-Alex- Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 (edited) Ajattelin kerätä kiinnostuneille vähän tietoa Porsche puhallinsarjoista, tuli mm. erään palstalaisen kanssa juteltua hiukan näistä naamakirjassa. Valmiita sarjoja tai ainakin osakokonaisuuksia ainakin näiltä valmistajilta Typ1 ja Typ4 koneisiin: -CSP http://www.csp-shop.com-> Engine -> Cooling system (ilmeisesti MSS tai GWD kehittämät sarjat myynnissä) -GWD http://www.gwd-weiser.de/?page_id=247 -MSS http://kaefer.motor-sport-service.de/html/kuhlsyteme.html http://kaefer.motor-sport-service.de/html/lufter.html -Remmele http://remmelemotorsport.com/gfk-cfk.html(huonosti tietoa, ei kuvia pahemmin) -Thorsten Pieper http://www.tp-technologie.de/produkte%20ueb.htm (ei tietoa www sivuilla mutta myy sopivaa koppaa omille billetkansilleen ja jalustaa myös) -Bernie bergmann http://www.bergmannvw.net/ -Sharpbuilt http://www.sharpbuilt.com.au/sharpbuilt1/page12.htm -Fat Performance http://fatperformance.com/home/ -Klaus http://klaus-motoren.com/luftkuhlung/ Puhallinkotelojen muoto ja malli vaihdellut paljon vuosien varrella mitä nyt on sattunut löytymään, sekä useasta ellei jopa jokaisesta puuttuu ilmanohjaimet sisältä. Itse en ole nähnyt Typ1 / Typ4 koppaa jossa olisi vakiona ohjaimia, paitsi tuo Klausin sarja(?) En ota kantaa puhallinkoppien toimivuuteen ilman ohjaimia tai itse mututuntumalla asennettujen ohjaimien kanssa, sikäli että jokainen koppa on varmasti jossain määrin yksilö. Sen sijaan itse aion testata / verrata lämpömittarilla sylinterikohtaisia eroja neljällä anturilla joko tulppien alta tai pakokaasujen lämpöjä primääriputkien juuresta. Tunnetuimmat tai yleisimmät ongelmat ovat olleet Porschekoppien kanssa 2 ja 4 pytyn kuumeneminen koska puhallin on melkein niiden päällä jolloin ilmavirta joutuu tekeen yli 90 asteen käännöksen. Porschen 6-koneessa puhallin on huomattavasti kauempana ensimmäisestä sylinterilinjasta ja puhallinkoppa on siten niissä aika paljon jouhevamman näköinen. Joissain 911 (964?) puhaltimissa olen nähnyt laturin takana vielä yhden puhallinpyörän joka muistuttaa pienoiskokoista VW:n puhallinta. Ulkoisesti ainakin Typ1 kopissa kohtalaisesti eroja jos vertaa saksalaisia MSS / GWD koppia amerikkalaiseen Bergmannin koppaan. Ensinmainittujen saksalaisten uudemmat mallit ovat ainakin loogisesti muotoilumman näköisiä kuin nuo Bergmannin kopat. MSS:n tavallinen 4-lapaisella rungolla puhallin näyttää olevan tarkoitettu puhallinsysteemeihin joissa puhallin oikealla sivulla ja taas toi monilapainen "turbolufter" näyttää olevan tarkoitettu puhallinsysteemeihin joissa puhallin keskellä lohkoa, kts alla oleva video myös. http://kaefer.motor-sport-service.de/html/kuhlsyteme.html http://kaefer.motor-sport-service.de/html/geblasehauben.html Jake Raby vertasi jotain porsche puhallinsarjaa muiden puhallinsysteemien kera joskus 10-15v sitten kohtalaisen keskinkertaisin tuloksin. Tulokset copypastetettu sambasta jaken postauksesta: 1.DTM2.Stock non modified (includes 181 in my testing)3.36HP aftermarket4.911 style shrouds5.center mounted systems that utilize the stock radial fan (these are HORRIBLE)6.VW Gol Tarkempia lämpötilaero dataa en ole löytänyt. http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=284314&highlight=porsche+cooling http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=372579&highlight=porsche+cooling http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=266611&postdays=0&postorder=asc&highlight=dtm&start=140 Porsche puhallinkopan testausta ja parantelua Typ4 koneessa: http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=5973&highlight=Porsche%20fan Puhaltimia saa alkuperäisiä käytettyjä joiden kehät usein sorvataan pienemmäksi ja uusia jälkituotantoversioita koossa 240 ja 260mm. http://kaefer.motor-sport-service.de/html/lufter.html https://www.youtube.com/watch?v=QWYDsOCUUs8 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Porsche omien puhaltimien arvoja: Early 911 245 mm fan with 1.3: 1 pulley ratio 1390 ltr/sec @ 6100 rpm1976-77 five bladed fan with 1.8:1 pulley ratio 1265 ltr/sec @ 6000 rpm1978-79 226 mm fan with 1.81:1 pulley ratio 1380 ltr/sec @ 6000 rpmTurbo fan with 1.68:1 pulley ratio 1500 ltr/sec @ 6000 rpm964 fan with 1.6:1 pulley ratio 1010 ltr/sec @ 6100 rpmNew twin turbo with 1.8:1 pulley ratio 1210 ltr/sec @ 6100 rpm.Early 911 245 mm fan with 1.3: 1 pulley ratio 1390 ltr/sec @ 6100 rpm..................diameter (mm).........rpm.........pulley ratio....speed (ft/sec)early 911................245..............6100.......... ..1.3 ..............33476-77 5 blade..........245..............6100............1. 8...............462SC.......... ...............226..............6100............1. 8...............426.930..........................245.............6100. ..........1.68...............431964/993................... 279.............6100............1.6............... 468993tt.........................279.............6100 ............1.8...............5261965-74/75...... 110 mm crank..................95 mm fan pulley1976-77... ........130 mm crank..................83 mm fan pulley1978-79............130 mm crank... ..............80 mm fan pulley1980-89............120 mm crank..................83 mm fan pulleyfan sizes / blades / air flow:1965-74/75........245 mm / 11 pales.........1.3:1 ratio..1390 liters air/sec1975/76- 77......245 / 5 pales..................1.8:1 ratio....1265 l/sec1978-79............226 / 11 pales ...............1.8:1 ratio...1380 l /sec1980-89............245 mm / 11 blade.........1.67:1 ratio...1500 l/ sec964...............279mm / 12 pales......... 1.6:1 ratio..1010 l /sec (!)And the best part:An original 12-blade 964 fan uses only 8,1 hp at 6100 rpm!! ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Pari kuvaa Typ1 / Typ4 puhallinkoteloista sekä lopuksi alkuperäisestä 911 puhallinsysteemistä: MSS Typ4 240mm MSS Typ4 260mm MSS Typ4 260mm turbolufter "centermount" Remmele Typ4 kaksi eri versiota: CSP Typ1 GWD Typ1 T.Pieper Typ1 T.Pieper Typ1 Klaus Typ4 Klaus Typ4 Klaus Typ4 Bergmann Bergmann Porsche 911 Porsche 911 964 Porsche 911 964 Porsche 911 -88 Porsche 911 -88 PS. juttu saattaa sisältää virheitä enkä takaa että kaikki tieto on 100% tutkittua :)) Edited September 3, 2015 by -Alex- 4 Quote Link to comment
Anssi Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 "ellei jopa jokaisesta puutu ilmanohjaimet" Ei ne ohjaimet koppaan tule, ne kiinnitetään puhaltimeen... Mulla on Willibald tuningin koppa vuodelta -78, kyllä siihen sopii ihan hyvin alkuperäiset Porschen osat. Onhan se selvä että jos ne jättää pois ei ilma kulje kuten pitäisi! Uudempien saksalaisten sarjojen puhaltimet eivät muuten ole Porschen vaan alumiiniosat tulevat CSP:lle ja muille täältä: http://www.ok-products.de/index.php?action=nav_show&kat_id=414&hauptid=414&produkt_id=414&ugid=414 Noi Rabyn tutkimukset lienee tehty tarkoituksella sellaisiksi että saa omaa systeemiään myytyä? Quote Link to comment
Anssi Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Tässä vielä pikaisella googlauksella kuva http://www.kaeferfriseure.de/upload/image/willibald/willibald_teile.jpg Ilmanohjain näkyy puhaltimen vasemmalla puolella. 1 Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Eka sarja jossa näen tuon jakajan/ohjaimen joka tekee samaa kuin Porschen omissa puhallinkopissa. Tässä vielä pikaisella googlauksella kuva http://www.kaeferfriseure.de/upload/image/willibald/willibald_teile.jpg Ilmanohjain näkyy puhaltimen vasemmalla puolella. Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Porschen kopan sisällä on myös ohjaimet. Muotoilut vaihdellu vähän vuosimalleissa. Quote Link to comment
VW-63 Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Hyvää infoa! Kuinka muuten Porschen kopan kanssa termostaatti on totetutettu? Hebster52 laittamassa kuvassa näkyy hyvin myös se (vaikka ei T1 olekaan), että tuon tyylisellä kopalla puhallin jäähdyttää myös kampikammion yläosaa ja vähentää näin ollen ylä- alaosan lämpötilaeroja, toisin kuin perinteinen puhallinkoppa. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 4, 2015 Author Share Posted September 4, 2015 964/993 puhaltimissa myös tuollainen monilapainen "suoraan puhaltava" puhaltimen runko toisinkuin vanhemmissa nelilapaisissa originaalipuhaltimissa, todennäköisesti näissä originaali puhallinkopissakin eroja sitten. Quote Link to comment
-Alex- Posted September 4, 2015 Author Share Posted September 4, 2015 Termostaattia en ole nähnyt mitenkään toteutettavan ainakaan VW moottoreissa, itselle tulee vain öljynjäähdyttimelle termostaatti. En ole myöskään kuvaa / kaaviota nähnyt että 911 koneessa olisi termostaatti ilmajäähdytykselle. Quote Link to comment
Anssi Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Eka sarja jossa näen tuon jakajan/ohjaimen joka tekee samaa kuin Porschen omissa puhallinkopissa. Niin siis ei nykyään myynnissä olevissa sarjoissa sitä olekaan. Ja johtuu siis siitä että eihän niissä ole porschen puhallintakaan vaan kopio... tätä on sitten esim Klaus kompensoinut kopan muotoilulla. Kyllä mä uskoisin että 70-80 luvulla saksassa aika monessa autossa oli tuo ilmanohjain paikoillaan, mitä järkeä olisi ollut se poiskaan jättää? Quote Link to comment
Roope Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Onkohan missään tietoa että mikä on porssessa puhaltimen tuottama paine orkkis kutosessa? vois olla helpompi suunnitella kuristuksia ja ilman ohjaimia. Quote Link to comment
PZQ Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Kiitos tämä on hyvä topikki, ja omat kokemukset possuflektistä pelkästään positiv, -En usko että ne kopan sisäisien ohjaimien puuttuminen tuottaisi ongelmaa, silti ne vw kamat kannattaa olla kaikki, unohdus / alapellit etc.. -Eniten kannattaa mielestäni kiinnittää huomiota huohotusliitäntään, kiinanpaskoissa n.14mm hole joka ei riitä mihinkään. -Ja jos motti kiertää sen miltä näyttää, niin kinukkilaturi sanoo ehkä pox? Mutta onko kukaan löytänyt koppaa aidolle Porsche flektille T1 koneeseen? Saa vinkata koska näitä aftermarket koppia joutuu jumppaamaan aikalailla, saadakseen aidon tuotteen paikoilleen.. -Pete- 1 Quote Link to comment
Guest Type123 Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Löytyykö myös og 11-lapaiselle sopivaa jalkaa? Vai sopivatko aftermarket jalat orggis puhaltimille myös? T1 koneesta siis kyse. Quote Link to comment
PZQ Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 (edited) Löytyykö myös og 11-lapaiselle sopivaa jalkaa? Vai sopivatko aftermarket jalat orggis puhaltimille myös? T1 koneesta siis kyse. Kuplapajalla löytyy vielä samaa sarjaa 1kpl mitkä itse teetätin, niissä on tehty huohotus niin isoksi kun pystyy.. Eli lähtö samankokoinen kun orkkis huohotus hole vs tuumaselle putkelle täyttö/huohotin HUOM!! Tämä ko-jalka ei käy kiinalaiseen puhaltimeen muuta ku värkkäämällä. koska suunniteltu Porsche flektille!! -Pete- Edited September 4, 2015 by PZQ 1 Quote Link to comment
Hebster52 Posted September 4, 2015 Share Posted September 4, 2015 Mulla oli sama jalka kan omassa sarjassa jota möin pois testaamatta Bugrunin pääjärjestäjälle viime talvena.. :) 1 Quote Link to comment
-Alex- Posted September 6, 2015 Author Share Posted September 6, 2015 (edited) Joissain sarjoissa käytetty alkuperäistä puhallinta, jonka runko on sorvattu pienemmäksi. Joissain tapauksissa aika ohut tullut rungosta tai sen kehästä. Mm. Thorsten Pieper käyttää 5-lapaista pienennettyä orkkis puhallinta, tässä pari kuvaa. Edited September 6, 2015 by -Alex- Quote Link to comment
PZQ Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 Piipparilla menny aika ohkaseks myös tuo jalka ja huohottimen letkukoko aika nafti, mutta toisaalta toi kyllä huohottaa ton läpi koneistetun yläreijän kautta jees? -Pete- Quote Link to comment
-Alex- Posted September 6, 2015 Author Share Posted September 6, 2015 En oo ostanut vielä siltä pantoja ja jalkaa, muistaakseni joko M18 tai M22 hienokierre tuossa jalassa huohotukselle / täytölle. Onpas ne jopa chevyn kutosbokseriin laittaneet tuota puhallinta.. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 20, 2018 Author Share Posted March 20, 2018 (edited) https://www.youtube.com/watch?v=QWYDsOCUUs8 Edited March 20, 2018 by -Alex- Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 20, 2018 Share Posted March 20, 2018 Aika huono vertailu oikeesti. Tosin tuo niiden versio varmaankin parempi volkkarin koneisiin tehtyihin koppiin joissa ei ole ohjureita. Porschen omassa kopassa on ohjurit jotka ohjaa ilmavirtaukset juurikin turbiinin tavoin jaotellen vasemman ja oikean puoliskon erikseen.... Quote Link to comment
-Alex- Posted March 20, 2018 Author Share Posted March 20, 2018 (edited) Ihan hyvä vertailu, eihän ole kyseessä kuin pelkän puhaltimen vertailu. En tiedä onko kukaan muu kuin GWD ja Raby testannut käytännössä Porsche style puhallinsysteemejä. Rabyn puheissa amerikanlisää reilusti... MSS:llä kahdenlaista puhallinta, toisessa perinteinen runko ja toisessa turbiinityylinen runko: http://kaefer.motor-sport-service.de/html/lufter.html Ilmanohjareita on paha laittaa pelkällä mutu tiedolla, pitäisi nähdä muutokset ennen ja jälkeen kohtuu helposti. Esim silikonilla kiinni ohjaimet ja virtausmittarilla eri kohdista tarkistuksia. http://www.humitec.fi/ilmastointi/virtausmittarit/?s_p_c_t=1342&ident=1&product_id=80&cat_id_1_1=17&page_num_1_1=1&prod_name_1_1=&back=1 Jos tekis yksinkertaisen testilaitteiston ensikesänä, jossa puhallinkotelo, puhallin, ja moottoria imitoiva pohjalevy mittauspaikkoineen jossa teline puhaltimelle. Edited March 20, 2018 by -Alex- Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 20, 2018 Share Posted March 20, 2018 Tuossa on alempi ohjuri hieman rikki lähinnä puhallinta.. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 20, 2018 Author Share Posted March 20, 2018 (edited) Siinä on vähän testiä tehty: https://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=5973 Edited March 20, 2018 by -Alex- Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 20, 2018 Share Posted March 20, 2018 Noita "testejä" on kyllä tullu kans luettua... Eikä tuollakaan mitään oikeen tieteellisiä testejä ole. Se mikä vaikuttaa kopan muotoiluun ja puhaltimen toimintaan on puhaltimen sijoittaminen koneen suhteen. Porschessa puhallin on viimeisen sylinteritakana. Kun taas volkkarin koneissa se tulee viimeisen sylinterin yläpuolelle. Joka sit vaikeuttaa kopan muotoilua kun pitää saada ilmaa ohjattu lähes 180 asteen suuntaan puhaltimen virtauksesta... Quote Link to comment
-Alex- Posted March 20, 2018 Author Share Posted March 20, 2018 (edited) 50 minutes ago, Hebster52 said: Noita "testejä" on kyllä tullu kans luettua... Eikä tuollakaan mitään oikeen tieteellisiä testejä ole. Se mikä vaikuttaa kopan muotoiluun ja puhaltimen toimintaan on puhaltimen sijoittaminen koneen suhteen. Porschessa puhallin on viimeisen sylinteritakana. Kun taas volkkarin koneissa se tulee viimeisen sylinterin yläpuolelle. Joka sit vaikeuttaa kopan muotoilua kun pitää saada ilmaa ohjattu lähes 180 asteen suuntaan puhaltimen virtauksesta... Näin kirjoitin myös 2,5v sitten aloitusviestiin :D Totta, ilman pitää kääntyä aika jyrkästi alas, yleensähän näissä 1 ja 3 pytty jäähtyy paremmin kuin 2 ja 4. Noissa testeissä lähinnä dataloggausta lämmön suhteen, ei virtauksia käytännössä ole tutkittu. Edited March 20, 2018 by -Alex- Quote Link to comment
-Alex- Posted March 23, 2021 Author Share Posted March 23, 2021 Tuollaisia muutoksia Bergmanin koppaan tehty, type 1 turbo. Katson jos jostain löydän dataa.. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 25, 2021 Author Share Posted March 25, 2021 Tein karkean 3D mallin puhallinkopasta ja kyllähän se näyttää siltä että ilman ohjaimia 75% ilmasta menee takimmaisille sylintereille. Korjaantui vähäsen kun laittoi ilmanohjaimet. Quote Link to comment
x-pj Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 Jäin miettimään miten tuossa saadaan sylinterikannet viilennettyä. Kuplan alkuperäisessä puhallinkopassa on läpät ohjaamassa ilmavirtaa sylinterikansille. Ilman niitä ilma hulahtaa sylinterien välistä, kun siinä on eniten tilaa. Quote Link to comment
-Alex- Posted March 25, 2021 Author Share Posted March 25, 2021 Simulaatiossa näyttäis että kansillekin tulee ilmaa, mutta ei varmaan haittaa jokin ohjain niille: Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 Tuossa simulaatiossa ei näytä ottavan se huomioon että kammion läpi ilma ei virtaa... Quote Link to comment
-Alex- Posted March 25, 2021 Author Share Posted March 25, 2021 3 minutes ago, Hebster52 said: Tuossa simulaatiossa ei näytä ottavan se huomioon että kammion läpi ilma ei virtaa... Ei olekaan, ei myöskään sylintereitä ja kansia hahmoteltu. Lisään ne kun kerkeen. Quote Link to comment
Hebster52 Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 Porschen koneessa tämmöiset peltiohjurit joka sylinterin alla. Vain kapea rako keskellä sylinteriä josta ilma pääsee ulos. Pellit jakavat myös ilmaa kun ylettyvät sylinterien välistä ylös asti. Quote Link to comment
kari kittilä Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 (edited) Mulla on ollut kolmessa eri moottorissa Porschen puhallin systeemit eikä ole ollut ongelmia öljyn/kansi lämpöjen kanssa. Mulla on kyllä ollut kunnon katukannet ja seokset sun muut kohdillaan. Kannen muotoilu ja sen seurauksena palotapahtuma vaikuttaa eniten kannen lämpöön. Koneet on ollut isoja, suurimmillaan 2.8 Edited March 25, 2021 by kari kittilä Quote Link to comment
-Alex- Posted March 25, 2021 Author Share Posted March 25, 2021 1 minute ago, kari kittilä said: Mulla on ollut kolmessa eri moottorissa Porschen puhallin systeemit eikä ole ollut ongelmia öljyn/kansi lämpöjen kanssa. Mulla on kyllä ollut kunnon katukannet ja seokset sun muut kohdillaan. Kannen muotoilu ja sen seurauksena palotapahtuma vaikuttaa eniten kannen lämpöön. Kyllä se puhallinkopan muotoilu vaikuttaa eniten, osa on muotoiltu selkeästi niin että menee ilma suorinta reittiä takimmaisille sylintereille. TTuossa kuvan remmelen uudemmassa puhallinkopassa ilmaa yritetään selkeästi ohjata etummaisille sylintereille ekana. Ilman moottoria pelkän puhallinkopan virtaus ohjaa 80% ilmasta taaemmille pytyille simulaatiossa, karkean moottorin kanssa liki 50/50. Onko sulla minkäänlaista lämpödataa jokaisen pytyn lämpötiloista 911 puhaltimen kera? Tuollaisen on voinut toteuttaa esim. 4-kanavaisella mittarilla tai infrapunamittarilla. Quote Link to comment
-Alex- Posted June 30, 2021 Author Share Posted June 30, 2021 (edited) On 9/3/2015 at 11:18 PM, Anssi said: "ellei jopa jokaisesta puutu ilmanohjaimet" Ei ne ohjaimet koppaan tule, ne kiinnitetään puhaltimeen... Mulla on Willibald tuningin koppa vuodelta -78, kyllä siihen sopii ihan hyvin alkuperäiset Porschen osat. Onhan se selvä että jos ne jättää pois ei ilma kulje kuten pitäisi! Uudempien saksalaisten sarjojen puhaltimet eivät muuten ole Porschen vaan alumiiniosat tulevat CSP:lle ja muille täältä: http://www.ok-products.de/index.php?action=nav_show&kat_id=414&hauptid=414&produkt_id=414&ugid=414 Noi Rabyn tutkimukset lienee tehty tarkoituksella sellaisiksi että saa omaa systeemiään myytyä? Tarkemmin tutkittua, noi originaalit laturiin kiinnitettävät ohjaimet eivät sovi VW 911 style puhallinkoppaan, koska takaseinä tulee eteen. MSS tekee CSP/Orratech/ym firmoille puhallinsysteemit. OK-products ilmeisesti myy pääosin suoraan omia. Näissä sellainen ero: MSS puhaltimessa teräksinen napa erikseen, josta tulee pinnapultit läpi puhaltimen siipirattaan. Laturi on 65A OK-products versioissa laturi rungon etupuolella kuten Porschen alkuperäisissä, mutta pinnapultit suoraan kiinni puhaltimen siipirattaassa ja se pyörittää taas laturia suoraan. Laturi on 75A. Huhuista huolimatta molemmat puhaltimet ovat tehty saksassa. MSS puhallin 260mm - 1200€ Ok-Products 260mm puhallin -1100€ Edited June 30, 2021 by -Alex- Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.