Timo Suosalmi Posted August 28, 2016 Share Posted August 28, 2016 (edited) Ensikertalaisen kokoajan huolia: Nuo pienet pakoputken lämpöliitännät (pienet lämmönvaihtimet, stove tai stove pott englanniksi) joihin puhaltimen haitariletkut liittyvät liitoskappaleiden avulla ovat vähintään 15mm kauempana toisistaan mitä on pellissä olevat reiät. Tilanne voi olla vielä hankalampi, kun yritän liittää alapuolisia "varsinaisia" lämmönvaihtimia, en ole vielä siinä kohdassa. (Tänään laturi/tuuletinkotelo, sähköhommia.) Kone on Kupla1200 34hv 2/69 ja pakoputki on varmaan oikeaa sorttia 1963 - 79 Standardikokoinen (jos näissä osissa mitään "standardia"). Tosin coolair.uk:n sivulla todetaan mystisesti VW 1200 Beetle exhaust for models manufactured from December 1962 to December 1985. These exhausts are a direct replacement for the original fitted to all 1200 Beetles and Karmann Ghia's from this period with correct OEM cast on one side, loose pre heater tube for slight adjustment upon installation and correct internal baffles. Slight adjustment = hieman sovitusta... Oletteko joskus joutunut kerta kaikkiaan purkamaan näitä pyörähteleviä lämpöliittimiä saadaksenne haitariletkut liitettyä/sopimaan takapellin reikiin/liittimiin? Edited August 28, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
Kemin Karavaanari Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Koita ensin liittää auton alapuolelta lämmönvaihtimet ja jos liitännät osuvat kohdilleen niin sen jälkeen metsästämään takapeltiä johon haitariputkien liitännät osuvat kohdilleen. Itse olen joskus ostanut reijättömän takapellin ja tehnyt reijät itse oikealle kohdalle. Quote Link to comment
masajee Posted August 29, 2016 Share Posted August 29, 2016 Mulla oli vähän samaa ongelmaa viimeksi kun toinen liitäntäkappale ei millään osunut lämmönvaihtimen kanssa linjaan. Otin sitten vastaavan vanhasta ja sillä linjaus oli parempi eli kyllä näissä tarvike osissa aina jotain viilausta näyttää olevan. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted August 30, 2016 Author Share Posted August 30, 2016 (edited) Äsken laitoin lämmönvaihtimet alle, koitin laittaa, mutta tuli uusi ongelma: pyörivät haitariletkujen liittimien alaosat eivät osu lämmönvaihtimien liitosputkiin, jää joku 2cm rakoa! Tarkistin osien numerot, kaikki pitäisi sopia vm.69 1200:n moottoriin...prkl kyllä kysyy... Huomasin just, että klemmarit ovat yli 2 cm leveitä, ehkä riittää. Edited August 30, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
hpa Posted August 30, 2016 Share Posted August 30, 2016 (edited) Hei.Tee galvanoidusta pellistä leveämmät pannat ja vedä vaikka tupla klemmarit vierekkäin näitten päälle ja kiristä sitten viimeiseksi kun muut putket ja osat on asennettu paikoilleen. Siis ensin holkit takapeltien läpi stove potteihin. Hakkaamalla ja paukuttamalla olen 1300:n putketkin joutunut liittämään. Edited August 30, 2016 by hpa Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted August 30, 2016 Author Share Posted August 30, 2016 Kahdenlaista ilmaa: Ensin Stove pottien päältä tai ensin stove pottien alta...Katellaan Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted September 1, 2016 Author Share Posted September 1, 2016 Imusarjan lämmittimen vasemmanpuoleinen liitäntäkään ei ole kohdallaan, vaatii lämmitysputken imusarjan ja/tai pakoputken puoleisen pään vääntämistä kohdalleen. Paikalliselta peltipajalta on tilattu 6cm pitkät galvanoidusta pellistä tehdyt jatkokappaleet stove pottien alapuolen liitäntään, tulevat perjantaina. Viikonloppuna tulee toivottavasti Volkkarimies Porista auttamaan asennuksessa. Quote Link to comment
-tipi- Posted September 1, 2016 Share Posted September 1, 2016 Onkohan sulla nyt oikeesti 1200 pakari vai 1300/1600, joka on leveämpi kone? Vai vain tavallista huonompaa säkää tarvikevaraosa-aihion kanssa. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted September 1, 2016 Author Share Posted September 1, 2016 Ei se voi olla leveämpi kone kun pakoputken laipat osuvat kohdalleen varsin hyvin. Moottori 1.2 D0471207 34hv 2/69 6 Volt Säkästä puheenollen: On minulla toinenkin äänenvaimennin, Hotcarsin myymä. http://hotcars.net/Prod/prod1401.ASP osa nro 5800-4, 1200:n "vakio" pakoputki! En mitannut sitä suinkaan heti, vaan vasta parin kuukauden kuluttua, niin ettei sitä enää voinut palauttaa. Siinä laipan pultinreikien heitto oli noin 4mm, liian suuri minun mielestäni, että olisi reikiä suurentamalla saanut sopimaan. Tämmöstä vaivaa ollu. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted September 5, 2016 Author Share Posted September 5, 2016 (edited) Tässä vielä kuvia siitä, miten erilaisia ovat äänenvaimentimen liitännät Huonompi vaimennin (mutta uusi) vasen, matka 11mm Huonompi vaimennin oikea, matka 10mmm "Parempi" vaimennin vasen, matka 18mm, painamalla kiinni 16mm "parempi" vaimennin oikea 9mm Vasemman puolen liitäntä vaatii aika paljon muokkausta, täytyy viedä pajalle Edited September 5, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
tolvana Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 (edited) Se putkitötsä taipuu parikytmillii mihin vaan sen kun kääntää... Tollasia nuo on aina eikä se tuota mitään ongelmia. Samaten se neljän millin heitto korjaantuu jo lattialle pudottamalla mut nuo munuaiset ja niiden sopimaan saaminen on ainainen murhe. Parin kilon vasaralla taputtaa hellästi niin taas sopii. Edited September 5, 2016 by tolvana Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted September 5, 2016 Author Share Posted September 5, 2016 (edited) Se putkitötsä taipuu parikytmillii mihin vaan sen kun kääntää... Tollasia nuo on aina eikä se tuota mitään ongelmia. Samaten se neljän millin heitto korjaantuu jo lattialle pudottamalla mut nuo munuaiset ja niiden sopimaan saaminen on ainainen murhe. Parin kilon vasaralla taputtaa hellästi niin taas sopii. Hyvä tietää, että putkilötsä, varmaankin imusarja ja lämmitinputki?, taipuu, hitsauspilliä ei ole; MIG-laite on. Edited September 5, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
Soukka Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 http://motonet.fi/fi/tuote/806832/Nestekaasupoltin-piezosytytyksella Tommosella vaikka lämmittää. Quote Link to comment
Tanhis Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 http://motonet.fi/fi/tuote/806832/Nestekaasupoltin-piezosytytyksella Tommosella vaikka lämmittää. Suosittelen laittamaan vähän enempi kiinni ja ostamaan tälläisen. http://www.motonet.fi/fi/tuote/806915/Kemper-minikaasupoltin3-kaasupulloa Quote Link to comment
Soukka Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Suosittelen laittamaan vähän enempi kiinni ja ostamaan tälläisen. http://www.motonet.fi/fi/tuote/806915/Kemper-minikaasupoltin3-kaasupulloa Tos ei oo sytytintä http://www.ikh.fi/fi/kaasupoltin-mini-+-3x-660ml-kaasusailio-kem1047set Itse ainakin olen töissä joutunut monta kertaa käyttämään ja sytytys on pakko olla. http://motonet.fi/fi/tuote/806916/Kemper-Supergas-varakaasupullo-puhalluslamppuihin-716-600ml http://motonet.fi/fi/tuote/806827/Puhalluslamppu-piezosytytyksella Quote Link to comment
tolvana Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 (edited) Ei tarvitse lämpöä tuo ohut putki joka on kiinni vielä ohuemmassa pellissä, väkivalta lopettaa vittuilun!(vanha kuusaalainen sanonta) Edited September 5, 2016 by tolvana Quote Link to comment
Tanhis Posted September 5, 2016 Share Posted September 5, 2016 Töissä en itsekkään ilman sytytintä ottaisi tuollaista käyttöön mutta kotitallissa sitä ei paljon tarvitse sytytintä niin ilmankin pärjää. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted September 6, 2016 Author Share Posted September 6, 2016 Se putkitötsä taipuu parikytmillii mihin vaan sen kun kääntää... Tollasia nuo on aina eikä se tuota mitään ongelmia. Samaten se neljän millin heitto korjaantuu jo lattialle pudottamalla mut nuo munuaiset ja niiden sopimaan saaminen on ainainen murhe. Parin kilon vasaralla taputtaa hellästi niin taas sopii. Ei tarvitse lämpöä tuo ohut putki joka on kiinni vielä ohuemmassa pellissä, väkivalta lopettaa vittuilun!(vanha kuusaalainen sanonta) Ei tiedä mitä putkea/putkia näissä nyt tarkoitetaan? Ilmanohjauspellin ylä- vai alapuolella? Alapuolella oleva imuilman lämmitysputki ei taivu minnekään tai ainakaan pysyvästi. Se on kierteellä kuin jousi ja käyttäytyy sen mukaisesti. Pakottamalla sen lyttyyn voidaan sen asentoa muuttaa. Taivuttaessa kylmänä palautuu entiseen asentoonsa. Toiseksi: lämmitysputken laippa ja pakoputken laippa osuvat toisiinsa ja estävät enemmän vääntämisen. Siis onko putkitötsä se yläpuolella oleva imusarja/lämmitysputki? Voiko sitä vääntää huoletta vaaditun n.8mm, vai onnistuuko vain Kuusaalla? Hehkutuspilli vaatisi Porin reissun, eikä nyt olis muuta asiaa. Timo S Quote Link to comment
tolvana Posted September 6, 2016 Share Posted September 6, 2016 Tottakai se kymänä käyttäytyy kuin jousi, sitä varten siinä on pultit jolla sen voi kiinnittää kunnes se noin sadan kilometrin yhtämittaisen ajon jälkeen "päästyy" eli mukautuu siihen paikkaan mihin laitettu. Saahan noita toki lämmitellä ja väännellä ja vaikka käyttää koneistamolla jos siltä tuntuu. Liekkö ollut wolkkarilla alunperinkään toleranssit millin osia noissa. Vanhemmat sepät kertoi mulle joskus vuosikymmeniä sitten semmosen viisauden että turha tarkkuus on ammattitaidon puutetta. Esim.koneistajat ei tuppaa pärjäämään kirvesmiehen hommissa jne... Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted September 7, 2016 Author Share Posted September 7, 2016 (edited) Imusarjan alemman, vasemman, lämmitysputken sain paikalleen, hioin vähän molemmista laipoista, niin sain taivutettua sopivalle etäisyydelle. Laitoin vähän migillä kiinni, niin ei jää jännitystä. Kyllä tolvana oli oikeassa, kun sanoi putken taipuvan ja varmaan asettuisi paikalleen ilman hitsausta. Luulin vain aluksi, että puhe oli yläpuolisesta lämmitysputkesta. Tältä näyttää nyt takapellin kanssa Vasen puoli Oikea puoli Vanhasta pellistä leikatun korjauspalan asettelua. Onneksi en heittänyt pois. Uuden reiän sijainti Oikea "munuainen" on sen verran matalalla, että Paruzzilta ostettu holkki ei riitä, täytyy tehdä/teettää pitempi holkki. Edited September 7, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
P_Valtonen Posted September 7, 2016 Share Posted September 7, 2016 Sulta puuttuu nämä pakosarjastasi. En tiedä miksi noi on joka valmistajalta hukassa. Oletus että kaikki raapasee noi talteen vanhoista äänenvaimentimista ennen sen kusarointia? Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted September 8, 2016 Author Share Posted September 8, 2016 (edited) Kyllä ne on hankittuna, samoin kuin niihin yläpuolelle tulevat kumitiivisteet. Oikea munuainen/potti on vaan niin paljon alhaalla, että kaupan hylsy ei taida riittää Vasen sivulta Oikea svulta Tämä on kuitenkin pienimpiä ongelmia. Edited September 8, 2016 by Timo Suosalmi Quote Link to comment
tolvana Posted September 8, 2016 Share Posted September 8, 2016 Helpompi vaihtaa tuo munuainen tai potti tai miks sitä haluaakin kutsua kun silputa takapelti ja sliipata ja maalata se uusiks niin että näyttäis olevan samaa sarjaa muiden peltien kanssa. Quote Link to comment
Timo Suosalmi Posted September 16, 2016 Author Share Posted September 16, 2016 Pottien liitäntäpalat, sai poistaa 2,5cm ja kiinnitys yhdellä klemmarilla. Äänenvaimentimen ja pakoputken liittämiseen tarvittavat klemmarit ja niiden "muhvit" tarkoitettu 35mm putkelle, vaikka äänenvaimentajan putket 38mm? Oikea potti/munuainen niin alhaalla, että siihen oma pitempi liitäntäpala Vasta nyt on pellit ja potit paikoillaan, mutta menikin yli 2vk! Sisältä en saa kuvia, kun ei ole salamavaloa vaan 10v? vanha Nokia ei-älypuhelin. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.