Jump to content

Tyyppi3 -69 fastback liikenteeseen


tyyppi3

Recommended Posts

Posted
On 1/16/2019 at 8:12 AM, tyyppi3 said:

 

Joo ei se tuollaiselta näytä.

on vasen puoli, ei se oikea varmaankaan paljoa poikkea (kuten on täällä jo todistettu), kun korin kiinnikkeet ovat samanlaiset.

 

Joo, ei sitten mitään ja tuo onkin tosiaan aivan erilainen.

Posted

Nyt on asiallinen etuputkisto tallissa, kiitos Jarska1. 

 

Yhdet, ei-kovin-hyvät, vanhat takapuskurin raudat kaivoin esille. Eivät ne aivan identtiset ole, mutta ei varmaankaan haittaa. Koriin tuleva rauta on vähän enempi alareunassa molemmilla puolilla 

IMG_20190119_132146.thumb.jpg.94fb45376c339db0d1e907cf1de1c4be.jpg

 

IMG_20190119_132636.jpg

Posted
4 hours ago, Lasse said:

Ainahan noi on jokin verran mutkalla kun on kolhittu puskuria johonkin niin noi menee siinä samalla

Kyllä näinkin, mutta tuossa on taivutetun U-raudan hitsaus puskurikiinnikkeeseen muutaman millin toispuoleisesti alunperinkin, siis peilikuvana. En kyllä ymmärrä miksi, mutta sen saa varmasti pienellä pajoituksella, vaikka jotain merkitsisikin.

  • 5 weeks later...
Posted

Mikä muuten on etupuskurille tulevan U-mallisen puskinpalkin väri alkujaan? Viimeksi oli korinvärinen, ja taitaa se olla vähän hölmön näköinen mustana (eli toi kuvassa ylimpänä).

 

IMG-20190221-WA0000.jpg

Posted
4 hours ago, lasse haukkavuori said:

Mikä tuolla puskuripalkilla on idea? Ilman tuota jos ajaa pikku tönäsyn niin keula menee haitariksi akseliin asti (peltiä menee ruttuun) jos on tuo palkki niin sehän painuu akseliin ja ja koko runko on sökö

 

Ideana sitoa törmäysvoimaa niin että törmäys sitoutuu rakenteisiin ja vaikuttaa vähemmän kuljettajaan?

 

Posted
10 hours ago, -AP- said:

 

Ideana sitoa törmäysvoimaa niin että törmäys sitoutuu rakenteisiin ja vaikuttaa vähemmän kuljettajaan?

 

Veikkaan samaa. Onko kellään muuten tietoa, mistä vuosimallista alkaen tuo on ollut?

Posted
7 hours ago, -AP- said:

Olisko ollut jo ihan viimeisissä 'lyhytkeulaisissa', siis '68-'69 ?

 

 

Joo, siis mulla on vanhempi 69, ja siinä on. 

  • 1 month later...
Posted

No nyt tuli harmittava takaisku. Kori piti tuoda kotio, vaikka hitsuuhommia oli vielä jonkinverran. Onneksi pohjalevy saatiin pintamaaliin asti valmiiksi. 

 

Kori saa nyt odotella parempia aikoja. Omissa käsissä on sen sijaan lämmönvaihtimet ja pönttö. Eli pientä hitsuuta tarttee. Minkähän värisiä ne ovat alkujaan, ja voisiko niitä hitsejä millään kitata? 

IMG-20190305-WA0008.thumb.jpg.f55acb790a279feac3c8a967f13169ff.jpg

IMG_20190328_185609.jpg

  • 2 months later...
Posted

Homma saatiin jatkumaan toisessa toimipisteessä.

 

Tässähän oli jälkiasennettuna D-jetronic ruisku. Onko tietoo/kuvaa, missä "tietokoneen" oikea paikka on?

Posted

Siellä takaluukun vasemman laidan pystypellissä se alunperin on ollut kiinni.

 

Itse reijästä ei ole kuvaa mutta tässä kuva ecusta ja luukusta minkä nopeasti löysin.

 

782645.jpg

Posted

Eli toi pokkauksen kohta pitäis aukaista ja ruuvata tuollainen kiinnityslevy sisäpuolelle. Johdot jostain tuon edestä taakse - johtoreiän vierestä. 

IMG_20190626_185250.jpg

Posted

Juu on sään armoilla. Johdot tuli muistaakseni ihan siittä ecun etupuolelta konehuoneen puolelle. Mutta saattaa olla että nyt muistan väärin kun ei ole enää autoa mistä käydä tarkistamassa.

  • 4 weeks later...
Posted

Yksi välietappi saavutettu, koppa on taas kotona ja pintaväri päällä! Loksut ym ovat vielä työn alla, mutta nyt pääsee jo kasailemaan.

 

IMG_20190709_191239.jpg

  • Like 10
Posted

Hieno väri, onko alkuperäinen? Muistelen että tuollaisia vaaleansinisiä oli mutta ne mitä nyt näkee, ovat niin haalistuneita että en kyllä osaa sanoa, kuvasta vielä.

Posted

Joo, on alkuperäinen L50B DiamontBlau.

 

Läpivietikumeja en oo vielä ajatellut. Muistaakseni ainakin suurin osa oli riittävän hyviä.

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted
On 7/23/2019 at 11:25 PM, askis said:

Hienon näköistä, mistä hommaat johtojen yms.läpivientikumit? Itsellä sama edessä..

 

Perusläpivientikumit on ihan varaosaliikekamaa. Ja ei noissa juuri muita taida ollakkaan.

  • 2 months later...
Posted

Pikkuhiljaa alkaa pohjalevy olla kuosissa.

Mitenpäin olette laittaneet tuon pohjalevyn tiivisteen? Sileä puoli ylöspäin tuntuisi jotenkin vesitalouden kannalta paremmalta. Entäs miten tiivisteen saa pysymään paikallaan, kun koria naittaa? 

 

IMG_20191007_185000.jpg

IMG_20191007_185309.jpg

Posted

Käsittääkseni tasainen puoli laitetaan alaspäin, niin itse ainakin tein. Ja niin näkyvät YT:n ohjevideossakin tekevan. Tiivisteen voi liimata paikalleen asennusta helpottaakseen vaikka Sikalla tms. Alunperinhän se on pienillä kierrenauloilla. Itse käytin viime kerralla mustaa alustamassaa, tämä on ainut paikka mihin omassa autossani sitä mönjää käyttäisin. Täytin myös päällispuolen uran ko. mömmöllä ennen korin asennusta.

Posted
3 hours ago, -tipi- said:

Käsittääkseni tasainen puoli laitetaan alaspäin, niin itse ainakin tein. Ja niin näkyvät YT:n ohjevideossakin tekevan. Tiivisteen voi liimata paikalleen asennusta helpottaakseen vaikka Sikalla tms. Alunperinhän se on pienillä kierrenauloilla. Itse käytin viime kerralla mustaa alustamassaa, tämä on ainut paikka mihin omassa autossani sitä mönjää käyttäisin. Täytin myös päällispuolen uran ko. mömmöllä ennen korin asennusta.

Kiitos vinkeistä. Toi alustamassa vaikuttaa hyvältä, täyttää pienemmätkin röpelöt.

Posted

Joo, vetelin massaa tiivisteen alapintaan, ja sopivasti se tuntui pidättävän kumia paikoillaan.

 

Tuuppasin pohjan pihalle, ja nostettiin koppa sisään. Tarkoitus olisi vielä maalarilta "unohtuneita" paikkoja tiivistellä ja uittaa koteloihin jotain maalia (kotelosuojaa ei varmaankaan kannata harkita, kun lämpöputki hohkaa kuumaa vieressä).

Posted (edited)
3 hours ago, tyyppi3 said:

Tuuppasin pohjan pihalle, ja nostettiin koppa sisään. Tarkoitus olisi vielä maalarilta "unohtuneita" paikkoja tiivistellä ja uittaa koteloihin jotain maalia (kotelosuojaa ei varmaankaan kannata harkita, kun lämpöputki hohkaa kuumaa vieressä).

 

Omiin autoihin olen ruiskutellut koteloihin (kohteesta riippuen) sinkki-, happo- ja tavallista ruosteenestopohjamaalia spraypullosta kotelosuoja-aineeseen tarkoitetuilla pilleillä. Sen jälkeen useamman päivän kuivattaminen ja perään kotelosuoja-aine. Kuplassa ei ainakaan ole ollut ongelmaa vaikka olen käsitellyt myös kynnyskotelot lämpöputkineen kotelosuoja-aineella. Toki lämmetessä aine haisee jonkin aikaa. Kannattaa ottaa huomioon myös se, jos kotelossa on jo maalia, että ei sulata uudella maalilla vanhaa maalia.

Edited by Paksu-Tolppa
Posted

Kiitos vinkeistä. Täytyypä testailla. Luulen kumminkin, että luotan pelkkään maaliin. Tyyppi3ssa on kumminkin isommat lämmönvaihtimet kuin kuplassa ja se ehjänä hönkii aikas kuumaa.

Posted
2 hours ago, tyyppi3 said:

Kiitos vinkeistä. Täytyypä testailla. Luulen kumminkin, että luotan pelkkään maaliin. Tyyppi3ssa on kumminkin isommat lämmönvaihtimet kuin kuplassa ja se ehjänä hönkii aikas kuumaa.

Taitaa olla kolkissa (ainakin joissain vm.) myös termostaatit lämmönvaihtimien jatkeena joita kuplasta ei löydy. Se kyllä on taivaantosi että lämmönvaihtimet ovat pidemmät kuin kuplassa ja ns esilämmönvaihdin on aivan eriluokkaa kooltaan/pinta-alaltaan kuin kuplassa.

Posted

Kyllä termostaatit on. Juurikin ihmettelin, että mihin säätöön ne pitäisi vetää.

Haynesin kirjasta löytyi, että kiinniasentoon +1 kierros paljetta venytykseen. Tää on varmaankin huoneenlämmössä

Posted

Niin, Kolkin lämmönvaihtimethan on niin tehokkaat, että niiden ohi ohjataan kylmää ilmaa niillä pienemmillä putkilla ja Tanhiksen mainitsemilla termareilla.

Posted (edited)

Tuo säätö olikin hyvä kysymys, omastani en edes ottanut termareita pois kun asensin ne, mahtaakohan ne vuotaa paljon kylmää ilmaa, näin syksyllä kun sitä lämminta alkaisi vähän kaipailemaan. Kuvassa siis nro 47 on termari mistä puhutaan.

 

Sikses kyl hauskaa että ilmajäähyn lämmitystä aina parjattu että ovat aivan paskat. Kun samaa aikaan vw asentanut termarit lämmityksen kaveriksi ettei kabiiniin tule liian kuumaa ilmaa. Taitaa kylläkin paskuudella olla enemmän tekemistä ruostuneiden ja vuotavien lämpöputkien kanssa, kuin varsinaisesta suunnitteluvirheestä.

795416.jpg

Edited by Tanhis
Posted

No kyllähän se Kuplankin lämmitys puhaltaa persiiseen kuumaa, mutta tuulilasille asti tullessaan on jo paras puhti ruosteisiin kynnyskoteloihin ja vuotaviin liitoksiin kadonnut. Olen miettinyt mites jos Ferdinand oiskin vetänyt lämpimän ilman runkotunnelia pitkin eteen, vaikka pakeliittiputkella, jos runkotunnelin ruostuminen pelotti.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...