KimmoH Posted August 27, 2020 Share Posted August 27, 2020 Nyt on muutama kesä vedetty Dometicin 12V/230V/kaasu kylmälaatikolla mutta tuo Dometicin sähkönkulutus on alkanut tökkimään ja kaasulla ei voi auton sisällä käyttää eli kiinnostaisi rakentaa kiinteä kompurakaappi pallukan matkustamon puolelle tuleviin omavalmistekalusteisiin. Mitäs tuotteita vwäki on käyttänyt kiinteissä asennuksissa ja olisiko jotain suosituksia tai "älä missään tapauksessa hanki"-malleja ? + mahdollisimman pieni virran kulutus, tavoitteena omavaraisuus muutaman yön reissuille hupiakun ja aurinkopanelien turvin + hiljainen + 50-80 litran vetoisuus Quote Link to comment
lasse haukkavuori Posted August 27, 2020 Share Posted August 27, 2020 https://www.veneilijanverkkokauppa.fi/en/isotherm-jaakaapit tuolta valkkaamaan Quote Link to comment
jmatto Posted August 27, 2020 Share Posted August 27, 2020 Venekokemuksesta tiedän että virrankulutukseen vaikuttaa merkittävästi se onko jäähdytyskenno (lauhdutin) paikassa jossa ilma kiertää vai ei. Referenssinä mulla on veneessä vanha Waeco kompurakaappi 49 litraa ja 140W aurinkopaneeli + MPPT säädin ja 120AH AGM akku, kesällä ei tarvitse koneella ladata koskaan. Syksyllä valoa on vähemmän, mutta myös viileämpää joten toimii tehokkaammin, pilvisellä ei kuitenkaan saa yöllä poltettua virtaa ladattua takaisin (kertaakaan ei ole loppunut eli mennyt alle 11.6 volttia vaikka on öisin Webastokin päällä). Quote Link to comment
Simon Templar Posted August 28, 2020 Share Posted August 28, 2020 Minä laitan invertterin ja ihan tavallisen 230V jääkaapin. Rahat sen verran vähissä ettei joku 700€ jääkaappi oikein innosta. Quote Link to comment
portu Posted August 28, 2020 Share Posted August 28, 2020 Minulla on waeco laitettu alkuperäiseen lavuaarilliseen kaappiin sisälle. Tämä siis alkuperäisessä westyssä. Hyvin 60ah akku jaksoi toista vrk:tta pyörittää tuota. Kylmenee 2-3tunnissa. Itellä oli kanssa dometicin laatikko, mut hermo meni sen kanssa. Piti olla suorassa, jotta kylmenee yms. Oman waecon löysin tori.fi:stä n. 200e. Uudethan maksaa minusta liikaa.. Quote Link to comment
KimmoH Posted August 28, 2020 Author Share Posted August 28, 2020 57 minutes ago, portu said: Itellä oli kanssa dometicin laatikko, mut hermo meni sen kanssa. Piti olla suorassa, jotta kylmenee yms. Oman waecon löysin tori.fi:stä n. 200e. Uudethan maksaa minusta liikaa.. Tähän törmäsin itse viime keväänä ekan kerran. Kotipihassa olin ajanut bussin pikkuisen kallelleen, eikä ollut edes paljoa vinossa. Ihmettelin kun loota ei alkanut kylmetä vaikka oli pari tuntia verkkovirrassa. Nostin lootan tallin lattialle ja juomat oli puolessa tunnissa kylmiä 😄 Quote Link to comment
Mikko S Posted August 28, 2020 Share Posted August 28, 2020 Joko aitoa waecoa tai sitten kiinalaista kompressorikaappia. Mulla on pienin kiinalainen alpicool ostettu Varianttiin, mutta kun jäi tän kesän reissut melkolailla tekemättä niin pyörinyt nyt tallilla vuoden putkeen ilman mitään ongelmia. Bussissa ollaan ajeltu 230v kaappia invertterillä, akku riittää yhden yön yli mutta ei koko viikonloppua. Quote Link to comment
Marko Posted August 29, 2020 Share Posted August 29, 2020 On 8/28/2020 at 1:41 PM, Simon Templar said: Minä laitan invertterin ja ihan tavallisen 230V jääkaapin. Rahat sen verran vähissä ettei joku 700€ jääkaappi oikein innosta. Ei mahda 700e saada laadukasta inverteriä ja jääkaappia. Quote Link to comment
Simon Templar Posted August 29, 2020 Share Posted August 29, 2020 10 hours ago, Marko said: Ei mahda 700e saada laadukasta inverteriä ja jääkaappia. No jaa, 150€ invertteri ja perus UPO maksaa 150€. Vai onko se pakko olla joku MIELE? Quote Link to comment
XTeme Posted August 29, 2020 Share Posted August 29, 2020 Mulla ollut Eribassa pari vuotta Tuontitukun Savoa eli kiinalainen kompressorikaappi pari vuotta. Menee 90Ah akulla sen pari vuorokautta. Tavarat on oikeasti kylmiä kuumassakin kelissä ja pakastelokerokin toimii. Paljoa muuta kulutusta ei akulla ole kun pienessä kopissa pärjää muutaman watin ledinauhalla hyvin, toki vesihanakin jotain vie. 1 Quote Link to comment
Recommended Posts