Jump to content

T3 Variant 1967


JuhaO

Recommended Posts

Laitampa tämän tänne esille nyt kun rehvakkaasti aloitin tämän projektin kanssa pitkän tauon jälkeen.

Taustasta sen verran että vaimon kyläkauppias ukki on vuonna 67 ostanut Variantin uutena piilofarmarina.

Joskus 70-luvulla porattu takaikkunat auki ja nostettu takapenkin selkänoja pystyyn.

 

Ukilta loppui ajot aikanaan ja n.10 v seisottamisen jälkeen tämä näppynaama takatukka orastava autonasentaja kaivoi Variantin muurahaisten syömästä puutallista esille.

Tunkki meni läpi helmoista kun ne oli lasikuitua ja sanomalehteä, mutta muuten ihan ryhdikäs ja erikoinen kapistus. Kaikki originaalia ja todella vähän kilometrejä.

 

Bensalla ja pienillä tarkistuksilla kone hörähti käyntiin ja appiukoltakin lohkesi hymy tulevalle vävypojalle. Appi toimi kyllä hyvänä sponssorina köyhälle opiskelijalle sillä kaikenalaista hilpettä piti hankkia ennenkuin päästiin leimalle.

 

Remppailun jälkeen autolla ajeltiin opiskeluaika ja vähän sen ylikin. Kunnes eräänä myrskyisenä maanataiaamuna kone kilahti työmatkalla ja meno loppui siihen.

Sen jälkeen auto on kerännyt lähinnä pölyä ja siirtynyt tallista toiseen kun asuinpaikka vaihtui.

 

Sepäs siitä.

 

Akuutimmat puutteet on etuakseli ja moottori. Osia ei ole kuin ne mitä autossa oli kiinni.

Päätin aloittaa etupäästä sillä koneen saa tehdä joku muu joka tapauksessa.

 

Mitenkähän tänne palstalle sai kuvia lisättyä?

 

https://goo.gl/photos/tyrX5h875U5DHYq47

Edited by JuhaO
Link to comment

Kuvat voi linkittää niiden osoitteella jonka lisäät tuohon tekstikenttään.

 

Ja tuohan olis härski umpikorina, oliko noita umpinaisiakin oli eka kysymys joka heräsi mieleen - eli nyt jo varsin harvinainen peli olisi kai vieläkin harvinaisempi alkuperäisen kaltaisena?

 

Ei muuta kuin onnea matkaan projektin kanssa

Link to comment

Löysin paperien joukosta tyyppikatsastustodistuksen. Kaksipaikainen pakettiauto alunperin. Sai muuttaa myöhemmin henkilöautoksi ilman veroseuraamuksia. Ihmettelinkin, miksi tämä oli niin koruton verrattuna muihin näkemiini malleihin. Luulin että vaari oli vaan pihi ja osti "karvalakkimallin"

Edited by JuhaO
Link to comment

Jees. Löysin kanssa lähes 1:1 samanlaisen kuin omani on ollut silloin kun kaupat on tehty vuonna 1967.

 

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1909389

 

Hintakin oli kohdillaan :)

 

Ja muistan hämärästi, että nuo originaalit pellinpalatkin oli jossain liiterissä. Perhana kun ei tajunnut niiden arvoa silloin...

Edited by JuhaO
Link to comment

Eiköhän typ3 akseleita nyt löydy sopurahalla tästäkin maasta parempikuntoisena. Itselläkin on yksi runko tallissa jos en väärin muista ja jos nyt ei muualta löydy niin voisin jopa harkita siittä luopumista.

Edited by Tanhis
Link to comment

Autohan on runkonumeron perusteella vuosimallia 1966, valmistettu lokakuun 10. päivän kieppeillä 1965. Aika rivakasti on tullut Suomeen kun jo 27.10 tyyppikatsastettu. Ei kai Varianteissa ollut kuin vahvistettu taka-apurunko ja paksummat takajouset? Umpikylki ois kyllä makea, mutta varsin epäkäytännöllinen. Tai ainakin lievää klaustrobobiaa aiheuttava, IMHO. 

Link to comment
Guest Type123

Repro-paneelejakin joku on aikoinaan kaupannut. Tosin 1.5-2k$ hintaan joka on kanttikoneen käytöstä ja louvereiden teosta melko raju korvaus.

 

Itsellä on atomeina myös tuollainen '67 1500N Panel Van ja etummaiset panelit löytyy mutta takimmaisia ei ole. Enkä kyllä aio niistä yllä mainittua hintaa maksaakaan eli saa sitten olla ilman.

 

Tässä vielä kuva M 265 (yllä) ja M 264 (alla) eroista. Nämä Suomen Panelit taitaa olla näitä ensin mainittuja yleensä, eli näihin on saanut penkit jälkikäteen paikoilleen.

post-1712-0-10641100-1485421387_thumb.png

Edited by Type123
Link to comment

Vähän pukkasin eteenpäin tätä. Purkamalla omia rötöksiäni. 

 

https://goo.gl/photo...rX5h875U5DHYq47

 
Paistaa valo väärästä paikasta. Kuskin penkkiä irrottaessa lähti kotelonpuolinen kisko irti samalla.
Paljon on kovaa, mutta haperoakin löytyy kotitarpeiksi.
 
Tää on katsottava nyt loppuun asti. Ratsupaikoilla tätä ei enää korjata.
 
Hyviä vinkkejä korin irroitukseen pohjasta kaivataan. En löytänyt ihan heti kuvaa monellako pultilla kori on kiinni.
Mihin on hyvä hitsata jäykisteitä ettei kori notkahda nostettaessa ?
 
Pönkään korin ylös keulasta ja perästä ja lasken alustan alas ja siirrän taaksepäin apupyörien varassa. Se on suunnitelma.
Ovenkohta vähän arveluttaa kun siinä on vain katto ja helma jäykisteenä. Jotain kalusteputkea pitää hitsata tueksi.
Saa nähdä miten äijän käy :)
 
Ensin puretaan lisää...
Edited by JuhaO
Link to comment
Guest Type123

Omaan Warreen laitoin oviaukkoon neliöprofiilin ja vasemmalta oikealle oviaukkoon ristikkäin X-tyylisen jäykkärin, B-pilariin poikittain neliöprofiilin joka tuettiin taaksepäin - eikä koppa notkahtanut. Tosin en ota mitään vastuuta mikäli muilla koppa notkahtaa :)

 

Oviaukkojen jäykkärit laittaisin tosin nyt siten, että ovet saisi mallattua tarvittaessa paikoilleen. Itselläni kävi tuossa kohtaa pientä suurempi aivopieru muttei aiheuttanut itselleni mitään ongelmia.

 

Ei tuo jäykkäreiden asettelu ole mitään rakettitiedettä kuitenkaan.

Edited by Type123
Link to comment

No niin. Nyt on kaikki iroitettavissa olevat osat irti. Ikkunat saa jäädä kiinni toistaiseksi.

Seuraavaksi puukiiloja korin ja pohjan väliin. Katsotaan mistä hirttää kiinni. Ja huonekaluputkesta tukirakenteita oviaukkoihin.

Melko varma arvaus, että tämä on poikki just siitä. Koria pitää kasassa pelkkä kattopelti.

 

Suunnitelma:

Pönkään korin siihen missä se on ja lasken alustaa alas ja vedän sen taaksepäin alta pois. 

 

Pakkaset haitaa harrastusta ensiviikolla, mutta katsotaan taas viikonloppuna uudestaan.

 

https://goo.gl/photo...rX5h875U5DHYq47

Link to comment
  • 2 weeks later...

Siinähä se nyt on. Vähän vielä purkuhommia ja sitten pääsee peltien kimppuun. Aika paljon mätää hankalissa paikoissa joten korin irroitus kannatti. Ei tätä olisi enää mitenkään muuten voinut harsia kasaan.

CJBKr4EK0wn2kUQjGYTb0lmspCN3OJ8gq6YtthQA

Link to comment

Tenkkapoo. Mites tämä vaihdelaatikko lähtee irti ? Kaikki muu on irti, mutta vaihdekepille menevä tanko on kiinni jollain systeemillä.

Pääseekö siihen käsiksi alakautta ? vai mistä ? Kuppelossa on tuollainen luukku. Vai onko ? Videossa 5 min kohdalla näkyy luukku:

https://www.youtube.com/watch?v=z6w5jBZSmLY

 

Variantissa on runkonumero tuolla kohtaa...

 

4AP1AYf0HuHDwnsIlUJ4PcOT9A1NfOLKNFLHcGfv

Link to comment

Jep. Kyllähän tämä mätä vähän yllätti. Alunperin piti laittaa "räjähtänyt" kone kuntoon ja pienen fixin kautta ajoon. Pölyinen, mutta muuten ihan ryhdissä oleva auto.

Etuakseli olikin sitten aika huonossa hapessa ja sitä irroittaessa löytyi pohjalevystä rupea ja siitähän se sitten lähti...

Ei paljon muita vaihtoehtoja ole kuin tehdä tämä isommalla kädellä.

Tässä vaiheessa voin jo luvata ettei ole ajossa ensikesänä :)

 

16938882_1433321576686242_73119571027948

Link to comment

Takajouset lähti irti kun rohkeasti moskalla päräyttää. Hiekkapuhallusharjoitukset jatkuu. Hapanta on, mutta on siellä kovaakin. Pitää varmaan välillä hitsailailla ettei usko lopu kesken...

RRZZC8Es2Z6nnmhwzwTc1wJTcp9vaIzM_qUUtzjl

  • Like 1
Link to comment
  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...