Kemin Karavaanari Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Aina välillä palautuu ajatus kokeilla turboa ilmajäähybokserissa. En ole perehtynyt aiheeseen.. Mikäli turbotetaan maltillisella pakokaasuahtimella esim. vakio 1600 ilmajäähybokseri, mitä muutoksia koneen sisuskaluihin tarvitaan ? Männät nyt ainakin kestävämmät mutta miten esim. nokka/kannet ? Teho riippuu monesta tekijästä mutta onko realistista odottaa +100 hp ja 150nm 1600 koneesta kohtuu miedoilla osilla + turbolla ? Soveltuisiko kestävyytensä puolesta jopa reissuautoon ? Tallin perällä on jokusen vuoden ollut varakoneena vakio 1600 johon pikku kokeiluja voisi suorittaakin. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 29, 2015 Author Share Posted September 29, 2015 .. Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 29, 2015 Author Share Posted September 29, 2015 .. Quote Link to comment
ARTO Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Teho riippuu monesta tekijästä mutta onko realistista odottaa +100 hp ja 150nm 1600 koneesta kohtuu miedoilla osilla + turbolla ? 100hv/200Nm lähempänä totuutta miedossa turbotuksessa Quote Link to comment
-Alex- Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 (edited) Vw trendsissä aikoinaan testasivat vakio 1600:sen valmiilla turbosarjall, konetehoa mitattiin n. 90hv. En muista turbon tyyyppiä tai ahtopaineita, mutta jokin T3 tai T25 kokoinen oli ja sarjassa kaasari jne. Edited September 29, 2015 by -Alex- Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 29, 2015 Author Share Posted September 29, 2015 http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=271444&postdays=0&postorder=asc&start=20 Tuolla käytännössä vakiosta pannusta pyöriltä 140 hp. ja kirjoittajan mukaan ajossa ongelmitta.. Alkaa vaikuttamaan kiehtovalta.. Nykyiseen strokeriin turha haaveilla vakiolla vaihdelaatikolla. Quote Link to comment
Essi Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Jos olisi aikaa tai jos olisin reippaampi kaveri ja poikamies, niin mun tekisi mieli rakentaa Junikseeni Eatonin tms. kompressoriahdin. Semmonen, mitä jossain Mersuissa on ollut. Niitä näkee aika edukkaasti tarjolla silloin tällöin. Sillä voisi saada hyötyajoneuvoon mukavaa voimaa ja Juniksen konehuoneessa ei tilanpuutekaan tulisi ihan heti vastaan. Muistan lukeneeni jostain ulkolaisesta Volkkarilehdestä Karmann Ghiasta, jolla tyyppi ajoi paljon ja ympäri vuoden kompressorilla ahdetulla 1600cc pannulla. Ja youtubessa oli joku kotimainen keltainen Kupla kans sellaisella, ajo toria ympäri ja kulki niin pirusti. 1 Quote Link to comment
PZQ Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Turbo Town ukko teki osittain vakio kilkkeillä, suht topakan motin :) 1641cc Built on left over parts:Orginal crank, no counterweightsCB h-profile 5,5"Mahle 87mm pistons and barrelsSingle relief caseFk-89lube a lobe liftersCromolly pushrodsscat 1,4:1 rockers Deep sumpOrginal heads, ported but with original valves 35/32,5mm1 5/8 headerSmall air/air intercoolerHX35 turbo 56mm and 3" exhaust.1600cc injectors and E85Autronic SM4 ECU with MSD 8245 coilsHe dyno'd 392hp at the last JPM dyno day with one ported head and one original head. -Pete- Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted September 29, 2015 Author Share Posted September 29, 2015 Kyllähän noilla turboilla näköjään helppoja hevosia saa mutta ainakin tuosta linkkaamastani Samban kertomuksesta (ensimmäisiltä sivuilta) käy ilmi että mahdollisimman vakio 1600 pannu pienellä turbolla ja vakio nokalla tuo jo sen toistasataa hevosta ja vääntöä sen minkä jalalle mukava kytkin ja vakiolaatikko kestää päivittäisessä käytössä. Tämä riittää jo monelle pienen budjetin harrastajalle kuten itselleni. Kovasti alkoi varamotin piristys kiinnostamaan. Saa nähdä milloin tällaisen saisi aikaiseksi tehdä ihan käyttöön asti. Quote Link to comment
XTeme Posted September 29, 2015 Share Posted September 29, 2015 Tuo Essin kertoma kompura-Ghia oli AirMightyssä taannoin ja tosiaan SLK:sta kompura. Artikkelin jälkeen se on aina joskus mieleen palannut. Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Uppailen hyvää aihetta... :) Mullakin jo montakymmentä vuotta kummitellu tää Turbottaminen takaraivossa... :D Quote Link to comment
JM Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Joku 100 heppaa kuulostaa niin turhalta turbotuksella. Kun vakio 1600 siitä saa rapian 80 heppaa pikku muutoksilla. Keinut 1.4 , pikku käärmeenpesä , ykskurkkuset nurkkakaasarit , hiukka puristusta lisää. Se on siinä, vaimon autossa tuli 64 takapyörähevosta. Loota ottaa sen 20-25 heppaa? Quote Link to comment
Hebster52 Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 Onko se sitten ajettavuudeltaan mukava ajaa normi katukäytössäkin? 1 Quote Link to comment
mikan Posted July 7, 2016 Share Posted July 7, 2016 JM, muistatko paljonko vaimosi autossa oli vääntöä? Veikkaan, että 120 Nm @ 4000 rpm. Turbolla saa hyvinkin sen 200 Nm ja alemmilla kierroksilla, joka tekee siitä mukavamman ajaa. Edellyttäen tietenkin, että ahdin on oikein valittu. t. Mika 1 Quote Link to comment
JM Posted July 8, 2016 Share Posted July 8, 2016 Onko se sitten ajettavuudeltaan mukava ajaa normi katukäytössäkin? Vakio nokka... Tottakai on mukava ajaa, vääntää alhaalta mutta venyy ylemmäs kuin vakio. Quote Link to comment
JM Posted July 8, 2016 Share Posted July 8, 2016 JM, muistatko paljonko vaimosi autossa oli vääntöä? Veikkaan, että 120 Nm @ 4000 rpm. Turbolla saa hyvinkin sen 200 Nm ja alemmilla kierroksilla, joka tekee siitä mukavamman ajaa. Edellyttäen tietenkin, että ahdin on oikein valittu. t. Mika Sori en muista, se käyrä oli kyllä hyvän muotonen. Quote Link to comment
JM Posted July 8, 2016 Share Posted July 8, 2016 Mun pointti on kumminkin se että ... Tää on halpa tehä. Tää tehtiin periaateessa ylijäämä osista. Esim. Kannet 1300 kairattu vaan isommalle putkelle. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.