Jhannes Posted May 10, 2020 Posted May 10, 2020 (edited) Joo kevyttä projektia pukkaa tuli kesällä 2019 hankittua tuommonen kunnolla patinoitunut mutta kohtuu kopakka korinen pritzenwagen. Tuossa keväällä tuli auto siirrettyä talille ja ajattelin lähtä touhuaan ensin alustan ja tekniikan kuntoon sen jälkeen vasta hitsuu hommat. Lähtö kohtasesti alustasta kaikki irti hiekkapuhallus maalaus ja kulutus osat uusitaan niin ei tarvi miettiä jäikö sinne jotain vanhaa tai rikkinäistä. Kori saa jäädä niin alkuperäiseksi rottaluukiksi kuin pystyy kaikki pakollinen hitsataan ja korjaukset patinoidaan. Tuossapa muutama kuva lähtö kohdista Edited May 10, 2020 by Jhannes 3 Quote
Jhannes Posted May 10, 2020 Author Posted May 10, 2020 (edited) 16 minutes ago, Jhannes said: Edited May 10, 2020 by Jhannes 1 Quote
Jhannes Posted May 10, 2020 Author Posted May 10, 2020 16 minutes ago, Jhannes said: 16 minutes ago, Jhannes said: 16 minutes ago, Jhannes said: Quote
Jhannes Posted May 10, 2020 Author Posted May 10, 2020 Molemmin puolin kerran vaihdetut helmat menee vaihtoon ja oikea etu kaaren etuosa ja vasen takakaaren reuna mutta lähetään ensin parsiin alustaa ja tekniikkaa nippuun 2 Quote
Jhannes Posted May 11, 2020 Author Posted May 11, 2020 Siinäpä ruvettiin heti persiistä päin purkamaan vasen takanapa mutteri oli hitsattu kiinni ja näytti napa/laakeri olevan meleko entinen. Onneksi auton mukana tuli toinen vaihteisto napoineen ja vetareineen niin oli osat valmiina. Eihän siinä auttanu ku purkaa kaikki pois mitä irti sai ja laittaa laakeria ja jousilatan tukikumit tilaukseen Quote
Jhannes Posted May 11, 2020 Author Posted May 11, 2020 Siinäpä tuli muutama tunti sivu hommina työpaikalla puhaleltua tukivarsia ja takapään kilkkeitä. Kunnon puhdistus ja rm40 musta epoksi pintaan 3 Quote
Jhannes Posted May 11, 2020 Author Posted May 11, 2020 Mukava oli päästä niputtaan uusilla osilla vanhat jarrut oli tietenki sen verran rapiat ettei niillä tehny mitään niin uusittiin jarrukengät sylinterit ja säätö ruuvit 4 Quote
Jhannes Posted May 12, 2020 Author Posted May 12, 2020 Keulassa oli vähä isompi savotta aluksi aattelin että keviästi vain avis säätö palat keulaan ja sopivasti laskua mutta ku oli toinen etuakseli valmiina minkä hiekka puhallutin niin pitihän ne akselin päätylaipat hommata ja alkaa kaventaan keulaa. kylmiltään raapasin keskeltä 3 tuumaa pois ja hitsailin säätö palat, oli yllättävän iso homma leikkoa keulasta vanhat päädyt pois ja tehdä kavennus niin että kaikki pysyy linjassa vaan mittaa 3 ja leikkaa 1 tekniikalla selvittiin Quote
Urbantoy Posted May 12, 2020 Posted May 12, 2020 (edited) Kyllähän tälle taas pitää nostaa lipistä joka löyty tallin lattialta viime kesän jäljiltä.. Ja onhan se hienoa ku suunnitelmat on noin perkeleen hyvät ja intoa ja vielä noin hyvin etenee.. Ei taitas mulla virta riittää enää, ku kokeillut muutaman isomman rojektin.. Nyt on vaan ajaminen mielessä kavereiden kanssa kunhan koronarotta hellittää.. No ehkä ens kesänä Mutta jatka tuohon malliin.. tulloo hyvä.. Vanteista saa taas olla erimieltä ku on makuasioita.. Näitä pritseneitä ei ole kummiskaan hirveesti liikkeellä enää Edited May 12, 2020 by Urbantoy 1 Quote
Tuomo Lehmikangas Posted May 13, 2020 Posted May 13, 2020 21 hours ago, Jhannes said: kylmiltään raapasin keskeltä 3 tuumaa pois ja hitsailin säätö palat, oli yllättävän iso homma leikkoa keulasta vanhat päädyt pois ja tehdä kavennus niin että kaikki pysyy linjassa Akselin kaventamisessa olen ajattelut että helpompi pitää linjassa kun ei katkaise ylä- ja alaputkea samalta kohden. Helpottaa ainakin vähän sitä asemoimista. Ehkä teitkin niin, mutta näin sivuhuomiona. Hieno projekti, virtaa kinttaisiin. Vaikka oletan että tässä ollaankin jo pidemmällä kuin mitä viimeisimmät päivitykset näyttää? Quote
Tanhis Posted May 14, 2020 Posted May 14, 2020 8 hours ago, Tuomo Lehmikangas said: Akselin kaventamisessa olen ajattelut että helpompi pitää linjassa kun ei katkaise ylä- ja alaputkea samalta kohden. Helpottaa ainakin vähän sitä asemoimista. Ehkä teitkin niin, mutta näin sivuhuomiona. Hieno projekti, virtaa kinttaisiin. Vaikka oletan että tässä ollaankin jo pidemmällä kuin mitä viimeisimmät päivitykset näyttää? Ja jos vielä laittaa hitsauskohtaan sopivankokoiseksi sorvatun holkin sisään niin hitsaaminen ja asennoituminen tulee vielä helpommaksi. Ja jos ennen orkkispäätyjen raikaamista hitsaa putket toisiinsa väliaikaisella tuella ei tarvitse miettiä että missä orientaatiossa se putki siellä alunperin oli. Ja tosiaan hyvältä näyttää meininki. Quote
Jhannes Posted May 14, 2020 Author Posted May 14, 2020 Joo tuossa paljo pähkäilinki mikä ois järkevin tapa tehdä mutta hyvin onnistui ku kavennuksen ajan oli vanhat päädyt paikallaan ja ennen päätyjen poistoa molempien purkien päihin linjassa 3mm viillon niin sai ennen hitsausta ns lukittua lattaraudalla putket keskenään linjaan, siitä ei tullu otettua kuvaa 1 Quote
non-hippy Posted May 14, 2020 Posted May 14, 2020 Mites toi jarrutehostajan kiinnike paikoitettu? Kuvien perusteella vaikuttaa että olisi siirtynyt lähemmäksi keskilinjaa. Itellä oli aika tarkka toi paikka, että kytkin ja käsijarruvaijerit väisteli sen pöntön hipoen. Ja polkimen tankokin pitää olla linjassa. Minulla kyllä -70 mallinen johon -76 vuoden autosta tehostaja ja etujarrut , ja voi olla että vaijerireiteissä eroja. Quote
Jhannes Posted May 16, 2020 Author Posted May 16, 2020 Aika hyvin hoksattu nyt täytyy myöntää että se laipan paikka jäi vähän huomiotta ja siirtyi keskemmäs, tutkitaan ja voi olla että huomenna hitsaan laipan eri kohtaan Quote
Jhannes Posted May 16, 2020 Author Posted May 16, 2020 Keulan osat tuli puhallettua töissä ja tukivarsiin painettua uudet nivelet ei muuta ku kunnon epoksit pintaan niin pääsee kasaus hommiin 4 Quote
Jhannes Posted July 26, 2020 Author Posted July 26, 2020 Noniin pitkän tauon jälkeen pääsee taas projektin kimppuun päivätyöt ja maalaus puolen asiakas työt pitäny niin kiireisenä ettei oo prizeniä kerenny ku ohi mennen vilkasta mutta sillä välin onkin tullut tilattua repullinen osia ja peltejä mitä pääse nyt innolla asentaan. Keulan korkeus näytti sopivalta korkeudensäätö paloilla vaan jousto vara oli aika mitätön noin 2-4cm ja viisaammat sanokin että tuolla kun kunnon heittoon ajaa katkea pallonivelet noo ei muuta ku droppi olat tilaukseen ja alkoin keulan korkeuski miellyttään ja jousto varakin parani kummasti 2 Quote
Jhannes Posted July 27, 2020 Author Posted July 27, 2020 Alusta ku on aikalailla nipussa ja jarruputket vedetty uusiksi niin ruvetaan raapiin nuita ruosteita pois ajattelin alottaa tuolta akku telineestä, tuo vanha hapero oliki mielen kiintonen louhia pois kun vähän ahdas väli vaan rälläkkää ja pistehitsien hiontaa niin sopivina palasina irtos onneksi ei muuta lahoa löytynyt Quote
Jhannes Posted September 7, 2020 Author Posted September 7, 2020 Helmat oliki aivan ruostetta ja rypättiä sekä täynnä hiekkaa ei muuta ku kaikki pois ja uutta tilalle sisähelmat tilasin ja ulko pinnan pyöräytin kaverin mankelissa/kanttikoneessa sopivaksi ja sisemmän tuki pellin kanttasin 1mm pellistä Quote
Jhannes Posted September 7, 2020 Author Posted September 7, 2020 Tuki pellin tulppa hitsasin kantista kiinni ja sisä helmapeltiä perään kaikkiin väleihin wurtin läpihitsattava ruostepohjamaali Quote
Jhannes Posted September 7, 2020 Author Posted September 7, 2020 Siinäpä se tuli ulko helmaki täppäiltyä ja pistehitsattua paikalleen, puuilosta ostettu pistehitsi toimi tähän erittäin hyvin Quote
Kharon Posted September 7, 2020 Posted September 7, 2020 Välikysymys: Pakussa/bussissa on juuri tuossa saumassa vedenpoistoreiät, onko avolavassa? Nimim. Samanlainen avolava pitäisi remontoida. Quote
non-hippy Posted September 8, 2020 Posted September 8, 2020 7 hours ago, Kharon said: Välikysymys: Pakussa/bussissa on juuri tuossa saumassa vedenpoistoreiät, onko avolavassa? Nimim. Samanlainen avolava pitäisi remontoida. On siellä takapuolen (sisemmän) pellin alakantissa pari mutkaa jotka toimivat vedenpoistona. ulkopuoli suora. Quote
Kharon Posted September 11, 2020 Posted September 11, 2020 On 9/8/2020 at 8:13 AM, non-hippy said: On siellä takapuolen (sisemmän) pellin alakantissa pari mutkaa jotka toimivat vedenpoistona. ulkopuoli suora. Kiitos, pitää tehdä. Sen verran puuttuu peltiä että ei ollut mitään käsitystä. Quote
Jhannes Posted September 26, 2020 Author Posted September 26, 2020 Eihän se tälle kesälle kerenny liikenteeseen vaan eihän tässä ollukkaan puhetta mille vuotta heh, joo jos sen sais ennen lumia leimalle niin vois talvella vielä viimeistellä ens kesää varte Quote
Jhannes Posted September 26, 2020 Author Posted September 26, 2020 Toinen helma tulikin jo hitsailtua nippuun, tunkin korvakoiksi tekasin alkuperäistä matkien "vähän" vahvemmasta pellistä korjaus palat oli ylimääräistä 30x30x3mm kantti putkea niin näppäsin tigillä sopivat tunkin korvakot Quote
Jhannes Posted September 26, 2020 Author Posted September 26, 2020 Tuossa etumpi ja takempi "tunkin korvakko" varmaan ois uudet korjaus pellit maksanu muutaman kympin vaan tekasimpa tuommoset ku oli sopivaa tavaraa, pojan kossit tuossa jo vitsaili hyötyajoneuvo vertaistuki ryhmässä että nyt kestää nostaa vaikka farmi tunkilla 🙂 1 Quote
Jhannes Posted September 26, 2020 Author Posted September 26, 2020 Hitsi pillistä loppu kaasu niin raapasin vielä illan päätteeksi oikean puolen helman puhtaaksi Quote
Jhannes Posted November 14, 2020 Author Posted November 14, 2020 Oikean puolen helmakin tuli näpättyä paikalleen 5 Quote
Jhannes Posted November 17, 2020 Author Posted November 17, 2020 Hitsuu hommat alkas oleen viimeistelyjä vaille valmiit niin tuli kateltua ku isot pojat ulkomailla tontittanu komiasti autoja vähä siinä alko houkutteleen ku nyt vähä keulaa kavennettu ja kaikenlaista että kokeillaampa sitte samantien kuinka matalaksi sen kohtuuella sais. No eihän siinä minkää pyyhkäsin eestä sisälokarit irti ja aloin suunnitteleen tilaa renkaille muutaman hyvän vinkin perusteella teinkin lokarit yhden kuvan mallin mukaan ja aivan mielekkäät tuli 2 Quote
Jhannes Posted November 17, 2020 Author Posted November 17, 2020 Tuossa vielä pari lokari kuvaa 4 Quote
Jhannes Posted November 17, 2020 Author Posted November 17, 2020 Keulahan piti alkaa tekeen uusiksi kerta ruvetaan lasku hommiin onneksi oli tuo alkuperänen keula tallin nurkalla joutilaana niin tilasin 20mm akseli putkia laskevat akselin pääty laipat, keulaa kavensin niin paljon kuin paikat anto periksi ja 4,5tuumaa siitä aikalailla sai nipistettyä 2 Quote
Jhannes Posted November 17, 2020 Author Posted November 17, 2020 Semmonen siitä tuli tigillä tinailin kasaan ja vähä lamelli laikalla pyyhkiin nätimmäksi sitte käytin laakerit pois ja putsaus seuraavaksi maalit pintaan ja asennus hommiin 9 Quote
Jhannes Posted December 8, 2020 Author Posted December 8, 2020 Väriä atuakseliin niin pääsee asennus puuhiin Quote
Jhannes Posted December 8, 2020 Author Posted December 8, 2020 Löytyhän sieltä hytin lattiasta vielä vähän hitsattavaa ei autakko tinata uutta peltiä lattiaan niin pääsee asenteleen ohjaus kilkkeet paikalleen ja näkee minkälaista koloa raidetangoille tarvii loveta runkoon Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.