Guest Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 Onko mahdollista muutoskatsastaa -67 1500 kupla ->1900(94*69) koneella? Mitä muutoksia pitää tehdä? Jarrut jne...? Mahdolliset ongelmat? Mihinkä moottoriin tuota verrataan? Turhan ristiiriitaista tietoa saa konttoreilta... : ) Quote Link to comment
Marko Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 Onko mahdollista muutoskatsastaa -67 1500 kupla ->1900(94*69) koneella? Mitä muutoksia pitää tehdä? Jarrut jne...? Mahdolliset ongelmat? Mihinkä moottoriin tuota verrataan? Turhan ristiiriitaista tietoa saa konttoreilta... : ) 1. On 2. Vaihtaa kone tai sylinteriputket(jolloin myös kampikammio ja kannet pitää koneistaa) 3. Ei pitäs olla mitään ongelmia 4. vertailu moottori 1584cc Quote Link to comment
Guest Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 Heh! :D Pikkasen fiksummin vois yrittää muotoilla näitä kysymyksiä...Lähinnä tarkoitin että pitääkö jarruja sun muuta muuttaa.Valtion konttorin äijä Tonpereella sano ettei oo mahollista katsastaa?!?! K-1 katsuri sano että pitää jarruja "vahvistaa" -> onnistuu. Kavereita mulla ei ole joten tänne piti avautua. Quote Link to comment
Marko Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 Ja mitäköhän näillä sankareilla oli esittää perusteiksi. Teho todistuksen joudut kyllä esittämään mutta muuten toi menee ihan normaalina muutoskatsastuksena. Quote Link to comment
Guest Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 Valtion konttorilla sano kaikessa yksinkertasuudessaan että kuplaan ei saa laittaa isompaa myllyä kuin se mallisarjan suurin 1.6.Perusteluna tehojen kasvu liian suureksi. K-1 kaveri kutsu herra ylikatsastajan paikalle joka alko vaatimaan tehokkaampia jarruja.Perusteli että suuremmat tehot, sitä kautta lujempaa ajaminen (tää repes :D) vaatii paremmat jarrut ja ohjaukselle pitäis kans jotai tehdä.Mumisi myös sähköjen muuttamisesta 6veestä 12 volttiin ja vaihdelaatikon kestävyydestä.Kysy että kannattaako kuplalle tollasta tehdä. Molemmat vaati koneen tarkkaa reseptiä ja ostokuittia osista tai moottorista. Tais vaivata yleinen maanantaivitutus heppuja.... Eee v*ttu mitä touhua! :> Olipaha kerrankin hauskaa konttorilla asioidessa! Quote Link to comment
Marko Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 Kannattaa suunnata sellaiseen konttoriin missä asiat tiedetään eikä arvuutella. Vinkki: Syliteriputkien vaihdolla tulee vähemmän prosentteja. Eihän kukaan moottoria vaihdakkaan vain pelkät putket ja männät;-) Quote Link to comment
Guest Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 Juuh.Tuo oikein hyvä vinkki. :) Quote Link to comment
Guest ManuOtus Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 ja kuinka moni tarkistaa mikä motti siel on? ;) Quote Link to comment
Ketsa Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 Sarankulman yksityisellä asemalla on ollut peruspykälät hallinnassa muutoskatsastuksiin. Tosin välillä sitten katsastavat pirun tarkasti näitä vanhoja paskoja ja jotain omaa extraa löytyy AKE:n pykälien lisäksi... Rantaperkiön konttorilla on ainakin kuplalla ajava katsastusmies töissä, eli jotain tietoa voisi sielläkin olla. Jos tarvetta, niin voin kaivaa otteesta hemmon nimen. Quote Link to comment
Guest Posted July 31, 2006 Share Posted July 31, 2006 Kävin tosiaan Sarankulmassa ja toinen oli se Hatanpään / Härmälän suunnan konttori keskustasta päin mentäessä.(en tunne kovin hyvin paikkoja nimeltä) Jetin vieressä. Järetöntä touhua! :D Quote Link to comment
metake Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Kokemuksesta voin suositella Tampereen suunnalla Hervannan valtion konttoria. Ymmärtäväistä ja järkevää touhua siellä. Quote Link to comment
Guest Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Sama paikka mullakin mielessä.Oli varsin ymmärtäväistä väkeä harrasteautoilua kohtaan kun sielä talvella asioin.Sinne suuntaan kun on mylly paikallaan. Quote Link to comment
metake Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Ei pitäis tarvita tehotodistusta, konttorin vaihtoa suosittelen jos sitä vaativat. AKE: Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia: - sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen - moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta) - ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen - ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä Eli kunhan moottori on muuten alkuperäinen, saa kone suurentua 20% (jolloin tehon katsotaan kasvavan sen sallitun 20%). Joten alusta ja jarrut vastaamaan 1.6:sta ja katsastukseen :) Quote Link to comment
Guest Variant Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Ei pitäis tarvita tehotodistusta, konttorin vaihtoa suosittelen jos sitä vaativat. AKE: Moottorin vaihtoon rinnastettavia moottorin muutoksia: - sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen - moottorin iskutilavuuden suurentaminen verrattuna alkuperäiseen yli 10 % (tehon katsotaan nousevan iskutilavuuksien suhteessa, ellei muuta osoiteta) - ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen - ahtimella varustetun moottorin mikä tahansa muuttaminen Yllä mainitut muutokset edellyttävät muutoskatsastusta. Koska kyseiset muutokset rinnastetaan moottorinvaihtoon, tulee kaikki moottorin vaihtoa koskevat 5 §:ssä mainitut edellytykset täyttyä Eli kunhan moottori on muuten alkuperäinen, saa kone suurentua 20% (jolloin tehon katsotaan kasvavan sen sallitun 20%). Joten alusta ja jarrut vastaamaan 1.6:sta ja katsastukseen :) Mutta kun tässä tapauksessa moottorin tilavuus vertailumoottoriin nähden kasvaa yli 20%. Tällöin tarvitaan tehotodistus. '67-kuplissa on jo ihan riittävän hyvät jarrut ja alusta tuota muutoskatsastusta varten. Quote Link to comment
metake Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Aivan totta, olinpas kömpelö. Itse tässä tapauksessa kyllä tyytyisin 92mm mäntiin, teho tuskin paljoa laskee ja selviää ilman ko. todistusta. Quote Link to comment
mick Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Aivan totta, olinpas kömpelö. Itse tässä tapauksessa kyllä tyytyisin 92mm mäntiin, teho tuskin paljoa laskee ja selviää ilman ko. todistusta. Tai sitten väittää että paikallaan on 92mm männät? Missä tilanteessa tuo koneen oikea koko voi tulla selville? Kolaritilanteessa? Quote Link to comment
Guest Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 En kyllä rupea konttorilla valehtelemaan.Täysin laillinen auton pitää olla. Quote Link to comment
DOODAH Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 En kyllä rupea konttorilla valehtelemaan.Täysin laillinen auton pitää olla. Silloin alkuperäisen kysymyksen "mahdolliset ongelmat" on saada tehtyä niin huono (69x94) moottori, ettei tehomittauksessa hevosvoimia ole yli sallitun rajan. helpompiakin vaihtoehtoja löytyy: 69x90,5 ja 69x92 kokoisilla moottoreilla tehomittaukseen passittaminen on "katsastusinsinöörin päätettävissä", mutta jos moottoria ei ole muuten muutettu, ei tehomittaukseen passittamiseen ole oikeaa syytä. Quote Link to comment
Guest Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Mä en ole ikinä tajunnut tota viranomaisten/ harrastajien höpötystä että kun moottorin tehot kasvaa, pitää jarrujen tehoa parantaa. Ei niillä jarruilla pysäytetä hevosvoimia vaan ajoneuvon painoa. Tonnin painoinen auto pysähtyy satasen vauhdista samalla polkuvoimalla oli tehoja vaikka kuinka paljon. Kuplankin rumpujarrut saa helposti lukkoon kaikki neljä. Se että jos haluu päästä pienemmällä säätämisellä ja kevyemmällä polkemisella, pitäis olla käyttäjän asia. Mä olen kaksi kertaa muutoskatsastanu 1200 kuplan 1600:si. Oikeasti motit oli 1835. Ekalla kerralla nuorena poikana aloin änkyttää, että tää on 1835ccm. Katsastusmies sano, kuplan motteja on 1200, 1300, 1500 ja 1600, mikä tää on niistä? Mä siihen, lohkon mukaan 1600. Äijä oli, se on sitten se ja piste. Opetus, ei kandee tehdä hommista itelleen liian hankalia. Eikä sitä katsastussetääkään kiinnosta ylimääräinen paperiduuni ja soittelu. Quote Link to comment
metake Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Mä en ole ikinä tajunnut tota viranomaisten/ harrastajien höpötystä että kun moottorin tehot kasvaa, pitää jarrujen tehoa parantaa. Ei niillä jarruilla pysäytetä hevosvoimia vaan ajoneuvon painoa. Tonnin painoinen auto pysähtyy satasen vauhdista samalla polkuvoimalla oli tehoja vaikka kuinka paljon. Kun se vakio 1200:n kupla kulkee huippuja 100 km/h ja se "hiukan" tehokkaampi versio kulkee 200 km/h, niin jarruillapas onkin nelinkertainen tehtävä edessään pysäyttää auto. Että ihan sen vuoksi olis suotavaa hiukan edes miettiä niitä jarruja... Quote Link to comment
Guest JuMuS Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Hessun kanssa samoilla linjoilla. Tuskin ne inssit siihen pyttyjen halkaisijaan jaksaa takertua jos vehkeet muuten on asiallisesti laitettu. Jossain Norjan reissulla voi vakiota REILUSTI tehokkaammalla koneella saada jarruongelmia aikaiseksi, mutta muuten on pitkälti hätävarjelun liioittelua noi jarrujen kasvattamisvaatimukset... Jos katsmies alkaa tosissaan isompia jarruja vaatia niin vie vaikka näytille kuplavolkkarin jarruosia ja vertailun vuoksi jonkun uudemman ja painavamman +100hv etuveto5speed16valvekikottimen vastaavia pysäytyslaitteita... Saa sitten hiljaa itsekseen räknäillä tarviiko niitä jarruja tosiaan sen tehokkaammaksi saada. Quote Link to comment
mikan Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Mä en ole ikinä tajunnut tota viranomaisten/ harrastajien höpötystä että kun moottorin tehot kasvaa, pitää jarrujen tehoa parantaa. Ei niillä jarruilla pysäytetä hevosvoimia vaan ajoneuvon painoa. Tonnin painoinen auto pysähtyy satasen vauhdista samalla polkuvoimalla oli tehoja vaikka kuinka paljon. Kun se vakio 1200:n kupla kulkee huippuja 100 km/h ja se "hiukan" tehokkaampi versio kulkee 200 km/h, niin jarruillapas onkin nelinkertainen tehtävä edessään pysäyttää auto. Että ihan sen vuoksi olis suotavaa hiukan edes miettiä niitä jarruja... Topicin vakio 1500 kulkee 120 km/h ja lujempaa ei saa ajaa. Suosittelen tekemään 69x90,5 moottorin. Sen muutoskatsastaminen on läpihuutojuttu 67:n jarruilla (vaikka siinä onkin muistaakseni kapeampi rumpu kuin myöhemmissä 1584-moottorisissa?). Muutoskatsastuksen jälkeen moottoria saa melko vapaasti virittää. Tästä asiasta tarinoitiin jokunen vuosi sitten Pälkäneen tekniikkatuokiossa. Tuo "palaveri" oli muuten yksi parhaita anteja mitä fvwa on järjestänyt. t. Mika Quote Link to comment
metake Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Topicin vakio 1500 kulkee 120 km/h ja lujempaa ei saa ajaa. Niinpä. Aseenkantoluvat vaan vaan pois ja kaikille vapaasti niin paljon pyssyjä kuin haluaa. Eihän niillä aseilla ketään saa tappaa, vai kuinka ? Oletkos ottanut huomioon, että sen kuplan pitää pysähtyä myös laittomista nopeuksista? Ja jossain ne nopeudet voi olla laillisiakin. En tarkoittanut saivarrella tai työntää herneitä kenenkään nenään, vaan herättää ajatuksen, että jos kuplan jarrut saa lukkoon satasen vauhdissa, niin tilanne voi olla toinen isommassa nopeudessa ja toisella autolla. Quote Link to comment
Guest Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Niinpä. Aseenkantoluvat vaan vaan pois ja kaikille vapaasti niin paljon pyssyjä kuin haluaa. Eihän niillä aseilla ketään saa tappaa, vai kuinka ? . Tohon asehommaan liittyen. En ole tilastoja paljon katellu, en omista asetta, eikä ne mua kiinnosta. Mutta eiköhän suomessa edelleen eniten ihmisiä surmata leipäveitsellä ja kirveellä. Se että suomen telkkarissa näytetään ulkomaisia sarjoja jossa ihmisiä ammutaan kokoajan, on aika kaukana meidän kotoisesta "euroopan väkivaltaisimmasta" lintukodosta. Quote Link to comment
Guest fastghia Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 En kyllä rupea konttorilla valehtelemaan.Täysin laillinen auton pitää olla. Hmm... toi ei vaan aina hot rod-harrastuksessa (josta kaiketi tässäkin on tavallaan kysymys) ole niin helppoa täällä kotimaan kamaralla. Vai onko sulla varmasti kuplassa etuvalot 50cm maasta, ts. ei ollenkaan madallettu keulaa jne... Eikä se, että jokin juttu menee katsastuksesta läpi, tee asiasta välttämättä laillista. Useinkin joutuu asettamaan lain kirjaimen (ja tulkinnat) ja "maalais"järjen puntariin, ja arvatkaapa kumpi usein painaa vaa'assa enemmän? Quote Link to comment
metake Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Niinpä. Aseenkantoluvat vaan vaan pois ja kaikille vapaasti niin paljon pyssyjä kuin haluaa. Eihän niillä aseilla ketään saa tappaa, vai kuinka ? . Tohon asehommaan liittyen. En ole tilastoja paljon katellu, en omista asetta, eikä ne mua kiinnosta. Mutta eiköhän suomessa edelleen eniten ihmisiä surmata leipäveitsellä ja kirveellä. Se että suomen telkkarissa näytetään ulkomaisia sarjoja jossa ihmisiä ammutaan kokoajan, on aika kaukana meidän kotoisesta "euroopan väkivaltaisimmasta" lintukodosta. No tuo oli vaan esimerkki, hieman provosoiva sellainen ;) Yritin sanoa sitä, että ei sillä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, että saako tehdä vai ei. Ja sen todellisuuden mukaan ne jarrutkin pitää mitoittaa. Silti olen sitä mieltä, että ei ole perusteita vaatia parempia jarruja pelkän koneen vaihdon vuoksi, jos vanhat jarrut ei edes tunnu huonoilta/riittämättömiltä. Ja vastaavasti saat virittää konetta vapaasti, eikä jarruihin tarvii tehdä mitään muutoksia. Esim. koneen vaihto tietyissä tapauksissa (ei kuplassa (?)) 1.2:sta 1.3:een vaatii samat jarrut kuin 2.2:n kone. 1.2:n virittäminen tuplatehoiseksi ei vaadi mitään muutoksia. Järkee vai ei... Quote Link to comment
Guest Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Fastghia puhut aivan asiaa.Pirun hankalaahan se on harrastaa jos aikoo kaikkia pykäliä & asetuksia tarkasti noudattaa.Edellenkään konttorilla kusettamiseen en rupea,jos siitä syystä tulee vaikeuksia niin tulkoon.Laithan on kuitenkin tehty noudatettaviksi ja siitähän tämä meidän hyvinvointiyhteiskuntammekin on saanut alkunsa. Quote Link to comment
Guest Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Valot on muuten 51,2 cm korkeudella. ; ) Quote Link to comment
Guest Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Jos tollanen tuntuu itsestä kusettamiselta ja saat siitä tunnontuskia, niin kandee kyllä sit tehdä vaan 1600 vakiokone. Voi meinaa huonolla tsäkällä käydä niin että sunkin mielipide muuttuu... Eikä sitten hernettä nenään tästä kommentista. Siperia opettaa... Quote Link to comment
Marko Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Miksi tuosta pitää tehdä niin vaikeeta teet sellaisen kuin aluksi ajattelit ja hanki siihen tehotodistus, jos dyno mies ei osaa hommaansa niin käsket kääntää sytytyksen niin myöhäselle ettei tuota kuin sen 60hv ja sitten lappu konttorille. Mitään muuta eivät voi vaatia ja leima tulee varmasti jos auto muuten on kunnossa. Se on sitten oma asiasi haluatko ajaa sytty myöhäsellä;-) Quote Link to comment
Guest Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Ei herneitä nenässä.Totta turiset arvon Hessu,onhan tuo mahdollista että mielipide muuttuu. Niinpäniin, mikä kannatta ja mikä ei...Sen saa taas jokainen puntaroida oman pääkoppansa sisällä.Harrastushan tämä on ja tällä on sitä edistävä vaikutus.Jokainen saa omalla tavallaan nämä asiat tehdä, en aio jauhaa mitään valaanhalaajajärjenäänihippiutupaskaa jos joku päättää kiertää pykäliä tahi asetuksia silmäänpisimisellä mennäkseen siitä mistä aita on matalin päästäkseen helpoimmalla. Tämä on oma mielipiteeni ja kantani, sen mukaan aion asiani hoitaa. Quote Link to comment
Lasse Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Suosittelen lämpimästi "emmäätiiätommonenseonainaollu"-asennetta. Milläs ton stroukkerin sais leimasta läpi 1600:sena ilman turhia keskusteluja ? Vinkkejä ? Quote Link to comment
Guest Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Mä en koe kovin hankalana hommana valmiiksi koneistettuun, vakioon & helvetin huonoon (1600) lyödä niitä isompia putkia kiinni -> käydä muutoskatsastamassa.Ei varmasti ylitä 60 hepon rajapyykkiä. :D Jonka jälkeen purkaa paketti ja tehdä sitten halutut toimenpiteet.Viriittäähän saa tiettyyn rajaan asti sen muutoskatastuksen jälkeen.(?) Jonkun mielestä varmasti turhaa työtä & typerää.. ..mutta laillista. : ) Quote Link to comment
Guest Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Lassea en toki neuvo vaan omaa kantaani "puolustan". Quote Link to comment
mikan Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Topicin vakio 1500 kulkee 120 km/h ja lujempaa ei saa ajaa. Niinpä. Aseenkantoluvat vaan vaan pois ja kaikille vapaasti niin paljon pyssyjä kuin haluaa. Eihän niillä aseilla ketään saa tappaa, vai kuinka ? Oletkos ottanut huomioon, että sen kuplan pitää pysähtyä myös laittomista nopeuksista? Ja jossain ne nopeudet voi olla laillisiakin. Kyllä mä ainakin pystyn tappamaan ilman asetta, vaikka ihan paljailla käsillä. Ööö...miksi pitäisi lain mukaan vaatia sellaisia jarruja joilla pitää pystyä pysäyttämään myös laittomissa nopeuksissa? Tuo jälkimmäinen peruste sen sijaan on jossain määrin ookoo. Eli jos tuollaisella kuplalla lähtee toiseen eu-maahan, eli saksaan, niin siellähän voi joutua jarruttamaan 200:n vauhdista. t. Mika turbokuplastaan jossa ei ole edes turvavöitä :-) ps. Hommatkaa vaan ne dynolaput ja ajelkaa max 60 heppasilla kuplilla. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Miks pitäs ajella maks. 60 heppasella kun sen saa virittää muutoskatsastuksen jälkeen? Kai tehoja saa rajotella vaikka 2.2 koneessa ihan millä tavalla huvittaa. Quote Link to comment
hanski. Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Milläs ton stroukkerin sais leimasta läpi 1600:sena ilman turhia keskusteluja ? Vinkkejä ? kaikki säädöt vaan pahasti pieleen jne...sitten se kulkee 4 vaihteella kaasupohjassa 90...ja muuten 185 honda akkortin mittarin mukaan... yks kaveri teki näin.... Quote Link to comment
mikan Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Miks pitäs ajella maks. 60 heppasella kun sen saa virittää muutoskatsastuksen jälkeen? Kai tehoja saa rajotella vaikka 2.2 koneessa ihan millä tavalla huvittaa. Luitko edellisen kirjoitukseni? "Suosittelen tekemään 69x90,5 moottorin. Sen muutoskatsastaminen on läpihuutojuttu 67:n jarruilla (vaikka siinä onkin muistaakseni kapeampi rumpu kuin myöhemmissä 1584-moottorisissa?). Muutoskatsastuksen jälkeen moottoria saa melko vapaasti virittää. Tästä asiasta tarinoitiin jokunen vuosi sitten Pälkäneen tekniikkatuokiossa. Tuo "palaveri" oli muuten yksi parhaita anteja mitä fvwa on järjestänyt." 2,2 moottoria ei kuplaan saa kuin poikkeusluvalla. Ellei venytä pykäliä niin, että 1585 * 1,25 = 1981 ja siihen 10% porausvara 1981 * 1,1 = 2179. :-) t. Mika ps. Tai miten olis 85,5 mäntä 82 iskulla. Siitä tulis 1883 ccm stroukkeri. Quote Link to comment
Guest Mika Raussi Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Eiku svidu. Sattu näppi ja ajatushärö. Meinasin vajaa parilitrasta konetta. Vai pitääkö tehonkuristamisen tavasta mitään selostuksia tehä? Quote Link to comment
mikan Posted August 1, 2006 Share Posted August 1, 2006 Eiku svidu. Sattu näppi ja ajatushärö. Meinasin vajaa parilitrasta konetta. Vai pitääkö tehonkuristamisen tavasta mitään selostuksia tehä? Ihan yleisesti olen kuullut käytetyn kierrosluvunrajoitinta. Eli juuri kun moottori lähtisi "puhumaan", niin rajoitin puuttuu peliin. t. Mika Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.