Jump to content

Juniksen sähkömuutos


Recommended Posts

Jos haluaa euromallia vastaavaksi muuttaa niin takavaloille on vedettävä extra johto ja valot vaihdettava euro mallisiin. Myös vilkunviiksi taitaa olla erilainen, mutta toiminta tarttisi melkein mitata että saisi tietää että pystyykö sitä käyttämään, sanoisin että tuskin aiheuttaa suurempaa päänraapimista muutoksen tekeminen jenkkiviiksellä.

Varsinaiset muutokset sitten riippuu siittä haluaako säilyttää hätävilkut tai ei.

 

Link to comment
On 2/14/2021 at 4:40 PM, metake said:


 

 


Ei sano juniksessa niistä mitään, muustaakseni oranssi väri tuli pakolliseksi 1983.

Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
 

 

 

Eikä sano enään "jenkki" T6 transporterin valoistakaan, ne kelpaa myös vallan hyvin

Link to comment
  • 2 weeks later...
On 2/15/2021 at 7:28 AM, Tanhis said:

Jos haluaa euromallia vastaavaksi muuttaa niin takavaloille on vedettävä extra johto ja valot vaihdettava euro mallisiin. Myös vilkunviiksi taitaa olla erilainen, mutta toiminta tarttisi melkein mitata että saisi tietää että pystyykö sitä käyttämään, sanoisin että tuskin aiheuttaa suurempaa päänraapimista muutoksen tekeminen jenkkiviiksellä.

Varsinaiset muutokset sitten riippuu siittä haluaako säilyttää hätävilkut tai ei.

 

Jenkkiviiksi taitaa olla samaa mallia kuin vanhemman mallin euroviiksi eli jarruvalo on vedetty vilkkukatkaisimen ja -releen kautta. Jos on jotenkin muuten niin seuraava ohje ei oikein päde kuin teoreettisena ohjeena.

 

Vetäiset siis jarruvalokytkimeltä uuden johdon taakse ja haaroitat sen toisellekin jarruvalolle. Samalla irroitat vanhan jarruvalolta vilkulle menevän johdon jarruvalokytkimen päästä. 

 

Tuo on onneksi helppo testata ennenkuin rikkoo enempää: Vilkkuviikselle menevä johto irti jarruvalokytkimeltä ja vilkun pitäisi toimia edelleen. Hyvin jos käy niin hätävilkku toimii myös, sillä varsinaiseen vilkkuun ei ole koskettu.

Link to comment
  • 10 months later...

Jatkanpa tähän ketjuun kun liippaa niin läheltä, eikä itelle nyt oikein aukea tämä. Elikkäs kohteena on -64 junis. Sambasta en löytänyt suoraan -64 sähkökaaviota, vaan -63 ja -66 (ei usa kaaviot) olivat lähinnä, niissäkin oli joitain eroja keskenään.

 

Ongelma on siis seuraavanlainen: Autosta oli ajan saatossa hävinnyt oma vilkunviiksi ja ostin siihen käytetyn viiksen jossa on johtoja 6 kpl. Orkkis johdot ovat paikoillaan siinä ja johtojen merkinnät on muutenkin selvillä.

 

-Onko tämä viiksi jossa johtoja on 6kpl. jokin usa malli tms.? 

-Miten mä nyt saan kytkettyä tuon oikein jotta vilkut pelaa, hätävilkkuja en ajatellut laittaa toimintaan kun ei tässä ole niitä ollutkaan.

 

Täytyykö tässä jättää joitain johtoja kytkemättä vilkkuviiksestä?

 

Lisäksi, pyyhkijänmoottorista lähtee kolme johtoa ja katkaisijassa on kaksi liitintä, kuinkas tämä..? Katkaisija on vain yksiasentoinen, on ja off.

 

Jos nyt joku ymmärsi jotain ja voisi vaikka rautalangasta vääntää tämän mulle nii ois hyvä... 

 

Muuten auton sähköt on selvillä ja kunnossa.

 

Tuossa on -63 kaavio ---> https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bus_63_non_usa.jpg

 

Tuossa on -66 kaavio ----> https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bus_66.jpg

 

 

Ja tämän kaavion mukainen vilkunviiksi mulla on --->  https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bus_63_USA_with_emergency.jpg

Edited by Pasi
Link to comment

Pyyhkijän moottorissa yksi piuha on maa (yllätys) toiseen tulee jatkuva virta, että moottori ajaa itsensä aina parkkiin, ja kolmanteen sitten käyttövirta kytkimeltä. Rytmitajuinen kuski 😉 ei välttämättä tarvitse tuota jatkuvaa virtaa, tai jos 6V moottoria ajetaan vastuksen läpi 12V, niin vauhti voi olla sen verran kova, ettei moottori ehdi pysähtyä parkkiasennon katkon kohdalla.

 

Onko vinkkukytkimessä muita toimintoja? Pitkien vaihto? Jos sulla on pitkien vaihto jalalla. Niin sitten et tarvii kuin selvittää kytkimestä, mitkä piuhat on yhteydessä, kun käännät vilkkuasentoon. Eli etsit kolmea piuhaa, se piuha joka kytkeytyy molempiin asentoihin, siihen tulee jatkuva virta virtalukolta vilkkureleen ja kenties sulakkeen kautta, muut kaksi kytketään tietysti sitten kunkin puolen vilkupolttimoille.

 

Huom: Tuossa emergency kaaviossa vilkkukytkin pätkii myös vilkun puoleisen jarruvalon pois pelistä, koska US-takavalossa ne on samassa langassa. Jos kytkimesi on tuollainen US-mallinen, on vähän haaskausta käyttää sitä autossa, jossa ei takavilkku ja jarruvalo ole samassa langassa.

Edited by -tipi-
Link to comment

USA- kytkimestä voi käyttää vain sen osan mikä menee etuvilkuille ja siitä haaralla myös taakse, silleen se eurokytkimessä toimii. Siis kaaviossa musta-valkoinen ja musta-vihreä johto.

Musta-vihreä kiertää kaaviossa hätävilkkupurkin (J1) kautta mutta sitähän ei tuossa ole, joten se tulee suoraan vilkulta kytkimelle.

 

Musta-vihreä-valkoinen on käyttöjännite ja se on sama kuin vanhassakin ja tulee vilkkureleeltä (J). Muitahan ei sitten tarvitakaan.

 

Auttoiko yhtään?

Edited by Kharon
-typot
  • Like 1
Link to comment
1 hour ago, Kharon said:

USA- kytkimestä voi käyttää vain sen osan mikä menee etuvilkuille ja siitä haaralla myös taakse, silleen se eurokytkimessä toimii. Siis kaaviossa musta-valkoinen ja musta-vihreä johto.

Musta-vihreä kiertää kaaviossa hätävilkkupurkin (J1) kautta mutta sitähän ei tuossa ole, joten se tulee suoraan vilkulta kytkimelle.

 

Musta-vihreä-valkoinen on käyttöjännite ja se on sama kuin vanhassakin ja tulee vilkkureleeltä (J). Muitahan ei sitten tarvitakaan.

 

Auttoiko yhtään?

 

Juu, eiköhän. Nyt taisi tulla sellaiset ohjeet, että meni mullakin jakeluun...  Kiitos.

 

6 hours ago, -tipi- said:

Pyyhkijän moottorissa yksi piuha on maa (yllätys) toiseen tulee jatkuva virta, että moottori ajaa itsensä aina parkkiin, ja kolmanteen sitten käyttövirta kytkimeltä. Rytmitajuinen kuski 😉 ei välttämättä tarvitse tuota jatkuvaa virtaa, tai jos 6V moottoria ajetaan vastuksen läpi 12V, niin vauhti voi olla sen verran kova, ettei moottori ehdi pysähtyä parkkiasennon katkon kohdalla.

 

Onko vinkkukytkimessä muita toimintoja? Pitkien vaihto? Jos sulla on pitkien vaihto jalalla. Niin sitten et tarvii kuin selvittää kytkimestä, mitkä piuhat on yhteydessä, kun käännät vilkkuasentoon. Eli etsit kolmea piuhaa, se piuha joka kytkeytyy molempiin asentoihin, siihen tulee jatkuva virta virtalukolta vilkkureleen ja kenties sulakkeen kautta, muut kaksi kytketään tietysti sitten kunkin puolen vilkupolttimoille.

 

Huom: Tuossa emergency kaaviossa vilkkukytkin pätkii myös vilkun puoleisen jarruvalon pois pelistä, koska US-takavalossa ne on samassa langassa. Jos kytkimesi on tuollainen US-mallinen, on vähän haaskausta käyttää sitä autossa, jossa ei takavilkku ja jarruvalo ole samassa langassa.

 

Vilkkuviiksessä ei ole muita toimintoja, pitkien vaihto on tosiaan jalalla.

Onhan se tietenki vähän haaskausta laittaa tälläinen viiksi mutta ei nyt käytettyjä tullut muitakaan tarjouksia. Ja ennemmin käytetty / kulunut alkuperäinen, kuin kiiltävä repro.. :)

 

Pyyhkijänmoottori oli tosiaan 6v johon vaihdoin 12v ankkurin, ehkä nuo sähkökaavioiden selaaminen sekoitti vaan enemmän päätä.

 

Kiitokset vaan kummallekkin vastaajalle, täytyy palata aiheeseen jos ei ala toimimaan näillä ohjeilla.

  • Like 2
Link to comment

Jatketaan vielä, vilkkuviiksi olisi kytketty ja se ois nyt ok.

 

Aloin vielä miettimään tuota pyyhkijänmoottorin kytkentää kun se ei vielä selvinnyt, moottorissa siis kolme liitintä joissa merkinnät: 31b, 54 ja 54d.

Ja katkaisijassa on vain kaksi liitintä, onkohan tähän autoon joskus vaihdettu vanhempi katkaisija?

 

Pitäisikö siinä sittenkin olla tämä -->https://www.coolairvw.co.uk/product/211955511b/

 

Katsoin vielä sambasta sähkökaavioita ja tuossa -65 kaaviossa on juuri sellainen pyyhkijänmoottori liitännöiltään kuin minulla  -- https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/65busWipers.jpg   ja tuossa on myös useampi liitin katkaisijassa.

 

Ja eikös tuo moottori nyt maadoitu auton runkoon?

 

Elikkäs, hommaanko erilaisen katkaisijan vai kuinka saan toimimaan tuon?

Link to comment
18 hours ago, Pasi said:

Jatketaan vielä, vilkkuviiksi olisi kytketty ja se ois nyt ok.

 

Aloin vielä miettimään tuota pyyhkijänmoottorin kytkentää kun se ei vielä selvinnyt, moottorissa siis kolme liitintä joissa merkinnät: 31b, 54 ja 54d.

Ja katkaisijassa on vain kaksi liitintä, onkohan tähän autoon joskus vaihdettu vanhempi katkaisija?

 

Ei. Toinen 54 (arvaamme että 54d) menee kohtaan missä on jatkuva sähkö, siis nimenomaan ei katkaisijaan (eikä edes virtalukon kautta välttämättä). Sen voi myös jättää kokonaan kytkemättä jos haluaa, vanhemmissa moottoreissa ei ole parkkitoimintoa lainkaan eikä siis ko. johtoakaan.

 

31b on maajohto ja toinen 54 tulee katkaisijan lähtöön. Katkaisijan toiseen nastaan tulee jatkuva (tai virtalukon kautta) sähkö.

 

-65 kytkimessa on kaksi nopeutta ja siksi enemmän nastoja, mutta sitähän tämä vanhempi moottori ei osaa.

 

Edited by Kharon
nastat korjattu oikein päin
  • Like 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...