Matti-Pekka Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 Terve Olen ymmärtänyt että wbx koneiden vaurioiden syy on usein raskaan kaasujalan ja piiitkän öljynvaihtovälin lisäksi heikohkot kiertokanget + pultit. Nyt kun tuossa olis pari wbx konetta menossa kasaan ja uusien osien listaa kerätään, niin olisi sopiva hetki saada mielipiteitä kankiasiaan... -Onko se alkuperäinen kanki heikko lenkki vai vain ne pultit? -Oliko se niin että T1 koneen pultit käy ja olisi vahvemmat? -Onko järkihintaan saatavilla tarvikkeena selkeästi vahvempaa kiertokankea/pultteja ? -Onko tarvike/korvike kankien laakerit jotain kauppalaatua, männäntappi/männät olisi tarkoitus käyttää wbx:n -Onko tarvike kankien pituus sama, jos ei niin mistä päästä on ollut tapana pytyn pituutta kompensoida sopivaksi tms.? -Mitä mitoituksena tarkoittaa "Chevy kaulat"? tässä aluksi , keskustelu toivottavasti alkaa.... Quote Link to comment
mikko k Posted December 29, 2018 Share Posted December 29, 2018 H-profiili veivejä saa monenlaisia ja monilla mitoilla. Chevy kaulat on 2” eli kammen kaulat on 50,8mm. Useimmiten T1 männän tapille eli 22mm. WBX tais olla 24mm tapilla? T4 veivejä on 24mm tapilla, mutta alapäät 50mm kaulalle. Eli kampi hiontaan. Jos kone pysyy vesijäähdytteisenä, niin eihän sylttyjen pituudelle voi juuri mitään tehdä. Jos veivit on pitemmät kuin orkkikset niin mäntiä pitää madaltaa. Tämmöistä tuli näin yhtäkkiä mieleen kun hetkeen ei oo tullu wbx:ää kasailtua. Voin toki muistaa asiat väärinkin.. Quote Link to comment
Gybel Posted December 30, 2018 Share Posted December 30, 2018 Mitä asiaa joskus tutkin, 2.1 wasserin kankien kertakäyttöset pultit ollut ongelma, 1.9 ei tätä ongelmaa ollut. Osa on ostanut scatin i-kanget ja suurentanu tapin läpeä 24mm tapille sopivaksi, tai vaihtanut vaan 1.9 kanget tilalle. Osa suosittelee ostamaan kunnostetut kanget suoraan, CSP:llä setti makso muistaakseni n. 350€. Wassereista on hyvää juttua ShoptalkForums tai Aussieveedubbers sivustoilla. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted December 30, 2018 Share Posted December 30, 2018 Typ4 1700/1800 on 55 laakerille. 2000 taas on 50 Alapää leveämpi.sorvi vaan soimaan ja hyvä tulee 24 hela (alkusarjan 1700 oli 23) Painava Sama ku typ1 pultti ja mutteri Lyhyempi ku typ1 tai wbx Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted December 30, 2018 Author Share Posted December 30, 2018 Ok..PV on tainnut nyt lomalla Jouluevankeljumin lisäksi ottaa pari värikästä drinksuu..tai sitten vika on mun omassa oikoluvussa. Eli oliko tuo niin että 2.0l Type 4 kanki olis wbx laakeriin sopiva, mutta kangen alasilmä hieman liian leveä,,,johon hiukka sorvilla kyhästään...männän tapin silmä ko. kangessa valmiina dia.24 , mutta kangen silmäväli liian lyhyt (vakio iskuselle 76)? vai miten tää meni.... Kumminkin vielä aiheesta. Meillä oli tuollainen 2.1 DJ (täystehonen 112 hv) automaatti 9henkilön busa. Sillä kaiketi päästeltiin hiukka alle 200tkm ihan surutta....oliko kyse tuurista vai voisiko olla että automaatti hillitsi ylikierroksilla vetoo ja muutenkin rajumpaa käyttöä,,kun siinä ei koneeseen tarvinnut kajota . Voiko ajatella näin ,että jos käyttäjällä on tolkku mukana niin omilla(uusilla) kiertokangilla uusilla T1 pulteilla+muttereilla voisi homma kuitenkin pelaa ihan hyvin? vai onko se tietoinen riski? Quote Link to comment
metake Posted December 30, 2018 Share Posted December 30, 2018 Itse en käyttäisi T1 vakiopultteja juurikaan muualla kuin vakio T1:ssä... Quote Link to comment
mikan Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 Pitääkö olla huolissaan, kun on ajanut tuhansia kilometrejä turbokuplalla, jossa on vakiokanget? 😊 t. Mika 1 Quote Link to comment
Tutkija Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 Tuota Metake kuvaa kun katselee hajonneesta kiertokangesta... Eipä näytä että tuossakaan olisi pultti pettänny ensimmäisenä vaan kiertokanki itsessään ensin ja sekin perinteisestä kohdasta mutterin vieressä olevassa terävästä kulmasta. Quote Link to comment
Gybel Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 Unohtu aikasempaan viestiin laittaa että chevyn kankiin tarkotetut arp pultit menis pienellä koneistuksella wasserin kankiin. Quote Link to comment
Kassu oulusta Posted December 31, 2018 Share Posted December 31, 2018 Ja se "Chevyn" mitoitus ei ole oikeesti sbc koneesta vaan 3.5l Buick/rover v8 koneesta eli ko mitoituksen kankiin sopii rover v8 koneen KK laakerit. Quote Link to comment
P_Valtonen Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 On 12/30/2018 at 9:15 PM, Matti-Pekka said: Eli oliko tuo niin että 2.0l Type 4 kanki olis wbx laakeriin sopiva, mutta kangen alasilmä hieman liian leveä,,,johon hiukka sorvilla kyhästään... ** Kyllä - kyllä - kyllä männän tapin silmä ko. kangessa valmiina dia.24 , mutta kangen silmäväli liian lyhyt (vakio iskuselle 76)? *** Kyllä - riippuu mitä haluat kankisuhteeksi ja haluatko mahdollisen pidemmän iskun liika materiaalin hukata mäntää vai kanea lyhentämällä Quote Link to comment
Matti-Pekka Posted January 6, 2019 Author Share Posted January 6, 2019 1 hour ago, P_Valtonen said: ROGER.. Quote Link to comment
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.