Simon Templar Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Kävin tuossa kattomassa yhtä museokilpistä kulkinetta niin aloin ihmettelemään että miten ne menee leimasta läpi. Tässä yksilössä oli ihan reikiä pintapelleissä, verhoilut rikki, ohjaus niin jäykkä että sai ihan tosissaan kääntää, jarrut kuin olis kiveen jalkaa työntänyt ja kaikki tiivisteet ihan paskana. Onks se niin että kun ekan kerran tehdään museointi niin sen jälkeen auto saa mennä mihin kuntoon tahansa ja edelleen on museo kelpoinen? Quote Link to comment
-tipi- Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 (edited) Täällä päin ainakin MR-tarkastajat arvioivat tehdessään tarkastusta missä kunnossa auto on mahdollisesti tulevaisuudessa, eikä rajatapaukset mene läpi. Valvova viranomainenhan näissä asioissa on katsastusmies, ja nykyäänhän he ovat kaikkien kavereita. Edited August 8, 2017 by -tipi- Quote Link to comment
ARTO Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Onks sillä väliä museokilvissä vai ei. Kunnon perusteella kait nää ostetaan. Paska on aina paska oli MR tai callookkeri. Quote Link to comment
Simon Templar Posted August 8, 2017 Author Share Posted August 8, 2017 Kunnon perusteella toki, mut jos ilmotuksessa lukee et museokilvissä niin siitä saa näämmä ihan virheellisen kuvan auton kunnosta. Quote Link to comment
Guest Toheltaja Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Noitakin on tosiaan joka lähtöön. On hyviä alkuperäisiä museoituja ja aivan puutaheinääkiinansontaosilla museoituja sekasikiöitä kombinaatioita - joita myydään samalla tittelillä kuin ensin mainittuja. Ei museoleima kerro oikeestaan mitään nykyään Quote Link to comment
Ketsa Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 Ei museotarkastuksessa autoa käymään laiteta tai muuten testailla. Ääressä höpistään ja sitten juodaan kahvia. Quote Link to comment
ARTO Posted August 8, 2017 Share Posted August 8, 2017 (edited) Mitä noi kolme kuplaa aikanaan museotarkastuttanut, jäi kahvit Juomatta. Höpinää kyllä riitti ja enemmäkin kitinää kun on liikaa lisävarusteita ja jossain pikkuruisessa kumiosassa pientä Aikapatinaa. Osattiin kyllä olla pikkutarkkoja, tiedä sitten oliko ne muuten laadukkaita tarkastuksia. Yks ainakin oli harjoitus aloittelijalle kun iso vanha pappa ohjas ja opasti vierestä. Läpi ne kaikki kuitenkin meni kerralla. Ottaisivat ennemminkin kittimagneetin käteen kuten saksalaisessa auto-ohjelmassa, mikä guntheri se nyt olikaan kun valkkas jaksoissa kolmesta parasta. Edited August 8, 2017 by ARTO Quote Link to comment
-tipi- Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Kyllä täällä päin nostetaan auto nosturille ja pohjakin tutkitaan, ja tarkastamassa pitäisi nykyään olla kaksi tarkastajaa. Ja se varsin tarkka arvostelurapotti täytetään. Konttorilla ei sitten olleet autosta kiinnostuneita. Quote Link to comment
Essi Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 (edited) Mun mielestä museovakuutuksen/-rekisteröinnin ainoa kriteeri saisi olla vähintään 50 vuoden ikä. Orkkispisteitä voisivat halukkaat laskeskella sitten vaikka tapahtumissa. Edited August 9, 2017 by Essi 3 Quote Link to comment
Ketsa Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Kyllä täällä päin nostetaan auto nosturille ja pohjakin tutkitaan Tarkastustapahtumissa joo, mutta ei kotikäynnillä. 1 Quote Link to comment
ARTO Posted August 9, 2017 Share Posted August 9, 2017 Nämä menee miten menee ja otetaan sivusta vaikka autonäyttelyt joissa esim People's choise päätetty jo ennen näyttelyä jne... Monta tarinaa näistä riittäis. 1 Quote Link to comment
Paavuli Posted August 17, 2017 Share Posted August 17, 2017 Oma kuplani ei vuosia taannoin kelvannut museoon kysellessäni mahdollisuutta. Syitä mm. 80 luvulla Ferrexillä maalattu pohjalevy (hitsaamaton, ruosteeton). Lokasuojan kaarien taiteosissa kohti sisälokasuojaa on hieman ruostetta. Autohan on ylimaalattu vuonna 1985. Bonuksena autossa olisi ollut alkuperäiset, vuoden 1965 käsin maalatut kilvet, jne. Tähän kaupanpäälle vuosia myöhemmin SAHK edustajien käytös messutapahtumassa, ja Volkkarini on sittemmin ollut minun makuuni aivan haluamallani tavalla laitettu (Resto Wagen -tyylinen), ja maksan mielelläni museoversion ja nykyversion välille syntyvän vakuutus ja katsastuskulun. Alkuperäiset akselit, moottori, vaihteistot sun muut ovat naftaliinissa, odottamassa pussihousuihin mahtumista. Autoon ei myöskään ole tehty mitään peruuttamattomia muutoksia, joten mielen muutos on mahdollista toteuttaa. Museorekisteröinnin arvo on tavallisen tallaajan silmissä jotain määrittelemätöntä, en ole pystynyt vuosien varrella tästä muodostamaan näkemystä. Aina kuitenkin "onko tämä museossa" kysellään, ja vastaus on aina sama selitys mustista kilvistä ja niiden merkityksestä. Itse en default tasolla ymmärrä museoinnin olevan auton arvoa nostava tekijä. Joskus jopa päinvastoin. Yhdyn siis edellä oleviin mielipiteisiin, ja totean museonnin merkityksen olevan tänä päivänä kysymysmerkki. Mielestäni kaikkia säilyneitä ikivanhoja rakkineita tulisi kunnioittaa. Mutta ymmärrän kyllä myös "kymmenen pisteen" entisöinnit, luokassa Concours. Jokaiselle jotain. 10 Quote Link to comment
mikan Posted August 21, 2017 Share Posted August 21, 2017 Valmistusvuoden päättymisestä pitää olla kulunut 30 vuotta. Onko tulkinta kalenterivuosi ja mallivuosi, eli silloin kun kyseisen vuosimallin valmistus on oikeasti päättynyt? t. Mika Quote Link to comment
-tipi- Posted August 21, 2017 Share Posted August 21, 2017 Käytönnössä tänä vuonna voi museoida 31.12.1986 ja sitä ennen ensirekisteröityjä ajoneuvoja. Vuosimalleilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.