Urbantoy Posted June 22, 2021 Posted June 22, 2021 Onko kukkaan löytänyt lisäinfoa tästä.. Vaikuttas ainakin ihan asialliselta.. https://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=2479029 Quote
-Alex- Posted June 22, 2021 Posted June 22, 2021 (edited) Lähes kaikki säteispuhaltimien siivet ovat kaarevia kuten vakio vw puhaltimessa. Suorilla siivillä on tarkoitettu yleensä pieniin paineisiin ja korkeisiin kierroksiin. Voihan tuossa olla isompi tuotto jos siipien pinta-ala on selkeästi isompi. Turbotyyppinen olisi varmasti melko tehokas jo. 356 carrerassa aika jännä puhallin: https://www.rosepassion.com/en/parts-porsche-356-b-t6-1963-eu-2000-carrera-gs-587-1-coupe-reutter-b-t6-manual-gearbox-4-speed/engine-and-fuel-feed-36/metal-plate-for-engine-fan-356-carrera-3433/69210601000-p276223-impeller-complete-3435-6349-276223 Edited June 22, 2021 by -Alex- Quote
-tipi- Posted June 23, 2021 Posted June 23, 2021 Lasikuitulujitteiselle näyttää. Varmaan PA66, eli "Nylonia". Näin muovi-insinöörinä ei kyllä pitkäikäiseltä kuulosta. Varsinkin keskelle luulis kohdistuvan aikamoiset voimat. Mutta mitäpä minä näistä tiedän. Lavat on suorat, koska muovisten turbolapojen valuaihioiden tekoon käytettävien ruiskuvalumuottien hinta on helvetin paljon kalliimpi verrattuna suoralapaisen muotin tekoon. Toki niitä olis voinu taivuttaa jakotasoon nähden kohtisuorassa kuten orkkiksessa on. Quote
jupsu Posted June 23, 2021 Posted June 23, 2021 Jotain komposiittia nämä on. Kestävyyden kanssa ei pitäisi olla ongelmia kun kuulemma kestänyt 13000rpm pyörittämistä. Toimivuus selviää sitten kun tilamaani ropeli saapuu joskus tänne. Quote
Tanhis Posted June 23, 2021 Posted June 23, 2021 40 minutes ago, jupsu said: Jotain komposiittia nämä on. Kestävyyden kanssa ei pitäisi olla ongelmia kun kuulemma kestänyt 13000rpm pyörittämistä. Toimivuus selviää sitten kun tilamaani ropeli saapuu joskus tänne. En usko että kertatesti oikein antaisi oikeaa kuvaa. Jatkuvat lämpösyklit sen muovien sieltä tulee tappamaan. Sääkaappitesti antaisi paremman kuvan kestävyydestä. 2 Quote
peruskallio Posted June 23, 2021 Posted June 23, 2021 (edited) Olen ainakin kaksi kalkupräistä saanut rikottua sieltä mistä veto siihen tulee. Murtunut keskeltä pala irti. Toki moniurahihna ja remmiahdin koneessa, pysähtyy aika nopeaan kun sammuttaa ja remmi ei luista. Ehkä se kierrosluku ei ole ensimmäinen ongelma. ps. Miten tuo kiinnitetään? Mahtuuko mutteri tuon putken sisään, vai pitääkö akseli jatkaa ulos asti? https://volkkaripalsta.com/keskustelu/uploads/monthly_2018_10/ED33D118-31D5-4CB8-AA60-1BEBEEDC5CA4.jpeg.14b7b2ddd859ceca4dd39d5874771587.jpeg Edited June 23, 2021 by peruskallio Quote
-Alex- Posted June 23, 2021 Posted June 23, 2021 (edited) Hyvin vaikea sanoa että mitä materiaalia toi on. Jotain valua/ruiskupuristettua tms. Alumiinia, magnesiumia, muovia.. Teräs 7800kg/m3 Alumiini 2700kg/m3 Magnesium 1740kg/m3 Muovien painot 1000-1200kg/m3 Kokeilin googlata huonoin tuloksin "cast impeller" tai "plastic impeller" jne. Yhdessä muovisessa puhallinpyörässä näkyi tuollaiset pyöreät muotin rinkulat siipien välissä. Ihan mahdottomia ei maksaisi +50kpl sarja CNC koneistettuna. Veikkaan omakustannehinta 50-100e/kpl väliltä, paljoko tuon halkaisija ja leveys on? Alle 5kpl maksaa varmasti 200-300e/kpl Edited June 23, 2021 by -Alex- Quote
-Alex- Posted June 23, 2021 Posted June 23, 2021 105e/kpl alveineen ja posteineen 57x235mm puhallinpyörä alumiinista jos ottaa 50kpl: Quote
Wagner Posted August 23, 2021 Posted August 23, 2021 On 6/23/2021 at 8:29 AM, -tipi- said: Lasikuitulujitteiselle näyttää. Varmaan PA66, eli "Nylonia". Näin muovi-insinöörinä ei kyllä pitkäikäiseltä kuulosta. Varsinkin keskelle luulis kohdistuvan aikamoiset voimat. Mutta mitäpä minä näistä tiedän. Lavat on suorat, koska muovisten turbolapojen valuaihioiden tekoon käytettävien ruiskuvalumuottien hinta on helvetin paljon kalliimpi verrattuna suoralapaisen muotin tekoon. Toki niitä olis voinu taivuttaa jakotasoon nähden kohtisuorassa kuten orkkiksessa on. Kestää...kuitulujitteistahan tuo näyttää olevan ...lämpöstabiloitu PA66+50GF ihan hyvin, kun vaan juuri R:t kunnossa, eikä vajaita ruiskuvaluja. Vanheneehan se toki muovi...mutta niin näyttää vanhenevan ja väsyvän nuo peltipropeleiden silmätkin...kaksi väsynyttä peltistä pehkupuhallinta vaihdoin yhteen vehkeeseen ennekuin ostin ihka UUDEN.... ja toiseen värkkiin jouduin ostamaan yhden uuden laturinkin...kun joku oli MIG-ilman-suojakaasua-johdatuksessa antaumuksella hitsannut nyrkin kokosellä kötöksellä puhaltimen laturin suoraan akseliin kiinni. Onhan noita isoja muovi-propelleita ollut vaikka ja missä vehkeissä ennekin. Quote
-tipi- Posted August 24, 2021 Posted August 24, 2021 (edited) Pari näitä uusia muoviropeleita on särkynyt jo paikalleen laitettaessa, johon valmistaja on vastannut laskemalla pultin kiristysmomenttia. https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=755888&postdays=0&postorder=asc&start=168 Joku internethahmo väittää mitanneensa bussissaan orkkisflektin tätä uutta tehokkaammaksi: Quote Fan results on my 2110 bus. The bus is setup with all the proper tins meticulously in place, thermostat flaps, venturi ring, 356 alternator pulley, and a 4.12 with an 89 4th. Tuned with a wideband and a CHT gauge hooked up under #3 plug. The gauge has never been dead accurate but it serves as a trend gauge, always staying within about a 30 degree window in all styles of driving. 15 low on a day with freezing temperatures and 15 high when it's approaching 100 degrees outside when I'm doing 70mph down the highway. Had to slow down last month from 70-73mph to 65mph doing a drive across the country loaded with camping gear when outside temps hit 95f, hellish headwinds, and with long slight inclined grades to maintain a temperature that's below my peak average for normal driving conditions. That all being said here's what I found with the Andrig fan doing back to back real world test. Andrig fan test #1 done yesterday at an ambient air temperature of 88 degrees from my shop then directly on the highway maintaining 70mph at 3600 rpms going approximately 3 miles and returning. Temperatures hit my max peak average where I'd begin to slow. Test #2 was a 60mph steep hill climb in 4th gear, approximately a quarter mile long, and wide open throttle starting from the base of the hill. Temperatures exceeded my max peak average by a few degrees. Put my welded fan back on today and ran the same test, the only difference being it was 91 degrees out when conducting them today. First run on the highway at 70mph showed 20 degrees cooler than the Andrig fan and the 60mph hill climb showed 12 degrees cooler. Edited August 25, 2021 by -tipi- 2 Quote
Etelän Hetelmä Posted August 24, 2021 Posted August 24, 2021 Ei olisi ensimmäinen kerta, että jälkituotanto vehkeet ovat huonompia kuin alkuperäiset. 3 Quote
Lasse Posted January 1, 2022 Posted January 1, 2022 Ettei nyt yritettäisi keksiä pyörää uudestaan Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.