EKA Posted September 26, 2020 Posted September 26, 2020 Nimittäin 6 voltin akun kanssa. Kultaako aika muistot vai olivatko pikiakut 20 vuotta sitten parempia? Unohdat kertaalleen valot päälle nykyisillä ja maailmankaikkeus sakottaa siitä 160 euroa, kun akku on mennyttä. Akkulaturi koittaa vielä kaikilla digitaalisilla hienouksilla pelastaa tilannetta, mutta menee itsekin lopulta tilttiin. 1. Pystyykö vuoden 1966 sähköjärjestelmän konvertoimaan 12 volttiseksi niin, että se päällisin puolin näyttää museokelpoiselta? 2. Onko Optima jonkin sortin taikasana näissä asioissa, mahtuuko se edes akkukoteloon? Quote
aki Posted September 26, 2020 Posted September 26, 2020 1. Pystyy, mutta se tulisi silloin tehdä käyttäen ohutrunkoista 12V laturia joka menee 6V laturinjalkaan2. Optimaa saa 6v versiona ja se on pienempi kuin pikiakku. 6v optimaan saa muös koteloa jolla sen näyttämään pikiakulta Quote
JM Posted September 26, 2020 Posted September 26, 2020 1 pystyy, porche/joku teollisuusmoottori mistä löytyy ohut 12 v laturi. Quote
x-pj Posted September 26, 2020 Posted September 26, 2020 Optima sietää paremmin syväpurkauksia, mutta kyllä sekin lopulta hyytyy. Valohälytin on helppo asentaa eikä unohdu valot päälle https://www.fixusnet.fi/fin/valohalytin_12v-p-65039-52067/ Quote
EKA Posted September 26, 2020 Author Posted September 26, 2020 Pikiakun näköinen Optima ja 6 voltin järjestelmään sopiva valohälytin. Juuri kun luulit tietäväsi autostasi kaiken oleellisen... No, kymmenen vuotta meni siihen, että oivalsi, että mittariston valot saa päälle pyöräyttämällä ajovalonuppia. Quote
Art_Zi Posted September 26, 2020 Posted September 26, 2020 Veikkaan ettet tarvi valohälytintä...kerran tai kahesti ku maksaa 150 euroa ni nuistaa katella AINA autosta poistuessa, että jäikö ne valot päälle 😁😁😁😁 Quote
Beetle Posted September 26, 2020 Posted September 26, 2020 6V Optima on ollut täällä jo vuosikausia. Optiman laitoin kulmittain muoviseen akkukoteloon. Niin ja summeri muistuttamassa valoista 😉 Laturi kannattaa olla myös kunnossa, niin ei tarvitse otsalampun kanssa ajella näin syyspimeällä 😉 Quote
Tanhis Posted September 28, 2020 Posted September 28, 2020 Kyllä se optima on avain onneen. Ja jos en nyt väärin muista niin keltahattunen kesti syväpurkua ja punahattunen oli ns starttiakku. Itse muutamaan otteeseen syväpurkanut punasen ja kyllä se tuolla vieläkin porskuttaa. 6v optimalle kannattaa kysyä päivän hinta https://www.lonsinakku.fi/ tällä mestalla siis jonkunsortin maahantuontisoppari jonka takia hinnat kilpailukykyisiä. Quote
-tipi- Posted September 28, 2020 Posted September 28, 2020 (edited) Museoautoon saa päivittää 12V-järjestelmän turvallisuussyistä välittämättä ulkonäköseikoista. Eli ei tarvitse ohutta Porschen laturia vaan '66 voi laittaa vaikka myöhemmän Kuplan vaihtovirtalaturin. Toki se voi vaatia myös laturinjalan, bensapumpun, laturin kiinnityspeltien ja hihnan vaihdon. Muiden 12V sähköjen lisäksi. Eikä Optimaakaan tarvitse piilotella pikiakun kuoriin. Edited September 28, 2020 by -tipi- Quote
metake Posted September 28, 2020 Posted September 28, 2020 Kyllä se optima on avain onneen. Ja jos en nyt väärin muista niin keltahattunen kesti syväpurkua ja punahattunen oli ns starttiakku.Keltaista ei saa laskea tyhjäksi asti, se voi olla kertalaakista kaputt. Punaisessa ei ole sitä vaaraa.Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
Tanhis Posted September 28, 2020 Posted September 28, 2020 24 minutes ago, metake said: Keltaista ei saa laskea tyhjäksi asti, se voi olla kertalaakista kaputt. Punaisessa ei ole sitä vaaraa. Nyt kyllä taisi mennä värit sekaisin. Lainattu optiman sivuilta. "For example, if you have a Ford Expedition with an aftermarket alarm system and you drive the vehicle every day, the OPTIMA REDTOP would be the correct choice since the amperage drain will be nominal and the battery would be recharged daily. However, if you store the vehicle for long periods with the alarm system engaged without maintaining the battery, you should use an OPTIMA YELLOWTOP since the amperage drain over several weeks would damage a REDTOP and reduce its life." Quote
Tanhis Posted September 28, 2020 Posted September 28, 2020 (edited) 1 hour ago, -tipi- said: Museoautoon saa päivittää 12V-järjestelmän turvallisuussyistä välittämättä ulkonäköseikoista. Eli ei tarvitse ohutta Porschen laturia vaan '66 voi laittaa vaikka myöhemmän Kuplan vaihtovirtalaturin. Toki se voi vaatia myös laturinjalan, bensapumpun, laturin kiinnityspeltien ja hihnan vaihdon. Muiden 12V sähköjen lisäksi. Eikä Optimaakaan tarvitse piilotella pikiakun kuoriin. Vieraskone sisään missä valmiiksi 12V systeemi turvallisuutta parantamaan. Ja samalla kun turvallisuutta lähdetään parantamaan niin xenonin keulalle ja kuppipenkit sisään 5-piste vöiden kanssa, tietenkin turvallisuuden nimissä. Ja ei saa tietenkään unohtaa nelimäntäisiä bremboja jokanurkkaan reijitetyillä levyillä ja kun nämä ei sopinut vakiovanteen sisään niin 17" vossenit alle, tietenkin turvallisuuden nimissä. Tämä on siis minun näkemys nykyisestä museokatsastajan ajatusmaailmasta. Edited September 28, 2020 by Tanhis Quote
metake Posted September 28, 2020 Posted September 28, 2020 Nyt kyllä taisi mennä värit sekaisin. Lainattu optiman sivuilta. "For example, if you have a...Kokeile Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Quote
Tanhis Posted September 28, 2020 Posted September 28, 2020 En mä nyt viittis käydä hakemassa keltasta ihan vaan ton takia testiin. 1 Quote
x-pj Posted September 28, 2020 Posted September 28, 2020 4 hours ago, metake said: Kokeile Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla Kokeiltu on. Kaksi keltasta tuhottu laskemalla ihan tyhjäksi. Mutta keltasessa voi toistuvasti laskea jänniteen alas, eikä se siitä ole moksiskaan. Vinssiakkuna isopyöräisissä autoissa tuli käytettyä keltaisia. Tavallinen akku ei siinä leikissä kauan kestä. Quote
jazi Posted September 28, 2020 Posted September 28, 2020 Optimaa koskevissa kysymyksissä kannattaa soittaa tuonne Tanhiksen mainitsemaan akkukauppaan ja saat varmasti oikean vastauksen (ja todennäköisesti pitkän). Quote
Kharon Posted October 1, 2020 Posted October 1, 2020 Laturiasiaan kommenttina että ohutrunkoinen 12-volttinen laturi hoitaa hommat: Minimimuutoksilla mennään ja se näyttää ihan samalta kuin aiempi 6-volttinen. Startin voi jättää ja josko ei ajele sateessa, niin pyyhkimien moottorikin kestää satunnaista väärinkäyttöä hyvin (5 Sateesta vain lasiin niin ei maantiellä pyyhkimiä tarvitse ja jos/kun ei paljoa pimeällä ajele niin sen kalvokaan ei juuri häiritse). Tööttikin törähtää komeasti 12 voltilla, kunhan ei jää nojaamaan siihen. Vaihtolistalle siis laturi, latausrele, akku, kaikki polttimot, vilkkurele, valorele (66:ssa muistaakseni jo on). Mahdollisesti jotain mitä en muista enää. Nimim. moisen konversion KG:hen tehnyt. Sai H4-tuikut keulaan kun 6V hehkuilla ei nähnyt mitään ja konekin vaihtui sellaiseen jossa oli valmiiksi 12V vaihtovirtanen kiinni. KG:ssä helppo nakki kun oli pystylamput valmiiksi ja Hellan 7" vakioumpio meni pudottamalla paikalleen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.