Jump to content

2/3 pyöräiset ilmajäähypyörät


Recommended Posts

Palstalla vilahtelee aina silloin tällöin jutunpätkiä ja kuvia kaksipyöräisistä ja sivuvaunullisista pyöristä. Ainakin Janakkalan (Matti-Pekka) ja Jyväskylän (KimmoH) suunnalla on tällaista aktiviteettia ollut. Näissä projekteissa on kaiketi vanhoja "Neppareita"muutettu VW moottoreille.

 

Olis mielenkiintoista kuulla lisää näistä projekteista! Mitä runkoja näissä on käytetty? Miten kytkin ja vaihteisto on saatu toimimaan pyörän kardaaniin tai mahdolliseen ketju ratkaisuun. Onko sivuvaunussa pystytty säilyttämään myös veto niissä pyörissä missä se on alunperin ollut? Kuinka nämä VW koneet on toimineet yo. asennuksissa?

 

Kiitos jo etukäteen MAH

  • Like 1
Link to comment

Terve

Näitä itäpyöriä on muutettu auton koneilla toimivaksi jo pitkän aikaa (reilut 20 vuotta). Moottoreina on mm. Fiat (127), citroen (cx) , Daf, Susuki alto, Mini, Jalta???, ym..ja yleisimpänä tämä vw -ilmajäähy. Vw kone o hyvin saman näköinen kun alkuperäinen boxeri ja äkkinäinen ei vw koneista alkuperäisestä erota. Vw koneen hyviä puolia on myös se että rakenteen painopiste saadaan matalalle ja kone on luonteeltaan matalakierroksinen. Myöskään se että varaosat on edullisia ja helposti saatavia ei ole pahasta, mutta kuten venäläisissäkin osissa , edullisten tarvikeosien laatu on kyllä välillä tosi huono..suorastaan kelvotonta. Yleensä muutostyö tehdään wanhempiin 50..70 -luvun pyöriin(Ural tai Dnepr,K) jolloin pyörien varustelu vaatimukset on niin vähäiset että saa tehtyä kyllä tosi simppelin mopon ja wanhoissa itäpyörissä oli laatu selvasti parempi kun 80..90 -luvun pyörissä. Sivuvaunupyörässä tehokkaamman moottorin tuoma etu vakioon on selvempi kun soolopyörässä, ja sivuvaunupyörässä tehopainosuhteen mukaan tehty muutoskatsastus sallisi n. kahden vw koneen asennuksen ennen kun tehopainoraja ylittyisi...Tavan runkoa pidennetään ja runkoputket muokataan niin että moottori saadaan mahdollimman alas jotta kumminkin kardaanilinja säilyy oikeana. Sivuvaunukäytössä runkoa vahvistetaan krittisiltä osiltaan samalla. Kytkimenä toimii yleensä itäpyörän oma kaksilevyinen kytkin joka vauhtipyörineen naitetaan vw:n vauhtipyörän napaan. Vaihteistona yleensä itäpyörän, nepparin(Dnepr) pakillinen, vaihteisto ja oma kardaani ja perä. Itälaatikkoon saa useita välityksiä edullisesti samoin kun perään, joten koneen kierrokset saa mukavan matalaksi loikottaa mennä. Vaunussa jos on veto se toimii kuten alkuperäisessäkin. Omina kokemuksina tuo on tosi mukava ajaa, ja tämän hetkiset kokemukset kestävyydestä on ihan myönteiset.

Edited by Matti-Pekka
Link to comment

Toi mun kikotin on ihan orggis neukku ilmajäähyllä varustettu. Tosin haaveissa on VW moottorinenkin mutta hyllyssä odottelevaa 2 litraista type 4 konetta ei mahda saada mitenkään laillisesti soolopyörään, vai kuinka mahtaa olla ? 

Mulla on sellainen muistikuva jäänyt että Micalin soolomopoon (neppari mt 10/36 joku vm-75?) olisi saanut laittaa vielä jotain 78 hv koneen? kuutiotilavuudella ei ole väliä...

Edited by Matti-Pekka
  • Like 1
Link to comment

Onko Steyr-Puchin 650cc koneita näkyny koskaan moottorpyörälöissä?

Vaihtoehtoina on kyllä eksoottisia koneita kuten esim. BMW 700 pikku sport auton kone, mutta ne hieman harvinaisemmat on kalliita koneita hankkia ja kalliita /hankalia varaosien hankintaan. Tämän rakentelusuunnan ideana on se että mopon lähtöhinta on ennemmin joitain satasia kun tonneja, ja jotta sama johtolanka säilyy, niin ei se konekaan saisi paljoa 100..200 euroa enempi maksaa..se kuinka hyvä ja uljas moposta tulee jää sitten tekijän kädentaitojen varaan..eli ei rahalla vaan nikkaroinnilla ja oikeilla valinnoilla,,

Link to comment

Kiitos infopläjäyksestä! Mielenkiintoisia härveleitä. Eikun kauppaan vai jäitä hattuun???

Ei sitä kannata jäitä hattuun työntää..grogilasiin...no tässä on ollut taas joitain jo kunnostettuja sotalook vaununeppareita suomikilvissä 600 eur hintaan myynnissä..joilla siis voisi ajaa jo itätekniikalla..jos vaikka sellaisen hankkii ja ajan kanssa tekee haluamansa..niin ei ole taloudellisesti kovin raskas projekti..

jos tuollainen kiinnostaa niin lompakko tiukalla ja hieman kuulostelee ja kysyy neuvoa/vinkkejä..

  • Like 1
Link to comment

Ei sitä kannata jäitä hattuun työntää..grogilasiin...no tässä on ollut taas joitain jo kunnostettuja sotalook vaununeppareita suomikilvissä 600 eur hintaan myynnissä..joilla siis voisi ajaa jo itätekniikalla..jos vaikka sellaisen hankkii ja ajan kanssa tekee haluamansa..niin ei ole taloudellisesti kovin raskas projekti..

jos tuollainen kiinnostaa niin lompakko tiukalla ja hieman kuulostelee ja kysyy neuvoa/vinkkejä..

 

Aivan totta Grgilasiinhan se jää tosiaan kuuluu! Palaan myöhemmin asiaan.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Terve

Tuli vaihdettua VWK:hon suora nelosrataspari (30% nopeuttava) ja 10% nopeuttava  kolmosrataspari..pikkasen vinohampainen nelonen kuuluu vinkuvan ,ei se kypärän sisään kuulu mutta tuo kamera sen nappaa...pitää vähän ajella mobililla jos asettus ja kesäksi Redlinen marjapuurot sisään...teissä paljon painanteita, mutta aivan hel..tin kivaa!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=FeklV0pYQgU

Edited by Matti-Pekka
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...