Jump to content

Juniksen irssitys "peukalo keskellä kämmentä"


Recommended Posts

Alotellaas uus topikki, kun nää olemassa olevat ei kerro mielestäni kaikkea oleellista tällaselle, joka ei tiiä asiasta mitään :)

 

Kemin Karavaananarilla tuntuu menneen hermot jo näin ajokauden alussa omaan swingilootaan, joten sieltä suunnalta on tullut nyt painostusta, että "laita Art_Zi irssi ommaan junikseen".

No ei oo kyllä hajuakaan miten tuo tehdään, joten nyt kaivattas vinkkejä tuon toteutukseen.

 

Eli tässä omassa mielessä pyörineitä juttuja, onko tällanen järkevin / helpoin toteuttaa?

 

- kuplan irssi 3.88 perällä (mistä kuplasta hommataan ja mitä kaikkea pitää ostaa?)

 

- mitkä vetarit ja mitkä nivelet? Ja tyyliin "plug and play" ois jees, ettei mee kovin säätämiseks sit mahdollisten varaosien kans..

 

- CSP:n levyt on suunnitteilla joka nurkkaan, joten jos irssitän kuplakamoilla, niin mitkä levyt tulee taakse tilata, kun halutaan 5x205 jako?

Onko tämä setti oikea?

CSP Disc Brake rear Bus -'67 with T1 IRS cross drilled
599 200 5205SL

 

- pitääkö laatikon kiinnikkeitä modata?

 

- miten iskareiden kiinnitykset, paljonko pitää modata?

 

- mitä muuta pitää ottaa huomioon?

 

 

Jos on jokin parempi tapa toteuttaa IRS junikseen, niin kaikki vinkit tervetulleita.

Ja kuvat kertoo aina enemmän, ku tuhat sanaa, joten jos jollaki on junassa tällanen kombo, niin kuvia saa laitella.

 

Kiitos.

 

-Art_Zi

 

Link to comment

http://www.volkkaripalsta.com/keskustelu/topic/22874-irs-junikseen-jarrut-ja-toteutustavat/

 

Eli tämä on oma mielipide homman toteuttamiseen.

 

Tarvittavat osat ja modifioinnit niihin

-Kuplasta vaihdelaatikko ->tähän täytyy vaihtaa nokkapala junakeulasta (ei tarvita erityistä vaihteisto osaamista) muuten bolt on junikseen juniksen omilla vaihteistokiinnikkeillä. Vaihteistosarviin voi joutua tekemään nivelille tilaa.

-IRS tukivarret variantista (tai kuplasta mutta konttorilla sanotaan että ne on variantista)

-IRS nivelet 4kpl kuplasta

-Vetoakselit palliksesta ~5mm lyhennettyinä.

-IRS tukivarsien kiinnikkeet kannattaa ostaa ns bolt on tyyppiset niin saa pyöränkulmia säädettyä jälkikäteen mitä ei hitsattavilla enää pysty tekemään.

-Jousilatat joutuu leikkaamaan irs sopiviksi tai sitten ostaa suoraan irs tarkoitetut latat jostain.

-Pyörän laakerit ja stefat IRS kuplasta samoin kuin vetarin tumppikin.

 

Jarruiksi on sitten montakin eri vaihtoehtoa.

 

Orkkisosista 5X205 jaolla ja leveillä hihnoilla ainut kohtuu helpolla saatavissa oleva vaihtoehto taitaa olla pre 63 rummuilla ja kilvillä boorit kavennus sorvattuna ja jarrukilpi muokattuna irs varteen sopivaksi.

 

CSP setti mitä mainitsit on luultavasti 100% bolt on käsijarrukaapeleineen mutta kohtuu hintava.

 

Saman saa toteutettua kuplan irs 5x205 levyjarru sarjalla about puoleen tuosta hinnasta mutta käsijarru kaapeleiden kanssa luultavasti joutuu vähän pelaamaan.

 

Ainut mihin en pysty antamaan varmaa vastausta on iskarien sovitus eli ilmeisesti joutuu tekemään uuden kiinnikkeen iskarin yläpäälle koriin runkopalkin toiselle puolelle.

Link to comment

Ja tosiaan jos asian haluaa varmasti kestävillä osilla toteuttaa ja varmasti riittävillä akselipainoilla niin varhaispalliksesta saa vahvemmat osat mutta ne eivät sitten olekkaan enää niin kauhean bolt on hommia.

Link to comment

"Vaihteistosarviin voi joutua tekemään nivelille tilaa."

Joutuuko kaikilla nivelillä tekemään tilaa? Vai onko jotai niveliä, joilla ei tarvi tehä?

 

"-Vetoakselit palliksesta ~5mm lyhennettyinä."

Onko näitä valmiina bolt on? Onko väliä onko earlybay vai latebay?

 

"-IRS tukivarsien kiinnikkeet kannattaa ostaa ns bolt on tyyppiset niin saa pyöränkulmia säädettyä jälkikäteen mitä ei hitsattavilla enää pysty tekemään."

Onko kaikissa kuplissa hitsattavat? Myydäänkö näitä uutena jossain?

 

"Saman saa toteutettua kuplan irs 5x205 levyjarru sarjalla about puoleen tuosta hinnasta mutta käsijarru kaapeleiden kanssa luultavasti joutuu vähän pelaamaan."

Joo rahalla saa..näiden jarrujen osalta oon päättäny, että mieluummin maksan vähän enemmän, entä alan kikkaileemaan. Uudet jarrukamat on tulossa joka tapauksessa ja jos omalle työlle alkaa vähänkään laskemaan hintaa, niin bolt on tulee halvemmaks :)

 

Myydäänkö jossain valmita IRS-settejä junikseen? (ilman laatikkoa)

 

-Art_Zi

Edited by Art_Zi
Link to comment

"Vaihteistosarviin voi joutua tekemään nivelille tilaa."

Joutuuko kaikilla nivelillä tekemään tilaa? Vai onko jotai niveliä, joilla ei tarvi tehä?

 

"-Vetoakselit palliksesta ~5mm lyhennettyinä."

Onko näitä valmiina bolt on? Onko väliä onko earlybay vai latebay?

 

"-IRS tukivarsien kiinnikkeet kannattaa ostaa ns bolt on tyyppiset niin saa pyöränkulmia säädettyä jälkikäteen mitä ei hitsattavilla enää pysty tekemään."

Onko kaikissa kuplissa hitsattavat? Myydäänkö näitä uutena jossain?

 

"Saman saa toteutettua kuplan irs 5x205 levyjarru sarjalla about puoleen tuosta hinnasta mutta käsijarru kaapeleiden kanssa luultavasti joutuu vähän pelaamaan."

Joo rahalla saa..näiden jarrujen osalta oon päättäny, että mieluummin maksan vähän enemmän, entä alan kikkaileemaan. Uudet jarrukamat on tulossa joka tapauksessa ja jos omalle työlle alkaa vähänkään laskemaan hintaa, niin bolt on tulee halvemmaks :)

 

Myydäänkö jossain valmita IRS-settejä junikseen? (ilman laatikkoa)

 

-Art_Zi

 

Pallon vetareita käytettäessä kannattaa muistaa että ainoa vanne mikä käy on noin, et42..

Näitä vetareita tuskin missään muussa juniksessa kuin mulla?

Tai jos haluaa käyttää normi et25 vannetta, niin laikkaa kylkeen vanteelle tilaa??

 

Välttämättä ei tarvitse loveta sarvia ollenkaan jos käytät pikkuniveliä, omassa tosin laatikko nykyään nostettu koska isot nivelet..

 

Bolt on korvakkeita et voi käyttää pallovetari konversiossa, koska sisempi kiinnike täytyy upottaa osittain sarven sisään..

 

CSP jarrut varmaan ainoat mitkä menee ilman ihmettelyä mestoilleen.

 

-Pete-

Link to comment

Pallon vetareita käytettäessä kannattaa muistaa että ainoa vanne mikä käy on noin, et42..

Näitä vetareita tuskin missään muussa juniksessa kuin mulla?

Tai jos haluaa käyttää normi et25 vannetta, niin laikkaa kylkeen vanteelle tilaa??

 

Välttämättä ei tarvitse loveta sarvia ollenkaan jos käytät pikkuniveliä, omassa tosin laatikko nykyään nostettu koska isot nivelet..

 

Bolt on korvakkeita et voi käyttää pallovetari konversiossa, koska sisempi kiinnike täytyy upottaa osittain sarven sisään..

 

CSP jarrut varmaan ainoat mitkä menee ilman ihmettelyä mestoilleen.

 

-Pete-

 

"Bolt on korvakkeita et voi käyttää pallovetari konversiossa" vetari tai varsi?

Link to comment

Eli yhteenvetona: (?)

 

Nyt siis metsästän jostain käytettynä IRS-kuplan laatikon ja tukivarret? (onko kaikissa irssikuplissa 3.88 perä? ja onko mitään väliä vuosimallilla?)

 

Sitten IRS-kuplan nivelet kaupasta.

 

Sitten vetarit, mistä?  Ja mitkä ne nyt sit kannattaa laittaa ja mitä porukka on laittanu?

 

Säätölatat kaupasta.

 

Laakerit ja stefat kaupasta.

 

Oliko nuo bolt on tukivarren kiinniikkset nyt kuplassa sit bolt on vai hitsattavat?

 

-Art_Zi

 

Edit: nyt löyty havainnolistava kuva kaikesta mitä suunnilleen tarvii:

IMG_7486-300x300.jpg

 

Onko nuo pultattavat tukivarren kiinnikkeet sit lailliset?

Edited by Art_Zi
Link to comment

Kuplan vetarit käy kun kiinnittää tukivarren jousilattaan siten että latta tulee ulommaiseksi ja tukivarren kiinnityspiste sisemmäksi. Lisäksi pitää sisemmän vetonivelen ja laipan väliin teettää spaceri, jonka paksuutta en juuri nyt muista mutta se on mulla kyllä tallessa tuokin mitta :)

 

EDIT: ja tässä bonuksena on melkoisen sisällä oleva pyörännapa, joten voipi käyttää hieman leveämmällä huulella olevaa vannetta.

Edited by metake
Link to comment

http://www.type2detectives.com/product/irs-kit/

 

 

 

Tuossa nyt esim yksi vaihtoehto.

 

Vetarit on nyt itsellekkin auki kun luulin tosiaan PZQ aikaisemmista puheista että palliksen vetari on bolt on ~5mm lyhennettynä kuplan kamoilla.

Kyllä on "bolt on" kun saat sisemmän kiinnikkeen mahd.lähelle sarvia ja käytät vannetta mikä mahtuu koteloon..

Eli luulempa että pultattavat sisemmät kiinnikkeet aiheuttaa aika julman harituksen??

 

-Pete-

Link to comment

Kiitokset, nyt tämä alkaa hiljalleen avautuun..

 

Eli jos laittaa kuplan/3-tyypin kamoilla, niin saako silloin laitettua noilla pultattavilla kiinnityksillä?

 

Ja onko noita pultattavia tukivarren kiinnityksiä jossain yksittäin myynnnissä?

 

-Art_Zi

Edited by Art_Zi
Link to comment

Eli jos laittaa kuplan/3-tyypin kamoilla, niin saako silloin laitettua noilla pultattavilla kiinnityksillä?

Kuplan romppeilla ja pultattavilla korvakkeilla joutuu laittamaan 20mm tavaraa kuplan vetareiden väliin

 

Ja onko noita pultattavia tukivarren kiinnityksiä jossain yksittäin myynnnissä?

On ainakin ulkomailla myynnissä, mutta ei mahoton myöskään itse kötöstellä

-Art_Zi

Link to comment

Kiitokset, nyt tämä alkaa hiljalleen avautuun..

 

Eli jos laittaa kuplan/3-tyypin kamoilla, niin saako silloin laitettua noilla pultattavilla kiinnityksillä?

 

Ja onko noita pultattavia tukivarren kiinnityksiä jossain yksittäin myynnnissä?

 

-Art_Zi

Mä jos tekisin uudestaan niin laittaisin ehkä ne pultattavat ja edelleen pallonvetarit eli turha sen kummemmin murehtia osuuko ne sarviin tai ei vaan laittaa ne sopimaan...

Eli laita laatikko paikalleen ja tsuumaa loppu roitteet vetarit etc mitkä parhaiten osuu ja rokken roll :)

 

Hommaa yhdet parit vetareita nivelineen kumpiakin ja alkaa välppäämään sopivaa yhtälöä,kuplan ja pakun nivelien poorit samat..

 

-Pete-

Link to comment

Noissa mun varavetareissa näkyy sorvauksen tarve, eikä noihinkaan voi antaa aivan tarkkaa sorvaus mittaa koska ei se niin justiinsa ole...

Itse lyhennän akselia orkkis seger uran kohdalta ja sorvaan akseliin nivelen tarvitseman tilan eli n.5mm akseliin päin ja sorvaa uuden seger uran..

 

Homman ainoa juju saada vetarille liikkuma tilaa ahtaimmassa kohtaa, eli vaaka tasossa

post-725-0-18033400-1460648039_thumb.jpg

-Pete-

Edited by PZQ
Link to comment

Ookoo...eli omaan käyttötarkotukseen taitaa olla nyt viisain ratkasu: kuplan/kolkin tukivarret ja tumpit...kuplan nivelet ja pallon vetarit joista lyhennetään se 5 milliä...vai sit kuplan vetarit ja x millin speiseri?

 

Ja tähän kaveriks sit tuo csp:n levyjarrusetti junikseen T1 IRS..

  • Like 2
Link to comment
  • 4 months later...

Pari kysymystä heränny vielä tähän liittyen..

 

Eli oon nyt hommannu kolmostyypin irssikamat ja kuplan vetarit.

 

Isot pojat puhhuu, että laita ne pultattavat kiinnitykset sinne torsioputkiin...ni saako ne suosiolla sinne tuollaseen 67 junaan? Ettei tuu vanteet sit liian ulos?

 

Ja jos saat, niin mistäs ne sais tilattua? Ebay?

 

 

 

Sitte heräs kysymys, että mitkä säätölatat pitää tilata?

 

http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/front/shop_main.cgi?func=det&wkid=157664650074&rub1=Rear%20Axle&rub2=Spring%20Plates&artnr=13693a&pn=0&sort=0&all=

 

Tämä?

 Spring Plate for 553mm Torsion Bar IRS. adjustable

511 205 553SV

 

Tämä vai tämä?

 

Spring Plate for 627mm Torsion Bar IRS. adjustable
511 205 627SV

 

 

Eli onko juniksessa ne sauvat 553mm vai 627mm?

 

-Art_Zi

Edited by Art_Zi
Link to comment

Juniksessa on omat sauvat eri spooreilla ku kuplassa elikkä päädyt leikkaamaan juniksen latoista omat.

Vain Barneilla on samat spoorit ja sauvanpituudet kuin kuplan lyhkäset sauvat.

 

Riippuu kans vanteista tuleeko liian ulos vai ei. Vakioilla pitäs pultattavilla mennä vielä lokarien sisään leveemmillä pienellä offsetilla olevat vanteet voivat jo jäädä lokarien ulkopuolelle...

 

HBR:n kuvat yllä osoittaa mihin kohtaan noi pultattavatkin tulee.

Edited by Hebster52
Link to comment

Juniksessa on omat sauvat eri spooreilla ku kuplassa elikkä päädyt leikkaamaan juniksen latoista omat.

Vain Barneilla on samat spoorit ja sauvanpituudet kuin kuplan lyhkäset sauvat.

 

 

Siis eikö irssitettyyn junikseen saa säätölattoja ostettua?

Edited by Art_Zi
Link to comment

Pystyykö kuplan irs tukivarsien kanssa käyttämään hevosenkenkiä. Kysyn kun koko hevosenkenkä konsepti on mulle vähän outo. Ja onko tarvetta käyttää kun juniksen jousiputken päästä taitaa loppua jousto aika helposti kesken kun kerran alennusvaihteiden kanssa on latta ihan eri kulmassa kuin esim kuplassa.

Link to comment

Eli vastaus taitaa olla että ketään ei myy pelkkää pultattavaa irs kiinnikettä irrallaan vaan ne myydään aina sarjana.

 

Jos jotain kimppatilausta järjestetään niin minua voisi kiinnostaa lähteä mukaan tuohon wagenwestin sarjan ostoon.

 

Tai sitten pitää vain odotella ensikesän usa reissua ja toivoa että matkalaukun kahvat kestää.

Edited by Tanhis
Link to comment

Eli vastaus taitaa olla että ketään ei myy pelkkää pultattavaa irs kiinnikettä irrallaan vaan ne myydään aina sarjana.

 

Jos jotain kimppatilausta järjestetään niin minua voisi kiinnostaa lähteä mukaan tuohon wagenwestin sarjan ostoon.

 

Tai sitten pitää vain odotella ensikesän usa reissua ja toivoa että matkalaukun kahvat kestää.

 

Joo näyttäs ettei saa muutako sarjana...

 

Vois kattella sitä kimppatilausta tässä talaven aikana...jos nyt saan päätettyä, laittaako hitsattavat vai pultattavat kiinniikeet ja säätölatoilla vai iliman..

 

Eikö tuon pitäs käyä kolkinkin irssiin? Eikös ne ole 99,9% samanlaiset kuplan irssin kans? Joku ylimääräinen reikä vissii oli kolkin irssikamoissa?

 

-Art_Zi

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...