Jump to content

Öljyjäähdytys junikseen.


Recommended Posts

Eli tällähetkellä kiikarissa olisi DH 1835 kone 40 tuplilla.

 

Kyseisessä koneessa olisi nyt kiinni suodatinjalallinen öljypumppu.

 

Suunnitelmissa oli laajentaa kyseistä öljyjärjestelmää ulkoisella jäähdyttimellä.

 

Eli mikä olisi fiksun tapa toteuttaa kyseinen öljynkierto.

 

Hyllyssä on nyt 48 rivinen mesa jäähy puhaltimella ja termosaattikytkin siihen puhaltimeen.

 

Omassa mielessä oli pumpun vaihto jossa olisi ulos/sisään liitännät siihen jatkeeksi ulkoinen suodatinjalka paineventiilillä - suodattimen jälkeen termostaatti - termostaatti kytkin puhaltimelle - jäähdytin - paluu öp kanteen

 

Kuullostaako tuo fiksulta tai onko muita ehdotuksia koneesta luultavasti vaihdan nokan jossain vaiheessa eli myös FF kierteytys onnistuisi mahdollisesti jos siinä mitään järkeä on.

 

 

Link to comment

Orkkis jäähy pois ja ryöstölaippa tilalle. Uusi kenno konehuoneen vasempaan takanurkkaan, johon tietysti kennon kokoinen aukko alaspäin, ja siihen termariohjattu sähköflekti päälle. Letkutus on helppo ja systeemi toimii. Ainakin kahdessa juniksessa tuolla tavalla toteutettu systeemi.

Link to comment

Juniksessa mahtunee kaksikin letkua takaisin öljypumpulle kun siinä ei ole takatukea, palliksessa olisi tilan puolesta aikalailla mahdoton.

 

Sit jos oikein oikein helppoa ja halpaa ja tilaa sattus pakoputkiston kanssa just ehkä riittämään lyhyellä suodattimella, ja jos maavarakin riittää, niin termostaatillinen ryöstölaippa suodattimen ja pumpun väliin, lähtö ja paluu sit 90-kulmalla ryöstölaippaan. Tommottii mutta näitä ihan aitojakin saa kyllä varmasti halvemmalla: http://vwparts.aircooled.net/Mocal-Thermostatic-Sandwich-Adapter-MOC-SP1T-p/thermostatic-sandwich-adapter.htm

 

Puavo

Link to comment

Mulla on omat epäillykseni tuosta ryöstölaippa hommasta mutta sitten tulee eteen kopan modaaminen eli miten puuttuvan öljyjäähyn korvaisi niin että kansien ja pyttyjen jäähdytys toimisi entiseen malliinsa.

 

Ja mielessä käynyt myös että jättäisi öljyjäähdytyksen vakiopaikalle ja modaisi type 4 jäähyn orkkiksen tilalle ja lisäoljypohja tämän kaveriksi.

 

 

Niin ja toiseksi kaikki nämä lisäjäähdytyksen tarpeet on tällähetkellä ihan teoria tasolla. Voihan se olla että öljy ei kiertäisi juuri koskaan ulkoisen termarin ohi jos orkkis jäähdytykset on kunnossa ja eikai sekään hyvää tee jos öljy on liian kylmää.

Edited by Tanhis
Link to comment

Mulla on omat epäillykseni tuosta ryöstölaippa hommasta mutta sitten tulee eteen kopan modaaminen eli miten puuttuvan öljyjäähyn korvaisi niin että kansien ja pyttyjen jäähdytys toimisi entiseen malliinsa.

Puhallinkopaksi hyvälaatuinen "30 hp" tarvikekoppa ilman dog-housea, niin saa kaiken puhaltimen ilmanvirran kansille ja pytyille. Sähköflekti hoitaa tarvittaessa öljyjäähyn viilentämisen, joskaan normi maantieajossa flekti ei juurikaan käynnisty.

 

Kuten sanoin, niin kaksi tällaista on liikenteessä ja hyväksi todettu. Toisessa hyvin lähelle vakiota oleva 1600:n jota riivanneet lämpöongelmat saatiin tällä toteutuksella kuriin, ja toinen hieman pidemmälle viety mm. öljyruiskuin männän alle yms.

 

Kuvia voi olla huonosti mutta koetan kaivaa jotain..

Link to comment

Orkkis jäähy pois ja ryöstölaippa tilalle. Uusi kenno konehuoneen vasempaan takanurkkaan, johon tietysti kennon kokoinen aukko alaspäin, ja siihen termariohjattu sähköflekti päälle. Letkutus on helppo ja systeemi toimii. Ainakin kahdessa juniksessa tuolla tavalla toteutettu systeemi.

Miten kun flekti ei ole päällä niin lähteekö ilma virtaamaan auton alta kennon läpi konehuoneeseen samalla esilämmittäen konehuonetta?

 

Oman jäähyni mukana tullut flekti oli mielestäni aika äänekäs jonka vuoksi en suosittele flektiä jos voi vaan välttää.

Link to comment

Miten kun flekti ei ole päällä niin lähteekö ilma virtaamaan auton alta kennon läpi konehuoneeseen samalla esilämmittäen konehuonetta?

 

Oman jäähyni mukana tullut flekti oli mielestäni aika äänekäs jonka vuoksi en suosittele flektiä jos voi vaan välttää.

Ja nyt kun rupesin tuota reijittämistä miettimään niin mieluummin sen laittaisin johonkin vaihteiston viereen. Ja pitääkin testata millaista hulinaa tuo flekti pitää.

Link to comment

Miten kun flekti ei ole päällä niin lähteekö ilma virtaamaan auton alta kennon läpi konehuoneeseen samalla esilämmittäen konehuonetta?

Ei, tai jos lähteekin niin ainakaan se ei ole ollut ongelma koska lämmöt pysyvät kurissa.

 

 

Oman jäähyni mukana tullut flekti oli mielestäni aika äänekäs jonka vuoksi en suosittele flektiä jos voi vaan välttää.

Tässä jälkimmäisessä tapauksessa piti asentaa flektille merkkivalo jotta tiesi sen olevan käynnissä koska ohjaamoon asti sitä ei kuullut, eikä takapenkillekkään.

 

 

Mutta tämä nyt oli vain yksi tällainen toimivaksi todettu ehdotus, jokainen tehköön sellaisen kuin paremmaksi näkee.

  • Like 1
Link to comment

Puhallinkopaksi hyvälaatuinen "30 hp" tarvikekoppa ilman dog-housea, niin saa kaiken puhaltimen ilmanvirran kansille ja pytyille. Sähköflekti hoitaa tarvittaessa öljyjäähyn viilentämisen, joskaan normi maantieajossa flekti ei juurikaan käynnisty.

 

Kuten sanoin, niin kaksi tällaista on liikenteessä ja hyväksi todettu. Toisessa hyvin lähelle vakiota oleva 1600:n jota riivanneet lämpöongelmat saatiin tällä toteutuksella kuriin, ja toinen hieman pidemmälle viety mm. öljyruiskuin männän alle yms.

 

Kuvia voi olla huonosti mutta koetan kaivaa jotain..

Miten noi öljyruiskut oli tehty? Kuvia ja linkkejä jos löytyy niin kiitos!
Link to comment

Minulla on csp pumpun kansi paineventtiilillä, siitä letkulla suodattimelle joka takaroiskeläpän takana (korissa valmis reikä jalan kiinnitykselle) ja suodattimelta auton keskivaiheilla, kuskin puolella olevalle kennolle josta paluu letkulla lohkoon tehtyyn paluuliittimeen.

 

Ei ole letkussa termaria eikä kennossa flektiä. Lämmöt nousee n. 10 km ajon jälkeen n. 70-80 asteeseen ja ilman vaunua kaupunkiajossa pysyy 80 asteessa, maantiellä 90-100 vauhdissa lämmöt n. 90 astetta (tiheä laatikko,matalahkot renkaat).

 

Puhallinkoppa on doghouse ja termari/läpät paikoillaan.

 

Kovassa vesisateessa lämmöt voi kennon sijoituksesta johtuen pudota maantiellä 60-70 asteeseen kun eturenkaasta nakkaa vedet kennolle.

Eribaa vetäessä lämmöt 25 lämpötilassa pyörii +-100 asteessa.

Link to comment

Minulla on csp pumpun kansi paineventtiilillä, siitä letkulla suodattimelle joka takaroiskeläpän takana (korissa valmis reikä jalan kiinnitykselle) ja suodattimelta auton keskivaiheilla, kuskin puolella olevalle kennolle josta paluu letkulla lohkoon tehtyyn paluuliittimeen.

 

Ei ole letkussa termaria eikä kennossa flektiä. Lämmöt nousee n. 10 km ajon jälkeen n. 70-80 asteeseen ja ilman vaunua kaupunkiajossa pysyy 80 asteessa, maantiellä 90-100 vauhdissa lämmöt n. 90 astetta (tiheä laatikko,matalahkot renkaat).

 

Puhallinkoppa on doghouse ja termari/läpät paikoillaan.

 

Kovassa vesisateessa lämmöt voi kennon sijoituksesta johtuen pudota maantiellä 60-70 asteeseen kun eturenkaasta nakkaa vedet kennolle.

Eribaa vetäessä lämmöt 25 lämpötilassa pyörii +-100 asteessa.

 

Okei eli tämä nyt kertoisi sitä että kärry perässä se kenno olisi ihan fiksu olla olemassa vaikka heinemann nyt ei varmaan niin paljon vastusta tee kun eriba.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...