Jump to content

Pohjalevyn kunnostus, rautalanka versio kuinka temppu tehdään?


Guest Hanssoni

Recommended Posts

Guest Hanssoni

Rautalanka versio pohjalevyyn vaihdosta kuplaan. Kaikki neuvot ja vinkit ovat tervetulleita aloittelijalle. (haku toiminnolla en löytänyt riittävän hyviä ohjeita, saa tietty vinkata jos käsitelty tarkemmin)

 

eli tilanne tällähetkellä on se, että kori nostettu pois ja rungosta/pohjalevystä irroitettu kaikki mitä irroitettavassa on sekä puhdistettu ruosteesta. Molempien puolien pohjalevyt poistettu ja uudet saatu hommattua tilalle, muuta vaihtoon menevää on tuo rungon poikittaispalkki ns Napoleonin hattu.

 

Kuinka pistehitsaus tehdään pohjalevyn osalta? Porattavien reikien koko? Ja etäisyys toisistaan?porataanko reiät tuohon uuteen pohjalevyyn ja osa runkopalkiin takareunanosalta?

 

Sen verran olen ymmärtänyt, että kori kannattaa käyttää pohjan päällä jotta kiinnitys reiät osuvat kohdalleen kynnyskoteloiden kohdalta, entä jos toinen kynnys kotelo täytyy vaihtaa uuteen?

 

Kiittäen ja kumartaen Hanssoni

Link to comment
Guest j_kuusisto

Ite ainakin porailin reiät uusiin pohjalevyihin, melko tiheään noita tuli. Olisko ollut 6mm terä, reiät ehkä 4 cm välein ei muista enää tarkoin: 

http://aijaa.com/uk35ET

Hitsasin myös kummaltakin puolelta reunoista sieltä täältä.

Edited by j_kuusisto
Link to comment

Tuohon reikien tekemiseen on eto peli tämä: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Paineilma/Tyokalut/Pistosaha/Taitto--ja-stanssaustyokalu-2000016751/.

Tuolla saa juuri sopivankokoisia reikiä hitsausta varten ja laitteesta on iloa sittenkin, kun pitää korjailla muita peltejä. Sillä kun saa pellin reunaan nätin pokkauksen vaivatta.

Reikiä tuolla tekee sellaista vauhtia, että poralla on päässyt vasta alkuun, kun tuolla on jo pellit reiitetty. Ja tulee siistiä jälkeä.

Link to comment

Oliskohan mahdotonta koettaa saisiko sen FVWA vanhan kuvapankin puolelle talteen ja vapaaseen jakoon.

 

Täysin mahdotonta. Ei vaan, tuntuu joku raja iskevän päälle kun yrittää noita pienenpieniä tiedostoja tuonnekin tunkea. Dropbox linkin täyttä julkistamista en pidä pitkäaikaisratkaisuna, mutta jos 2x~200mt setti johonkin järkevästi saadaan kaikille jakoon niin ehdotuksia peliin ihan keneltä vaan.

Link to comment
Guest Hanssoni

Kiitoksia jeesistä! ja tuosta korjausohjekansiosta tulee olemaan paaljon apua kiitokset myös siitä :)

 

Laittelen kuvan pohjasta kunhan keksin miten ne tänne liitetään .

 

Mitäs mieltä ootte vielä millä maalilla kannattaa tuo pohja maalata? merkkiä ja hintaa??

Link to comment

Mitäs mieltä ootte vielä millä maalilla kannattaa tuo pohja maalata? merkkiä ja hintaa??

 

Omia ehdotuksia:

 

- polyuretaaniyhdistelmä mitä itse olen käyttänyt erinäisissä osissa esim. Tikkurilan Temadur 20 (ruosteenestopigmentoitu) + Temadur 50 (tai jos kiiltävää haluaa niin 90). Temadurin hinta ainakin täälläpäin oli vähän aikaa sitten alkaen 17e/litra.

- epoksi+polyuretaani. Näistä itsellä käytössä ollut Temacoat GPL-s+Temadur 50/90

 

Teknoksen vastaavat sitten Inerta ja Teknodur? Muiden valmistajien halvempia versioitakin löytyy vaikka miten. Kaikki nämä omasta mielestä niin edukkaita, ettei mitään satunnaista kannata pohjaan tunkea. Ainakaan ylikalliina spraytavarana.

Link to comment

Paljonko maalia tarvitaan onko kuinka riittoisaa? Pensseli vai ruiskulla parempi?

 

Maalin kulutuksesta en tarkkaan tiedä pohjalevyyn, mutta ruiskulla vaan. Biltema/motonetistä saa jo halvimmillaan 20€ pienen yläkannuruiskun, millä tekeminen helpottuu huomattavasti. Pensselillä ei tule kuin vihaiseksi.

Link to comment

Mulla meni kesällä Inertaa 1-2 litraa pohjalevyynja kasaan muita osia. Ei tullut mitattua kun on kympin pönikkä. Sillä on tarkoitus maalata myös koppa ympäriinsä. On tullut tehtyä niin paljon hommia, että pitää koittaa saada ruoste pysymään poissa mahdollisimman pitkään. Vaikka kyseessä onkin ähtäri vm.1969 niin se on tarkoitus pitää itsellä pitkään. Jos hyvin onnistuu kaikki niin ajan varmaankin talvetkin.

Link to comment
Guest Hanssoni

Täytyy tästä maali kauppaan lampsia, samalla ostaa vähän enenpi sitä maalia muita osia varten. Kyllä nuo ruiskuvehkeet onneksi löytyy niin ei kaikkea tarvitse ostaa :)

Link to comment

Miulla doppelin pohjassa myös epoksi ja siinä päällä ruosteenestopigmentoitu uretaani (en tiedä miksi ruosteenestopigmentointi on pintamaalissa eikä pohjamaalissa). Nor-Maalin tuotteita molemmat, Epocoat 21 Primer ja Normadur 65 HS. Tuo uretaani oli siitä kiva että kun ulkona sen vetelin niin suositeltu minimilämpö oli +5c ja ei varmasti juuri sen enempää ollut. Toki tallista otettu pohja oli lämpimämpi ja talliin takas kuivumaan. Kahden vai kolmenko kesän jälkeen esim. takalokasuojasta sisäpuolelta ei ole juurikaan kiilto himmentynyt.

Link to comment

Reilu viikko sitten maalasin Kuplan pohjalevyn tuon suttuisen kuvan mukaisilla maaleilla. Ensin harmaalla epoksipohjamaalilla ja sitten kiiltävää mustaa päälle. 

Maaleja ostin reilusti, eli kaksi litraa molempia, kun muitakin osia pitää maalata. Pohjalevyyn meni molempia maaleja noin puolet, eli molempia litra maalia, 0,5 litraa kovetinta ja pari desiä ohenninta. 

Ruiskulla maalasin ja toi setti makso pikkusen päälle kaks sataa. 

post-128-0-51994500-1445949616_thumb.jpg

Link to comment
Guest Hanssoni

Kävin hakemassa paikallisesta automaalikaupasta pohjamaalit, merkkinä oli nor-maali ja epoksimaaliksi tuli haarmaa epocoat 21 jonka päälle normadur 65hs(musta). Kuulema samanlaisia maaleja merkeistä riippumatta :). maaleja tuli otettua reilusti noin 3L kutakin. Ei nuo hinnatkaan kovin pahoja ollut epoksille hinta oli reilu

7€/ litra ja normadurille reilu 15€/litra.

Näillä mennään. Loppuviikosta tarkoituksena maalailla pohjalevy,  toivottavasti keli sallii ulkona maalauksen josta voisi nostella vastamaalatut osat lämpimään talliin kuivumaan.

Link to comment
Guest Hanssoni

No eihän tuo keli osunu ollenkaan kohdille ulkona maalaukseen :) joten meni pesosen hommiksi, pressu viritelmät talliin , lämmöt päälle ja eikun maalailemaan.

tollasta jälkeä sain aikaseks

post-2994-0-16417900-1446314927_thumb.jpg

Link to comment
Guest Hanssoni

Ensimmäinen kuva nurin kurin pitäsisi olla pystyssä kuin jälkimmäinenkin.

 

Kertokaas vielä:

 

Onko pienten osien puhdistukseen ns: hapottamalla muita aineita kuin tuo sitruunahappo? ja kestääkö tuollainen iso öljytynnyri jos sitä käyttää hapote astiana?

Link to comment

Siistin näköistä syntyi ruiskuttamalla!

 

Fosforihappo ainakin on vaihtoehto sitruunahapolle. Helpoimmalla pääsee kun hakee vaikka Motonetistä Dinitrolin Annitrolia, joka on muistaakseni valmiiksi 30% seos. Tämä toimii kohtuudessa ihan pensselillä levitettynäkin.

 

Muovitynnyri itsellä ollu sitruunahappoliokselle, mutta kyllähän tuon pitäisi ruosteettomassa peltipurkissakin pysyä...

Link to comment

En suosittele ainakaan liuoksen pidempää säilyttämistä peltiastiassa, itseltäni jäi teräksinen pakkelilasta uimaan sitruunahappoon ni aika ohueksi oli syöpynyt, aikaa tosin meni varmaan kuukaudenpäivät.

Mulla unohtunut yhdet jarrukilvet sitruunaan töissä nyt varmaan jo yli puoleksi vuodeksi. Vois tarkistaa onko mitään jäljellä.
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...