pas2 Posted May 10, 2017 Posted May 10, 2017 (edited) Ihan kai tyhmät kyssärit mutta tällaista. 1. On lievää välystä niin riittääkö sidepulttisarja ja laakerit? Ja jos vaihtaa koko etuakseliston niin minkäslainen puuha siinä on. Kun on yksi etuakselisto vapaana ja jos sen kokonaiskunnostaisi ja vaihtaisi toisen paikalle, ei siinäkään nyt vikaa ole kun tuo väljä. Vaseliinia tiukkaan kun laittaa niin ei ole väljää mutta 100 km ajon jälkeen on. 2. Toinen juttu, alennusvaihteista eroon niin mites tommosen 71 kuplan palikat riittää. En tarvitse irssejä, tajusin kun en aio hulluja madalluksia. Mutta joutuu kai madaltamaan että renkaat menee suoraan? Entä late pallon taka-akselistokilkkeet? Tällasta tällä kertaa raadin mietittäväksi. Edited May 4, 2021 by pas2 Selvennnys Quote
Kemin Karavaanari Posted May 10, 2017 Posted May 10, 2017 Olithan tietoinen että olkatappien väljyys voidaan korjata ihan säätämällä? Jos ei onnistu näin niin sitten menee purku/kunnostushommiksi. Quote
Kemin Karavaanari Posted May 10, 2017 Posted May 10, 2017 Perän madallukseen voit käyttää kuplan laatikkoa, juniksen nokkakappaleella. Vetarit pitää olla pitkät, 71 kuplan vetarit taitaa ollakin. Lisäksi tarvitset lyhyet vetarin suojaputket joita jatketaan. Juniksen jousilatat pitää vaihtaa muokattuihin tai valmiisiin säätölattoihin koska suojaputkien kiinnitys lattoihin muuttuu. Jarruiksi joko 62 tai vanhemman juniksen kamat(rummuissa sopiva boori) tai 3-tyypin tai kuplan jarrut(ei virallisesti riitä jarruteho/kantavuus. Irssihommat erikseen joita voi hakea googlesta volkkaripalsta+IRS tai sen tyylistä. Quote
vwagen Posted May 10, 2017 Posted May 10, 2017 Jos olkatapeissa on väljää niin ei se mihinkään sidepultteja kiristämällä tai vaihtamalla häviä. 1 Quote
Kemin Karavaanari Posted May 10, 2017 Posted May 10, 2017 Ei niin mutta ei olisi eka kerta kun ollaan vaihtamassa koko olkia kun ei ole kuultukaan sidepulttien säädöistä. En väitä että nyt olisi kyse tästä mutta eipä se mitään maksa varmistakaan. Quote
pas2 Posted May 10, 2017 Author Posted May 10, 2017 Eli jos ei sidepulteilla kiristämällä saada välystä pois niin ei auta vaihtaa sidepulttisarjaa sis. laakerit vaan jotain muuta? Quote
pas2 Posted May 10, 2017 Author Posted May 10, 2017 Kun se oli vähänniinkuin se kysymys että jos on välystä sivuttain niin että korjaantuuko se sidepulttisarjalla eli sidepultit ja laakerit. Jos ei niin mitä? Quote
metake Posted May 11, 2017 Posted May 11, 2017 Sidepultit on vaakasuunnassa ja olkatapit pystysuunnassa. Sidepulttien päittäis-, eli vaakasuuntaisen välyksen voi säätää ja kiristää pois. Mikäli välystä on vielä sidepulttien kiristämisen jälkeenkin niin pitää uusia olkatapit ja/tai sidepultit. Välys voi tulla myös löysällä olevasta pyöränlaakerista joten sekin on hyvä tarkastaa. Quote
-tipi- Posted May 11, 2017 Posted May 11, 2017 Jos joku maallikko tätä lukee niin sidepulttehin kannattaa tehtaan ohjeiden mukainen välys jättää, ei ne muuten toimi halutulla tavalla. Olkatapeissa kaiketi eniten kuluu sen puslat olkatuessa, jotka nekin uusitaan olkatappeja uusittaessa. Halvoissa sarjoissa nämä ovat olleet hauraita, ja lohkeilleet rotsattaessa niihin oikeaa välystä. Made in Germany lienee laadun tae. Quote
Guest Toheltaja Posted May 11, 2017 Posted May 11, 2017 (edited) Olkatappien puslia (uutta ja vanhaa mallia) ja rasvatiivisteitä löytyy iso pussillinen jos tarvetta. Kumit wolfsburg westin & VW/NOS ja puslat WW. Tuskin noita enää tulen tarvitsemaan. Myös VW/NOS akseliputken bakeliittilaakereita löytyy. Tarvittaessa 7 paria purettuja ja puhallettuja olkiakin osineen. Edited May 11, 2017 by Toheltaja Quote
Anpu Posted May 11, 2017 Posted May 11, 2017 (edited) Samalla tapit uusii kun flippaat olat jos takanta poistat alennusvaihteet. http://www.wagenswest.com/how_to/flipping_a_spindle.php Edited May 11, 2017 by Anpu Quote
pas2 Posted May 11, 2017 Author Posted May 11, 2017 (edited) ... Edited July 29, 2021 by pas2 Turhaa höpinää Quote
pas2 Posted May 11, 2017 Author Posted May 11, 2017 Niin ja pönttö kysymys oli olkatapeista kun niitä ei vaan ollut suoraan aircooledin sivulla, ajattelin että onko sidepulttisarja olkatapitkin sisältävä no joo... Quote
pas2 Posted March 17, 2021 Author Posted March 17, 2021 Olka-akseleihin uusittu puslat ja pari tappia. 30kN voimalla piti vetää, että sai purettua. Nippuun meni nätisti. Autoon kiinnitys vaiheessa. Huomioitavia asioita: Jos olet uusimassa olkatappeja, niin älä suotta poista vanhoja laakereita ennen sovitusta. Osina tuli yksi VW vanhaa varastoa ja se olisi varmaan mennyt jommalle kummalle puolelle vanhan laakerin kanssa. Tai sitten ei. Quote
pas2 Posted May 4, 2021 Author Posted May 4, 2021 Kysmys: miten tuo pystyvälys? Osat on paikoillaan, mitkä pitää olla, mutta nyt kun rasvailin ja tutkailin, niin noissa on pysty väljää minusta liikaa. Olisiko tämä pitänyt huomioida asennuksessa ja jos olisi niin miten? Nimim. Taasko puretaan auto toukokuussa? Quote
-tipi- Posted May 5, 2021 Posted May 5, 2021 (edited) Niin Bussin kuin Kuplankin olkatappien pystyvälys säädetään voidaan säätää normaaleissa talliolosuhteissa bakeliittilevyn paksuudella. Jos uusi on liian tiukka, sitä hiotaan tasoa vasten ohuemmaksi. Edited May 10, 2021 by -tipi- virheellinen tieto korjattu Quote
Virtanen Posted May 5, 2021 Posted May 5, 2021 Päittäisvälys säädetään metallisilla eri vahvuisilla säätölaatoilla kuplassa ja väliosilla Typ2:ssa. Tuossa kuva typ2 väliosasta Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.