Jump to content

mega squirt projekti


Guest Tuoppi

Recommended Posts

Guest Tuoppi

on pitäny pitkään kirjotella rojektista, mutta aina se on jääny...paitsi jos ny alottas:

 

eli tuli viime kesänä "nykivällä" kuplalla ajellessa mitta täyteen ja niin alkoi kehittyä ajatus valjastaa 1300(1650) T1 1972 ruiskulla ja niinhän siinä sitten pikku hiljaa ajatus kasvoi ideoiks ja siitä teoiks.

 

Syyskussa kupla talliin ja kone mäjelle ja aivoriihiä toisen perään ja päädyttiin kaverin kans saabin tekniikkaan eli 900 suapin sähkösuuttimet, bensareku, bensapumppu, sytytysmoduuli ja 9000:n ilmaläppä sekä opelista tyhjäkäyntimoottori. Kukoksi tunkiolle rakennettiin mega squirt, extra sparkilla kaikkia näitä ohjaamaan, jolloin saatiin myös kärjetön sytytys ja ennakon säätö. Imusarja tehtiin rosterista ja alkuperäisiin loppukäyriin tehtiin paikat suuttimille.

 

Moottorin vanhat johdot revittiin mäelle ja tehtiin uusi johtosarja tilalle missä noita johtoja meneekin hiukan enemmän kuin ennen, mut onhan siä enemmän rojuakin: imuilmanlämpö, öljynlämpö, kaasuläpänasentoanturi, tyhjäkäyntimoottori, lamda, suuttimetx4 ja "hall", anturi aika mukavasti uudet johdot löysi paikkansa ja kehtaa vielä luukunkin aukasta ;)

 

Bensa puolelle tehtiin pieni välisäiliö ilmaa poistamaan jota täytetään rataspumpulla josta taas suurtehopumppu työntää lientä eteenpäin, paluu hoituu rekulta takasin pääsäiliöön.

 

Yritän saada kuvia rojektista myös näytille, mut saattaa mennä hetki kun H-hetki eli käynnistys lähenee ja tarkistuksia ja viime silauksia pitää vielä väsätä, mut onhan täs kesää jäljellä. Pikkusen perhosia toi ensi käynnistys kyllä tuottaa, mut eiköhän se siitä suttaannu. Jos käynnistys menee ok niin sit se vasta homma alkaa kun ruvetaan vääntään karttoja sytytys puolelle.

 

Tämmöistä pientä stooria näin aluks ja kertoilen kun auto käy...toivottavasti käy ;)

Link to comment
Guest KooTee

Jep, tsemppiä!

 

Mulla on tuo megasquirt pelannu turbokuppelissa hienosti. Laajakaistalambdan kanssa säätökin onnistu muutamassa illassa....

-kalle

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Tuoppi

juu eli tänään edettin taas jonkin matkaa. Tietokoneet kiinni ja antureita katsastelemaan ja olihan siä joku nakkisormi pistäny tyhjäkäyntimoottorin ja lämpötila-anturin piuhat väärin päin ja ei muuta kun juotin käteen ja heti pelittää.

 

Pieniä ongelmia vielä sytkän kanssa ennen kuin pääsee käyntiin laittaan eli ei meinaa tulla oikeeta kierroslukua kun pyöritettiin virranjakaa porakoneella. Virranjakajassa pertronix kilkkeet sisällä mut eiköhän toi oo joku asetus juttu megassa.

 

Toisen Bensapumpun alle tarvii laittaa varmaan kumitassut kun meinaa rattaat resonoida korin kanssa...ei miellyttävä ääni.

 

Kuvia jo kameralla, mut en ehtiny siirtää koneelle kun piti lähtee töihin. On tää perhana kun työ haittaa harrastuksia ;)

Link to comment
Guest Tuoppi

juu eli ylösvetovastus on paikallaan 800 ohm. eli pertronixelle menee 12V suoraan punaista johtoa pitkin ja musta johto menee megalle pinniin 24 jota ennen se on haaroitettu vastuksen kautta 12V:iin. mulla on kotona sivu minkä mukaan kytketty, yritän muistaa laittaa sen jossain vaiheessa.

Link to comment

Sytkän perusasetuslehdessä on kohda millä voidaan asettaa mega pidättämään ekoja kipinöitä, tästä voi olla hyötyä jos triggauskulma on iso ja käytetään time based-asetuksia.

Link to comment
Guest Tuoppi

nyt on kupla ottanu ekat henkoset ruiskulla ja kyllä se naaman virneeseen veti :) nyt on vasta perussäädöt koneessa joten ei kauheesti viä kulje mut piti pieni lenkki heittää ja hyvin se meni olosuhteisiin nähden. seuraavaks laajakaistalambda koneeseen ja säätelemään. harmi kun töitä pukkaa ja pääsee sääteleen vasta maanataina.

 

että tämmöstä väliaikatietoa...niin ja videoo tuli kans otettua, mites pystyy tänne laittaan, meneekö ihan samallatavalla kuin kuvatkin?

Link to comment
  • 5 weeks later...
Guest Tuoppi

nooooniiiin... :)

 

nyt on ekat 200 km takan säätöajoja ja ei tunne enää kuplan moottoria alkuperäiseksi. Kyllä täytyy sanoa että mieletön on ero vanhaan koneeseen!! Jossain vaiheessa kyllä hymyiltiin et ei tää kuplan säädöltä näytä kun kaveri istuu takapenkillä läppärin kans ja naputtaa dataa koneeseen, mut miksipä ei :)

 

nyt on sopat vielä vähän rikkaalla, mut venttiilin säätöjen jälkeen otetaan vielä tarkempaan syyniin. ei tolla sopalla taloudellisuutta haeta mut liika on liikaa. Huomattiin jännä ilmiö 2500-3000 kierroksen kohdalla, siinä on vissiin paras tehoalue kun kaverilla meinas usko loppua kun seokset kunnon kiihdytyksellä tolla alueella meinas aina olla laihalla, mut kyl se sopan antamisella sit löyty. Todettiin vaan et tollanen säätö ei onnistu kaasarilla millään, et voi lisätä yhden hyvän puolen papereihin. Kaasutin versiolla nelosella vedättäminen alle 2000 kierroksen ei ollut mitään herkkua mutta nyt pystyy helposti vedättään n. 1500 korvilta, ei nyi eikä nikottele.

 

Tänään lupaan ottaa kuvia kun on noin hieno ilmakin ja kamerakin taas kunnossa...

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest Tuoppi

jepjep eli on tullut kyselyitä rojektista ja tässä tarkempia tietoja:

hinnat on noin hintoja

 

ensiöpumppu 25e

pääpumppu 35e

keräilysäiliö itse tehty

suodattimet 10e

nylonletkua ja kumiletkua 30e

jakotukit itse tehty

bensaregulaattori saab 900 käytetty 10e

suuttimet saab 900 käytetyt 5e kpl = 20e (pienimmät riittää n. 120 hp)

liittimiä 45e

imusarja itse tehty

pässin sarvet itse modifioitu

 

kaasuläppä saab 9000 uudempi malli käytetty 25e

läpän asentoanturi 30e

imuilman lämpötila-anturi 35e

öljyn lämpötila-anturi (mittatikku malli) käytetty 35e

lambda 40e

 

pertronix anturi 90e

sytytysyksikkö saab 900 käytetty 20e

bosch 009 jakaja modattu suoraksi ja kannenasento siirretty

megasquirt valmiiksi kasattu ja testattu 200e

piuhaa ymym 50e

 

eli tosta tulee yhteensä 700e, halvemmalakin varmaan pääsee mut käytin jonkin verran uusia osia kun ei jaksa vanhojen antureiden kans arpoa.

Jokainen voi itse miettiä onko se paljon vai vähän. Omasta mielestä ei ole paljon, koska kasaamisen jälkeen ei mene enää rahaa suuttimiin ymym ainoastaan aikaa kun tietokonetta naputtelee ja säätää sytkä- ja bensakartat kohdalleen. Ja ton sytkäjutun voi unohtaa jos ei halua megan sitä ohjaavan.

 

Ajelin 7 vuotta drla 40 keskikaasarilla ja nyt kun on ruisku niin ei tee enää mieli tommosta kaksaria. on auto niin erilainen ajaa et huhhuh. Anssi kävi lenkin heittämässä ja ei meinannut uskoa et kone on 5 vuotta vanha 1600...kaks litraseks ois veikannu. alavääntö ja kaasuun vastaaminen sai Anssilta kiitosta, ei nykiny eikä odotellu. Hauska sillä on ajaa ei voi muuta sanoo. Ja kiitos Anssille kaikista kommenteista ja ideoista osaa on alettu jo työstää. :)

 

Voin katsella noita osien tarkempia tyyppejä kun kerkeän ja lisäilen niitä tohon listaan.

 

Tuomas

Link to comment
  • 10 months later...
  • 4 months later...

Oma megarojekti käynnisty ekalla startilla tänään - kiitokset uljaasta imusarjapaketista JaniM:lle. Tässäkin EDIS4 hukkakipinäsytkä ja jakaja heitetty Olari laatikkoon.

 

Nyt tarviis VDO M14 öljyroppu anturin tilalle reaaliaikaisempaa koneen lämpötilan anturointia esim. kannesta. Löytyykö valmista ratkaisua vai pitääkö alkaa kokeilemaan?

 

mikko @ dwl.fi

Link to comment

Paras olisi varmaankin termoparianturi tulpan alle (oiskohan Janilla vielä näitä?). Mulla on pari vieläki hyllyssä asennusta odottelemassa..

 

Noille sit vahvistinpiiri - joko ihan termoparille tarkoitettu tai ihan opari vaan ilman lämpötilakompensointia.

 

http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... ircuit.jpg

 

Ylläoleva kytkentä toimii K-tyypin termoparilla (en muista mitä noi Janin ilmailuosat oli), mut noi kytkennän 10k vastukset pitää muuttaa eri alueelle koska ei me mitään 1000c lämpötiloja kansista koskaan mitata. Ja ulostulo pitää muuttaa lämpöanturin sisäänmenopiirin tilalle (lämpöanturin biasvastukset yms suodot mäkeen). Samaten sen jälkeen pitää luoda excelillä tms uus taulukko josta mega lukee lämpötilat. Kaikki tarvittava data löytyy ton vahvistinpiirin datalehdestä ja jostain termoparitaulukosta (tyypistä riippuen).

 

Helppo nakki :D

 

Tai sit vaan ettii jostain kansien lämmöt kestävän NTC-vastuksen ja kalibroi sen normaaliin tapaan megalle ja säästyy koko härdelliltä.

Link to comment

Pata on vielä testipenkissä kiinni. Oon tän viikon reissussa mutta laitan paketista kuvan kun ehdin.

__

 

Edit: kuva ennen ekaa starttia.

 

Läppiksen vaijerin toiminta pitäs vielä miettiä ja noi pa-linjat ja tukki menee ovaalin kontissa hieman eri kautta.

Link to comment
  • 8 months later...

Näinköhän se alotuttaa Mega-projektin itelläki, kun noita juttuja lukee...

Mielenkiintoiselta kuulostaa. Kuinkas laillisuus? Kun muutoskatsastin kuplaani isomman koneen, niin tuli otteeseen maininta "saman mallisarjan kaasarikone" tai jotain vastaavaa :(

Link to comment
Katsastusasemalta kertoivat kysyttäessä, että ei heitä kiinnosta onko siellä kaasarit vai ruisku bensaa ruokkimassa koneelle.

Vaikka otteessa nimenomaan kaasari mainitaan? Tuo olis ihan hyvä juttu, muutoskatsastus on laillinen ryöstö imho...

Link to comment

Aken sivuilta lainattua...

 

 

Vapaasti hengittävän moottorin (ei ahdettu) muuttaminen on sallittua seuraavin keinoin:

 

- vaihtamalla kaasutin,

 

- asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä (kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla katsotaan lisäävän moottorin tehoa 10 %, ellei muuta osoiteta),

Link to comment

Turhaapa tässä uutta aihetta alottamaan,jotenka nyt on tutkailtu ja mietitty asioita ja lähtökohtana on 2l nelkku alkuperäsillä puhallinhässäköillä. Läppärunko, suuttimet, tukit jne. hommattu. Lähinnä tuon triggeripyörä tuottaa päänvaivaa. Tämmöstä aattelin: nelkun omaan puhallinpyörään porataan ulkokehälle 36-1 reikää ja niihin asennetaan metallitapit, induktioanturin ajattelin laittaa puhallinkoteloon kiinni.Onko kellään kokemusta tämmösestä, liekkö tuhoon tuomittu koko ajatus?

Link to comment

Täältä löytyy myös yksi megaprojekti, itte asiassa koko auto on ollut projektina ympäri tallia viime syksystä asti ja etenee aina kun kerkeää..

Kone on 78 iskulla 94 pytyillä jne.. 2kpl suzuki tellun 50mm läppärunkoja ja edis4 kamat löytyy jo hyllystä ja boksi rakenneltu. Tarkoitus on vaan ollut yrittää eka koppa saada valmiiksi ja sitten keskittyä tekniikkaan..

Link to comment
Guest Ooppiumi

Megaprojekti myös menossa. Uudet bensalinjat on nyt vedettynä, boksi on kasattuna ja kaikki osat on hommattuna. Nyt pitäisi vain sitten kaikki kasata paikalleen. Tavoitteena olisi tälle kesälle ainakin 100km ehtiä ajaa uudella combolla.

 

Onko kukaan muuten hoitanut tuota säätöhommaa megatunixilla? Ei ole kuin Linux koneita kotona, niin ei tuota megatunea taida niissä saada toimimaan.

Link to comment
Guest Mika Raussi
Tämmöstä aattelin: nelkun omaan puhallinpyörään porataan ulkokehälle 36-1 reikää ja niihin asennetaan metallitapit, induktioanturin ajattelin laittaa puhallinkoteloon kiinni.Onko kellään kokemusta tämmösestä, liekkö tuhoon tuomittu koko ajatus?

 

Oliko ajatus upottaa tapit kokonaan alumiiniin? Jos oli, niin vaikuttaa ihan hyvältä. Jos taas tapit on aikomus jättää ulos, niin joutuu kairaamaan puhallinkoppaa ja sit jää rakonen ja niin edelleen.

 

Anturille ei vissiin oo mikään ongelma se, että ton kokosella kehällä tapit viilettää aika vauhdilla ohi?

Link to comment
Tämmöstä aattelin: nelkun omaan puhallinpyörään porataan ulkokehälle 36-1 reikää ja niihin asennetaan metallitapit, induktioanturin ajattelin laittaa puhallinkoteloon kiinni.Onko kellään kokemusta tämmösestä, liekkö tuhoon tuomittu koko ajatus?

 

Oliko ajatus upottaa tapit kokonaan alumiiniin? Jos oli, niin vaikuttaa ihan hyvältä. Jos taas tapit on aikomus jättää ulos, niin joutuu kairaamaan puhallinkoppaa ja sit jää rakonen ja niin edelleen.

 

Anturille ei vissiin oo mikään ongelma se, että ton kokosella kehällä tapit viilettää aika vauhdilla ohi?

 

No mitä hittoa se niillä metalli (teräs?) tapeilla tekee? Kyllä se induktiivianturi tunnistaa ihan yhtä hyvin ne reiätkin, itseasiassa upotettuja rautatappeja se ei välttämättä tunnistakaan...

Link to comment
EDIS modulin vakioanturi on tyyppiä VR (Variable Reluctor) ja se vaatii ferromagneettisen materiaalin koska anturissa itsessään on magneetti.

 

Sakkehan tuossa puhuikin induktiivisesta anturista ja se ei erota rautaa ja alumiinia toisistaan. Magneettianturit onkin sitten tietysti eri asia.

Link to comment
Guest JuMuS

Pakko vähän kysellä, kun iski taannoin pieni into moisen laitteiston kyhäämiseen.

 

Sattui kaverin nurkista löytymään kusarituomion saaneen rikkinäisen Subarun ruuttabokseri, josta revin ja ruuvailin ehjännäköistä irtaimistoa talteen parhaan kykyni mukaan. Ruisku on jonniinlainen l-jettikopio, josta voisi ajatella hyödyntävänsä ainakin putkiston ja jakotukit ym. Komian plenum-imarinkin tuosta olisi voinut irrottaa muokattavaksi, mutta niin tiukkaan oli sadevesi hapettanut alumiinikikkaleet toisiinsa, että ei lähtenyt.

 

Mutta tallessa on nuo em pikkuosat sekä läppärunko potikkoineen. Suuttimetkin tuli otettua mukaan, mutta taitavat olla liian pienet virivirikäyttöön? Lähinnä jemmasin sen takia että japsikoneen "pässinsarvet" olivat yllättävän samanmoiset volsulaisten kanssa.

 

Mitenkään enempää megatekniikasta ymmärtämättä, tekeeköhän noilla kilkkeillä mittää? Jotenkin muistelisin tuon japsikoneen olevan tilavuudeltaan noin 1800cc eli sen puolesta riittäisivät alle 6000 kiertävän 90,5x69 koneen ruokintaan.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...