multanen Posted August 19, 2021 Posted August 19, 2021 Kovemmassa jarrutuksessa ja tiukassa kurvissa sammuu. Ei lähde heti käyntiin mutta 10 sekunnin päästä lähtee aina. Mikähän vois olla? Oma työhypoteesi on semmonen että uimurikammiosta läikähtää bensaa (RE85) kurkkuun ja moottori tukehtuu. Eli voiko 1600 vakiokaasarin kansi olla vääntynyt tms., vai voiskohan jostain muustakin välistä vuotaa? Quote
tolvana Posted August 20, 2021 Posted August 20, 2021 Polttoaineen pinnankorkeus kohokammiossa on väärä. Quote
hpa Posted August 20, 2021 Posted August 20, 2021 Jaskan ohjeiden mukaan kyseessä on sähkövika, mikäli epäilet polttoainevikaa. 1 Quote
x-pj Posted August 20, 2021 Posted August 20, 2021 Minulla sammuili auto mystisesti jarrutuksissa ja joissain muissakin ajotilanteissa. Vika johtui löysällä olevasta tyhjäkäyntisolenoidista, joka ei aina saanut maakontaktia. Sammuminen ei liittynyt jarrutukseen vaan siihen, että nosti jalan pois kaasulta. Auto käynnistyi heti kytkimen nostolla, jos vauhtia oli sen verran, että sai mäkistartin. Quote
multanen Posted August 20, 2021 Author Posted August 20, 2021 7 hours ago, tolvana said: Polttoaineen pinnankorkeus kohokammiossa on väärä. Nii eli liian korkea olisi? Kai se olisi mahdollista, moottori toimii kyllä muuten tosi hyvin nyt. Sähkövikaa en oikein saa sovitettua oireisiin. Moottori sammuu vaikka on veto päällä, ja auto pysähtyy (sammuu samalla tavallla myös tyhjäkäynnillä). Ei lähde heti startillakaan käyntiin mutta 10 sekunnin päästä lähtee. Tämä viive olis outo jos olis sähkövika. Tosiaan muuten toimii 100% mutta kovaa jarrutusta ja tiukkaa kurvia ei kestä. Quote
hpa Posted August 20, 2021 Posted August 20, 2021 Omassa kuplassa oli vuonna 1976 samanlainen vika. Moottorin heilaus irrotti puolan johdon kosketuksen satunnaisesti. Tsemppiä Quote
Matti-Pekka Posted August 20, 2021 Posted August 20, 2021 Jos se kierroksilla sammuu kun saunalyhty niin ei se polttoainevialta kuulosta. Ellei kaasuttimessa olisi vettä joka lopettaisi polttoaineen tulon myös kierroksilla yhtäkkiä..mutta veikkaisin nyt sytytyshäiriötä . Jos valot ja muut sähköt kumminkin pelaa vaikka kone stumppaa, niin ajele marketin parkkiselle tiukkaa ympyrää eri suuntaan ja vaikka srobo lamppu kaverille takapenkille että näkee loppuuko välke samalla kun menokin. Quote
Tanhis Posted August 21, 2021 Posted August 21, 2021 Onko kyseessä pallis jarrutehostimella. Jarrutuksessa sammuminen voisi tässä tapauksessa johtua imuvuodosta. Mutta ei tosiaan selitä kurvivikaa. Quote
multanen Posted August 21, 2021 Author Posted August 21, 2021 59 minutes ago, Tanhis said: Onko kyseessä pallis jarrutehostimella. Jarrutuksessa sammuminen voisi tässä tapauksessa johtua imuvuodosta. Mutta ei tosiaan selitä kurvivikaa. Auto on jarrutehostimella mutta ei se yhtään tunnu imuvuotovialta (tuttu takavuosilta). Kaikista oudointa on että ei lähde heti sammuttuaan millään käyntiin, olen kokeillut kaikki variaatiot (starttaus kaasuun koskematta, kauheella pumppaamisella, kaasu pohjassa jne.). Mikään ei auta mutta hetken päästä sitten hörähtää kerralla käyntiin. Virranjakaja on joku 034 kärjetön, voisikohan semmosen sisuksista löytyä joku viiveellinen vika? (joka alkaa heilautuksesta, ei koskaan tasaisessa ajossa...). Tuon viiveen takia olen enemmän epäillyt polttoaineeseen liittyvää. Aamulla sammui kun kiihdytin reippaahkosti pakilla ylämäkeen, aika pitkään meni ennen kuin sain uudestaan käyntiin (minuutti tms.). Kokeilin sitten laittaa yhteen tulpan johtoon koelampun joka välkkyy kipinästä, laitoin myös action-kameran kuvaamaan sitä konehuoneeseen. Lienee ennalta arvattavaa ettei minkäänlainen kurvailu eikä jarruttelu saanut vikaa ilmaantumaan koeajon aikana 😅 Quote
Tanhis Posted August 21, 2021 Posted August 21, 2021 26 minutes ago, multanen said: Auto on jarrutehostimella mutta ei se yhtään tunnu imuvuotovialta (tuttu takavuosilta). Kaikista oudointa on että ei lähde heti sammuttuaan millään käyntiin, olen kokeillut kaikki variaatiot (starttaus kaasuun koskematta, kauheella pumppaamisella, kaasu pohjassa jne.). Mikään ei auta mutta hetken päästä sitten hörähtää kerralla käyntiin. Virranjakaja on joku 034 kärjetön, voisikohan semmosen sisuksista löytyä joku viiveellinen vika? (joka alkaa heilautuksesta, ei koskaan tasaisessa ajossa...). Tuon viiveen takia olen enemmän epäillyt polttoaineeseen liittyvää. Aamulla sammui kun kiihdytin reippaahkosti pakilla ylämäkeen, aika pitkään meni ennen kuin sain uudestaan käyntiin (minuutti tms.). Kokeilin sitten laittaa yhteen tulpan johtoon koelampun joka välkkyy kipinästä, laitoin myös action-kameran kuvaamaan sitä konehuoneeseen. Lienee ennalta arvattavaa ettei minkäänlainen kurvailu eikä jarruttelu saanut vikaa ilmaantumaan koeajon aikana 😅 Konkka ja puola on yleensä viivevikoja. Tietty kaasarin solenoidikin voisi ehkä oireilla viiveellä mutta tästä huolimatta auto pitäisi lähteä käymään. Quote
multanen Posted August 21, 2021 Author Posted August 21, 2021 16 minutes ago, Tanhis said: Konkka ja puola on yleensä viivevikoja. Tietty kaasarin solenoidikin voisi ehkä oireilla viiveellä mutta tästä huolimatta auto pitäisi lähteä käymään. Konkkaahan tässä ei ole kun on kärjetön. Mutta puolassa on kait öljyä sisällä, voisihan siellä syntyä joku ilmiö (esim. vettä pohjalla 🤪 ). Solenoidi ei taida vaikuttaa kun tämä pysähtyy vaikka olisi vaihde päällä ja kaasu reilusti painettuna. Quote
Matti-Pekka Posted August 21, 2021 Posted August 21, 2021 2 hours ago, multanen said: Konkkaahan tässä ei ole kun on kärjetön. Mutta puolassa on kait öljyä sisällä, voisihan siellä syntyä joku ilmiö (esim. vettä pohjalla 🤪 ). Solenoidi ei taida vaikuttaa kun tämä pysähtyy vaikka olisi vaihde päällä ja kaasu reilusti painettuna. Konkka ei muutenkaa korjaannu itsekseen , se on joko rikki tai ehjä, rikkinäinen puola saatttaa lämmetessä pätkästä, ja jäähtyessä taas vörkkkii, mutta siihen ei vaikuta kurvailu eikä jarrutus. Jos sinne nyt tulee edelleen kipinä heti kun kone tilttaa (eikä kumminkaan käynnisty) niin sitten on mielenkiintoinen vika. Mutta kyllä nää viat yleensä aina löytyy kun pääsee vain tutkimaan. Quote
x-pj Posted August 22, 2021 Posted August 22, 2021 Minulla aiheutti löysä puolalta lähtevän johdon abiko-liitin mystistä nykimistä. Sitä esiintyi vain maantiellä kovemmissa nopeuksissa tai voi olla, että kevyellä kuormalla en sitä huomannut. Jätti vain satunnaisesti yksittäisiä kipinöitä väliin. Johto pysyi paikoillaan, mutta liittimen puristusvoima oli heikko. Vaikea löytää, mutta helppo korjata. Quote
PZQ Posted August 22, 2021 Posted August 22, 2021 Kaverin pallossa oli 5/5 samat oireet nyt 21 kesällä ja se korjaantui bensapumpun vaihdolla, joku meterologinen invernessio "kuuma ilma, bensa höyryää pumpussa" ilmiö Quote
vesav Posted August 22, 2021 Posted August 22, 2021 (edited) Ihan vaan heittona tähän tällänen out of the box. Jos sattuu autonavaimen kanssa oleen puolikiloa muitakin avaimia roikkumassa niin ne pois ja testaamaan. Vois aiheuttaa jonkinsortin ongelmaa kuluneessa virtalukonpohjassa ja sitä kautta katkaista sytytystä tiukassa käännössä ja jarrutuksessa (kiihdyttäessä paino kääntää avainta kohti startti asentoa, mikä voisi selittää sen ettei pätki kiihdyttäessä). Sammumisen jälkeen statti viive selittyis sillä että saa aina sytkän katketessa raakaa huikkaa ja vaatii vähän tuuletusta ennen kun käynnistyy uudelleen. Tuskin näin mutta ainakin helppo testata jos siinä nipussa on niitä muita avaimia tai biljardipallo. Lisäys: Jos RE85 muutos on tuore eikä koskaan vielä toiminut moitteetta niin vikaa kannattaa lähteä hakemaan säädöistä. Vastaavaa oli itsella RE85 kasvukipuina pict34 kanssa joskus reilu 10v sitten. En ikäväksenikään muista millä asian aikanaan ratkaisin mutta kaasrin säädöillä ja muokkauksella kuitenkin. Edited August 22, 2021 by vesav Quote
multanen Posted August 22, 2021 Author Posted August 22, 2021 1 hour ago, vesav said: Ihan vaan heittona tähän tällänen out of the box. Jos sattuu autonavaimen kanssa oleen puolikiloa muitakin avaimia roikkumassa niin ne pois ja testaamaan. Vois aiheuttaa jonkinsortin ongelmaa kuluneessa virtalukonpohjassa ja sitä kautta katkaista sytytystä tiukassa käännössä ja jarrutuksessa (kiihdyttäessä paino kääntää avainta kohti startti asentoa, mikä voisi selittää sen ettei pätki kiihdyttäessä). Sammumisen jälkeen statti viive selittyis sillä että saa aina sytkän katketessa raakaa huikkaa ja vaatii vähän tuuletusta ennen kun käynnistyy uudelleen. Muistelen että jollain oli joskus just tuommonen avaimenperävika. Tässä ei ole painavat avaimet, mutta tuli nyt mieleen yksi juttu: Vaihdoin virtalukon pohjan melko hiljattain (sammumisvikaa esiintyi jo siihen aikaan). Vaihdoin sen takia että ei antanut enää sytytysvirtaa starttauksen aikana. Liekö sattuma, vai voisko olla että tekee oikosulkua jostain. Sytytysvirrassahan ei ole sulaketta? Pitääkin kokeilla miten käynnistyy jos katkaisee sytytysvirran lennosta ja yrittää sen jälkeen startata, että selittyykö "viive" ihan sillä. Quote
remykv Posted September 9, 2021 Posted September 9, 2021 On 8/20/2021 at 12:05 AM, multanen said: Kovemmassa jarrutuksessa ja tiukassa kurvissa sammuu. Ei lähde heti käyntiin mutta 10 sekunnin päästä lähtee aina. Mikähän vois olla? Oma työhypoteesi on semmonen että uimurikammiosta läikähtää bensaa (RE85) kurkkuun ja moottori tukehtuu. Eli voiko 1600 vakiokaasarin kansi olla vääntynyt tms., vai voiskohan jostain muustakin välistä vuotaa? Mulla juonitteli saman tyylisesti mutta tiukka kurvi piti olla vasemmalle, lopulta ei toiminut enää oikein mitenkään ja syyksi paljastui rikkinäinen kaasuttimen tiiviste. Tai ainakaan en ole samaan ongelmaan törmännyt enää Quote
multanen Posted November 17, 2021 Author Posted November 17, 2021 Nonniin vika on selvinnyt ja se oli puola. Käänsin puolan puolihuvikseni pystyyn niin että johdot on suoraan alas päin ja kuinka ollakaan ei enää sammunut kaarteessa... Muuten kyllä sammahteli melkein joka reissulla, käynnistyi hetken kuluttua. Ostin sitten uuden puolan ja vika hävisi. Mittasin vanhan puolan ja vastus sytytysjohdosta maahan oli ääretön. Eli varmaankin puolan sisällä on katkos lähellä suurjännitekäämin maapäätä. Tästä katkoksesta pieni kipinä on lyönyt maahan samaan aikaan kuin tulpan kipinä ja näin moottori on voinut toimia. Sopivassa kaarteessa puolan sisällä oleva öljy on tavoittanut tämän pienen kipinän ja "sammuttanut" sen. Hetken kuluttua öljy on valunut pois ja moottorin on saanut taas käyntiin. 3 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.