Jump to content

keulan madallus type 3


kari

Recommended Posts

Posted

Moro

 

Bittiviidakossa ohjetta jos jonkin laista - onko kotimaisia vinkkejä type 3 1970 etupään laskuun? Löytyykö esim drop spindleseitä suomesta?? Vai mennäänkö samalla tavalla kuin peräpäänkin laskussa? Onko kellään ohjeita etten ihan ummikkona puuhastele....... pari tuumaa voisi laskea niin saisi ryhtiä enempi... vinkit/linkit tännepäin jos tietoa on kiitos

Posted

Alemmasta akseliputkesta löytyy vääntösauva jossa spoorit päässä eli vastaava systeemi kuin takana. Itse taisin ottaa kaksi pykälää alas joka vastaa n. 2-2,5 tuumaa.

Posted (edited)

2vs46ps.gif

https://www.youtube.com/watch?v=yfFC_IeUakI

 

Yllä olevan kuvan mukaan saa aika hyvin kuvaa mistä ja miten paljon laskee. Ja yllä olevasta linkistä videoita ohjeiksi.

 

En katsonut kuinka hyvä video oli mutta pitäisi antaa suuntaa homman toteuttamiseen.

 

Ja type 3 droppi olat on vähän niin ja näin laillisuuden suhteen jos ovat hitsattuja niinkuin useat myynnissä olevat ovat. Mutta jos joku tarjoaa yhdestä palasta tehtyjä droppeja niin ei muutakuin tilaukseen. Omastamielestäni tyyppi kolmonen on kiva ajaa vaikka on madallettu ilmankin droppeja mutta tietty dropit olisi paremmat.

Edited by Tanhis
Posted

Muistaakseni omasta tosta 66Tl menin kääntää 3ulkobooria. Tippu kyllä niin alas et ei jääny pohjaanlyöntikumien väliin juurikaan rakoa. Matalammat kumit niin jäi edes jotain joustovaraa. Juuri ja juuri menee katsastusaseman pukille jos tankki ei oo täynnä. Alle joutu heittää 6x14 mangelsit 185/60/14 kumeilla. 15 tuumaisilla ei ollu toivoakaan kääntää pyöriä.

Posted (edited)

Joo, iskari jommasta kummasta päästä irti ja alapallo myös. Sitten vääntösauvan päähän ja tukivarteen merkkaa alkuperäisen asennon vaikka 1mm laikalla ja siitä sitten kaks tai kolme pykälää alas. Muistaakseni kahella napsulla ja 145/65R15 kumeilla mittautin 2005 tontituskisassa 45mm. Ei ollu noilla kumeilla ongelmia kääntymisen kanssa.

Edited by -tipi-
Posted

Ja kummasti eturenkaiden mahtumiseen vaikuttaa myös vanteen leveys ja et.

 

Ja pohjaanlyöntikumit on olleet yleensä ekat mitä minä olen karsinut etupäästä pois kun type kolmosta ruvennut madaltamaan.

Posted

Juuh, noita droppiolkia saapi rahalla... sellaset vajaa 400 usd, yhtä puuta eli ei hitsattuja...toimiikohan sitten nopeusmittarin vaijerin kanssa en tiedä... laskee 2" suoraan bolt in-tyyliin eli kaiketi helpommalla pääsee kuin noita napsuja vääntää mikä kaiketi työläämpi? raaskiiko hankkia on sitten eri asia...

Posted

En nyt noiden napsujen kääntämistä näkisi kauhean työläänä hommana jos vertaa olkien vaihtoon.

Posted

Droppiolilla jousitus ei muutu muutoin kuin korkeudeltaan eli jousituksen pehmeys säilyy. Kovin matalassa autossa tämäkään ei tietenkään ole aina hyvä juttu.

 

3 tyyppiä en tunne lainkaan mutta ainakin juniksessa ja kuplassa keula menee kovaksi kun käännetään pelkkiä tukivarsia epäsuotuisaan asentoon.

Tanhis tuolla mainitsi että 3 tyyppi olisi siedettävä ajaa vaikka säädetty pelkästään booreista, makuasioita kaikki. Matalampi rengas verottaa jousitusmukavuutta entisestään mutta onpahan parempi tuntuma tiehen.

 

Oma tuttavapiiri on alkanut siirtyä madalluspaloista yms. droppi/flippiolkiin. Kun käy kaukana tapahtumissa niin ajomukavuuskin alkaa madalletuissakin kiinnostamaan.

Posted (edited)

Droppiolilla jousitus ei muutu muutoin kuin korkeudeltaan eli jousituksen pehmeys säilyy. Kovin matalassa autossa tämäkään ei tietenkään ole aina hyvä juttu.

 

3 tyyppiä en tunne lainkaan mutta ainakin juniksessa ja kuplassa keula menee kovaksi kun käännetään pelkkiä tukivarsia epäsuotuisaan asentoon.

Tanhis tuolla mainitsi että 3 tyyppi olisi siedettävä ajaa vaikka säädetty pelkästään booreista, makuasioita kaikki. Matalampi rengas verottaa jousitusmukavuutta entisestään mutta onpahan parempi tuntuma tiehen.

 

Oma tuttavapiiri on alkanut siirtyä madalluspaloista yms. droppi/flippiolkiin. Kun käy kaukana tapahtumissa niin ajomukavuuskin alkaa madalletuissakin kiinnostamaan.

Joo en siis mitenkään sano etteikö droppiolat olisi paremmat. Itse kun omani madalsin ei niitä pahemmin ollut saatavina kuin hitsattuja niin jäi sitten ostamatta. Sanoin vain että tyyppi kolmonen on oletuksenakin jo mukavempi kuin kupla tai bussi kun etupää on konstruktioltaan täysin kuplasta ja bussista poikkeava niin tuntuu ettei tukivarren kulma vaikuta niin pahasti jousituksen jäykkyyteen kuin kuplassa tai bussissa.

 

Ja lisätään nyt vielä että ainakin oma ghia on 8cm etumaavaralla oli pirun kiva ajettava kunnes muutin rengastusta takana isommaksi niin suuntamukavuus huononi.

Edited by Tanhis
  • Like 1
Posted

Tanhis Today, 12:17

 

 

 

 

 

Ja lisätään nyt vielä että ainakin oma ghia on 8cm etumaavaralla oli pirun kiva ajettava kunnes muutin rengastusta takana isommaksi niin suuntamukavuus huononi.

 

Edited by Tanhis, Today, 12:19.

 

Tämä johtuu siitä että casterkulma muuttui renkaan halkaisija kasvoi. Shimmilevyillä geometrian pitäisi korjaantua normaaliksi.

Posted

Juu ja tämä oli tiedossa olen vain odotellut että olisi harraste budjetissa rako ostaa fiksumpi rengastus ja erilaiset vanteet. Ja kenties säätää vähän etupään korkeutta

Posted

Kolmosen keulan madallukseen ei mene kyllä kovinkaan paljon aikaa. Tosi helppo käännellä booreista. Mielestäni ajomukavuus ei kyllä kärsi/ päinvastoin. Ite jätin kyllä pohjaanlyöntikumit mutta modatut versiot. Vakio peltivanteilla 165 15 renkailla ei kyllä itellä ollut mitään mahiksia kääntää pyöriä linkkuun, nappas heti kiinni. Lisäksi vakiovanteilla pyörät jää niin törkeästi sisään . Yhes ollu jopa 195/50/15 renkaat empi 8 spoke vanteilla.

  • Like 1
Posted

165R15 onkin halkasijaltaan 15" renkaista varsin suuri. Esim. laskennallisesti 185/70 ja 195/65 ovat pienempiä. Ja sanoisimpa että, jos ei ole madalletulla kolkilla ajanut, on aika turha siitä viisastella.

  • Like 1
Posted (edited)

Ja kummasti eturenkaiden mahtumiseen vaikuttaa myös vanteen leveys ja et.

 

Ja pohjaanlyöntikumit on olleet yleensä ekat mitä minä olen karsinut etupäästä pois kun type kolmosta ruvennut madaltamaan.

 

Ainakaan täällä, Katsastaja, Ei jakanut pisteitä moisesta operaatiosta, Korjauskehoituksen kyllä.

Edited by beetles
Posted

Onko type 3 sama raideleveys edessä vakiona sama kun kuplassa? Onko kukaan rakentanut kolkin etuputkistoa kuplaan?

Posted

Ei ole sama raideväli, Kuplassa 1305mm, Kolkissa 1310mm. 5mm vissi ero ;o) Mikä olisi hyöty Kolkin etuakselista Kuplassa?

Posted

eli vakikumeilla ja vanteilla ei onnaa? Ottaako kiinni sinne rintapellin puolelle vai lokariin? Nyt normikunnossakin oli rintapellin puolella jäljet että olisi rengas ottanut kiinni käännettäessä - no, kiinni onkin sellaset aidot 60-lukuset pinnatut.... ts. jos tiputellaan nokkaa, tarvitaan matalampaa kumia? 

  • 3 years later...
Posted

Onko kuinka tavatonta että jousi jumittaa sisäbooreihin? Koitin säätää sisäbooreista mutta tuntuu olevan ihan tuhannen jumissa.

Posted

Tätä sisäbooreista säätämistä en ole vielä ymmärtänyt, kun ulkoboorista se on niin helppoa ja tarkempaa.

Posted
14 hours ago, Tero87 said:

Onko kuinka tavatonta että jousi jumittaa sisäbooreihin? Koitin säätää sisäbooreista mutta tuntuu olevan ihan tuhannen jumissa.

Pilliä jouduin muistaakseni aikoinaan omaan näyttämään että sain ulos.

 

Ja tipille tiedoksi niin ulkoboorista oli vielä pahemmin jämähtänyt siksi sisäboorista säätö.

Posted

Jos vakio renkailla kelpaa yksi napsu sisäboorista edestä ja takaa ...Ja pyöräkulmat kohdalleen = Aivan totaalisesti toinen auto ajaa.

Kolkki3.PNG

  • Like 1
Posted

No jos on vakio 6.00/15 rättikumeilla niin varmasti vyörenkaisiin siirtyminen parantas ajo-ominaisuuksia enemmän kuin pienet jousituksen korkeusmuutokset.

Posted
51 minutes ago, -tipi- said:

No jos on vakio 6.00/15 rättikumeilla niin varmasti vyörenkaisiin siirtyminen parantas ajo-ominaisuuksia enemmän kuin pienet jousituksen korkeusmuutokset.

Jos nyt kuitenkin Michelin XZX 165-15...

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...