Jump to content

Bensalämppäriä ohuttolppaan ?!


Guest jayjay

Recommended Posts

Nojoo.. Tarttis kyhäillä jonkin sortin kevät/syksylämmitykstä tuohon kuuppeloon ja samalla saada jonkinlainen ilmanpuhallus raa'alle ilmalle.

Entisessä 65:ssa oli pellin alla bensalämppäri ja sen perässä corsan puhallin omalla katkaisijalla (tai katkaisijaa vetämällä (alunperin takalasin lämmitys) lähti pannu päälle ja sit vaan kolmiasentoisella säädöllä ilmaa liikkeelle. Tai pelkkää ilmaa ilman lämppäriä). Se oli varsin toimiva kokonaisuus. Eikä tarttisi koko kesää ajaa ikkunat auki ja manata kun päässä humisee..

 

Nyt kun tuossa uudessa projektissa ei ole mitään hiluja valmiina, kysyisinkin millaisen lämppärin tuohon ylipäätään voi (järkevästi) laittaa. Malleja noissa vanhoissa kun tuntuu piisaavan. Auto on 12V.

 

Ja jos nurkissa pyörii toimivia asennuskelpoisia lämppäreitä niin tarjota saa..

 

Kiittää!!

Link to comment

No itse pitäisi bensalämppärin ja raitisilman puhalluksen erillisenä.

 

Eli nopeasti lämpöä saisi esim bn2 lämppärillä ja vetäisi putket niin että imuilma tulisi kanssa auton sisältä. Tietty kyllä tähänkin väliin saisi puhaltimen asennettua mutta raitista ilmaa ei siten tulisi auton sisälle.

 

Lämmpärin sitten kytkisi puhaltamaan tuulilasille ja jalkoihin ja säilyttäisi takana originaalit lämppäri ettei tulisi ihan tenkkapoo jos bensalämppäri lakkaa toimimasta.

Link to comment

Alkup ajatus olis vetäistä takapöntöt pelittämään ja ohjata toinen eteen ja jättää toinen taakse, mutta raitisilmaa ei tällä ratkaisulla saa ja näinollen ikkunat auki on ainut vaihtoehto ilman vaihtamiseen.. Voi aiheuttaa hivenen pään soimista yhtään pidemmällä matkaa.

 

Mitään talviautoa ei ole tarkoitus tehdä.

Edited by jayjay
Link to comment

Ei ole. Se tais tulla vasta 67:aan (yhdellä tutulla sellaisen satuin näkemään)..

Jaa mä luulin että tässä haetaan ratkaisuja pystäriin kun tuo ohuttolppa on senverta laaja käsite. Mutta juu perusperiaate kumminkin sama.

Edited by Tanhis
Link to comment

Ai sori.. Mä taas luulin ohuen olevan sitä 64-66 osastoa.. Pahoittelut. Eikä mun tarkoitus muutenkaan ole millään mallisarjatiedoilla paukutella. Sori.

Joo ei vaikuttanut lopputulokseen tai vastauksiin loppupeleissä mitenkään rupesin vaan miettimään että eikös pystärissä ole ne raitisilmaritilät lähes kaikissa. Mutta joo tosiaan onhan nuo 65 uudemmat kaikki ohuttolppia.

Link to comment

Joo siinä uudemmassa tuo oliskin reilassa mutta oma umpikoppi ei ilmoja vaihtele kuin ikkunoista. Ei se edellisen virityskään ihan kehno ollut. Vaikka raitisilma tulikin eberin läpi niin se kuitenkin sitä koppiin toi ja muistaakseni ihan riittävästi. Tuumailin vaan sitäkin että millainen homma se on vanhan 2B tai vastaava istuttaa kun lähtökohdallisesti ei ole mitään.. 

Kyllä mä sitäkin tuumailin että kylmän viileesti etuboksiin motonetin kanavapuhallin ja siitä letkut kummallekin puolelle tuulilasia ja samoihin tuloihin letkut takaa lämppäreiltä. Vähä menis kyllä askarteluksi. Laittais vaan sitten jonkilaisen säätimen sille sähköflektille niin sais nopeutta muuteltua. Täälläkin palstalla vastaavan virityksen jossain näin.

Link to comment

Eli nopeasti lämpöä saisi esim bn2 lämppärillä ja vetäisi putket niin että imuilma tulisi kanssa auton sisältä.

Mielestäni ei kannata sisältä ottaa ilmaa, huurtuu vaan. Nimimerkki itsellä _bussissa_ 2kw eberi, ilmanotto ulkoa ja ajelen -20 pakkasessa joka talvi ;)

Kuplassa varmaan kevät- ja syysajossa tärkeintä ettei ole ikkunat täysin umpihuurussa. Lämpökin varmaan riittää pikkupakkasissa.

Link to comment

Niin no noin se on alunperin kolkeissa asennettu. Että en ota kantaa siihen onko tehtaalla ollut huono suunnittelu tai onko ikkunoiden klaaraantuminen hoidettu jotenkin muuten.

Hyvin on suunnitelleet tehtaalla. Jos on orggis lämmönvaihtimet toiminnassa jne. ja ajelee talvella -25 C pakkasessa niin varmaan toimii.

Mutta jos ajelee vain keväällä ja syksyllä niin kuin kysyjä niin kannattaa laittaa ulkoa ilmanotto ja puolet vähintään tuulilasille. Muuten menee syksyllä niin huuruun että ei kuivu lasit ennen juhannusta.

 

Hienoin olis tietennii venttiili jolla voisi vaihtaa ilmanoton sisältä/ulkoa.

Link to comment

Joopa... Kyllä mä sitä tuossa ehtoolla pellin alla visioin, että putkittais tuulilasille kummatkin; Lämppärin letkut ja kanavapuhaltimen. Ei se kovin kummoosta y-haaraa tarttis. Jos vaikka hitsaalis huonekaluputkesta jokku vänkyrät.

Taitaa hinta karaata niin äkkiä bensalämppärin kans ja auta armias kun se alkaa kettuilemaan niin siinähä sitte onki.

Link to comment
  • 4 months later...

Lainaan vanhaa keskustelua, olen miettinyt eberin ilmanottoa vm.69 kuplaan. Lämmitin etutavara tilaan ja nyt pitäisi ratkaista sen ilman saanti. Vaihtoja olisi varapyörä kotelon takaa luukku pois joltain kohtaa tai läpivienti raitisilma koteloon. Varapyörän takaa ilmaa otteessa mietityttää se että tuleeko sateessa ajaessa sieltä vettä koteloon, lumi aikana lumipölyä? Onko kokemuksia kenellekään, kuulisin kokemuksia mielelläni. Raitisilma kotelon läpivienti aiheuttaa luultavasti sen ettei sitä kautta saa kylmää ilmaa sisään kun eberi on päällä. Tämä huonontaa tietysti lämpötilan säätelyä. Ikkuna auki en voi ajaa viileällä säällä hermovaurion takia ollenkaan. Tätä varten joudun tekemään ilmanpoisto venttiilit taakse. Jos muilla on ideoita miten saada ilmaa eberiin niin auttakaa miestä mäessä. Ajoa meinaan harrastaa ainakin lokakuun loppuun asti ja täällä kainuussa joutuu silloin ajamaan pikkupakkasissa ja lumella.

Link to comment

Sieltä varapyöräkotelon takaseinästä ilma on otettu alunperin. Siihen lätkän tilalle tuli sellainen putkihässäkkä hiukan estämään lian sisälle tuloa, mulla on sellainen jossain, otan kuvan kun löydän sen.

Link to comment

Ilmankierto sisältä eberiin ei toimi kunnolla koska silloin pitäisi olla raitis ilmapuoli lasille aina auki. Suljettuna pitoa voi kokeilla nykyautossa helposti kun laittaa sisäilman kierron päälle kun sammuttaa auton eikä avaa seuraavan startin yhteydessä. Sitä en tiedä millainen ilmankosteus on Atlantin toisella puolella mutta täällä ainakin ikkunat huurtuu ja rupeaa jäätymään jo parissa pakkas asteessa.

Link to comment

Ilmankierto sisältä eberiin ei toimi kunnolla koska silloin pitäisi olla raitis ilmapuoli lasille aina auki. Suljettuna pitoa voi kokeilla nykyautossa helposti kun laittaa sisäilman kierron päälle kun sammuttaa auton eikä avaa seuraavan startin yhteydessä. Sitä en tiedä millainen ilmankosteus on Atlantin toisella puolella mutta täällä ainakin ikkunat huurtuu ja rupeaa jäätymään jo parissa pakkas asteessa.

Eberi on alkuperäisenä lisälämmitin, joka toimii normaalin ilmakierron rinnalla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...