkuu sisälle sit tolla levysetillä....onko se -10mm vai -31mm

Edited by Art_Zi
Posted (edited)

Pitänee kysyä Gunteriltä CSP:ltä paljonko CSP:n levysarja tulee siitä pinnasta ulos, johon jarrukilpi tulee kiinni.. Riittääkö tarkkuudeksi sille mitalle johon vanne tulee kiinni..

Silti villi veikkaus jo nyt että ei tule lokarisuojahippaongelmaa.. 

 

Se ei kyllä tälle illalle se tieto tule, mutta varmaan saat nukutuksi silti :-)

Edited by Urbantoy
Posted

Juu riittää toi mitta :) ja joo saan nukuttua! :) ei näillä kiire oo, mutta pitää miettiä vähä valamiiks..

 

Joo en uskokkaan että tulee ongelmaa etteikö mahtuis, mutta etteivät mee liian sisälle renkaat..ettei tarvi välttis alkaa speisereitten kans kikkaileen..

Posted

Niin joo enhän mä mittään siitä ET:stä tajua.. Laitoin -63seen 901 sarjan 6 tuumaset Fuchs:sit..

Ei mennyt vaan rengas makas sisälokasuojassa.. No ei siinä mitään, "ET phone home", mä phone speisserikauppiaalle ja kaikki hyvin..

  • Like 1
Posted

Ei sitä irssiä yleensä asenneta junassa samalle leveydelle kuin kuplassa/kolkissa. Junassa latat on huomattavasti leveämmällä kuin kuplassa/kolkissa, ja jos teet palan väliin että saat tukivarren kiinni, niin alkaa osumaan rengas sisäpuolelta jousilattaan kiinni. Ja jos laitat kuplan leveydelle irssin, niin joudut myös irssikorvakoiden hitsaamiseksi koloamaan runkoaisat.

Posted (edited)

Jos laitat pallon vetarin / tukivarren latan ulkopuolelle, niin vanteen et on noin 40-42

 

Kuvassa vanne 7x17 et42, rengas 225/45 tilaa jää vielä 5mm lattaan / 5mm ulos

 

edit. 235/45-17 tuossa max rengaskoko

edit2. Eli jos kuvan autossa olisi IRS rumpu, niin ko kombinaatiossa joutuisi leikkaamaan kylkeen renkaalle tilaa.

Mutta laittamalla esim.CSP levyt = -10mm

 

post-725-0-79077600-1472152694_thumb.jpg

 

-Pete-

Edited by PZQ
Posted

Mulla on tallinlattialla kuplan nelipulttinen rumpu ja pre 63 juniksen rumpu ja palasina oleva irs tukivarsi niin eiköhän siittä saa jollain aikataululla mittailtua niiden erot.

  • Like 1
Posted (edited)

Usko jo. Jos asennat kuplan/kolkin irssit vakiojuniksen rumpujen leveyteen. Levymuutos on -10...

 

En usko...oon vieläki sun kans eri mieltä :)

 

Oli se sit irs tai swingi, ni eihän tuossa niiden tukivarsien paikka muutu, kun rummut vaihtuu levyihin...

 

Alkuperäinen kysymys oli ehkä vähän tyhmä/huonosti muotoiltu..

 

Eli ei käsittääkseni ole väliä onko IRS vai SWING, koska tätä mittaa haetaan ja noiden mittoren eroa, olettaen että molemmat on samassa tukivarressa kiinni...

 

 

 

Edit: eikös tossa ylemmässä kuvassa (csp:n sivuilta otettu) lue, että COMPARED TO xx drum...eli jos mulla on 63:n rummut ja vaihdan ne levyihin ni muutos on -31mm....oli tukivarsi sitten mikä vaan??

 

Vai oonko vaan tyhmä ja en ymmärrä :)

post-322-0-25839000-1472190762_thumb.jpg

Edited by Art_Zi
Posted

Niin siis jotta saisit oikein tyhjentävän vastauksen siihen mihin suuntaan sinun rengas liikkuu tarvitsisit nämä mitat.

Mitan alennusvaihteen jarrukilven pinnasta jousilattaan.

Sama mitta pitkästä swing suojaputkesta

Sama mitta irs tukivarresta

Mittaero jarrukilvestä vanteen vastinpintaan alkuperäisen irs rummun kanssa verrattuna pre 63 juniksen rumpuun.

 

Näitä mittoja voisit sitten vertailla csp sivuston mittoihin.

 

Eli käytännössä ennen kuin sulla on palikkaa autossa paikalla on hiton vaikea ihmetellä mikä sijoittuu mihinkin.

Posted

Niin siis jotta saisit oikein tyhjentävän vastauksen siihen mihin suuntaan sinun rengas liikkuu tarvitsisit nämä mitat.

Mitan alennusvaihteen jarrukilven pinnasta jousilattaan.

Sama mitta pitkästä swing suojaputkesta

Sama mitta irs tukivarresta

Mittaero jarrukilvestä vanteen vastinpintaan alkuperäisen irs rummun kanssa verrattuna pre 63 juniksen rumpuun.

 

Näitä mittoja voisit sitten vertailla csp sivuston mittoihin.

 

Eli käytännössä ennen kuin sulla on palikkaa autossa paikalla on hiton vaikea ihmetellä mikä sijoittuu mihinkin.

 

Ei. Vaan tarvitsen tiedon, mihin suuntaan renags liikkuu ja kuinka paljon, jos vaihdan pre63:n jarrurummun tilalle levyjarrun....

 

Eli jos mallaan pre -63 rummun kans renkaan kohtaan X. Ja sit vaihdan tilalle jarrulevyt, niin kuin paljon rengas liikkuu sisäänpäin tuosta kohdasta X.

 

Ja mun mielestä se liikkuu tuon -31 mm....turhaan sotkin asiaan IRS:ssin...

Posted

Sinä sekoitat nyt irss konverssiota straightaxle konversion ja vakio alennusvaihteiden eroihin...

 

Hmm..saatan sekoittaakki.....eli tähän alkuperäseen kysymykseen en saa vastausta tuosta CSP:n kuvasta, koska mulla ei ole IRS:siä alkuperäisillä IRS-rummuilla?!

Toi -10mm on ilmoitettu IRS-kamoilla jossa on og IRS-rummut, eikö?

 

Ja og IRS-rumpujen ja pre63-rumpujen paksuus on eri?

 

Eli se mitta mitä nyt haetaan on -10mm + sit rumpujen paksuusero? Vai?

Posted (edited)

Mitä pre-63 rummuilla on mitään tekemisiä irssin kamoilla? Onko sulla ne rummut irssissä kiinni?

 

Edit.

 

Piti lukea taas alusta...

Edited by Hebster52
Posted (edited)

Mitä pre-63 rummuilla on mitään tekemisiä irssin kamoilla? Onko sulla ne rummut irssissä kiinni?

 

Siis joo vielä ei oo edes koko irssiä autossa kii :)

Mutta alkuperäinen kysymys oli, että jos laitan pre63 rummut kiinni irs-kamoihin ja mallaan niillä renkaan kohtaan X, niin paljonko se rengas liikkuu, kun vaihdan rummun tilalle levyt.

 

Eli minä oon vissiin jauhanu aidasta ja sinä aidan seipäästä :) :)

Edited by Art_Zi
Posted

Tuo -31mm jota csp antaa on ero alkuperäisen alennusvaideheiluriakselin rummun paikka verrattuna straightaxle konversioon csp:n levyillä. (Siis ilman alennusvaihteita heiluriakseleilla)

Posted

Tuo -31mm jota csp antaa on ero alkuperäisen alennusvaideheiluriakselin rummun paikka verrattuna straightaxle konversioon csp:n levyillä. (Siis ilman alennusvaihteita heiluriakseleilla)

 

Ok, eli lopputulemana tuo CSP:n taulukko ei anna mulle oikiaa vastausta, vaan se pitäis laskea pre 63 rummun ja csp:n levysetin kesken...

Posted

Juu. tai ekaks saada varmistettua että pre-63 rumpu on yhtä leveä kuin irssin oma rumpu. Molemmissa on ainakin 40mm kengät joten jos juniksen rumpu menee heittämällä irssin jarrukamoihin yks yhteen niin olettaisin että ovat melko samat leveydet. Jolloin tuo Irssin -10mm levykonversio ero pätee.

  • Like 1
Posted

Juu. tai ekaks saada varmistettua että pre-63 rumpu on yhtä leveä kuin irssin oma rumpu. Molemmissa on ainakin 40mm kengät joten jos juniksen rumpu menee heittämällä irssin jarrukamoihin yks yhteen niin olettaisin että ovat melko samat leveydet. Jolloin tuo Irssin -10mm levykonversio ero pätee.

 

Jep juuri näin! :)

Posted

Mulla sovitettuna juniksen pre 63 rumpu irs kamoihin juniksen omalla kilvella ja ainakin ilman kenkiä näyttäisi olevan aika toimiva paketti. Ja tosiaan voin illalla koettaa mittailla kuinkapaljon niissä on eroa.

  • Like 1
Posted

Okei eli pikkuboorinen juniksen rumpu 30mm siittä pinnasta joka tulee laakeria vasten vanteen vastinpintaan. Kun taas 4-pulttinen irs rumpu oli 33mm

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...