Jump to content

Kuplan starttausongelma


Recommended Posts

Alkaa omakin kupla oleen hyvin lähellä valmistunista, mutta aina vaan tuntuu keksivän uusia ongelmia. Käynnistyksessä on nyt seuraava ongelma (auto on 6v sähköillä). Startatessa pyörittää ensin ihan ok, mutta muutaman kerran kun joutuu sahaamaan käyntiin alkaa startin pyöriminen hiipua, kunnes ei jaksa enää ollenkaan. Kerkesin ostaa jo uuden akunkin kun luulin että on sökö, mutta eipä ollut sillä ongelma jatkuu. Nyt kuitenkin aloin epäillä starttia: laakereissa vikaa, jolloin lämpiää liikaa ja jumittaa? Kun antaa auton jäähtyä hetken niin pyörii taas paremmin. Laturissakin jotain häikkää koska latauksen valo paloi viimeksi kun käyntiin sain. Latausjännitettä en ole vielä päässyt mittaamaan. Voiko laturin toimimattomuus vaikuttaa tähän?

 

Onko muilla ilmennyt vastaavaa ongelmaa?

Link to comment

Putsaappa piruuttas kaikki akun ja startin väliset kontaktit ja myös akun ja rungon väliset. Ja kun kerran työnalle olet jo ottanut niin myös laatikon ja korin välinen häntä putsaukseen.

Link to comment

Jep, täytyypä hakea starttiin uudet laakerit ja käydä nuo maadotukset läpi. Maadotukset tietenkin PITÄISI olla kunnossa, kun täyskunnostetusta autosta puhutaan, mutta voihan tuolta olla esim. jonkun maadotuksen alta jäänyt maalit huonosti hiomatta. Mutta kokeillaampa näillä ensin...

Link to comment

Itellä kävi yks BIF reissu ettei lämpymänä halunnu käynnistyä, työntämällä lähti heti. BIFfissä sitte putsailin startin plus ja miinus

navat niin rupes rokkaan.
Toisaalta kävi alkuaikoina sekin että pusla oli ihan paska eikä yleensä halunnu startata ollenkaan. Puslan vaihdolla sitte rupes toimiin.

Link to comment

Myös kontakti laatikon ja startin välillä kannattaa putsata, maadoittaa startin sitä kautta ja jos ei maadoita kunnolla sitä kautta saa maata startin sisuksien kautta joka ajastaan tappaa startin...

 

Pusla taas ei maksa juuri mitään ja vaikuttaa oleellisesti käynnistyvyyteen joten mielestäni aiheellista vaihtaa mikäli yhtään arveluttaa sen kunto

Link to comment

Ei ne äijät turhaa ole näitä vehkeitä rassannut, kun heti tuli oikeat ohjeet :). Vaihdoin laatikon puolen puslan, hioin kaikki maadoitukset + laatikon ja startin liitoskohdan. Nyt jauhaa startti hyvin. Kiitos vinkeistä!

Link to comment
  • 3 weeks later...

Palataanpa vielä tähän aiheeseen. Nyt kun viimein sain loput häröt autosta selvitettyä ja sain auton käyntiin, niin alkaa taas sama ongelma vaivata. Pyörittää kyllä nyt kylmänä hyvin, mutta kun kone vähänkään lämpiää loppuu startista puhti täysin uudelleen startatessa. Jonkun aikaa kun antaa koneen jäähtyä, pyörii taas hyvin. Järkevintä olisi ehkä laittaa koko startti uusiksi, mutta koitetaan nyt vielä elvyttää josko menis tämän kesän. Eli onko tuossa hiilipäässä mitään puslaa ja jos on niin mistä saa?

Link to comment

Toisaalta jos tuo virtalukon pohja tai sen johdotukset ahistaisi, eikai sillon pitäis startin pyöriä ollenkaan? Eikö tuolla varmisteta että solenoidi saa riittävän virran? Mulla kuitenkin lämpimänäkin selvästi solenoidi napsahtaa päälle, ei vaan jaksa pyörittää kuin hikisesti ehkä yhden kierroksen.

Link to comment

Palataanpa vielä tähän aiheeseen. Nyt kun viimein sain loput häröt autosta selvitettyä ja sain auton käyntiin, niin alkaa taas sama ongelma vaivata. Pyörittää kyllä nyt kylmänä hyvin, mutta kun kone vähänkään lämpiää loppuu startista puhti täysin uudelleen startatessa. Jonkun aikaa kun antaa koneen jäähtyä, pyörii taas hyvin. Järkevintä olisi ehkä laittaa koko startti uusiksi, mutta koitetaan nyt vielä elvyttää josko menis tämän kesän. Eli onko tuossa hiilipäässä mitään puslaa ja jos on niin mistä saa?

Hiilipäässä sama pusla kun toisessakin päässä.

  • Like 1
Link to comment
  • 8 months later...

Juu, jotain infoa tuosta jo löytykin. Jossain sivustolla tuosta oli puhetta että 6v solenoidi ottaa työntövaiheessa 35-40A ja "pitovaiheessa" vähemmän. Eli ehkä vois mennä tuo 30 ampeerinenkin. Vaatii varmasti ainakin hitaan sulakkeen väliin. Perempi tietty jos löytyis vähän isompi.

 

Tuossa yksi sarja, jossa on käytetty 40A relettä:

 

https://sites.google.com/site/vanagonheadlightrelays/hard-start-relays/6v-vw-hard-start-relay

Link to comment

Mulla pyöritti aikanaan hitaasti kun virtalukon pohja oli kulunut. Jännite kulki läpi, virta ei. Laitoin Motonetin 6V releen kolme vuotta sitten ja starttiongelmat loppuivat siihen.

 

Auto kun on vain kuivassa kesäkäytössä, niin laitoin releen nippusiteillä kiinni solenoidiin. Vanhat johdot siirretään releeseen ja jos muistan oikein, niin yksi lyhyt johto pitää lisätä.  Paikka on aika kuiva ja puhdas, eli kestänee muutaman sateellakin ajelun

Link to comment

No hyvä, sitten mennään tuolla motonetin releellä. Laitoitteko sulaketta väliin? (Tietenkään silloin ei tarvi, jos rele solenoidissa kiinni).

 

Kyllä minä laitan tuon kuitenkin takapenkin alle akkutilaan, ei paljoa johtovetoja tule.

Edited by APO
Link to comment

Kyllä mulla sulake akun ja releen välissä. En muista kokoa, oisko 25A tai mikä on seuraava isompi? Sama virta tietysti releen ja solenoidin välissä. Kaavakuvassa ei näköjään sulaketta.

 

30A taitaa olla seuraava. Pitänee kokeilla ensin 25:lla.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...