Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ajattelin kerätä kiinnostuneille vähän tietoa Porsche puhallinsarjoista, tuli mm. erään palstalaisen kanssa juteltua hiukan näistä naamakirjassa.

 

 

 

Valmiita sarjoja tai ainakin osakokonaisuuksia ainakin näiltä valmistajilta Typ1 ja Typ4 koneisiin:

 

 

 

 

-CSP  http://www.csp-shop.com-> Engine -> Cooling system (ilmeisesti MSS tai GWD kehittämät sarjat myynnissä)

 

-GWD http://www.gwd-weiser.de/?page_id=247

 

-MSS  http://kaefer.motor-sport-service.de/html/kuhlsyteme.html http://kaefer.motor-sport-service.de/html/lufter.html

 

-Remmele http://remmelemotorsport.com/gfk-cfk.html(huonosti tietoa, ei kuvia pahemmin)

 

-Thorsten Pieper  http://www.tp-technologie.de/produkte%20ueb.htm (ei tietoa www sivuilla mutta myy sopivaa koppaa omille billetkansilleen ja jalustaa myös)

 

-Bernie bergmann  http://www.bergmannvw.net/

 

-Sharpbuilt http://www.sharpbuilt.com.au/sharpbuilt1/page12.htm

 

-Fat Performance  http://fatperformance.com/home/

 

-Klaus http://klaus-motoren.com/luftkuhlung/

 

 

 

Puhallinkotelojen muoto ja malli vaihdellut paljon vuosien varrella mitä nyt on sattunut löytymään, sekä useasta ellei jopa jokaisesta puuttuu ilmanohjaimet sisältä. Itse en ole nähnyt Typ1 / Typ4 koppaa jossa olisi vakiona ohjaimia, paitsi tuo Klausin sarja(?)

 

En ota kantaa puhallinkoppien toimivuuteen ilman ohjaimia tai itse mututuntumalla asennettujen ohjaimien kanssa, sikäli että jokainen koppa on varmasti jossain määrin yksilö.  Sen sijaan itse aion testata / verrata lämpömittarilla sylinterikohtaisia eroja neljällä anturilla joko tulppien alta tai pakokaasujen lämpöjä primääriputkien juuresta.

 

Tunnetuimmat tai  yleisimmät ongelmat ovat olleet Porschekoppien kanssa 2 ja 4 pytyn kuumeneminen koska puhallin on melkein niiden päällä jolloin ilmavirta joutuu tekeen yli 90 asteen käännöksen.  Porschen 6-koneessa puhallin on huomattavasti kauempana ensimmäisestä sylinterilinjasta ja puhallinkoppa on siten niissä aika paljon jouhevamman näköinen.

Joissain 911 (964?) puhaltimissa olen nähnyt laturin takana vielä yhden puhallinpyörän joka muistuttaa pienoiskokoista VW:n puhallinta.

 

Ulkoisesti ainakin Typ1 kopissa kohtalaisesti eroja jos vertaa saksalaisia MSS / GWD koppia amerikkalaiseen Bergmannin koppaan.  Ensinmainittujen saksalaisten uudemmat mallit ovat ainakin loogisesti muotoilumman näköisiä kuin nuo Bergmannin kopat.

 

MSS:n tavallinen 4-lapaisella rungolla puhallin näyttää olevan tarkoitettu puhallinsysteemeihin joissa puhallin oikealla sivulla ja taas toi monilapainen "turbolufter" näyttää olevan tarkoitettu puhallinsysteemeihin joissa puhallin keskellä lohkoa, kts alla oleva video myös.

 

http://kaefer.motor-sport-service.de/html/kuhlsyteme.html

 

http://kaefer.motor-sport-service.de/html/geblasehauben.html

 

 

Jake Raby vertasi jotain porsche puhallinsarjaa muiden puhallinsysteemien kera joskus 10-15v sitten kohtalaisen keskinkertaisin tuloksin. Tulokset copypastetettu sambasta jaken postauksesta:

 

1.DTM
2.Stock non modified (includes 181 in my testing)
3.36HP aftermarket
4.911 style shrouds
5.center mounted systems that utilize the stock radial fan (these are HORRIBLE)
6.VW Gol

 

Tarkempia lämpötilaero dataa en ole löytänyt.

 

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=284314&highlight=porsche+cooling

 

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=372579&highlight=porsche+cooling

 

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=266611&postdays=0&postorder=asc&highlight=dtm&start=140

 

 

Porsche puhallinkopan testausta ja parantelua Typ4 koneessa:
 

http://www.germanlook.net/forums/showthread.php?t=5973&highlight=Porsche%20fan

 

 

 

 

Puhaltimia saa alkuperäisiä käytettyjä joiden kehät usein sorvataan pienemmäksi ja uusia jälkituotantoversioita koossa 240 ja 260mm.

 

http://kaefer.motor-sport-service.de/html/lufter.html

 

https://www.youtube.com/watch?v=QWYDsOCUUs8

 

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Porsche omien puhaltimien arvoja:

 

 

Early 911 245 mm fan with 1.3: 1 pulley ratio 1390 ltr/sec @ 6100 rpm

1976-77 five bladed fan with 1.8:1 pulley ratio 1265 ltr/sec @ 6000 rpm

1978-79 226 mm fan with 1.81:1 pulley ratio 1380 ltr/sec @ 6000 rpm

Turbo fan with 1.68:1 pulley ratio 1500 ltr/sec @ 6000 rpm

964 fan with 1.6:1 pulley ratio 1010 ltr/sec @ 6100 rpm

New twin turbo with 1.8:1 pulley ratio 1210 ltr/sec @ 6100 rpm.

Early 911 245 mm fan with 1.3: 1 pulley ratio 1390 ltr/sec @ 6100 rpm


..................diameter (mm).........rpm.........pulley ratio....speed (ft/sec)

early 911................245..............6100.......... ..1.3 ..............334

76-77 5 blade..........245..............6100............1. 8...............462

SC.......... ...............226..............6100............1. 8...............426
.
930..........................245.............6100. ..........1.68...............431

964/993................... 279.............6100............1.6............... 468

993tt.........................279.............6100 ............1.8...............526


1965-74/75...... 110 mm crank..................95 mm fan pulley
1976-77... ........130 mm crank..................83 mm fan pulley
1978-79............130 mm crank... ..............80 mm fan pulley
1980-89............120 mm crank..................83 mm fan pulley

fan sizes / blades / air flow:

1965-74/75........245 mm / 11 pales.........1.3:1 ratio..1390 liters air/sec
1975/76- 77......245 / 5 pales..................1.8:1 ratio....1265 l/sec
1978-79............226 / 11 pales ...............1.8:1 ratio...1380 l /sec
1980-89............245 mm / 11 blade.........1.67:1 ratio...1500 l/ sec
964...............279mm / 12 pales......... 1.6:1 ratio..1010 l /sec (!)

And the best part:

An original 12-blade 964 fan uses only 8,1 hp at 6100 rpm!!

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

Pari  kuvaa Typ1 / Typ4 puhallinkoteloista sekä lopuksi alkuperäisestä 911 puhallinsysteemistä:

 

 

MSS Typ4 240mm

 

XbEpS9.jpg

 

 

MSS Typ4 260mm

 

BnEHk2.jpg

 

 

MSS Typ4 260mm turbolufter "centermount"

 

2r4cih.jpg

 

 

Remmele Typ4 kaksi eri versiota:

 

JhpYaH.jpg

 

 

 

 

CSP Typ1

 

TBZAJn.jpg

 

 

 

 

GWD Typ1

 

IIJANP.jpg

 

 

 

T.Pieper Typ1

 

Ib7uSf.jpg

 

 

 

T.Pieper Typ1

 

T6fP9e.jpg

 

 

 

Klaus Typ4

 

s8Ymsz.jpg

 

 

 

Klaus Typ4

 

8dp01P.jpg

 

 

 

Klaus Typ4

 

rJ8GYy.jpg

 

 

 

 

Bergmann

 

9iNtk5.jpg

 

 

 

Bergmann

 

hlr7fQ.jpg

 

 

Porsche 911

 

mkN4k8.jpg

 

 

 

 

Porsche 911 964

 

hASbaz.jpg

 

 

Porsche 911 964

 

onGixw.jpg

 

 

 

 

Porsche 911 -88

 

TDCIGY.jpg

 

 

 

 

Porsche 911 -88

 

dFOK3c.jpg

 

 

 

 

 

 

 

PS. juttu saattaa sisältää virheitä enkä takaa että kaikki tieto on 100% tutkittua :))

Edited by -Alex-
  • Like 4
Posted

"ellei jopa jokaisesta puutu ilmanohjaimet"

 

Ei ne ohjaimet koppaan tule, ne kiinnitetään puhaltimeen... Mulla on Willibald tuningin koppa vuodelta -78, kyllä siihen sopii ihan hyvin alkuperäiset Porschen osat. Onhan se selvä että jos ne jättää pois ei ilma kulje kuten pitäisi!

Uudempien saksalaisten sarjojen puhaltimet eivät muuten ole Porschen vaan alumiiniosat tulevat CSP:lle ja muille täältä: http://www.ok-products.de/index.php?action=nav_show&kat_id=414&hauptid=414&produkt_id=414&ugid=414

 

Noi Rabyn tutkimukset lienee tehty tarkoituksella sellaisiksi että saa omaa systeemiään myytyä?

Posted

Hyvää infoa!

Kuinka muuten Porschen kopan kanssa termostaatti on totetutettu?

Hebster52 laittamassa kuvassa näkyy hyvin myös se (vaikka ei T1 olekaan), että tuon tyylisellä kopalla puhallin jäähdyttää myös kampikammion yläosaa ja vähentää näin ollen ylä- alaosan lämpötilaeroja, toisin kuin perinteinen puhallinkoppa.

Posted

964/993 puhaltimissa myös tuollainen monilapainen "suoraan puhaltava" puhaltimen runko toisinkuin vanhemmissa nelilapaisissa originaalipuhaltimissa, todennäköisesti näissä originaali puhallinkopissakin eroja sitten.

Posted

Termostaattia en ole nähnyt mitenkään toteutettavan ainakaan VW moottoreissa, itselle tulee vain öljynjäähdyttimelle termostaatti.

 

En ole myöskään kuvaa / kaaviota nähnyt että 911 koneessa olisi termostaatti ilmajäähdytykselle.

Posted

Eka sarja jossa näen tuon jakajan/ohjaimen joka tekee samaa kuin Porschen omissa puhallinkopissa.

 

Niin siis ei nykyään myynnissä olevissa sarjoissa sitä olekaan. Ja johtuu siis siitä että eihän niissä ole porschen puhallintakaan vaan kopio... tätä on sitten esim Klaus kompensoinut kopan muotoilulla.

 

Kyllä mä uskoisin että 70-80 luvulla saksassa aika monessa autossa oli tuo ilmanohjain paikoillaan, mitä järkeä olisi ollut se poiskaan jättää?

Posted

Onkohan missään tietoa että mikä on porssessa  puhaltimen tuottama paine orkkis kutosessa? vois olla helpompi suunnitella kuristuksia ja ilman ohjaimia.

Posted

Kiitos tämä on hyvä topikki, ja omat kokemukset possuflektistä pelkästään positiv,

 

-En usko että ne kopan sisäisien ohjaimien puuttuminen tuottaisi ongelmaa, silti ne vw kamat kannattaa olla kaikki, unohdus / alapellit etc..

-Eniten kannattaa mielestäni kiinnittää huomiota huohotusliitäntään, kiinanpaskoissa n.14mm hole joka ei riitä mihinkään.

-Ja jos motti kiertää sen miltä näyttää, niin kinukkilaturi sanoo ehkä pox?

 

Mutta onko kukaan löytänyt koppaa aidolle Porsche flektille T1 koneeseen?

Saa vinkata koska näitä aftermarket koppia joutuu jumppaamaan aikalailla, saadakseen aidon tuotteen paikoilleen..

 

-Pete-

  • Like 1
Guest Type123
Posted

Löytyykö myös og 11-lapaiselle sopivaa jalkaa? Vai sopivatko aftermarket jalat orggis puhaltimille myös? T1 koneesta siis kyse.

Posted (edited)

Löytyykö myös og 11-lapaiselle sopivaa jalkaa? Vai sopivatko aftermarket jalat orggis puhaltimille myös? T1 koneesta siis kyse.

 

Kuplapajalla löytyy vielä samaa sarjaa 1kpl mitkä itse teetätin, niissä on tehty huohotus niin isoksi kun pystyy..

 

Eli lähtö samankokoinen kun orkkis huohotus hole vs tuumaselle putkelle täyttö/huohotin

 

post-725-0-32728900-1441380542_thumb.jpg

 

post-725-0-10716200-1441380597_thumb.jpg

 

HUOM!!  Tämä ko-jalka ei käy kiinalaiseen puhaltimeen muuta ku värkkäämällä. koska suunniteltu Porsche flektille!!

 

-Pete-

Edited by PZQ
  • Like 1
Posted (edited)

Joissain sarjoissa käytetty alkuperäistä puhallinta, jonka runko on sorvattu pienemmäksi. Joissain tapauksissa aika ohut tullut rungosta tai sen kehästä. Mm. Thorsten Pieper käyttää 5-lapaista pienennettyä orkkis puhallinta, tässä pari kuvaa.

 

jg99ry.jpg

 

TzvDuD.jpg

 

mM42kc.jpg

 

8ZyCKN.jpg

 

Zdb0GI.jpg

 

lS2qlx.jpg

Edited by -Alex-
Posted

Piipparilla menny aika ohkaseks myös tuo jalka ja huohottimen letkukoko aika nafti, mutta toisaalta toi kyllä huohottaa ton läpi koneistetun yläreijän kautta jees?

 

-Pete-

Posted

En oo ostanut vielä siltä pantoja ja jalkaa, muistaakseni joko M18 tai M22 hienokierre tuossa jalassa huohotukselle / täytölle.

 

Onpas ne jopa chevyn kutosbokseriin laittaneet tuota puhallinta..

 

uLd2lE.jpg

 

XwQw8s.jpg

 

ASlibf.jpg

 

rtM9ce.jpg

  • 2 years later...
Posted

Aika huono vertailu oikeesti. Tosin tuo niiden versio varmaankin parempi volkkarin koneisiin tehtyihin koppiin joissa ei ole ohjureita. Porschen omassa kopassa on ohjurit jotka ohjaa ilmavirtaukset juurikin turbiinin tavoin jaotellen vasemman ja oikean puoliskon erikseen....

Posted (edited)

Ihan hyvä vertailu, eihän ole kyseessä kuin pelkän puhaltimen vertailu. En tiedä onko kukaan muu kuin GWD ja Raby testannut käytännössä Porsche style puhallinsysteemejä. Rabyn puheissa amerikanlisää reilusti...

 

MSS:llä kahdenlaista puhallinta, toisessa perinteinen runko ja toisessa turbiinityylinen runko:

http://kaefer.motor-sport-service.de/html/lufter.html

 

Ilmanohjareita on paha laittaa pelkällä mutu tiedolla, pitäisi nähdä muutokset ennen ja jälkeen kohtuu helposti. Esim silikonilla kiinni ohjaimet ja virtausmittarilla eri kohdista tarkistuksia.

 

http://www.humitec.fi/ilmastointi/virtausmittarit/?s_p_c_t=1342&ident=1&product_id=80&cat_id_1_1=17&page_num_1_1=1&prod_name_1_1=&back=1

 

Jos tekis yksinkertaisen testilaitteiston ensikesänä, jossa puhallinkotelo, puhallin, ja moottoria imitoiva pohjalevy mittauspaikkoineen

 

jossa teline puhaltimelle.

 

 

 

 

xzPtLY.jpg

Edited by -Alex-
Posted

Noita "testejä" on kyllä tullu kans luettua... Eikä tuollakaan mitään oikeen tieteellisiä testejä ole. 

Se mikä vaikuttaa kopan muotoiluun ja puhaltimen toimintaan on puhaltimen sijoittaminen koneen suhteen. Porschessa puhallin on viimeisen sylinteritakana. Kun taas volkkarin koneissa se tulee viimeisen sylinterin yläpuolelle. Joka sit vaikeuttaa kopan muotoilua kun pitää saada ilmaa ohjattu lähes 180 asteen suuntaan puhaltimen virtauksesta...

Posted (edited)
50 minutes ago, Hebster52 said:

Noita "testejä" on kyllä tullu kans luettua... Eikä tuollakaan mitään oikeen tieteellisiä testejä ole. 

Se mikä vaikuttaa kopan muotoiluun ja puhaltimen toimintaan on puhaltimen sijoittaminen koneen suhteen. Porschessa puhallin on viimeisen sylinteritakana. Kun taas volkkarin koneissa se tulee viimeisen sylinterin yläpuolelle. Joka sit vaikeuttaa kopan muotoilua kun pitää saada ilmaa ohjattu lähes 180 asteen suuntaan puhaltimen virtauksesta...

 

Näin kirjoitin myös 2,5v sitten aloitusviestiin :D    Totta, ilman pitää kääntyä aika jyrkästi alas, yleensähän näissä 1 ja 3 pytty jäähtyy paremmin kuin 2 ja 4.

 

Noissa testeissä lähinnä dataloggausta lämmön suhteen, ei virtauksia käytännössä ole tutkittu.

 

 

6W5rmS.jpg

 

 

Y7vxge.jpg

 

 

Edited by -Alex-
  • 3 years later...
Posted

Tein karkean 3D mallin puhallinkopasta ja kyllähän se näyttää siltä että ilman ohjaimia 75% ilmasta menee takimmaisille sylintereille.  Korjaantui vähäsen kun laittoi ilmanohjaimet.

fanshroud sim3.jpg

911 style Puhallinkoppa.JPG

fanshroud sim2.jpg

fanshroud sim1.jpg

Posted

Jäin miettimään miten tuossa saadaan sylinterikannet viilennettyä. Kuplan alkuperäisessä puhallinkopassa on läpät ohjaamassa ilmavirtaa sylinterikansille. Ilman niitä ilma hulahtaa sylinterien välistä, kun siinä on eniten tilaa.

Posted
3 minutes ago, Hebster52 said:

Tuossa simulaatiossa ei näytä ottavan se huomioon että kammion läpi ilma ei virtaa...

Ei olekaan, ei myöskään sylintereitä ja kansia hahmoteltu.  Lisään ne kun kerkeen.

Posted

Porschen koneessa tämmöiset peltiohjurit joka sylinterin alla. Vain kapea rako keskellä sylinteriä josta ilma pääsee ulos. Pellit jakavat myös ilmaa kun ylettyvät sylinterien välistä ylös asti.

IMG_20210325_150910.jpg

Posted (edited)

Mulla on ollut kolmessa eri moottorissa Porschen puhallin systeemit eikä ole ollut ongelmia öljyn/kansi lämpöjen kanssa. Mulla on kyllä ollut kunnon katukannet ja seokset sun muut kohdillaan. Kannen muotoilu ja sen seurauksena palotapahtuma vaikuttaa eniten kannen lämpöön. Koneet on ollut isoja, suurimmillaan 2.8

Edited by kari kittilä
Posted
1 minute ago, kari kittilä said:

Mulla on ollut kolmessa eri moottorissa Porschen puhallin systeemit eikä ole ollut ongelmia öljyn/kansi lämpöjen kanssa. Mulla on kyllä ollut kunnon katukannet ja seokset sun muut kohdillaan. Kannen muotoilu ja sen seurauksena palotapahtuma vaikuttaa eniten kannen lämpöön.

 

Kyllä se puhallinkopan muotoilu vaikuttaa eniten, osa on muotoiltu selkeästi niin että menee ilma suorinta reittiä takimmaisille sylintereille.  TTuossa kuvan remmelen  uudemmassa puhallinkopassa ilmaa yritetään selkeästi ohjata etummaisille sylintereille ekana.   Ilman moottoria pelkän puhallinkopan virtaus ohjaa 80% ilmasta taaemmille pytyille simulaatiossa, karkean moottorin kanssa liki 50/50.

 

Onko sulla minkäänlaista lämpödataa jokaisen pytyn lämpötiloista 911 puhaltimen kera? Tuollaisen on voinut toteuttaa esim. 4-kanavaisella mittarilla tai infrapunamittarilla.

 

image.thumb.png.f3e4aefc162104d45b01f432d2cec7d3.png

 

JhpYaH.jpg

  • 3 months later...
Posted (edited)
On 9/3/2015 at 11:18 PM, Anssi said:

"ellei jopa jokaisesta puutu ilmanohjaimet"

 

Ei ne ohjaimet koppaan tule, ne kiinnitetään puhaltimeen... Mulla on Willibald tuningin koppa vuodelta -78, kyllä siihen sopii ihan hyvin alkuperäiset Porschen osat. Onhan se selvä että jos ne jättää pois ei ilma kulje kuten pitäisi!

Uudempien saksalaisten sarjojen puhaltimet eivät muuten ole Porschen vaan alumiiniosat tulevat CSP:lle ja muille täältä: http://www.ok-products.de/index.php?action=nav_show&kat_id=414&hauptid=414&produkt_id=414&ugid=414

 

Noi Rabyn tutkimukset lienee tehty tarkoituksella sellaisiksi että saa omaa systeemiään myytyä?

Tarkemmin tutkittua, noi originaalit laturiin kiinnitettävät ohjaimet eivät sovi VW 911 style puhallinkoppaan, koska takaseinä tulee eteen.

 

MSS tekee CSP/Orratech/ym firmoille puhallinsysteemit.  OK-products ilmeisesti myy pääosin suoraan omia.

 

Näissä sellainen ero:

 

MSS puhaltimessa teräksinen napa erikseen, josta tulee pinnapultit läpi puhaltimen siipirattaan. Laturi on 65A

 

OK-products versioissa laturi rungon etupuolella kuten Porschen alkuperäisissä,  mutta pinnapultit suoraan kiinni puhaltimen siipirattaassa ja se pyörittää taas laturia suoraan. Laturi on 75A.

 

Huhuista huolimatta molemmat puhaltimet ovat tehty saksassa.

 

 

MSS puhallin 260mm - 1200€

90648546_2295976547362170_3543470468717608960_n.jpg

 

118992553_2421227368170420_1597082060496693122_n.jpg

 

 

119048964_2421227554837068_5178143230440113960_n.jpg90513409_2295976460695512_5659476378714636288_n.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ok-Products 260mm puhallin -1100€

 

95172360_2775463655884469_6761083718602850304_n.jpg104024470_2883973081700192_2915313043531269789_n.jpg

 

 

79183777_2480152908748880_8107274207454298112_n.jpg

 

135273570_3452286558202172_8068888528665157264_n.jpg

 

 

 

83336708_2570603779703792_165038314531848192_n.jpg

Edited by -Alex-

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...