MicaL Posted September 24, 2020 Author Share Posted September 24, 2020 On 9/21/2020 at 4:38 PM, MU said: Kokonaiskorkeutta n. 29cm, saumasta ylös n. 12cm ja saumasta alas n. 17cm. Leveys 73.5 ja syvyys 41cm. Kiitos mitoista! Harmittavan korkea tuokin, kuvittelin kuvien perusteella pienemmäksi/matalammaksi. Quote Link to comment
MicaL Posted November 1, 2020 Author Share Posted November 1, 2020 Pientä edistymistä, hitaasti mutta epävarmasti... 7 Quote Link to comment
Tanhis Posted November 2, 2020 Share Posted November 2, 2020 Type 3 puhallinkoppa tuohon koneeseen kiinni niin saat maksimaalisesti tilan käyttöön. Sitten huoltoluukku penkin alle niin ei tarvitse miettiä miten konetta pääsee huoltamaan. Quote Link to comment
MicaL Posted November 2, 2020 Author Share Posted November 2, 2020 2 hours ago, Tanhis said: Type 3 puhallinkoppa tuohon koneeseen kiinni niin saat maksimaalisesti tilan käyttöön. Sitten huoltoluukku penkin alle niin ei tarvitse miettiä miten konetta pääsee huoltamaan. Tilat mallinnettu jo nykytekniikalla, eli pahvilla ja pakkausteipillä 😄 Jos madaltaa takaosan penkkiä enemmän niin menee pian polvet suuhun... Eli edelleen mennään Type 1 moottorilla. 2 Quote Link to comment
Tanhis Posted November 2, 2020 Share Posted November 2, 2020 4 hours ago, MicaL said: Tilat mallinnettu jo nykytekniikalla, eli pahvilla ja pakkausteipillä 😄 Jos madaltaa takaosan penkkiä enemmän niin menee pian polvet suuhun... Eli edelleen mennään Type 1 moottorilla. Minulla oli mielessä pöytä missä olisi voinut istua molemminpuolin naamat vastakkain. Mutta Cardboard Aided Desing on näppärä tapa hahmoittaa. 1 Quote Link to comment
MicaL Posted November 13, 2020 Author Share Posted November 13, 2020 Pää hajoaa!!! Onko palliksen laatikossa kytkinakseli noin sentin sivussa vaihdelaatikon keskisaumaan/keskilinjaan nähden? Eli takaa katsottuna moottori (kampiakselilija) olisi noin sentin oikealla auton keskilinjaan nähden? Piti aloittaa moottoritilan peltien tekoa moottorin ympärille ja kauhukseni huomasin ensin että hihnapyörä on noin sentin sivussa runkoon nähden. Kaikki mitat täsmäävät ja kaiken pitäisi olla suorassa ja ristimitassa, vaihteiston kuoren keskilinja on rungon keskellä ja suorassa mutta moottori kokonaisuudessaan konehuoneessa sentin sivussa... Jotenkin ei tullut edes mieleen että vaihteisto ja moottori ei olisi aivan samassa linjassa ylhäältä katsottuna, mutta voisiko kuitenkin olla näin? En oikein päässyt asiaa vielä luotettavsti mittaamaan kun kone ja laatikko paikoillaan... Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 (edited) 10 minutes ago, MicaL said: Pää hajoaa!!! Onko palliksen laatikossa kytkinakseli noin sentin sivussa vaihdelaatikon keskisaumaan/keskilinjaan nähden? Eli takaa katsottuna moottori (kampiakselilija) olisi noin sentin oikealla auton keskilinjaan nähden? Piti aloittaa moottoritilan peltien tekoa moottorin ympärille ja kauhukseni huomasin ensin että hihnapyörä on noin sentin sivussa runkoon nähden. Kaikki mitat täsmäävät ja kaiken pitäisi olla suorassa ja ristimitassa, vaihteiston kuoren keskilinja on rungon keskellä ja suorassa mutta moottori kokonaisuudessaan konehuoneessa sentin sivussa... Jotenkin ei tullut edes mieleen että vaihteisto ja moottori ei olisi aivan samassa linjassa ylhäältä katsottuna, mutta voisiko kuitenkin olla näin? En oikein päässyt asiaa vielä luotettavsti mittaamaan kun kone ja laatikko paikoillaan... Edited November 13, 2020 by Matti-Pekka x Quote Link to comment
KimmoH Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 (edited) Kyllä mää pikaisesti mitaten väittäisin että mullakin on nelkku konehuoneessa noin 10mm oikealle päin keskilinjasta, kun takaa päin katsotaan. Tai sitten mulla on koneluukku 10mm enemmän vasemmalle 😄 EDIT: ja on se kytkinakseli sen kymmenisen milliä sivussa askin keskilinjasta eli pää takaisin kasaan ja oot saa ihan oikeissa mitoissa 😉 Edited November 14, 2020 by KimmoH Quote Link to comment
MicaL Posted November 14, 2020 Author Share Posted November 14, 2020 Kiitos Kimmo vaivannäöstä ja asian vahvistamisesta. Itsekin sen jotänään aamupäivällä selvitin kun tiputin askin ja koneen pakettina alas ja vähän tarkemmin linjailin. Eilen kun tuon 10 mm "virheen" huomasin, niin aivoissa sumeni sen verran että järkeily ei ollut enää parhaimmillaan. Sitä vain etsi ensimmäisenä virhettä omista tekemisistä eikä pieneen mieleen tullut ajatustakaan siitä että onhan se voitu jo alun alkaen laittaa vähän sivuun. Eilen vasta tallista lähdettyä tuli mieleen mahdollisuus että voisiko vaihdelaatikko ja moottori olla hieman eri linjassa sivusuunnassa. Siksi myös tuon kysymyksen tänne heitin. Hehheh Matti. Kirjoitit varmasti jotain nokkelaa kun tiedät mun neuroosin siitä että kaikki pitää olla symmetrisesti tasapainossa eikä mikään voi olla sivussa. Olisit vain jättänyt kirjoituksesi, olisin sen kyllä kestänyt 😄 Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 3 hours ago, MicaL said: Kiitos Kimmo vaivannäöstä ja asian vahvistamisesta. Itsekin sen jotänään aamupäivällä selvitin kun tiputin askin ja koneen pakettina alas ja vähän tarkemmin linjailin. Eilen kun tuon 10 mm "virheen" huomasin, niin aivoissa sumeni sen verran että järkeily ei ollut enää parhaimmillaan. Sitä vain etsi ensimmäisenä virhettä omista tekemisistä eikä pieneen mieleen tullut ajatustakaan siitä että onhan se voitu jo alun alkaen laittaa vähän sivuun. Eilen vasta tallista lähdettyä tuli mieleen mahdollisuus että voisiko vaihdelaatikko ja moottori olla hieman eri linjassa sivusuunnassa. Siksi myös tuon kysymyksen tänne heitin. Hehheh Matti. Kirjoitit varmasti jotain nokkelaa kun tiedät mun neuroosin siitä että kaikki pitää olla symmetrisesti tasapainossa eikä mikään voi olla sivussa. Olisit vain jättänyt kirjoituksesi, olisin sen kyllä kestänyt 😄 Miten tuonkin nyt korjaa näyttämään hyväksyttävältä(keskeiseltä)....täytyy konsultoida jotain visionäärii joka hävittää tuon epäkeskeisyyden jollain optisella kikalla.... Quote Link to comment
MicaL Posted January 8, 2022 Author Share Posted January 8, 2022 (edited) Ei ole näköjään vuoteen tullut yhtään päivitystä palstalle, mutta ei ole paljoa tallissakaan tapahtunut. Suunnitelmat ovat vaihtuneet tällä välin moneen kertaan. Umpikopin runko on laikattu pois, tehty taas uudelleen ja rälläköity taas pois... Alaosan putkirunkoa en ole viitsinyt muutella vaikka sekin kävi muutaman kerran mielessä. Saa nähdä tuleeko tästä nyt jokin pickup-hybridi-matkailuauto. Tässä vähän kuvasaastetta vuoden tauon jälkeen :D Edited January 8, 2022 by MicaL 11 Quote Link to comment
KimmoH Posted January 9, 2022 Share Posted January 9, 2022 Tää on kyllä älyttömän nättiä jälkeä. Millä sää Mika hiot nuo saumat/pellit ? Quote Link to comment
MicaL Posted January 10, 2022 Author Share Posted January 10, 2022 On 1/9/2022 at 4:43 PM, KimmoH said: Tää on kyllä älyttömän nättiä jälkeä. Millä sää Mika hiot nuo saumat/pellit ? Jos hiottava pinta on suora tai loivasti kaareva niin ehdottomasti parhaan tuloksen saan esihionnassa paperilaikalla jota käytetään kovamuovisen tukilaikan kanssa kulmahiomakoneessa. Karkeus 60 tai 80. Ja lopuksi aina 125 mm epäkeskohiomakoneella puolipehmeällä tukilaikalla, varsinkin kaikki pyöristykset ja kaarevat pinnat. Kaarevissa pinnoissa, varsinkin terävimmissä kulmissa jos täytyy vielä saada vähän muotoa pehmeämmäksi niin käytän karheutta 40, muutoin riittää 60. Terävien kulmien alkupyöristys onnistuu myös hyvin lamellilaikalla koska ei tee niin suoraa pintaa kuin tukilaikka ja paperi. Mutta joo, hitsisaumat kulmahiomakoneella tukilaikalla niin ei syö sauman vierestä peltiä montulle niin kuin lamellilaikka tuppaa tekemään. Ja lopuksi aina epäkeskolla perään. Mutta ei ole yhtä oikeaa menetelmää, taitaa hyviä tapoja olla melkein yhtä monta kuin tekijöitäkin... Tässä vielä loppukevennykseksi lyhyt pätkä hiontaa ja hinkkausta molemmilla menetelmillä :D 11 Quote Link to comment
Tanhis Posted January 11, 2022 Share Posted January 11, 2022 (edited) 11 hours ago, MicaL said: Jos hiottava pinta on suora tai loivasti kaareva niin ehdottomasti parhaan tuloksen saan esihionnassa paperilaikalla jota käytetään kovamuovisen tukilaikan kanssa kulmahiomakoneessa. Karkeus 60 tai 80. Ja lopuksi aina 125 mm epäkeskohiomakoneella puolipehmeällä tukilaikalla, varsinkin kaikki pyöristykset ja kaarevat pinnat. Kaarevissa pinnoissa, varsinkin terävimmissä kulmissa jos täytyy vielä saada vähän muotoa pehmeämmäksi niin käytän karheutta 40, muutoin riittää 60. Terävien kulmien alkupyöristys onnistuu myös hyvin lamellilaikalla koska ei tee niin suoraa pintaa kuin tukilaikka ja paperi. Mutta joo, hitsisaumat kulmahiomakoneella tukilaikalla niin ei syö sauman vierestä peltiä montulle niin kuin lamellilaikka tuppaa tekemään. Ja lopuksi aina epäkeskolla perään. Mutta ei ole yhtä oikeaa menetelmää, taitaa hyviä tapoja olla melkein yhtä monta kuin tekijöitäkin... Tässä vielä loppukevennykseksi lyhyt pätkä hiontaa ja hinkkausta molemmilla menetelmillä :D On kyl komeeta jälkeä ja kuten mainitsit tapoja on varmaan just niinpaljon kuin tekijöitäkin. Itse suosin ekassa hionnassa paksumpaa hiomakiveä. Ei lämmitä peltiä niin pahasti kuin esim lamelli ja loppuviimeistely sitten lamellilla. Mutta mainitsemasi tapa menee kyllä testaukseen. Btw onko kellään tälläisestä kokemuksia. Lähinnä mielessä tulppahitsien hionnan kanssa ja pisteiden hionta irti jos toinen pelti menee roskikseen. Edited January 11, 2022 by Tanhis Quote Link to comment
Pedalpusher Posted January 11, 2022 Share Posted January 11, 2022 Kyllä toi on kans ihan huippu kone saumojen kanssa. Tai niiden tulppahitsien. Saa helposti ajettua sauman pellin tasalle syömättä ehjää peltiä vierestä. Nauhoja vaan menee niinku leipää jos jotain huonoa haluaa mainita. Mutta ei ne 50mm hiontalaikat kulmakoneeseenkaan kauaa terävänä pysy. Mutta siistiä jälkeä tulee! Quote Link to comment
MicaL Posted January 11, 2022 Author Share Posted January 11, 2022 Löytyy juurikin tuo Bahcon malli. Todella hyvä peli, löytyy riittävästi kierroksia niin nauhatkin kestää. Joskus oli joku halpismalli niin nauhoja kului ja materiaalin poisto vähäistä. Quote Link to comment
MicaL Posted March 8 Author Share Posted March 8 Oletteko tehneet jonkinlaiset lukitusmeistaukset pallonivelien ulkoreunaan? Vanhoissa sellaiset oli, ehkäpä jopa alkuperäiset valmistajan tekemät. VW:n Service Manuaalissa sellaiset tehdään erikoistyökalulla jollaista minulla ei ole. Quote Link to comment
MicaL Posted March 29 Author Share Posted March 29 Koekasailin pyöränripustuksia ja törmäsin haasteeseen. Jarrusatula ei keskity oikein jarrulevyyn nähden ja ottaa jarrulevyn sisäpuoleen kiinni. Kasattu jotain väärin? Empin droppiolat, brassijarrulevy ja orkkis jarrusatula... Quote Link to comment
Urbantoy Posted March 29 Share Posted March 29 Shimmilevyä olan ja satulan väliin? Quote Link to comment
MicaL Posted March 29 Author Share Posted March 29 Tuo on tietysti helppo kikka, mutta jääkö johonkin muualle todellinen vika/virhe, vai onko jälkituotanto-osat vain sinnepäin tehtyjä? Satulan ura on kokonaisuudessaan noin 4 mm isompi kuin jarrulevyn paksuus. Nyt tuo 4 mm:n välys on kokonaan toisella puolella, joten pari milliä pitäisi satulan tai jarrulevyn siirtyä. Quote Link to comment
x-pj Posted March 29 Share Posted March 29 1 minute ago, MicaL said: Tuo on tietysti helppo kikka, mutta jääkö johonkin muualle todellinen vika/virhe, vai onko jälkituotanto-osat vain sinnepäin tehtyjä? Satulan ura on kokonaisuudessaan noin 4 mm isompi kuin jarrulevyn paksuus. Nyt tuo 4 mm:n välys on kokonaan toisella puolella, joten pari milliä pitäisi satulan tai jarrulevyn siirtyä. Ainakin kuplan droppiolissa on ollut paljon epätarkkuuksia ja erilaisia virheitä, joten olkia epäilisin. Voi olla, että toinen puoli on erilainen. Quote Link to comment
JM Posted March 29 Share Posted March 29 Laakerin koolin alle 2mm prikka/shimmi. Vika voi olla myös levyssä, on tullut tämmönen vastaan. Quote Link to comment
Urbantoy Posted March 29 Share Posted March 29 Kiinan/Brassin paska on semmosta että mitä vaan voi/kannattaa odottaa.. CSPeen levysarja on niinku sopivan hanskan vetäs käteen.. Kerralla istuu kunnolla Quote Link to comment
MicaL Posted March 29 Author Share Posted March 29 Mittasin sisemmän pyöränlaakerin vastinpinnan ja jarrusatulan kiinnityspinnan välisen mitan ja noissa droppiolissa oli juurikin tuo kahden millin heitto verrattuna alkuperäisiin olkiin. Eli korotusta sitten vaan johonkin väliin. Nuo jarrulevyt tilasin TRW:n valmistamina, mutta sain jotkut brassilevyt. En jakasanut alkaa selvittelemään myyjältä miksen saanut sitä mitä tilasin. Yleisestikin aika vaikea tietää osamyyjien osien valmistusmaata tai valmistajaa. Toki joissakin ilmoitettu reilusti, että kiinalainen, ilmeisesti niin huonoja että pakko jo mainita :) Quote Link to comment
Urbantoy Posted March 29 Share Posted March 29 (edited) CSP ilmoittaa kyllä että ei ole mitään kuraa odotettavissa.. Edited March 29 by Urbantoy Quote Link to comment
metake Posted March 29 Share Posted March 29 CSP ilmoittaa kyllä että ei ole mitään kuraa odotettavissa.. Mutta CSP:n satuloitakin pitää shimmailla prikoilla vuosimallista riippuen..Lähetetty minun SM-S901B laitteesta Tapatalkilla Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.