Jump to content
Sign in to follow this  
Jhannes

-75 pritzen kesäksi liikenteeseen

Recommended Posts

Posted (edited)

Joo kevyttä projektia pukkaa tuli kesällä 2019 hankittua tuommonen kunnolla patinoitunut mutta kohtuu kopakka  korinen pritzenwagen. Tuossa keväällä tuli auto siirrettyä talille ja ajattelin lähtä touhuaan ensin alustan ja tekniikan kuntoon sen jälkeen vasta hitsuu hommat. Lähtö kohtasesti alustasta kaikki irti hiekkapuhallus maalaus ja kulutus osat uusitaan niin ei tarvi miettiä jäikö sinne jotain vanhaa tai rikkinäistä. Kori saa jäädä niin alkuperäiseksi rottaluukiksi kuin pystyy kaikki pakollinen hitsataan ja korjaukset patinoidaan. Tuossapa muutama kuva lähtö kohdista 

 

20200315_144529.jpg

20200315_144450.jpg

Edited by Jhannes
  • Like 2

Share this post


Link to post
Posted (edited)
16 minutes ago, Jhannes said:

 

20200314_190234.jpg

 

20200315_144529.jpg

20200315_144508.jpg

Edited by Jhannes
  • Confused 1

Share this post


Link to post
16 minutes ago, Jhannes said:

 

 

 

16 minutes ago, Jhannes said:

 

 

 

16 minutes ago, Jhannes said:

 

 

 

 

20200509_211351.jpg

Share this post


Link to post

Molemmin puolin kerran vaihdetut helmat menee vaihtoon ja oikea etu kaaren etuosa ja vasen takakaaren reuna mutta lähetään ensin parsiin alustaa ja tekniikkaa nippuun 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Siinäpä ruvettiin heti persiistä päin purkamaan vasen takanapa mutteri oli hitsattu kiinni ja näytti napa/laakeri olevan meleko entinen. Onneksi auton mukana tuli toinen vaihteisto napoineen ja vetareineen niin oli osat valmiina. Eihän siinä auttanu ku purkaa kaikki pois mitä irti sai ja laittaa laakeria ja jousilatan tukikumit tilaukseen 

20200318_183854.jpg

IMG_20200319_233444_942.jpg

20200331_183223.jpg

Share this post


Link to post

Siinäpä tuli muutama tunti sivu hommina työpaikalla puhaleltua tukivarsia ja takapään kilkkeitä. Kunnon puhdistus ja rm40 musta epoksi pintaan

20200328_190847.jpg

20200331_183214.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post

Mukava oli päästä niputtaan uusilla osilla vanhat jarrut oli tietenki sen verran rapiat ettei niillä tehny mitään niin uusittiin jarrukengät sylinterit ja säätö ruuvit

20200405_180226.jpg

20200406_175158.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post

Keulassa oli vähä isompi savotta aluksi aattelin että keviästi vain avis säätö palat keulaan ja sopivasti laskua mutta ku oli toinen etuakseli valmiina minkä hiekka puhallutin niin pitihän ne akselin päätylaipat hommata ja alkaa kaventaan keulaa. kylmiltään raapasin keskeltä 3 tuumaa pois ja hitsailin säätö palat, oli yllättävän iso homma leikkoa keulasta vanhat päädyt pois ja tehdä kavennus niin että kaikki pysyy linjassa vaan mittaa 3 ja leikkaa 1 tekniikalla selvittiin

20200408_174944.jpg

20200426_181354.jpg

20200426_191400.jpg

Share this post


Link to post
Posted (edited)

Kyllähän tälle taas pitää nostaa lipistä joka löyty tallin lattialta viime kesän jäljiltä.. Ja onhan se hienoa ku suunnitelmat on noin perkeleen hyvät ja intoa ja vielä noin hyvin etenee..

Ei taitas mulla virta riittää enää, ku kokeillut muutaman isomman rojektin.. Nyt on vaan ajaminen mielessä kavereiden kanssa kunhan koronarotta hellittää.. No ehkä ens kesänä

Mutta jatka tuohon malliin.. tulloo hyvä.. Vanteista saa taas olla erimieltä ku on makuasioita.. 

 

Näitä pritseneitä ei ole kummiskaan hirveesti liikkeellä enää

Edited by Urbantoy
  • Like 1

Share this post


Link to post
21 hours ago, Jhannes said:

 kylmiltään raapasin keskeltä 3 tuumaa pois ja hitsailin säätö palat, oli yllättävän iso homma leikkoa keulasta vanhat päädyt pois ja tehdä kavennus niin että kaikki pysyy linjassa

 

 

Akselin kaventamisessa olen ajattelut että helpompi pitää linjassa kun ei katkaise ylä- ja alaputkea samalta kohden. Helpottaa ainakin vähän sitä asemoimista. Ehkä teitkin niin, mutta näin sivuhuomiona.

 

Hieno projekti, virtaa kinttaisiin. Vaikka oletan että tässä ollaankin jo pidemmällä kuin mitä viimeisimmät päivitykset näyttää?

Share this post


Link to post
8 hours ago, Tuomo Lehmikangas said:

 

Akselin kaventamisessa olen ajattelut että helpompi pitää linjassa kun ei katkaise ylä- ja alaputkea samalta kohden. Helpottaa ainakin vähän sitä asemoimista. Ehkä teitkin niin, mutta näin sivuhuomiona.

 

Hieno projekti, virtaa kinttaisiin. Vaikka oletan että tässä ollaankin jo pidemmällä kuin mitä viimeisimmät päivitykset näyttää?

Ja jos vielä laittaa hitsauskohtaan sopivankokoiseksi sorvatun holkin sisään niin hitsaaminen ja asennoituminen tulee vielä helpommaksi. Ja jos ennen orkkispäätyjen raikaamista hitsaa putket toisiinsa väliaikaisella tuella ei tarvitse miettiä että missä orientaatiossa se putki siellä alunperin oli. Ja tosiaan hyvältä näyttää meininki.

Share this post


Link to post

Joo tuossa paljo pähkäilinki mikä ois järkevin tapa tehdä mutta hyvin onnistui ku kavennuksen ajan oli vanhat päädyt paikallaan ja ennen päätyjen poistoa molempien purkien päihin linjassa 3mm viillon niin sai ennen hitsausta ns lukittua lattaraudalla putket keskenään linjaan, siitä ei tullu otettua kuvaa

Share this post


Link to post

Mites toi jarrutehostajan kiinnike paikoitettu? Kuvien perusteella vaikuttaa että olisi siirtynyt lähemmäksi keskilinjaa.

 

Itellä oli aika tarkka toi paikka, että kytkin ja käsijarruvaijerit väisteli sen pöntön hipoen. Ja polkimen tankokin pitää olla linjassa.

Minulla kyllä -70 mallinen johon -76 vuoden autosta tehostaja ja etujarrut , ja voi olla että vaijerireiteissä eroja.

Share this post


Link to post

Aika hyvin hoksattu nyt täytyy myöntää että se laipan paikka jäi vähän huomiotta ja siirtyi keskemmäs, tutkitaan ja voi olla että huomenna hitsaan laipan eri kohtaan

Share this post


Link to post

Keulan osat tuli puhallettua töissä ja tukivarsiin painettua uudet nivelet  ei muuta ku kunnon epoksit pintaan niin  pääsee kasaus hommiin

20200508_175800.jpg

20200508_175741.jpg

20200509_211250.jpg

  • Like 3

Share this post


Link to post

Noniin pitkän tauon jälkeen pääsee taas projektin kimppuun päivätyöt ja maalaus puolen asiakas työt pitäny niin kiireisenä ettei oo prizeniä kerenny ku ohi mennen vilkasta mutta sillä välin onkin tullut tilattua repullinen osia ja peltejä mitä pääse nyt innolla asentaan. Keulan korkeus näytti sopivalta korkeudensäätö paloilla vaan jousto vara oli aika mitätön noin 2-4cm ja viisaammat sanokin että  tuolla kun kunnon heittoon ajaa katkea pallonivelet noo ei muuta ku droppi olat tilaukseen ja alkoin keulan korkeuski miellyttään ja jousto varakin parani kummasti 

20200513_194247.jpg

20200622_205305.jpg

20200622_211407.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post

Alusta ku on aikalailla nipussa ja jarruputket vedetty uusiksi niin ruvetaan raapiin nuita ruosteita pois ajattelin alottaa tuolta akku telineestä, tuo vanha hapero oliki mielen kiintonen louhia pois kun vähän ahdas väli vaan rälläkkää ja pistehitsien hiontaa niin sopivina palasina irtos onneksi ei muuta lahoa löytynyt 

20200725_212348.jpg

20200726_190250.jpg

Share this post


Link to post

Vielä on kesää jäljellä... 😉

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...