Jump to content

Pakoputken liitäntä haitariletkuihin


Recommended Posts

Ensikertalaisen kokoajan huolia:

Nuo pienet pakoputken lämpöliitännät (pienet lämmönvaihtimet, stove tai stove pott englanniksi) joihin puhaltimen haitariletkut liittyvät liitoskappaleiden avulla ovat vähintään 15mm kauempana toisistaan mitä on pellissä olevat reiät. Tilanne voi olla vielä hankalampi, kun yritän liittää alapuolisia "varsinaisia" lämmönvaihtimia, en ole vielä siinä kohdassa. (Tänään laturi/tuuletinkotelo, sähköhommia.) Kone on Kupla1200 34hv 2/69 ja pakoputki on varmaan oikeaa sorttia 1963 - 79 Standardikokoinen (jos näissä osissa mitään "standardia"). Tosin coolair.uk:n sivulla todetaan mystisesti

VW 1200 Beetle exhaust for models manufactured from December 1962 to December 1985.

These exhausts are a direct replacement for the original fitted to all 1200 Beetles and Karmann Ghia's from this period with correct OEM cast on one side, loose pre heater tube for slight adjustment upon installation and correct internal baffles.

Slight adjustment = hieman sovitusta...

Oletteko joskus joutunut kerta kaikkiaan purkamaan näitä pyörähteleviä lämpöliittimiä saadaksenne haitariletkut liitettyä/sopimaan takapellin reikiin/liittimiin?

Edited by Timo Suosalmi
Link to comment

Äsken laitoin lämmönvaihtimet alle, koitin laittaa, mutta tuli uusi ongelma: pyörivät haitariletkujen liittimien alaosat eivät osu lämmönvaihtimien liitosputkiin, jää joku 2cm rakoa! Tarkistin osien numerot, kaikki pitäisi sopia vm.69 1200:n moottoriin...prkl kyllä kysyy...

Huomasin just, että klemmarit ovat yli 2 cm leveitä, ehkä riittää.

Edited by Timo Suosalmi
Link to comment

Hei.Tee galvanoidusta pellistä leveämmät pannat ja vedä vaikka tupla klemmarit vierekkäin näitten päälle ja kiristä sitten viimeiseksi kun muut putket  ja osat on asennettu paikoilleen. Siis ensin holkit takapeltien läpi stove potteihin. Hakkaamalla ja paukuttamalla olen 1300:n putketkin joutunut liittämään.

Edited by hpa
Link to comment

Imusarjan lämmittimen vasemmanpuoleinen liitäntäkään ei ole kohdallaan, vaatii lämmitysputken imusarjan ja/tai pakoputken puoleisen pään vääntämistä kohdalleen. Paikalliselta peltipajalta on tilattu 6cm pitkät galvanoidusta pellistä tehdyt jatkokappaleet stove pottien alapuolen liitäntään, tulevat perjantaina. Viikonloppuna tulee toivottavasti Volkkarimies Porista auttamaan asennuksessa.

Link to comment

Ei se voi olla leveämpi kone kun pakoputken laipat osuvat kohdalleen varsin hyvin. Moottori 1.2  D0471207 34hv 2/69 6 Volt

Säkästä puheenollen: On minulla toinenkin äänenvaimennin, Hotcarsin myymä.

http://hotcars.net/Prod/prod1401.ASP osa nro 5800-4, 1200:n "vakio" pakoputki!

En mitannut sitä suinkaan heti, vaan vasta parin kuukauden kuluttua, niin ettei sitä enää voinut palauttaa. Siinä laipan pultinreikien heitto oli noin 4mm, liian suuri minun mielestäni, että olisi reikiä suurentamalla saanut sopimaan. Tämmöstä vaivaa ollu.

Link to comment

Tässä vielä kuvia siitä, miten erilaisia ovat äänenvaimentimen liitännät

Huonompi vaimennin (mutta uusi) vasen, matka 11mm

post-3068-0-37296400-1473073316_thumb.jpg

 

Huonompi vaimennin oikea, matka 10mmm

post-3068-0-35021800-1473073497_thumb.jpg

 

"Parempi" vaimennin vasen, matka 18mm, painamalla kiinni 16mm

post-3068-0-53814800-1473073660_thumb.jpg

 

"parempi" vaimennin oikea 9mm

post-3068-0-26546600-1473073736_thumb.jpg

 

Vasemman puolen liitäntä vaatii aika paljon muokkausta, täytyy viedä pajalle

Edited by Timo Suosalmi
Link to comment

Se putkitötsä taipuu parikytmillii mihin vaan sen kun kääntää... Tollasia nuo on aina eikä se tuota mitään ongelmia.

Samaten se neljän millin heitto korjaantuu jo lattialle pudottamalla mut nuo munuaiset ja niiden sopimaan saaminen on ainainen murhe. Parin kilon vasaralla taputtaa hellästi niin taas sopii.

Edited by tolvana
Link to comment

Se putkitötsä taipuu parikytmillii mihin vaan sen kun kääntää... Tollasia nuo on aina eikä se tuota mitään ongelmia.

Samaten se neljän millin heitto korjaantuu jo lattialle pudottamalla mut nuo munuaiset ja niiden sopimaan saaminen on ainainen murhe. Parin kilon vasaralla taputtaa hellästi niin taas sopii.

Hyvä tietää, että putkilötsä, varmaankin imusarja ja lämmitinputki?, taipuu, hitsauspilliä ei ole; MIG-laite on.

Edited by Timo Suosalmi
Link to comment

Se putkitötsä taipuu parikytmillii mihin vaan sen kun kääntää... Tollasia nuo on aina eikä se tuota mitään ongelmia.

Samaten se neljän millin heitto korjaantuu jo lattialle pudottamalla mut nuo munuaiset ja niiden sopimaan saaminen on ainainen murhe. Parin kilon vasaralla taputtaa hellästi niin taas sopii.

 

Ei tarvitse lämpöä tuo ohut putki joka on kiinni vielä ohuemmassa pellissä, väkivalta lopettaa vittuilun!(vanha kuusaalainen sanonta)

Ei tiedä mitä putkea/putkia näissä nyt tarkoitetaan? Ilmanohjauspellin ylä- vai alapuolella? Alapuolella oleva imuilman lämmitysputki ei taivu minnekään tai ainakaan pysyvästi. Se on kierteellä kuin jousi ja käyttäytyy sen mukaisesti. Pakottamalla sen lyttyyn voidaan sen asentoa muuttaa. Taivuttaessa kylmänä palautuu entiseen asentoonsa. Toiseksi: lämmitysputken laippa ja pakoputken laippa osuvat toisiinsa ja estävät enemmän vääntämisen. Siis onko putkitötsä se yläpuolella oleva imusarja/lämmitysputki? Voiko sitä vääntää huoletta vaaditun n.8mm, vai onnistuuko vain Kuusaalla? Hehkutuspilli vaatisi Porin reissun, eikä nyt olis muuta asiaa.

Timo S

Link to comment

Tottakai se kymänä käyttäytyy kuin jousi, sitä varten siinä on pultit jolla sen voi kiinnittää kunnes se noin sadan kilometrin yhtämittaisen ajon jälkeen "päästyy" eli mukautuu siihen paikkaan mihin laitettu. Saahan noita toki lämmitellä ja väännellä ja vaikka käyttää koneistamolla jos siltä tuntuu. Liekkö ollut wolkkarilla alunperinkään toleranssit millin osia noissa.

Vanhemmat sepät kertoi mulle joskus vuosikymmeniä sitten semmosen viisauden että turha tarkkuus on ammattitaidon puutetta.

Esim.koneistajat ei tuppaa pärjäämään kirvesmiehen hommissa jne...

Link to comment

Imusarjan alemman, vasemman, lämmitysputken sain paikalleen, hioin vähän molemmista laipoista, niin sain taivutettua sopivalle etäisyydelle. Laitoin vähän migillä kiinni, niin ei jää jännitystä. Kyllä tolvana oli oikeassa, kun sanoi putken taipuvan ja varmaan asettuisi paikalleen ilman hitsausta. Luulin vain aluksi, että puhe oli yläpuolisesta lämmitysputkesta.

Tältä näyttää nyt takapellin kanssa

Vasen puoli

post-3068-0-60548500-1473236947_thumb.jpg

 

Oikea puoli

post-3068-0-76481100-1473237014_thumb.jpg

 

Vanhasta pellistä leikatun korjauspalan asettelua. Onneksi en heittänyt pois.

post-3068-0-78272800-1473237139_thumb.jpg

 

Uuden reiän sijainti

post-3068-0-08525100-1473237199_thumb.jpg

 

Oikea "munuainen" on sen verran matalalla, että Paruzzilta ostettu holkki ei riitä, täytyy tehdä/teettää pitempi holkki.

Edited by Timo Suosalmi
Link to comment

Pottien liitäntäpalat, sai poistaa 2,5cm ja kiinnitys yhdellä klemmarilla.

 

post-3068-0-74870100-1474042717_thumb.jpg

 

Äänenvaimentimen ja pakoputken liittämiseen tarvittavat klemmarit ja niiden "muhvit" tarkoitettu 35mm putkelle, vaikka äänenvaimentajan putket 38mm?

 

post-3068-0-58372400-1474042933_thumb.jpg

 

Oikea potti/munuainen niin alhaalla, että siihen oma pitempi liitäntäpala

 

post-3068-0-51430100-1474043030_thumb.jpg

 

Vasta nyt on pellit ja potit paikoillaan, mutta menikin yli 2vk! Sisältä en saa kuvia, kun ei ole salamavaloa vaan 10v? vanha Nokia ei-älypuhelin.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...