Jump to content

Ei lataa, apua?


Recommended Posts

Piti laittaa jo oma threadi tästä. Eli ei lataa edelleenkään!

 

Uusi säädin paikallaan, katsokaa kuvasta onko johdot oikein.

 

lataus.jpg

 

Uudet hiilet laturilla.

 

Latauksen merkkivalo palaa kirkkaammin mitä enemmän kierroksia. Kirkkausero ei ole suurensuuri

 

Kytkin latausreleen kokeeksi näin:

 

lataus2.jpg

 

Eli irroitin tuon laturilta tulevan johdon. Nyt kun auto on käynnissä, niin nastalla on 12 volttia, mutta johdossa on vain 2 volttia??

 

Viittaisiko vika nyt laturiin? Mitä sieltä on voinut mennä? Uudet hiiletkin on paikallaan... Ankkurilta irronnu johtimia? Voiko tuota laturia testata kotikonstein? Eli jännitteellä pyöräyttää... Mihin napoihin annan 12V?

Link to comment

Piuhat näyttää olevan oikein.

Laturia pystyy testaamaan vaikka näin:

-Hinha poisj a piuhat laturista irti

-akku koneen lähelle

-akkukaapelit esiin

-akulta miinus laturin runkoon

-akulta plussa laturin toiseen napaan (pitäs alkaa pyörimään) Yhdistä samalla kaapelilla toinenkin laturin napa (vauhdin pitäis kiihtyä jos laturi on kunnossa)

Link to comment

pikatiedotus tähän väliin: Testaisin melkein noin, mutta kokeilin plussaa ensin toiseen ja laturi pyöri todella laiskasti. Sitten kokeilin pelkästään toiseen, niin laturi pyöri taas todella laiskasti, mutta toiseen suuntaan. Kokeilenko vielä molempiin yhtäaikaa?

Link to comment

Ei muutosta. Kokeilin toisella laturilla, joka on irrallaan. Ei aavistustakaan koska on ollut käytössä viimeksi. Paljon paremmin pyörii, mutta siinäkään ei eroa vaikka kytkee molempiin yhtäaikaa. Ja muuten käyttäytyy samalla tavalla.

 

Irrallaan olevalla noin 4 sekunttia menee kun ottaa täydet kierrokset.

 

Paikallaan olevalla menee huomattavasti kauemmin, eikä pääse lähellekkään samoja kierroslukuja

Link to comment
Oletko tarkistanut että hiilillä on riittävä jousivoima takana painamassa niitä kiinni roottorin kollektoriin ja missä kunnossa se kuparipinta ylipäätänsä on.

 

Testasin painaa sormilla hiiliä samalla kuin annoin jännitettä, ei muutosta. Ja hiiliä on riittävästi jäljellä. Kollektorin kuparit näytti olevan vielä olemassa, että ei ainakaan läpi ole kulunu. Tiedä sitten miten paljon siellä pitää olla jäljellä. Eikö se riitä että kunnon kontakti tulee?

 

Veikkaan, että ankkurilta on irronnu käämilangat... Vai voiko olla jokin muukin syy?

 

Miten nopeasti tuon laturin kuuluu ottaa kunnossa olevana kierroksia? Sillätavalla sähähtäen, niinku startti, vai tuolleen rauhallisesti kiihdyttäen?

 

Akkuna Accumulatour, 1400A hetkellisesti ja näkyy olevan latingissa että ei ainakaan siitä ole kiinni.

Link to comment
asiaa sen enempää sotkematta...todella erikoisen näköinen säädin sulla!!!

 

Juuri tuli matkahuollon kautta. Aamupäivällä tuskailin tuon asentamisen kanssa, mutta ei se vika ollutkaan siinä.

 

Keiteleen koneestahan noita saa! (Mr. Keiteleen kone, joko tulee alennuksia mainonnasta? ;) )

Link to comment

Ostin tuollaisen säätimen yli vuosi sitten kolkkiini KK:sta. Ensin ko. loota hieman hämmästytti vaiosäätimeen tottuneena, mutta kun asensin sen, huomasin, että se on erittäin toimiva laite. Tuo säädin ( ainakin omassa autossani ) antaa aivan tasaisen latausjännitteen kierrosluvusta riippumatta. Kaikilla kierrosalueilla tyhjäkäynnistä alkaen 14,25 V

Link to comment

millä te mittaatte oikein noita virtoja? itselläni on fluke yleismittari joka sekoaa ihan täysin kun sen vie lähellekkään käyvää konetta!

akulle tulee 12,5v eli säätimen joutuu ainakin uusimaan. mutta mikä tuota vaivaa? ei ole mitään elektronisia laitteita kuten kärjetöntä vielä paikallaan..ja testattu on että ku maajohdon ottaa pois auton käydessä auto sammuu.

Link to comment

bilteman mittarikin sekoaa konehuoneessa ihan totaalisesti. noh perjantaina uutta säädintä kehiin ja jos ei se auta niin laturia seuraavaksi.

löytyiskö keltään kuvaa omasta säätimestä jossa johdot kiinni? sellaista bosch merkkistä ,sais selvyyden että onko johdot varmasti oikein.

sen verta vielä et ku nyppää vihreen johdon pois niin lakkaa tikittämästä tuo säädin sehän tulee laturilta se piuha.

Link to comment
napaan 61 johto pitää tulla mittarilta latauksen valolta

 

Hehe, tuon siis irroittaa, ni ei pala laturin merkkivalo ainakaan, heh!

 

No joo, toivottavasti saan laturin pelittämään. Jokkiskuskeilta kyselin, ni kellään ei ollu. Kaikilla on sellasia tyhjiä pömpeleitä käytössä nähtävästi... Sisuskalut poistettu, toimii vain tuulettimena. Jos edes on sitäkään.

Link to comment
napaan 61 johto pitää tulla mittarilta latauksen valolta

 

Hehe, tuon siis irroittaa, ni ei pala laturin merkkivalo ainakaan, heh!

 

No joo, toivottavasti saan laturin pelittämään. Jokkiskuskeilta kyselin, ni kellään ei ollu. Kaikilla on sellasia tyhjiä pömpeleitä käytössä nähtävästi... Sisuskalut poistettu, toimii vain tuulettimena. Jos edes on sitäkään.

 

Ei ole latureita käytetty enää jokkiskoneissa herran aikoihin...sähköpuhaltimet vaan ja iso öljynjäähdytin. Puhallin vie hevosia koneesta ja hidastaa purkua...

Link to comment

Noniin! Nyt lataa! Uusi (vanha) laturi, uudet hiilet, ja alko lataamaan :)

 

Tuossa laturissa jonka laitoin paikalleen oli isompi se tuuletin... Joutu laittamaan prikat väliin, muuten rohisi johonki kiinni. Nyt on sitten hihnalinja vähän vinossa, mutta jospa se kestäs tuon BIF reissun kuitenki.

 

Mistähän vehkeestä tuo laturi mahtaa olla?

 

laturit.jpg

Link to comment
Vaihda vanhasta laturista sopiva puhallinpyörä uuteen.

 

Myöhästä :)

Nyt mulla on doghouse-puhallin vanhassa kopassa :D

 

Puhaltaapahan enemmän, perskules.

 

Tänään piti vaihtaa vielä pakeliitti(vai mikä se olikaan bensapumpun alla...) ja suutinrumba käydä läpi. Nyt on Kupla iskussa! Huomenna BIFiin! :D

Link to comment

Mullakin jostain syystä lakkas kone lataamasta, kyseessä Boschin 55A vaihtovirtanen sisäisellä säätimellä. Pystyykö sitä testaamaan tasavirtaisen tavoin akun avulla et pyöriikö moottorina?

 

Latauksen merkkivalo hehkui ensin himmeästi muutamana päivänä mut lähti hyvin käyntiin, vaikka ajo oli lyhyttä ja päällä valot/reteot/puhallin. BIF:ssä käydessä jäi yöksi sisävalo päälle ja akku valui tyhjäksi. Nytpä ei enää oo virtaa pitkänkään ajon jälkeen. Tosin latausvalon hehkuminen on lakannut.

 

Mistä tuo valon hehkuminen kertoo, hiilet tai kuparipinta loppu?

 

 

Ja sit vielä toinen kyssäri noista flekteistä, kuinka leveät noi propellit on DH-versiossa ja sit kapeemmassa? Ettei vaan itelläkin olis epätarkoituksenmukaisesti kapeempi, heräs epäilys tuota kuvaa tirkistellessä...

Link to comment

Niin, ja voiko syy löytyä virtalukon pohjasta, joka on syy moneen sähköongelmaan? Se on myös ollut jonkin aikaa sellainen että lukon keskiö on "löysä" eikä joka kerta starttaa avaimesta kääntämällä ennenkuin roplaa lukon pohjasta sitä pistoketta lukkoa vasten. Latausvirta akulle ei mee lukon kautta mut voiko se jotenkin muuten maadottaa tai auton seistessä vuotaa siitä akun tyhjäksi?

 

Nyt siis mittarivalot syttyy ja himmenee kun kääntää starttiasentoon mut startti ei pyöri kuin korkeintaan yhden tahdin yli ja sit on virta loppu. Näin siis myös pidemmän ajon jälkeen eli ei lataa tai akku ei ota vastaan. Mut miks patteri kerran tyhjennyttyään ei ottais virtaa kun ennenkin on käynyt niin ja on sen jälkeen latautunut normaalisti?

 

Vastakkaa nyt joku jotain kun luette kumminkin että tietäis mitä tekis. Noi tasavirtaisen laturin akullatestaamisjutskat ja säätimenvaihdot ja kärkienviilaukset oon lukenut sata kertaa nut en muista puhutun missään vaihtovirtasen ongelmista. Eiks näiden pitäis ollenkaan hajota?

Link to comment

Nyt pääsin vähän tutkailemaan tuota vikaa. Akku on kunnossa, ottaa verkkovirtalaturista virtaa sisään ja starttaa ladattuna ihan hyvin. Sen sijaan auton laturi ei oo peleissä mukana, pieni hönkä tulee, mut ei kunnolla. Akun jännite irrallaan täytenä 13,21 volttia, autossa kiinni noin 1500 rpm 13.75 V. Eli ei tuu sitä 14,3 mitä pitäis. Hiilet on ookoo, kuparisillassa on kyllä kohtuulliset urat. Kaikki liitokset laturilta akulle on tarkistettu. Latausvirtaa en päässyt sopivan apparaatrin puuttuessa mittaamaan, mut se onnistunee ens viikolla.

 

Yhden kaverin teoria oli seuraava: vaihtovirtasessa säädin haistelee auton virran kulutusta ja säätää laturin magneettikentän voimakkuutta ja siten latausvirtaa niin, että se on aina kulutuksen yläpuolella. Kun säädin alkaa olla tattis, se ei enää voimista magneettikenttää ja laturi syöttää vaan jonkin pienen virtamäärän ja matalan jännitteen, jonka se jonkinliasena "oletusarvona" antaa. Eli säädin olis alkanut hiipua kun latausvalo hehkui jo aiemmin ja kun laturin piti taannoin alkaa työntää ihan tyhjään akkuun virtaa, se sippasi lopullisesti.

 

Onko tää totuus, itse oon autosähköjä jonkin verran ropannut mut tähän en osaa sanoa mitään. Hytönen puhui et sisäisiä säätimiä on ehkä hankala saada kun kolopallon vastaava ei käy johdinliuskojen tai jonkun ollessa liian lyhyet. Onko kokemuksia vaihtovirtasen sisäsäädinhankinnasta?

Link to comment
Guest Raggare

possilaisen osiin en osaa sanoo ku siinä miilukadulla on se jyväskylän auto startti mikä lienee virallinen bosch liike. niiltä vois varmaan käydä kyselee osia(näppärä jätkähän kattelee elektroniikkafirmasta säätimen kuntoon;) ja vianhakua

Link to comment

13,75 on ihan ok latausjännite akulta mitattuna ja tuolla akku kyllä latautuu ihan hyvin. Nykyautojen (vm. 80-luku) Boschien säädin on 14V ja niissä ei juuri koskaan akulta mitattuna lukema ole edes tuota.

 

Olisko ollut vaan akun navat hieman hapettuneet ja nyt kun irroitit ne, niin ongelmakin poistui?

Link to comment

Tere,

 

Samojen latausongelmien äärellä ollaan täälläkin vielä. Bussin

vaihtovirtalaturin sisäinen säädin temppuilee. Vaihdoin siihen wapun

jälkeen ”oikean” uuden säätimen. Sen piti ajaa sama asia kuin vanhakin

säädin vaikka ulkoisesti näyttikin erilaiselta.

 

Heti vaihdon jälkeen se puski n. 13,V akulle, minkä katsoin olevan

riittävä. Joka tapauksessa akku ei enää kesällä latautunut. Uusi mittaus

kesällä antoi tulokseksi 12,4V. Eli, ei ladannut ei.

Laturin merkkivalo paloi himmeästi välillä ja välillä ei ollenkaan.

 

Kävin vanha säädin kourassa tilaamassa uuden. Ja tällä kertaa uusi

säädin olikin vastaava kuin vanha.

 

Poistettuani sen ns. "vastaavan" säätimen laturista, yllätys oli melkoinen.

Hiilistä ei ollut jäljellä mitään, ja osa siitä pakeliittirungostakin oli kulunut pois!!!

Johtopäätös => korvaavan säätimen hiilten mitta oli liian pitkä. (ilmankos

se olikin niin työläs vaihtaa???).

 

Uusi säädin paikalla, ja akulle tulee taas 13,8V, silloin kun valot ei ole

päällä. Valot päälle ja akun jännite tippuu n. 13,4V.

Ja nyt mysteerin pariin.

Laturin merkkivalo palaa nyt koko ajan. Tyhjäkäynnillä himmeästi.

Kierrosten kasvaessa valo kirkastuu, ja lopulta rupeaa vilkkumaan noin

samaan tahtiin kuin sydän!?!

 

Onko autoni herännyt henkiin?

Missä ongelma? Pitääkö minun vaihtaa koko laturi uuteen??

Ei voi ymmärtää enää.

 

T:

AMa

Link to comment

Tavallaan huojentavaa kuulla että muillakin on samanlaisia ongelmia, enpä ehkä ainakaan vain kuvittele et voi olla vaihtovirtasessa säädinpipiä...

 

Oma diagnosointi tosin on nyt vielä vähän kesken kun ei oikein oo ollut sopivia vehkeitä muun muassa laturin puskeman virran mittaukseen. Kaikki sähkövehkeet päälle ja virtamittarin lenkki laturin piuhan ympärille, siitähän sen kai näkee et mitä se jaksaa tuupata.

 

158 euroa oli vaihtolaite Jyväskylän autostartissa kun antaa vanhan vaihdossa, 12 kk:n takuu. Säädintä ei yllättäen löytynyt hyllytavarana, jokskaan ei sitä vaihtolaturiakaan.

Link to comment

Ongelmiahan meillä kaikilla on….. ; )

Tällä kertaa ongelman nimi on laturi. Itse asiassa koko ongelma alkoi

siitä, että tänä keväällä, kun otimme volkkarin käyttöön, latauksen valo

paloi välillä himmeästi. Epäilimme vikaa vaikka se puski normi 13,8V.

Päätimme varmuuden vuoksi vaihtaa säätimen, ja siitähän tämä koko

soppa alkoi. Ollaankos nyt sitten palattu alkuun, kun akulle tulee 13,8V,

ja latauksen merkkivalo palaa. Hämmentää vain tuo latauksen

merkkivalon ”sykkiminen”?

Pitäis kai asentaa se mittari kiinteästi pitkillä johdoilla, ja seurata mitä

siellä ajon aikana oikeasti tapahtuu..

 

Niin se virran mittaaminen on todellakin vähän hankalampaa kuin

jännitteen mittaus.

 

Oulun seudulta sisäisiä minun volkkariin sopimattomia säätimiä saa

hyllytavarana. Minulle oikea säädin saatiin vuorokaudessa tilattuna.

Koko laturinkin pitäis saada vuorokaudessa tarvittaessa.

 

Itse asiassa olisin melkein valmis ostamaan vaikka kokonaan uuden

laturin, jos vika varmuudella sillä korjaantuisi. Niin ja jos sen saisi

kohtuullisella työllä vaihdettua. Mutta se taitaa olla turha toive se.

Link to comment

Kyllähän se latausjännite saisi olla yli 14V. Eli ei se minun laturikompinaatio

ole siis täysin kunnossa. Ehkäpä siitä syystä se latauksen merkkivalo

palaa-ei pala-palaa-ei pala-…..

Miksikäs se ei silloin varoitellut suuremmasti kun laturi käytännössä

puskenut yhtään mitään?

Eihän se niinkään voi toimia, että varoittaa vain silloin kun jännite on yli

12,4V mutta alle 14V?

Ja mistähän syystä se nyt haluaa varoittaa minua vilkkumalla?

Voikos autossa olla jokin virtasyöppö kohde joka syö virtaa riippuen

moottorin kierrosten lukumäärästä?

 

Missäs se vika sitten voipi olla?

Täytyykö nyt sitten vain todeta, että itse laturi pas….a.

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...