Jump to content

museonnin kriteerit


Recommended Posts

Kävin tuossa kattomassa yhtä museokilpistä kulkinetta niin aloin ihmettelemään että miten ne menee leimasta läpi. Tässä yksilössä oli ihan reikiä pintapelleissä, verhoilut rikki, ohjaus niin jäykkä että sai ihan tosissaan kääntää, jarrut kuin olis kiveen jalkaa työntänyt ja kaikki tiivisteet ihan paskana. Onks se niin että kun ekan kerran tehdään museointi niin sen jälkeen auto saa mennä mihin kuntoon tahansa ja edelleen on museo kelpoinen?

Link to comment

Täällä päin ainakin MR-tarkastajat arvioivat tehdessään tarkastusta missä kunnossa auto on mahdollisesti tulevaisuudessa, eikä rajatapaukset mene läpi. Valvova viranomainenhan näissä asioissa on katsastusmies, ja nykyäänhän he ovat kaikkien kavereita.

Edited by -tipi-
Link to comment
Guest Toheltaja

Noitakin on tosiaan joka lähtöön. On hyviä alkuperäisiä museoituja ja aivan puutaheinääkiinansontaosilla museoituja sekasikiöitä kombinaatioita - joita myydään samalla tittelillä kuin ensin mainittuja. Ei museoleima kerro oikeestaan mitään nykyään

Link to comment

Mitä noi kolme kuplaa aikanaan museotarkastuttanut, jäi kahvit Juomatta.

 

Höpinää kyllä riitti ja enemmäkin kitinää kun on liikaa lisävarusteita ja jossain pikkuruisessa kumiosassa pientä Aikapatinaa. Osattiin kyllä olla pikkutarkkoja, tiedä sitten oliko ne muuten laadukkaita tarkastuksia. Yks ainakin oli harjoitus aloittelijalle kun iso vanha pappa ohjas ja opasti vierestä. Läpi ne kaikki kuitenkin meni kerralla.

 

Ottaisivat ennemminkin kittimagneetin käteen kuten saksalaisessa auto-ohjelmassa, mikä guntheri se nyt olikaan kun valkkas jaksoissa kolmesta parasta.

Edited by ARTO
Link to comment

Kyllä täällä päin nostetaan auto nosturille ja pohjakin tutkitaan, ja tarkastamassa pitäisi nykyään olla kaksi tarkastajaa. Ja se varsin tarkka arvostelurapotti täytetään. Konttorilla ei sitten olleet autosta kiinnostuneita.

Link to comment

Oma kuplani ei vuosia taannoin kelvannut museoon kysellessäni mahdollisuutta. Syitä mm. 80 luvulla Ferrexillä maalattu pohjalevy (hitsaamaton, ruosteeton). Lokasuojan kaarien taiteosissa kohti sisälokasuojaa on hieman ruostetta. Autohan on ylimaalattu vuonna 1985. Bonuksena autossa olisi ollut alkuperäiset, vuoden 1965 käsin maalatut kilvet, jne. Tähän kaupanpäälle vuosia myöhemmin SAHK edustajien käytös messutapahtumassa, ja Volkkarini on sittemmin ollut minun makuuni aivan haluamallani tavalla laitettu (Resto Wagen -tyylinen), ja maksan mielelläni museoversion ja nykyversion välille syntyvän vakuutus ja katsastuskulun. Alkuperäiset akselit, moottori, vaihteistot sun muut ovat naftaliinissa, odottamassa pussihousuihin mahtumista. Autoon ei myöskään ole tehty mitään peruuttamattomia muutoksia, joten mielen muutos on mahdollista toteuttaa.

 

Museorekisteröinnin arvo on tavallisen tallaajan silmissä jotain määrittelemätöntä, en ole pystynyt vuosien varrella tästä muodostamaan näkemystä. Aina kuitenkin "onko tämä museossa" kysellään, ja vastaus on aina sama selitys mustista kilvistä ja niiden merkityksestä. Itse en default tasolla ymmärrä museoinnin olevan auton arvoa nostava tekijä. Joskus jopa päinvastoin.

 

Yhdyn siis edellä oleviin mielipiteisiin, ja totean museonnin merkityksen olevan tänä päivänä kysymysmerkki. Mielestäni kaikkia säilyneitä ikivanhoja rakkineita tulisi kunnioittaa. Mutta ymmärrän kyllä myös "kymmenen pisteen" entisöinnit, luokassa Concours. Jokaiselle jotain.

  • Like 10
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...