Jump to content

Käyttämättömyyspoisto


Racing

Recommended Posts

Mulle tuli Pohjolasta tiedote, että tulis voimaan 2007 helmikuussa.

 

Edit: Autoa ei poisteta kilvistä, vaan ainoastaan liikenteestä. Eikä onnistu soittamalla, pitää käydä katsastuskonttorilla ja ko. toimenpiteestä tulostetaan uusi rekisteriote ja peritään siitä asianmukainen maksu.

Link to comment
Ok kiitos,oliko siinä mainintaa ajoista kuinka pitkäksi aikaa mahdollista ja mitä maksaa. Harmi kun aina pitää tulostaa uusi ote.

 

Ei ollut mitään mainintaa, käytännössä tuo 2 x 10 eur rekisteriotemaksu määrittelee kannattavuusrajan.

 

Edit: Ja sekin on vielä epäselvää, että katkeaako liikennevakuutus kokonaan, vai meneekö "seisontaan". Seisontavakuutuksesta kun peritään kuitenkin vuodessa joku minimimaksu. Uudessa systeemissä kun ei voi poistaa autoa rekisteristä, sitä ei saa enää takaisin kilpiin edes rahalla. Joten jos kovasti seisottaa vuositolkulla projektiautoja, alkaa tuolla 10-15 eur vakuutusminimimaksullakin olemaan merkitystä.

Link to comment
en jaksanu lukee ajatuksella tylsää lakitekstiä,mutta saakohan nyt pois kilvistä olevan viel kilpiin tuon mahdollisen uudistuksen jälkeen??vai tuleeko kiire saada vehkeet leimakuntoon?

 

En minäkään lukenut :D

 

Mutta näin olen antanut itseni ymmärtää, että vanhat rekisteristä poistetut ajoneuvot rinnastetaan näihin liikenteestä poistettuihin. Eli kyllä ne saa rekisteriin. Uudessa systeemissähän on maininta: "Kun ajoneuvon käyttö liikenteessä päätetään lopullisesti, olisi tehtävä ajoneuvon lopullista poistoa koskeva ilmoitus rekisteriin", eikä noita vanhempia kuitenkaan ole lopullisesti poistettu käytöstä?

Link to comment
Kyllä se lopullinen poisto tapahtuu vasta romutustodistuksella.

Onko kellään tietoa, kuinka lopullinen poisto on tämä romutustodistuksella rekisteristä poisto?

Jos esim. sattuisi saamaan tämmöisen romutuspoistetun kuplan varaosa-autoksi, niin mitä osia siitä voisi käyttää paperilliseen projektiin.

Edelleen, jos tässä poistoautossa olisi esim. aivan priima pohjalevy, niin onko mitään laillisia keinoja käyttää sitä varaosana.

Link to comment
Kyllä se lopullinen poisto tapahtuu vasta romutustodistuksella.

Onko kellään tietoa, kuinka lopullinen poisto on tämä romutustodistuksella rekisteristä poisto?

Jos esim. sattuisi saamaan tämmöisen romutuspoistetun kuplan varaosa-autoksi, niin mitä osia siitä voisi käyttää paperilliseen projektiin.

Edelleen, jos tässä poistoautossa olisi esim. aivan priima pohjalevy, niin onko mitään laillisia keinoja käyttää sitä varaosana.

 

Romutustodistuksella olevaa autoa ei saa enää kilpiin. Käytännössä purkaamo ei saisi edes luovuttaa enää autoa eteenpäin se menee nesteenpoiston kautta odottamaan tarhaan tai prässiin suoraan. Olen ollut töissä näitä tekevässä paikassa jonkin aikaa silloin kun tämä tuli voimaan.

Yksi mustakilpinen weltmeister kuplakin tuli silloin suoraan käytöstä jäänyt,kaikki vanteet,puskurikumilistat yms. tallella. (nais)omistaja vaan halusi että auto menee vaan purkuun. Nesteet pois,katosta kii haarukalla ja läjään ei tosin mennyt suoraan prässiin nyt taitaa olla jo tosin puristettu. Saahan niitä osia käyttää mutta sen auton tiedoilla ei suomessa enää mene kilpiin mitenkään. Auto on siis tuhottu lopullisesti.

Link to comment
  • 1 month later...

Tänään soitin vakuutusyhtiööni ja kysyin heidän tulkintaansa tähän käyttämättömyyspoistoasiaan.

 

Tämä laki taitaakin alkujaan olla ahneiden vakuutusyhtiöiden keksintöä.

Ainakin tämän yhtiön kanta oli se, että jatkossa seisontavakuutus onnistuu vain tämän uuden järjestelmän kautta, eli sellaista variaatiota ei enää olisi jossa vain vakuutusmaksu katkeaisi seisonnan ajaksi.

 

Tulevaisuudessa jää siis kaksi vaihtoehtoa. Joko joka syksyinen ja keväinen katsastuskonttorikäynti tai sitten maksaa vakuutusta ja käyttömaksua myös talvikuukauksilta.

Link to comment
Tulevaisuudessa jää siis kaksi vaihtoehtoa. Joko joka syksyinen ja keväinen katsastuskonttorikäynti tai sitten maksaa vakuutusta ja käyttömaksua myös talvikuukauksilta.

 

Onko nykyinen sitten parempi, laittaa vakuutus seisontaan ja maksaa kuitenkin käyttömaksua myös talvikuukausilta? Itse pidän tätä tilapäistä liikenteestäpoistoa erinomaisena, koska tallissa seisoo useampia kilvissä olevia autoja 'odottamassa remonttivuoroaan', niillä ei ajeta, mutta maksua kertyy kuitenkin 94 eur vuodessa. Tietty tämä liikenteestäpoisto ja ajoon otto maksaa myös (tod.näk. 10,50 per kerta), mutta säästöä kertyy silti jo talvikauden aikana, puhumattakaan pidemmistä jaksoista.

Link to comment

Noiden rakentamista odottavien, kilvissä olevien projektien kohdalla tämä uusi systeemi onkin erinomainen. Minulla on myös tämmöinen tapaus ja sen kohdalla teen ko. toimenpiteen heti kun se on mahdollista.

 

Minusta ongelmallista onkin näiden "valmiiden" harrasteautojen kanssa toimiminen , jotka eivät ole museorekisterissä.

Kun em. autoa käyttää tuon 6-7 kk vuodessa, niin verohyöty ja nuo rekisteröintimaksut lähes kumoavat toisensa.

 

Lisäksi uusi järjestelmä ei ole ainakaan vielä niin joustava kuin entinen.

Esim. keväällä takatalvi vaihtuu viikonloppuna tai esim. pääsiäisenä aurinkoiseksi kevätsääksi ja tekee mieli lähteä harrastepeliä ulkoiluttamaan.

Nykyjärjestelmässä soitto vakuutusyhtiön päivystykseen ja auto liikenteeseen. Uudessa järjestelmässä joutuu odottamaan seuraavaa arkipäivää, jolloin pääsee käymään konttorilla.

 

Vastausta Raussille.

 

Lainaus vakuutusyhtiön kirjeestä.

 

Seisonta-ajan ilmoituskäytäntö muuttuu 2.4.2007

 

Sekä liikennekäytöstä poisto ja liikennekäyttöön otto ilmoitetaan suoraan rekisteriviranomaiselle.

Ilmoitusta tehdessä tulee olla mukana ajoneuvon rekisteröintitodistuksen tekninen osa ja ilmoitusosa.

Liikennekäytöstä poisto tehdään aina toistaiseksi, eikä poiston yhteydessä voi ilmoittaa koska ajoneuvo otetaan jälleen käyttöön.

Ajoneuvon liikennekäytöstä poisto ja -otto ovat maksullisia rekisteröintitapahtumia.

Liikennekäytöstä poistetulla ajoneuvolla ei saa ajaa.

Kun ajoneuvo otetaan takaisin liikenteeseen, tulee omistajan tai haltijan käydä tekemässä tästä ilmoitus rekisteröintipisteessä.

Link to comment

Ainakin minulle on jäänyt vielä epäselväksi se, että mitä tapahtuu mainittuna päivänä talviseisonnassa oleville autoille. Napsahtaako aprillipäivänä kaikki seisontavakuutukset poikki, jolloin maanantaiaamuna on katsastuskonttoreiden ja vakuutusmyyjien ovella helkatinmoinen jono harrasteväkeä muuttamassa poistunutta seisontavakuutustaan tilapäiseksi liikenteestäpoistoksi? Vai jatkuuko seisontavakuutus nyt ilmoitetun jakson loppuun? Vai jotain aivan muuta ...?

Link to comment
Ainakin minulle on jäänyt vielä epäselväksi se, että mitä tapahtuu mainittuna päivänä talviseisonnassa oleville autoille. Napsahtaako aprillipäivänä kaikki seisontavakuutukset poikki, jolloin maanantaiaamuna on katsastuskonttoreiden ja vakuutusmyyjien ovella helkatinmoinen jono harrasteväkeä muuttamassa poistunutta seisontavakuutustaan tilapäiseksi liikenteestäpoistoksi? Vai jatkuuko seisontavakuutus nyt ilmoitetun jakson loppuun? Vai jotain aivan muuta ...?

 

Kysyin myös tätä tuossa puhelussani vakuutusyhtiölle ja sieltä väitettiin, että kaikki seisontailmoitukset päättyvät tuohon aprillipäivään vaikka ilmoitusta tehtäessä olisi seisonta-aika merkitty pidemmäksi.

 

Tämä saattaa joidenkin kohdalla aiheuttaa jopa pienen yllätyksen asiassa

"ajoneuvo seisontavakuutuksessa koko virallisen katsastusajan" Eli auto poistuu seisontavakuutuksesta hetkeksi itsestään katsastuskuukausien aikana. Keväällä ei saakaan ajaa kuin konttorille.

Link to comment

Mites sitte nämä "varaosapirssit" jotka ei tuu enää ajoon koskaan ja pelkkä korikehikko jäljellä,liikenteestä poistoon vaan kun rekisteristä ei saa pois kun purkaamolla. Katkeeko siis kaikki maksut samalla kun laittaa liikenteestä poistoon varmasti näin ymmärsin. *pää pyörällä* vai pitääkö ne reuhkat hylsyt kuskata purkaamolle kun ennen on romuäijä hakenut.

Link to comment

Ei kai pelkät korikehikot enää rekisterissä ole, eikö ne ole jo poistettu?

 

Näin olen ymmärtänyt (en tiedä onko oikein), että normaali rekisteristäpoisto eli 'kilpien palautus' jäisi myös käyttöön tilapäisen liikenteestäpoiston ja romutuksen väliin.

Link to comment
Ei kai pelkät korikehikot enää rekisterissä ole, eikö ne ole jo poistettu?

 

Näin olen ymmärtänyt (en tiedä onko oikein), että normaali rekisteristäpoisto eli 'kilpien palautus' jäisi myös käyttöön tilapäisen liikenteestäpoiston ja romutuksen väliin.

 

Ei tietenkään tarkoitin jos ostaa liikenteessä olevan auton ja purkaa sen joka on silloin "rekisterissä".

Link to comment
Ei kai pelkät korikehikot enää rekisterissä ole, eikö ne ole jo poistettu?

 

Näin olen ymmärtänyt (en tiedä onko oikein), että normaali rekisteristäpoisto eli 'kilpien palautus' jäisi myös käyttöön tilapäisen liikenteestäpoiston ja romutuksen väliin.

 

Ei tietenkään tarkoitin jos ostaa liikenteessä olevan auton ja purkaa sen joka on silloin "rekisterissä".

 

Niin ja jos ostaa rekisterissä olevan auton, mutta ei käy konttorilla ottamassa sitä omiin nimiin tai vakuutusyhtiössä ottamassa siihen vakuutusta. Edellinen omistaja saa luovarilla omat maksut poikki, mutta lähestyykö ake sitten uutta ostajaa verolapulla? Entäpä jos onkin antanut luovariin tekaistut tiedot? Kuinka moni muuten autoa myydessä tarkistaa että ostaja on oikeasti luovariin merkitty ostaja tai autoa ostaessa että myyjä on oikeasti auton otteeseen merkitty omistaja?

 

t. Mika

Link to comment
Guest Raggare
Kysyin myös tätä tuossa puhelussani vakuutusyhtiölle ja sieltä väitettiin, että kaikki seisontailmoitukset päättyvät tuohon aprillipäivään vaikka ilmoitusta tehtäessä olisi seisonta-aika merkitty pidemmäksi.

 

no mutta tuohan olisi varsin kehno ratkaisu.

Link to comment
Kysyin myös tätä tuossa puhelussani vakuutusyhtiölle ja sieltä väitettiin, että kaikki seisontailmoitukset päättyvät tuohon aprillipäivään vaikka ilmoitusta tehtäessä olisi seisonta-aika merkitty pidemmäksi.

 

no mutta tuohan olisi varsin kehno ratkaisu.

 

Pitkät jonot leimatehtaalla heti aprillipäivän jälkeen, paitsi silloin tuo poisto ei enää kannata jos auton aikoo ottaa ajoon esim vappuna.

 

Tässä "pakkomyydään" vakuutus kuukaudeksi harrasteautoon ja käyttömaksu kaupan päälle.

 

Näissä harrasteajoneuvoissa olisi ollut erittäin helppo kaikin puolin tuollainen mp-malli.

Valtiovalta olisi poistanut käyttömaksun kokonaan esim. yli 30 tai 40 vuotiailta autoilta ja vakuutusyhtiöt olisivat tehneet näille autoille tuollaisen kokovuosivakuutustuotteen kuten moottoripyörille tehtiin, eli vuosimaksu puolitettiin ja talviseisontamahdollisuus poistettiin.

Ei tarvitsisi mitään paperisotaa ja ajaa voisi kelien mukaan.

 

Tuskin tässäkään mallissa valtio juurikaan olisi tappiolle jäänyt ja byrokratian pois jäännisstä olisi syntynyt jopa säästöjä.

Link to comment
Minusta ongelmallista onkin näiden "valmiiden" harrasteautojen kanssa toimiminen , jotka eivät ole museorekisterissä.

Kun em. autoa käyttää tuon 6-7 kk vuodessa, niin verohyöty ja nuo rekisteröintimaksut lähes kumoavat toisensa.

 

Sä oot kyllä neuvotelut melko edulliset käyttömaksut itelles, kun 5-6 kk saat halvemmalla kuin 21 eur. Neuvotteles mulle samanlaiset...

 

Ja dieselvero kans samaan hintaan, se kun ei ennen menny seisontailmoituksella poikki ;)

Link to comment
Minusta ongelmallista onkin näiden "valmiiden" harrasteautojen kanssa toimiminen , jotka eivät ole museorekisterissä.

Kun em. autoa käyttää tuon 6-7 kk vuodessa, niin verohyöty ja nuo rekisteröintimaksut lähes kumoavat toisensa.

 

Sä oot kyllä neuvotelut melko edulliset käyttömaksut itelles, kun 5-6 kk saat halvemmalla kuin 21 eur. Neuvotteles mulle samanlaiset...

 

Ja dieselvero kans samaan hintaan, se kun ei ennen menny seisontailmoituksella poikki ;)

 

Esimmäiseen. En tuota väittänytkään vaan kirjoituksessa lukee lähes, eli 5 -6 kk:n käyttömaksu on n. 35 - 45 e tuosta pois tuo kaksi kymppiä niin hyöty ei ole enää kovin suuri.

 

Jälkimmäiseen. En omista yhtään dieselöityä kuplaa.

Link to comment

Esimmäiseen. En tuota väittänytkään vaan kirjoituksessa lukee lähes, eli 5 -6 kk:n käyttömaksu on n. 35 - 45 e tuosta pois tuo kaksi kymppiä niin hyöty ei ole enää kovin suuri.

 

Jälkimmäiseen. En omista yhtään dieselöityä kuplaa.

 

Sori, en osannut tuosta 4xVW tulkata, että kaikki oli kuplia, jos joku olis ollut vaikka diesel tölkki. Noilla dieselin omistajilla kuitenkin menee homma hieman helpommaks tässä uudessa systeemissä.

 

Mulle ei vielä auennut, että millain tää uus systeemi olis huonompi kuin vanha? Taitaa vaan nykynuoret olla niin poispilattuja, ettei muista aikaa kun seisontailmoitus mentiin tekeen henk. kohtaisesti vakuutusyhtiön konttoriin, kirjallisena ;)

 

P.S. Ei täs nyt ollut tarkoitus lykätä herneenpalkoja kenenkään sieraimiin, ei tää niin vakavaa ole :)

Link to comment

Sori, en osannut tuosta 4xVW tulkata, että kaikki oli kuplia, jos joku olis ollut vaikka diesel tölkki. Noilla dieselin omistajilla kuitenkin menee homma hieman helpommaks tässä uudessa systeemissä.

 

Tuo 4xVW pitäisikin päivitää, oikea lukema on tällä hetkellä 7xVW.

On siellä mukana pari dieselkäyttistä, mutta niistähän ei tällä palstalla keskustella.

Tosin niitä ei ole tullut vielä pidettyä koskaan talviseisonnassakaan.

 

Ihan nykynuoreksi en itse enää itseäni laskisi, mutta kohteliaisuudeltahan tuo enemmänkin kuulostaa.

Link to comment

Mulle ei vielä auennut, että millain tää uus systeemi olis huonompi kuin vanha? Taitaa vaan nykynuoret olla niin poispilattuja, ettei muista aikaa kun seisontailmoitus mentiin tekeen henk. kohtaisesti vakuutusyhtiön konttoriin, kirjallisena ;)

 

Ehkäpä kukaan ei olekaan verrannut siihen vanhaan systeemiin vaan nykyiseen. Mun mielestä on paljon helpompi tehdä seisontailmoitus samalla tavalla kuin vaikkapa tämä viesti.

Tietysti, jos voi työaikana käydä siinä vieressä olevalla konttorilla jossa ei ole jonoa, niin ...

Milloinkohan oma vakuutusyhtiöni ilmoittaa tulevasta muutoksesta.

Link to comment

Pohjola-Yhtiöt vastasi kysymykseeni seisonta-ajan päättymisestä näin:

 

-----------

Pohjolassa sovitun käytännön mukaisesti ne seisonta-aikailmoitukset, jotka on tehty ennen 2.4.2007 ovat voimassa normaalin käytännön mukaisesti aina ilmoitetun seisontajakson loppuun asti. Tämän jälkeen uusia seisonta-aikoja ei enää kirjata vaan ajoneuvo tulee poistaa rekisteristä väliaikaisesti.

-----------

 

Asia siis kohtalaisen hyvin järjestyksessä. Pitkäaikaisseisokille voi rauhassa tehdä tilapäisen liikenteestäpoiston joskus aprillipäivän jälkeen, kesää odottelevat voi olla kesään saakka veloituksetta (paitsi ajoneuvovero) seisontavakuutuksessa. Ainakin siis Pohjolassa.

Link to comment
Guest fastghia

Mulle ei vielä auennut, että millain tää uus systeemi olis huonompi kuin vanha? Taitaa vaan nykynuoret olla niin poispilattuja, ettei muista aikaa kun seisontailmoitus mentiin tekeen henk. kohtaisesti vakuutusyhtiön konttoriin, kirjallisena ;)

 

Ehkäpä kukaan ei olekaan verrannut siihen vanhaan systeemiin vaan nykyiseen. Mun mielestä on paljon helpompi tehdä seisontailmoitus samalla tavalla kuin vaikkapa tämä viesti.

Tietysti, jos voi työaikana käydä siinä vieressä olevalla konttorilla jossa ei ole jonoa, niin ...

Milloinkohan oma vakuutusyhtiöni ilmoittaa tulevasta muutoksesta.

 

Jaaha, aika outoa toimintaa nykypäivänä muuttaa käytäntöä sellaiseksi, jossa siirrytään verkossa tehtävistä toiminnoista "takaisin" konttorin tiskille. Tsaarin perinne siis elää sittenkin, hienoa!

 

Jep en oo huomannu erään 2-kirjaimisen vakuutusyhtiön(kään) asiasta mitään tiedottaneen, eikä www. näytä tietävän asiasta mitään myöskään...

Link to comment

Vaikuttaako tuo lakimuutos nyt päällä oleviin kilvettömiin projekteihin? Lähinnä meinaan tapauksia joissa auto on kilvetön, mutta paperillinen. Meneekö vastaisuudessakin ns. vanhan systeemin mukaan eli rekisteröinti katsastuksen kautta uudelleen kilpiin?

Link to comment
  • 4 months later...
Guest desert

Lait tulevat voimaan 2. marraskuuta alun perin suunnitellun maaliskuun sijaan. Voimaantulo lykkääntyy, koska Ajoneuvohallintokeskuksen (AKE) tietojärjestelmä on valmiina uudistukseen vasta syksyllä. AKEn tietojärjestelmä otetaan käyttöön 12. marraskuuta.

(suora lainaus LVM:n sivuilta eli kohtuullisen varmaa tietoa)

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...