Jump to content

Vakiokoneen turbotuksesta


Recommended Posts

Aina välillä palautuu ajatus kokeilla turboa ilmajäähybokserissa. En ole perehtynyt aiheeseen..

 

 

Mikäli turbotetaan maltillisella pakokaasuahtimella esim. vakio 1600 ilmajäähybokseri, mitä muutoksia koneen sisuskaluihin tarvitaan ?

 

Männät nyt ainakin kestävämmät mutta miten esim. nokka/kannet ?

 

Teho riippuu monesta tekijästä mutta onko realistista odottaa +100 hp ja 150nm 1600 koneesta kohtuu miedoilla osilla + turbolla ?

 

Soveltuisiko kestävyytensä puolesta jopa reissuautoon ?

 

 

Tallin perällä on jokusen vuoden ollut varakoneena vakio 1600 johon pikku kokeiluja voisi suorittaakin.

 

 

 

Link to comment

Jos olisi aikaa tai jos olisin reippaampi kaveri ja poikamies, niin mun tekisi mieli rakentaa Junikseeni Eatonin tms. kompressoriahdin. Semmonen, mitä jossain Mersuissa on ollut. Niitä näkee aika edukkaasti tarjolla silloin tällöin.

Sillä voisi saada hyötyajoneuvoon mukavaa voimaa ja Juniksen konehuoneessa ei tilanpuutekaan tulisi ihan heti vastaan. Muistan lukeneeni jostain ulkolaisesta Volkkarilehdestä Karmann Ghiasta, jolla tyyppi ajoi paljon ja ympäri vuoden kompressorilla ahdetulla 1600cc pannulla. Ja youtubessa oli joku kotimainen keltainen Kupla kans sellaisella, ajo toria ympäri ja kulki niin pirusti. 

  • Like 1
Link to comment

Turbo Town ukko teki osittain vakio kilkkeillä, suht topakan motin :)

 

1641cc 

 

Built on left over parts:

Orginal crank, no counterweights
CB h-profile 5,5"
Mahle 87mm pistons and barrels
Single relief case
Fk-89
lube a lobe lifters
Cromolly pushrods
scat 1,4:1 rockers 
Deep sump
Orginal heads, ported but with original valves 35/32,5mm

1 5/8 header
Small air/air intercooler
HX35 turbo 56mm and 3" exhaust.
1600cc injectors and E85
Autronic SM4 ECU with MSD 8245 coils

He dyno'd 392hp at the last JPM dyno day with one ported head and one original head.

 

-Pete-

Link to comment

Kyllähän noilla turboilla näköjään helppoja hevosia saa mutta ainakin tuosta linkkaamastani Samban kertomuksesta (ensimmäisiltä sivuilta) käy ilmi että mahdollisimman vakio 1600 pannu pienellä turbolla ja vakio nokalla tuo jo sen toistasataa hevosta ja vääntöä sen minkä jalalle mukava kytkin ja vakiolaatikko kestää päivittäisessä käytössä.

 

Tämä riittää jo monelle pienen budjetin harrastajalle kuten itselleni. Kovasti alkoi varamotin piristys kiinnostamaan.

Saa nähdä milloin tällaisen saisi aikaiseksi tehdä ihan käyttöön asti.

Link to comment
  • 9 months later...

Joku 100 heppaa kuulostaa niin turhalta turbotuksella. Kun vakio 1600 siitä saa rapian 80 heppaa pikku muutoksilla. Keinut 1.4 , pikku käärmeenpesä , ykskurkkuset nurkkakaasarit , hiukka puristusta lisää. Se on siinä, vaimon autossa tuli 64 takapyörähevosta. Loota ottaa sen 20-25 heppaa?

Link to comment

JM, muistatko paljonko vaimosi autossa oli vääntöä? Veikkaan, että 120 Nm @ 4000 rpm.

Turbolla saa hyvinkin sen 200 Nm ja alemmilla kierroksilla, joka tekee siitä mukavamman ajaa. Edellyttäen tietenkin, että ahdin on oikein valittu.

 

t. Mika

  • Like 1
Link to comment

Onko se sitten ajettavuudeltaan mukava ajaa normi katukäytössäkin?

Vakio nokka... Tottakai on mukava ajaa, vääntää alhaalta mutta venyy ylemmäs kuin vakio.

Link to comment

JM, muistatko paljonko vaimosi autossa oli vääntöä? Veikkaan, että 120 Nm @ 4000 rpm.

Turbolla saa hyvinkin sen 200 Nm ja alemmilla kierroksilla, joka tekee siitä mukavamman ajaa. Edellyttäen tietenkin, että ahdin on oikein valittu.

 

t. Mika

Sori en muista, se käyrä oli kyllä hyvän muotonen.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...